Jordanred Bisiklet Forması, Bisiklet Taytı ve Bisiklet Giyimine Dair Her Şey

Shimano'nun 2008 Yenilikleri

HaliliOzturk

Forum Bağımlısı
Kayıt
3 Temmuz 2005
Mesaj
7.157
Tepki
6
Geçenlerde elime Shimano 2008 kataloğu geçti, biraz karıştırdıktan sonra haliyle hemen bir tane edindim :).

Şimdi 2008 donanımlarda neler değişmiş, neler gelişmiş onlardan biraz bahsedeceğim, en azından donanımını değiştirmek niyetinde olan arkadaşlar bekleyip beklememeleri gerektiğine de buradan karar verebilirler.

Öncelikle Shimano bu yıl seri dışı komponentlerde BL-M485 koduyla yeni bir hidrolik fren kolu ve hidrolik fren kaliperi (BR-M485) çıkardı. Önceki senelerde de benzer bir ürün vardı fakat bu sefer ki biraz daha farklı. Asıl olayı 180 ve 203 mm.lik rotorlar, bu hidrolik set tarafından destekleniyor. Bu setin amacı uygun fiyat ile yüksek frenleme gücünü bir araya getirmek olarak belirtilmiş. Zannediyorum ağırlık (pardon hafiflik :)) derdi olmayan arkadaşlarca bolca tercih edilecek.
BR-M485 fren kolunda hidrolik deposunun uzatıldığını görüyoruz;
http://cycle.shimano-eu.com/media/images/cycling/products/bikecomponents/BL/BL-M485-large_v1_m56577569830614743.jpghttp://cycle.shimano-eu.com/media/images/cycling/products/bikecomponents/BR/BR-M485-large_v1_m56577569830614745.jpg

Seri dışı komponentlerden devam edecek olursak asıl beklenmedik hamle sanıyorum ayna kollarda. Çünkü artık seri dışı komponentlerde de iki parçalı, orta milin aynakola monteli olduğu modelleri görebileceğiz (FC-M542). Tabi hal böyle olunca aynı gelişmeyi Deore ayna kollarda da görmek mümkün.
Seri dışı FC-M542 aynakol, listede "Deore ayarında" şeklinde geçiyor.
http://cycle.shimano-eu.com/media/images/cycling/products/bikecomponents/FC/FC-M542-large_v1_m56577569830614765.jpg

2007 karşılaştığımız "Altus ve Acera'nın birlikte değerlendirilmesi" de bu sene aynı şekilde devam ediyor. Bir çok parçada 2007'ye göre tasarım değişikliğine gidilmişken, fonksiyonel gelişmede en çok payı bu serinin de ayna kolları ve ön vites değiştiricileri almış. "Yeni Altus/Acera ön vites değiştiriciler farklı yapıları sayesinde önceki seriye göre daha az çamur tutacak" iddiası dikkat çekiyor. Öte yandan artık Altus/Acera olarak "Octalink" göbek bağlantılı ayna kol almak da mümkün.

Alivio da tasarım değişikliklerinden nasibini almış :). Fakat teknik olarak gelen en büyük yenilik sanıyorum hidrolik disk fren seçeneği. BL-M485 fren kolu ve BR-M485 kaliperler artık Alivio severlerin hizmetine hidrolik olarak amade (ki aynı kodlu ürünleri seri dışı olarak da alabiliyoruz). Yine Altus/Acera'da gördüğümüzy yeni ön vites tasarımı, Alivio'ya da uygulanmış. Aynı şekilde Octalink bağlantılı ayna kollar da artık Alivio ailesinin bir üyesi.

Deore'ye baktığımızda da en büyük değişikliği ayna kollarda görüyoruz. Yukarıda da bahsetmiştim, artık Deore ayna kollar 2 parçalı, yani göbek mili artık ayna kola sabit. Uzun süredir MTB dünyasını takip edenler bilirler, bu teknoloji ilk olarak XT ve XTR'da çıkmıştı. Daha sonra LX'e ve şimdi de Deore ailesine (ve seridışı komponentlere) geldi. Fakat belirtmekte yarar var, bu ayna kollar Hollowtech değil, yani kolların içi LX ve yukarısında olduğu gibi boş değil.
Deore ayna kollar artık hem şık, hem teknolojik. Ancak Hollowtech değiller.
http://cycle.shimano-eu.com/media/images/cycling/products/bikecomponents/FC/FC-M532-large_v1_m56577569830614763.jpg

