MTB şehirde kullanılmaz diye bir genelleme yapmak elbette yanlış olur. Kullanılır ama bisiklet sürme keyfini ne kadar verebilir ? Bunu anlatmaya çalışalım. Mtbde oluşan sorun şudur: Bir araç lastiğin üstünde gider zannederiz. Halbuki lastikli bir araç , lastiğin içindeki havanın üstünde gider. Lastik içindeki hava ısındıkça , lastiği oluşturan kauçukta yumuşayacak ve yeri daha iyi kavrayacaktır. Zaten kaliteli lastiiklerde amaç budur. Yolu en iyi şekilde kavramak. Şimdi bisikletimizin lastiğinin yere 2- 3 parmak genişliğindeki noktasının temas ettiğini düşünürsek , Başlığı açan arkadaşımızında Salcano Astro 20 Hd aldığınız düşünürsek , bu modelde kullanılan lastik olan Continental Race King 2.2 hangi arazide nasıl davranacaktır.? Bunu düşünelim. Lastiğimiz budur. Güzelde lastik aslında. Şimdi bunun her zaman 3 parmak genişliğinde bir alanının yere temas ettiğinide hesaba katalım. Bu lastik kumlu , bozuk toprak yolunda , gevşek olan toprağı , ezerek ve sıkıştırarak , kullanısının ağırlığını tartacak kadar bir gerginlik oluşturacak , frenleme esnasındada tam tersi , lastik desenindeki çıkıntılı yapı ,toprağın içine çivi gibi saplanarak gevşek yapılı zeminde , kısa mesafede durulmasına vesile olacaktır.
Sulu ve çamurlu arazide , her ne kadar toprak kadar tutunma ve frenleme olmasa dahi , bu seferde lastik desenindeki boşluklardan dolayı, su veya çamur , bu kanallrdan yanlara itilerek , lasitiğin önünde birikmeyecek ve kullanıcıya makul bir yer tutuşu sağlayacaktır. Frenleme esnasında lastik desenindeki üçgen yapılar, şekli kareye dönüşecek kadar kavrama yapar. Bozuk arazide , suda ve çamurda üstün performans sağlayan bu lastik , Asfaltta ne yapar ? Ki sıkıntıda bu zaten. Başlıkta sadece arazide sürme amacı beyan edilseydi bu kadar yazmaya gerek yoktu . Ama genellikle sahilde kullanılacağı beyan edilince, insan ister istemez asfalt ve lastik ilişkisini düşünmeye başlıyor. yağmurlu havalarda asfalt çok sert olduğundan lastiğin sırt deseninin sadece sulu ortamda veya çamurlu ortamda tahliye yeteneği etkili olabilir. Kuru havalarda lastiğin sırt deseni tasarımından dolayı , tutunma her zaman desenle sınırlı olacaktır.Eğer virajlarda yatma huyunuz varsa , ve süratliyseniz nerdeyse her yatışıızda ya arka lastiği kaydıracaksınız veya daha kötüsü düşeceksiniz. Asfalt sıcaksa , sırt deseni asfalta çivi gibi saplanacak , birde lastik havası ısınmaya başlayıpğ , lastik hamuruda yumuşarsa , lastiği asfalttan sökmek , kullanıcı için iyice zorlaşacaktır. Bunun için pedala çok daha fazla güç uygulaması icap edecektir. Lastik birde ideal havasında değil ise bu durum iyice çileye dönecektir. Bu durumda pedala uygulağınız güç karşısında havası düşük lastik amortisör gibi davranıp yaylanmaya başlayacaktır.
