Super bilgiler geliyor
T700 karbon kullanmis olduklarini da ogrendik o halde.
Piyasadaki cogu firma karbonu (video izlediyseniz gormussunuzdur, kagıt gibi oluyor. Siyah kagit gibi dusunun) (link) adli firmadan aliyor. Bu firma cok eski bir karbon fiber uretisi. Aslinda T300'den basliyor ama sanirim bisikletlerde kullanilmiyor, bisikletler en az T700'den basliyor, T800, T900, T1000, T1100 diye de gidiyor. Sayi yukseldikce fiyat ve kalite, en onemlisi saglamlik ve esnemezlik artiyor yani performans artiyor. Çin sitelerindeki çogu urun T700'den uretilir. T1000'den uretilenleri de var tabi, arama kismina 'T1000 frame' yazarsaniz da cok sayida kadro cikiyor karsiniza.
Konuyu dagitmadan devam edeyim, tanidigimiz buyuk firmalarin pek cogu da Toray'in malzemesini kullaniyor. Bilgisine ulasabildigim (emin oldugum) firmalar:
Pinarello; F10 kadrosunda T1100 1K kullaniyor (K kismini karistirmiyorum ama kisaca örüm şekli diyeyim)
(link)
Specialized'de isler biraz karisik ama onlarin da meshur FACT carbon'lari var. Her katalogda bas bas bagiriyorlar 9r 10r 11r 12r diye. Belki de Specialized de Toray firmasiyla calisiyor, fakat T1000 olarak adlandirmak yerine 10r diyor olabilir. Hem kendi reklamini daha iyi yapar, fark yaratir hem de kendi karbon fiberini urettigini dusunuruz (oyle oldugunu sanmiyorum, bu konuda da bir bilgi yok elimde) Fakat dedigim gibi, Specialzed firmasinin kullandigi karbon materyaldaki 9r, 10r, 11r, 12r ifadelerinin karsiliginin T900, T1000, T1100, T1200(varsa eger) oldugunu dusunuyorumm degilse bile buna cok benzer bir durum oldugunu ve bu varsayimin kiyaslama yaparken bizi yaniltmayacagini dusunuyorum.
De Rosa; hicbir sekilde belirtmiyor, Cervelo da ayni sekilde karbon cesidini soylemiyor. Canondale Evo kadrolarinin T700 ile T1000 karisimindan yapildigini soylemis biri. (Kadronun farkli borularinda farkli ozellikte karbon fiber materyali kullanilmis yani. Ornegin en cok basinc binen ve en dayanikli olmasi gereken yerlerden biri olan arka catalda T1000, zaten kalin olan alt boruda (downtube) T700 kullanmis olmak gibi)
Bu bilgileri aklimizin bir kenarina not edelim ve daha detaylandirmaya calisalim, daha once paylastigim ve bende buyuk bir aydinlanma yaratan bir basligi hatirlayalim;
Test: Replika yol kadrosu vs. Orijinal yol kadrosu
Sondaki tabloda cok degerli bilgiler var arkadaslar. Specialized firmasi kadronun farkli bolgelerindeki borulara hangi buyuklukte yuk binecegini tespit edip, bu borulari ona gore inceltmis veya kalinlastirmis. Bu sayede hem hafiflik hem saglamlik gelmis. Fakat çin Üreticisi kadro gramajini tutturabilmek icin kadronun genelinde kullandigi karbon fiber katmanini komple inceltmis olacak ki, gramaji yakalamis fakat kadro resmen çöp arkadaslar. Çin malzemelerini elinizle tartma imkani olmussa kesinlikle bilirsiniz, çin malzemeleri inanilmaz hafif olur arkadaslar. Elimle çin kadrosunu da, gidonunu da, sele borusunu da tartma imkanim oldu ve gercekten tüy gibiler arkadaslar. Zaten ancak hafiflikten bizi yakalayip, cezbedip pazarlayabiliyorlar bu urunleri bize.
Bu bahsettigim başlıgı destekler nitelikte başka bir başlık, Gökhan'ın başlığı:
FM-066SL (6.9kg)
Bir onceki bisikleti yanilmiyorsam Specialized'di sanirim. Onu satti ve yapabildigi kadar arastirma yapip bu çin kadrosunu alip deneyimledi. Kadroya guzel malzemeler de koydu, oval aynakol yapragi gibi. Yani ortaya cok iyi bir makina cikarmaya calisti ama saniyorum beklentilerini karsilamadi, çunku bisikleti kisa bir sure sonra elden cikardi. (Yanilmiyorsam 1 yil bile kullanmadi bu bisikleti)
Çok uzun oldu ama benim fikrime gore kullanilan karbon fiber malzeme onemli, T700, T800, T900, T1000, T1100 arasinda elbet bir fark olacaktir güç ve esnemezlik olarak. Fakar belkide bundan daha da onemlisi kadronun yapilma asamasi, farkli borularda kullanilan farkli kalinliktaki karbon duvarlari.
Bunu da en dogru yapmanin yolu kadroyu pek cok testten gecirerek olabilecek en iyi esnemezlik/hafiflik oranini yakalamak. Biliyorsunuz bunlar ters orantili. Firmalarin asil parayi bu arge calismalarinda ve testlerde harcadiklari, bilindik firmalarin kadrolarina verdigimiz muazzam paralarda firma muhendislerinin maaşlarinin da ciddi etkisi oldugunu dusunuyorum. Çünku yukarida yazdiklarimin tümü ne kullanilan karbon fiber kalitesinin, (Gokhan'in T1000 kadrosu) ne de ayni geometrinin taklit edilisinin (specialized kadro testi) gercek performansi yakalayamadigini gosteriyor...
Hafiflikse hafiflik, karbonsa karbon, ama iş son 300 metrede pedala var güçle asılmaya gelince kopuyor dananin kuyrugu. İşte tüm sorularimizim cevabi orada, dura ace setin tiagradan neden 5 kat pahali oldugunun cevabi da orada
(en basit ornek; aynakol esnemezligi. Belki de bu yuzden Dura ace aynakol tek basina tiagra setten daha pahalidir
)
Yine cok konustum. Allah okuyanlara sabir versin