Cogu bisiklet teriminin Turkce karsiliklarini tam bilmiyorum, malum tum dokumanlar Ingilizce, ama zaten resimlerde de neyin ne oldugu belli. Zaten bilen arkadaslar gereken aciklamayi yapar. Gozume carpan kisimlari soyle:
- Furc takimindaki rulman normal ya da semi integrated(internal diye de geciyor) furc takimlarinda "bearing cup" adi verilen parcaya, bu parca da kadroya preslenir. Bearing cup kadro icinde hareket edemez ve malzemesi geregi kadroyu yipratamaz. Eskiyince de ucuz oldugu icin degisimi kolaydir.
- Integrated furc tasariminda rulman kadroya preslenmedigi icin rulman kadro icinde hareket edebilir cunku onu sikistiran ve sabitleyen herhangi bir kuvvet yoktur. Ne kadar dogru ayarlarsaniz ayarlayin, normal sistemdeki gibi bir kisitlayici kuvvet olmadigi icin rulman kadro icinde disardan gelen darbeler sonucu normal sistemden cok daha fazla oynama yapacaktir.
- Integrated sistemde sistem serbestisi arttigi icin asinma sadece rulman ve "bearing cup" da degil, rulmanla direkt temas halinde olan kadronuzda da olacaktir.
- Integrated kadro tasariminin onemli bir noktasi da rulmanin oturmasi gereken kismin ince iscilik ve dusuk toleranslar gerektirmesi ve eger fabrikadan hatali olarak cikmis bir kadro varsa bisiklet dukkaninin bunu duzeltecek herhangi bir ekipmani olmamasi ve tek care olarak kadroyu garantiden degistirmek gerekmesi. Normal kadrolarda ise alin borusu ic kismini kullanima hazir hale getirmek icin gereken ekipman dukkanlarda bulunabilir, cunku islenen yuzey basit silindirik bir ic yuzey. Eger alin borusu hizali degilse bile bu rulmanin ve furc takiminin omrunden yer, ama kadroya zarar vermez.
"Integrated headtube" hakkindaki iddialara da yanitlari soyle:
Iddia: Integrated headtube tasarimi bisikleti daha isabetli yonlendirmeyi sagliyor
Cevap: Hayir, sistemdeki dinamik yuzey (birbiriyle temas halinde ama birbiri ustunde kayan yuzeyler) sayisi ne kadar artarsa sistemin kararliligi artmaz, tersine azalir.
Iddia: Basitlesen rulman montaji ve yenilenmesi
Cevap: Evet, rulmanlari degistirmek daha kolay olabilir, ama iyi tasarlanmis bir furc takiminin omru bisikletin omrunden daha fazladir ve furc takimi periyodik olarak sik sik yenilenmesi gereken bir sey degildir. Bu nedenle "integrated furc takimi" iyi ama gereksiz bir ozellik sunarken bunun icin kadronun dayanikliligi ve omrunden feragat ediyor.
Iddia: "Integrated alin borusu" tasarimi daha guclu ve saglam bir bisiklet ortaya cikmasini sagliyor
Cevap: Litespeed'in urettigi en hafif kadro tum diger urunlerinin aksine "integrated" alin borusuna sahip degil. Sizce neden?
Eger rulmanlari alin borusunun icine yerlestirirseniz alin borusu capini artirmaniz gerekir ve bu da ekstra agirlik demektir. Ayrica alin borusu capi artip toptube ve downtube (kadrodaki ust ve alt ana borular, Turkcesinden emin degilim) capi sabit kalirsa alin borusu kesisiminde kaynak yuzeyi azalir ve daha zayif bir kadro ortaya cikar. Son olarak masanin crown tabir ettigimiz bolgesi daha genis olmalidir ki rulmanlari kadro icinde tutabilsin, bu da masayi agirlastirir. Tum bu agirlik artisina karsilik tek agirlik tasarrufu cifti 24 gram gelen "bearing cup"lari kullanmamakla saglandi ve toplamda daha agir bir bisikletiniz oldu.
Amma da yazdim ha, konuyla da pek alakali degil aslinda ama birilerine yarari dokunur illaki.
Benim dusuncem Chris King bu isi cok ciddiye alan bir firma ve dusunceleri bolca mukemmelliyetcilik iceriyor. Gercek hayatta integrated furc takimi yuzunden pek buyuk sorun yasayan olacagini sanmiyorum ve Aspect alacak olsam kararimdan caydirmazdi. Ama ben bir muhendislik ogrencisi oldugumdan firmalarin pazarlama departmanlarinin bu tip sacma sapan fikirleri cok enteresan cok onemli gelismelermis gibi gostermelerine ve bir nevi bizim emeklerimizi hice saymalarina gicigim oldugundan yazdim tum bunlari