enderyigit89
Daimi Üye
- Kayıt
- 13 Mart 2007
- Mesaj
- 236
- Tepki
- 96
- Şehir
- ist
Öncelikle vites ayarımız neden bozulur bu konulara değinelim. Öncelikli olarak teller zamanla gerdirilmelerinden dolayı uzama yapar(özellikle yeni teller). bu uzama arka attırıcının pozüsyonunu belirleyen telde olduğundan viteslerde atmama veya sese neden olur. Bir başka neden ise klavuzlar yani tel yolluklarıdır, tel yollukları gelişi güzel seçilmemelidir, kalitesiz tel yollukarı kullanılmamalıdır, düzenli olarak tel yollukları temizlenmelidir(kullanım şartlarına göre bu periyot değişebilir örneğin benim için 3 yılda bir, batakta çamurda gezen biri için haftada bir)
Tel yollukları temizlenmesse ne olur; tel yollukları telin içinde rahatça gidip gelmesini sağlar ama zamanla yollukların içine çamur toz toprak ve benzeri elemanlar dolar.buda telin rahat hareket edememisine yol açar(aynı şekilde ucuz veya uygun olmayan tel yolluğu daha hızlı kirlenir ve kısa zamanda tıkanır).Örneğin çoğu şikayet viteslerde yukarı çıkarken (8 den 1 e)sorun yok ama (1den 8 e)aşağıya inerken geç atma, bir süre ses yapıp sonra atma veya sürekli ses yapıp atmama şeklindedir.bunun nedeni siz yukarı çıkarken teli elinizle iterek çekersiniz (parmağınızla telin daha zor geldiğini anlayamıya bilirisiniz çünkü bu kirlenme uzan zamanda olacağından size herzamanki gibi gelicektir)yani kuvvet uygularsınız, ne kadar tıkansada baş parmak için sorun teşkil etmiyeceğinden vites yükselir.ama aşağı çekildiğinde sadece attırıcı yayının gerginliği kadar bir kuvvet teli geri çekmeye çalışır.buda çok az bir kuvvet olduğundan yolluk kirliyse, ya zaman alıcaktır yada hiç geri gelmicektir
her neyse tel yolluklarımızın temiz olduğunu varsayıp vites ayarına geçelim. Arkadaşlar ilk önce yapılacak işlem bisikletin arkasına geçip attrıcının bulunduğu viteste, ruble ve attırıcı dişlilerinin paralel durumda olup olmadığına bakmaktır. yani nasıl nişan alırken göz-gez-arpacık yaparız onun gibi, bunda da ruble-attırcının üst dişlisi- attırıcının alt dişlisi şeklinde olucak bir birlerine paralel olmalılar değilse bir sorun var demektir arka attırıcı bir darbe sonucu eğilmiş olmalı, ya düzeltmeyi deniceksiniz (fazla canını yakmayın ) yada yenisini alıcaksınız genelde ilki tercih edilir alttaki resimde nasıl ip gibi, aynen öle olucak
benimki düz sorun yok diyorsanız
gelelim arka attırıcıda bulunan 4 adet vidaya(eğim ayar vidasını saymassak 3)
örneğin vitesinizi küçükten bir üste attırdığınızda geç atıyor, atmıyor ses yapıyor veya atıyor arada bir geri iniyorsa aşağıda resimde gözüken tel sertlik ayar vidasını saat yönünün tersine çevirin bu sayede tel biraz daha gerilir ve bir üst vitese geçme sağlanacaktır(fazla açarsanız bu seferde yeni attığı bir üst vitesten,bir üst vitese atmak isticek ve ses yapıcaktır, ozmn biraz sıkın (saat yönünde))
tam tersi üst vitesten bir alta çektiğinizde atmıyor, ses yapıyor veya atıyor arada bir geri çıkıyorsa ozmn tel bulunduğu vitese göre gergin demektir. gevsetilmesi gerekir ozaman ayar vidası sıkılır (saat yönünde)
attırıcıdan ses gelmeyene ve viteslerde sorun yaşanmıyacak sekilde geçişler sağlanana dek bu işlemler tekrarlanır. not:ayar vidası çok hassastır gevşetin sıkın derken bunu yaklaşık yarım tur veya çevrek turlarla yapın yoksa biraz uğraşırsınız.