Olsun , en fazla ne olabilir ki? Olaya kendimide katarak olayı örnekle açıklayayım: Başlığı açan muhammet beyle ben yanyana bir sürüş organize etmiş olalım. Amaç maltepe sahilinde turlamak olsun. benim karbon kadro ve maşa yol bisikleti var. jantlarım mavic aksium ve slic aksium yol lastiği kullanırım. Muhammet beyde salcano Astro 29" sürüyor olsun. Ne fark ederki ? O da bisiklet , bu da bisiklet. İkimizde güle oynaya süreriz, hatta benden çok genç ve enerjik, dinamik, vs vs olmasından dolayı , yolda canıma okur gibi düşünülsede. Olacak olan şudur Muhammet bey. Eğer çok çılgın bir performansınız veya devasa bacak kaslarınız yoksa, 10 kez pedal çevirir , bırakırım , Bisikletimde amortisör olmadığı için pedala uyguladığım güç arka lastiğe aynen gider, Jant göbekleri kapalı rulmanlı ve lastik slik olduğu için en az sürtünmeyle ve yuvarlanmayla, pedal çevirmekle düz yolda ulaştığım hızı uzun bir süre korurken , siz bana yetişebilmek için devamlı pedal çevirmek zorunda kalırsınız. Tam bana yetişirken 10 pedal daha çeviririm dahada hızlanırım.
(Yol bisikletiyle, Mtb aynakolları arasındaki çap farkından dolayı, diş farkıda olur. bendeki 53 diş iken sizdeki 42 diş olacaktır. Tam bir tur çevirmede bile mesafe fark eder.) Yokuş aşağıda durum dahada vahim, hiç pedal çevirmem.Kendi ağırlığımla minimum yol direnciyle ulaştığım hıza yetişebilmek için devamlı vites büyütmekle ve pedal çevirmekle uğraşırsınız. Bunun sebebi pedala uyguladığınız gücün bir kısmının amortisöre gitmesi , hadi bunu kilitlediniz , bu seferde her ne kadar 29" gibi büyük bir ölçüye sahip olsada sırt deseni , YOLA TUTUNMAK ve YOLU KAVRAMAK için tasarlanmış lastikleriniz asfalta kene gibi yapısacaktır. Asfalt sıcaklaştıkça daha derine batacağı için dahada yapışacak ve hem hızınızı kesecek hemde ileryebilmek için daha fazla pedal çevirmeniz gerekeceğinden , sizi dahada zorlayacak lastik içindeki hava ısındıkça hamur yumaşadığı için dahada yapışacaktır. Bu sürüş benim için manzara seyretmek ve hafif bir terleme ile biterken , sizin için ciddi ızdırap olacaktır. Elbette burada yarışmıyoruz, belirli km hızla uzun mesafe gitmeye çalışıyoruz. Mtb asfaltta elbette gider, şehir içindede elbette kullanılır. ama Mtb 'nin üretilme amacı bu değil.Bu yüzden sahil ağırlıklı kullanıcaksa Mtb asfalt kullanımı için çok uygun değildir.
Kıssadan hisse:
1- Mtb'yi çoğunlukla asfalt ağırlıklı bir parkurda kullanmayacaksanız çokta önerilmez.
2- Asfalt lastiği takıp kullanımda çok olağanüstü performans vermez.Deneyebilirsiniz ama sonuç pekte değişmez.
3- Benimle bu şekilde yarışılmaz. ( Bunu ciddiye almayın espri mahiyetinde yazdım )
4- Belgrada veya adalara ayda yılda bir gidilecekse Mtb tercih edilmez.
5- Yok ben illaki Mtb alacağım dersenizde çokta israr edilmez. hayırlı olsun. Güle güle kullanın.Ama güvenlik ekipmanlarınıda ihmal etmeyin.
6- Aynı iki bisikletle "gelin araziye" gibisinden bir telkifte bulunursanız , Gelmemek için her türlü bahane bulma ve çamura yatma hakkımı saklı tutarım.
Bir süre asfaltta mtb kullandıktan sonra orta halli veya iyi bir yol bisikleti kullanma imkanı bulursanız ne demek istediğimi çok daha iyi anlayabilirsiniz.