LX serisine baktığımızda Shimano'nun pişmanlıklarını görür gibi oluyoruz :). Önceki senelerde "Dual Control" diye tepinen Shimano, artık tüm serilerinde Rapid Fire Plus kolları ve klasik (hidrolik ve mekanik) fren kolları ile dikkat çekiyor. Aslında bu değişiklik 2007'de yapılmıştı ve yeni tasarımlı LX Rapid Fire Plus kollar piyasaya sürülmüştü fakat ülkemizde ancak son aylarda bu parçaları görebiliyoruz. 2008'de daha bol bulunmasını ümid ediyoruz haliyle. Hatta kabarık LX logolu attırıcılar da aynı şekilde...
LX ayna kollarda da bu yıl minik bir değişiklik var. Tasarım birebir aynı kalırken, orta göbek mili rijidite (esnemezlik) ve sağlamlık adına artık aluminyumdan değil, çelikten üretiliyor (FC-M582). Zaten aynakolun yaprak tarafından bakıldığında incelen milin görüntüsü bunu hemen ortaya seriyor. Ayna kollarda ağırlık 907 gr verilmiş ki bu önceki senelerde verilen ağırlıktan 19 gr daha az. Hem hafiflemiş, hem de daha rijit bir ayna kol, kulağa hoş geliyor :).
Önceki ayna kol ile yeni ayna kol arasındaki mil farkı, gözle de anlaşılabiliyor. Yeni ayna kolda milin et kalınlığı daha düşük.
http://www.bike24.net/images/products/p01883.jpg http://cycle.shimano-eu.com/media/images/cycling/products/bikecomponents/FC/FC-M582-large_v1_m56577569830614769.jpg

Hone serisi aynı asaletini koruyor ve bir değişiklik içermiyor.

Ancak XT dediğimiz zaman akan sular duruyor. Çünkü bu yıl XT'nin 25. yılı ve bunun için tüm seri adeta en baştan yaratılmış. Ayrıca tasarım detaylarında 2007-2008 model XTR'dan bolca esinlenme görmek de mümkün.
XT'nin 25. yıl logo tasarımındaki geyiğin manasını çözebilen varsa özel mesaj atsın :)
http://www.anthembranding.com/images/shimano25.gif

İlk başka arka attırıcılara bakalım. 2007'de XTR ile birlikte tanıştığımız X tasarım artık XT için de geçerli. Bu tasarım şıklığın yanında ağırlıktan da avantaj sağlamış durumda (hedeflenen 30 gr). Diğer yandan Shadow arka vitesler de XT de opsiyonel olarak sunuluyor. Shadow'dan biraz bahsedersek, 2008 için Shimano'nun XTR ve XT attırıcılara uyguladığı bir sistem. Bu sayede attırıcı gövdesi yaklaşık olarak 1,5 cm (tam değer 12 mm) içeri taşınmış. Bu da attırıcının arazide bir yerlere takılmasını veya temasını engellemek için tabi ki olumlu bir adım. Hepimizin başına bela olan "kulak kırılma" vakası sanki artık daha az yaşanacak gibi :). Zaten en basitinden bisikletinizi sağ tarafı üzerinde yere bırakırsanız temas noktalarının "gidon" "pedal" ve "arka attırıcı" olduğunu görürsünüz. Ancak sola yatırdığınızda vites olmadığı için dengeyi sağlayan 3. nokta arka tekerlek olur. Bu attırıcılar sayesinde daha düşük kırılma riski ve daha az çizikli (arazide çiziksiz olmaz :)) bize vaadediliyor.
Arka attırıcılar ile ilgili bir detay bilgi de, tıpkı XTR'da olduğu gibi dış vites hortumunun sonlandığı noktada artık XT'de de bir ayar vidası yok. Tabi ki bunun da ağırlığa (hafifleme yönünde) etkisi var.
Yeni XT Shadow arka attırıcı
http://cycle.shimano-eu.com/media/images/cycling/products/bikecomponents/RD/RD-M772-SGS-large_v1_m56577569830614622.jpg

Yeni XT'de ayna kol seti de tamamen değişmiş. Yeni tasarımın yanı sıra orta dişlide çelik/karbon kompozit yapı kullanılmış ve 2 kat uzun ömür vaadediliyor. Yine üstten salınımlı, alttan salınımlı ve E Type (göbek bağlantılı) ön viteslerin de tasarımı yenilenmiş.
http://cycle.shimano-eu.com/media/images/cycling/products/bikecomponents/FC/FC-M770-large_v1_m56577569830614582.jpg