vitesler ayarlandı ama daha 3 vida var dediğinizi duyuyorum gelelim diğer 2 vidaya bu vidalar sınırlayıcılardır.bu vidalar arka attrıcının gezme (travel) mesefasini ayarlarlar(mesela 9 ruble ile 6 lı rublenin genişlikleri farklıdır, o yüzden 6 lık attırıcı 9 lu rublede kullanılamaz, kullanılsa bile 9 lu rublede sadece 6 vites faal olur diğerlerine geçemessiniz neyse bu konu baya karmaşık yeni bir konu açabilcek kadar kompleks)
mesela attrıcınız 1. viteste iken veya 1. vitese atar atmaz jant ile ruble arasına girdiği olur veya vites 8 de iken veya 8 e geçer geçmez ruble ile kadro arasına girer bunun nedeni sınırlayıcıların devre dışı olmasından kaynaklıdır(sınırlayıcılar özelliklede çok sert sürüşler atlayışlar yapıyorsak veya düzenli olarak vites ayarı yapmıyor ve pek anlamıyorsak gereklidir. nedeni ayar yapmıyorsak tel bollaşır ve kadro ile ruble arasına sıkışabilir eğer pedal çevirmeye devam edersek zincir kırılabilir veya kadroya zarar verebiliriz)
şimdi altaki resimde attrıcının yukarı sınırını belirleyen vida gözüküyor yani bu vida sayesinde zincirimiz ruble ile jant arasına girmesini engelleyebiliriz.vidayı biraz sıkalım eğer vites 1. vitese geçmiyorsa açmamız gerek 1. vitese geçene kadar açılır geçtikten sonra aslında çok az daha açmamız gerekir (tercih meselesi)işte bu kadar
şimdide alttada gözüktüğü gibi alt vidayı sıkıyoruz fazla sıkarsak 8. vitese geçmicektir geçene kadar açıyoruz. çok az daha açılabilir (tercih )
NOT:Bazı markalarda alt üst vida yerleri tam tersi olabilir, hatta aynı markada farklı modellerde bile farklılık gösterebilir, deneyerek bulabilirsiniz
şimdi gelelim son vidaya bu vida genelde pek kullanılmaz şağıdaki resimde gözüktüğü gibi, attırıcımızın açı ayarını bu vida ile yaparız genelde arka ruble değişmediği sürece pek kullnılmaz ayarıda pek bozulmaz ama diyelimki en büyüğü 32 olan rublemizi değiştirdik ve daha büyük dişli bir ruble taktık(daha büyüğü varmı bilmiyorum ) ozaman vitesi 1 çektiğimizde attrıcının üsteki dişlisi rublenin 1. vites dişlisine değebilir(herzaman böledir diye bşi yok ) ozmn vida sıkılır attırıcının üst dişli biraz daha rubleden ayrılır tam tersi arası çoksa, sorun olmaz merak etmeyin ama gevşetebilirsiniz.
Bu yazımda şu sorunları çözmüş olmalıyım belkide daha fazlasını yaptım
SORUN-1
*vites attırırken bir üst vitese atmıyor ses yapıyorsa
SORUN-2
*vites attrırken bir alt vitese geçmiyor ses yapıyorsa
SORUN-3
*1. vitesden daha yukarı çıkıp cant ile ruble arasına sıkışıyorsa
SORUN-4
*8. vitesten daha aşağıya inip kadro ile ruble arasına sıkışıyorsa
NOT:Anlattığım yazıda 8 li rubleye göre anlattım bilginize(6-7-8-9 lu ayarı farklı değildir)
Hatalar olabilir düzeltirseniz sevinirim.
resimler sağdan soldan alıntıdır.
konu ve anlatım tamamen ban aittir.
all right reserved
Artık bir teşekkürü çok görmessiniz
Tel yollukları temizlenmesse ne olur; tel yollukları telin içinde rahatça gidip gelmesini sağlar ama zamanla yollukların içine çamur toz toprak ve benzeri elemanlar dolar.buda telin rahat hareket edememisine yol açar(aynı şekilde ucuz veya uygun olmayan tel yolluğu daha hızlı kirlenir ve kısa zamanda tıkanır).Örneğin çoğu şikayet viteslerde yukarı çıkarken (8 den 1 e)sorun yok ama (1den 8 e)aşağıya inerken geç atma, bir süre ses yapıp sonra atma veya sürekli ses yapıp atmama şeklindedir.bunun nedeni siz yukarı çıkarken teli elinizle iterek çekersiniz (parmağınızla telin daha zor geldiğini anlayamıya bilirisiniz çünkü bu kirlenme uzan zamanda olacağından size herzamanki gibi gelicektir)yani kuvvet uygularsınız, ne kadar tıkansada baş parmak için sorun teşkil etmiyeceğinden vites yükselir.ama aşağı çekildiğinde sadece attırıcı yayının gerginliği kadar bir kuvvet teli geri çekmeye çalışır.buda çok az bir kuvvet olduğundan yolluk kirliyse, ya zaman alıcaktır yada hiç geri gelmicektir
her neyse tel yolluklarımızın temiz olduğunu varsayıp vites ayarına geçelim. Arkadaşlar ilk önce yapılacak işlem bisikletin arkasına geçip attrıcının bulunduğu viteste, ruble ve attırıcı dişlilerinin paralel durumda olup olmadığına bakmaktır. yani nasıl nişan alırken göz-gez-arpacık yaparız onun gibi, bunda da ruble-attırcının üst dişlisi- attırıcının alt dişlisi şeklinde olucak bir birlerine paralel olmalılar değilse bir sorun var demektir arka attırıcı bir darbe sonucu eğilmiş olmalı, ya düzeltmeyi deniceksiniz (fazla canını yakmayın ) yada yenisini alıcaksınız genelde ilki tercih edilir alttaki resimde nasıl ip gibi, aynen öle olucak
benimki düz sorun yok diyorsanız
gelelim arka attırıcıda bulunan 4 adet vidaya(eğim ayar vidasını saymassak 3)
örneğin vitesinizi küçükten bir üste attırdığınızda geç atıyor, atmıyor ses yapıyor veya atıyor arada bir geri iniyorsa aşağıda resimde gözüken tel sertlik ayar vidasını saat yönünün tersine çevirin bu sayede tel biraz daha gerilir ve bir üst vitese geçme sağlanacaktır(fazla açarsanız bu seferde yeni attığı bir üst vitesten,bir üst vitese atmak isticek ve ses yapıcaktır, ozmn biraz sıkın (saat yönünde))
tam tersi üst vitesten bir alta çektiğinizde atmıyor, ses yapıyor veya atıyor arada bir geri çıkıyorsa ozmn tel bulunduğu vitese göre gergin demektir. gevsetilmesi gerekir ozaman ayar vidası sıkılır (saat yönünde)
attırıcıdan ses gelmeyene ve viteslerde sorun yaşanmıyacak sekilde geçişler sağlanana dek bu işlemler tekrarlanır. not:ayar vidası çok hassastır gevşetin sıkın derken bunu yaklaşık yarım tur veya çevrek turlarla yapın yoksa biraz uğraşırsınız.
vitesler ayarlandı ama daha 3 vida var dediğinizi duyuyorum gelelim diğer 2 vidaya bu vidalar sınırlayıcılardır.bu vidalar arka attrıcının gezme (travel) mesefasini ayarlarlar(mesela 9 ruble ile 6 lı rublenin genişlikleri farklıdır, o yüzden 6 lık attırıcı 9 lu rublede kullanılamaz, kullanılsa bile 9 lu rublede sadece 6 vites faal olur diğerlerine geçemessiniz neyse bu konu baya karmaşık yeni bir konu açabilcek kadar kompleks)
mesela attrıcınız 1. viteste iken veya 1. vitese atar atmaz jant ile ruble arasına girdiği olur veya vites 8 de iken veya 8 e geçer geçmez ruble ile kadro arasına girer bunun nedeni sınırlayıcıların devre dışı olmasından kaynaklıdır(sınırlayıcılar özelliklede çok sert sürüşler atlayışlar yapıyorsak veya düzenli olarak vites ayarı yapmıyor ve pek anlamıyorsak gereklidir. nedeni ayar yapmıyorsak tel bollaşır ve kadro ile ruble arasına sıkışabilir eğer pedal çevirmeye devam edersek zincir kırılabilir veya kadroya zarar verebiliriz)
şimdi altaki resimde attrıcının yukarı sınırını belirleyen vida gözüküyor yani bu vida sayesinde zincirimiz ruble ile jant arasına girmesini engelleyebiliriz.vidayı biraz sıkalım eğer vites 1. vitese geçmiyorsa açmamız gerek 1. vitese geçene kadar açılır geçtikten sonra aslında çok az daha açmamız gerekir (tercih meselesi)işte bu kadar
şimdide alttada gözüktüğü gibi alt vidayı sıkıyoruz fazla sıkarsak 8. vitese geçmicektir geçene kadar açıyoruz. çok az daha açılabilir (tercih )
NOT:Bazı markalarda alt üst vida yerleri tam tersi olabilir, hatta aynı markada farklı modellerde bile farklılık gösterebilir, deneyerek bulabilirsiniz
şimdi gelelim son vidaya bu vida genelde pek kullanılmaz şağıdaki resimde gözüktüğü gibi, attırıcımızın açı ayarını bu vida ile yaparız genelde arka ruble değişmediği sürece pek kullnılmaz ayarıda pek bozulmaz ama diyelimki en büyüğü 32 olan rublemizi değiştirdik ve daha büyük dişli bir ruble taktık(daha büyüğü varmı bilmiyorum ) ozaman vitesi 1 çektiğimizde attrıcının üsteki dişlisi rublenin 1. vites dişlisine değebilir(herzaman böledir diye bşi yok ) ozmn vida sıkılır attırıcının üst dişli biraz daha rubleden ayrılır tam tersi arası çoksa, sorun olmaz merak etmeyin ama gevşetebilirsiniz.
Bu yazımda şu sorunları çözmüş olmalıyım belkide daha fazlasını yaptım
SORUN-1
*vites attırırken bir üst vitese atmıyor ses yapıyorsa
SORUN-2
*vites attrırken bir alt vitese geçmiyor ses yapıyorsa
SORUN-3
*1. vitesden daha yukarı çıkıp cant ile ruble arasına sıkışıyorsa
SORUN-4
*8. vitesten daha aşağıya inip kadro ile ruble arasına sıkışıyorsa
NOT:Anlattığım yazıda 8 li rubleye göre anlattım bilginize(6-7-8-9 lu ayarı farklı değildir)
Hatalar olabilir düzeltirseniz sevinirim.
resimler sağdan soldan alıntıdır.
konu ve anlatım tamamen ban aittir.
all right reserved
Artık bir teşekkürü çok görmessiniz