XT'de geçen yıl geri gelen Rapid Fire Plus kollar bu sene de tasarım değişikliğine uğramış. En büyük değişimlerden birisi de hidrolik disk fren kollarında. Artık XT kollarda kol uzanım ayarının yanı sıra pad ayarı da var ve pistonlar gidon eksenine dik yerleştirilmiş. Bu sayede gidon alanında çok daha az yer kaplıyor. Dual Control kollar da 2007'de XTR'ın geçirdiği değişikliği geçirmiş, hidrolik versiyonda pistonlar yine gidon eksenine dik.
Yeni XT hidrolik kollar, Shimano'da ilk kez pad ayarı imkanı sunuyor.
http://cycle.shimano-eu.com/media/images/cycling/products/bikecomponents/BL/BL-M770-large_v1_m56577569830614564.jpghttp://cycle.shimano-eu.com/media/images/cycling/products/bikecomponents/BL/BL-M775-large_v1_m56577569830614574.jpghttp://cycle.shimano-eu.com/media/images/cycling/products/bikecomponents/SL/SL-M770-L-large_v1_m56577569830614626.jpghttp://cycle.shimano-eu.com/media/images/cycling/products/bikecomponents/ST/ST-M775-large_v1_m56577569830614637.jpg

Hidrolik fren kaliperlerinde pek bir değişiklik görülmezken, disk fren rotorları yenilenmiş ve şık bir tasarıma kavuşmuşlar. Shimano'nun Dual Control'den sonra yavaş yavaş terkettiği bir inadı ise paralel baskı frenler. XT V frenler artık paralel baskı değil. Bu sayede kazanılan ağırlık avantajı tam 152 gr.
http://cycle.shimano-eu.com/media/images/cycling/products/bikecomponents/SM/SM-RT78_large_v1_m56577569830614640.jpg http://cycle.shimano-eu.com/media/images/cycling/products/bikecomponents/BR/BR-M770-large_v1_m56577569830614576.jpg

Tekerlek göbeklerinde XTR'dan gelen esinti dikkat çekiyor. 2007'de XTR ile tanıştığımız, 5 alyan vida ve bir göbek anahtarı bakım/sökme işlemi yapmaya olanak sağlayan tasarım artık XT'de de var. Bir diğer yenilik ise Enduro ve All Mountain sınıfı bisikletler için üretilmiş, 20 mm sokma mil uyumlu ön göbek (HB-M776).
http://cycle.shimano-eu.com/media/images/cycling/products/bikecomponents/HB/HB-M775-S-large_v1_m56577569830614614.jpg http://cycle.shimano-eu.com/media/images/cycling/products/bikecomponents/HB/HB-M776-large_v1_m56577569830614616.jpg

Jant setlerine baktığımızda 3 ayrı model görüyoruz. İlki toplamda 1677 gr (katalog verisi) ağırlığı ile Center Lock disk uyumlu (sadece disk uyumlu) XT jant seti (WH-M775). Kırmızı tel başları, 24 telli yapısı ve şık çember tasarımıyla dikkat çekiyor.
Bir diğer model, yukarıda bahsettiğimiz setin V fren uyumlu olanı. Disk bağlantı imkanı yok ve toplam ağırlık 1670 gr olarak verilmiş (Wh-M770).
Asıl dikkat çeken model ise, All Mountain ve Enduro için üretilmiş 2043 gr toplam ağırlığa sahip, ön göbeği 20 mm sokma mil uyumlu yeni XT jant seti (WH-M776). Shimano'nun bu alandaki bir eksiğini doldurur nitelikte serideki yerini almış.
Bu arada pedalların da bu tasarım değişikliğinden nasibini aldığını belirtmekte yarar var :)
http://cycle.shimano-eu.com/media/images/cycling/products/actionsports/WH/WH-M776-large_v1_m56577569830616469.jpghttp://cycle.shimano-eu.com/media/images/cycling/products/actionsports/WH/WH-M770-large_v1_m56577569830616463.jpghttp://cycle.shimano-eu.com/media/images/cycling/products/actionsports/WH/WH-M775-large_v1_m56577569830616466.jpghttp://cycle.shimano-eu.com/media/images/cycling/products/actionsports/PD/PD-M770-large_v1_m56577569830614560.jpg

XT'nin bu yıl bir de "Trekking" versiyonu var. 48'li ayna kol dışında normal seri ile pek bir farkı yok. Fakat asıl dikkat çeken XT'nin daha da geniş bir kullanıcı kitlesine hitap etmesi. Trekking bisikletlerinden enduroya kadar her alanda XT kullanabiliyoruz :)

XTR'da ise pek bir değişiklik yok. Zaten geçen yıl komple model değişikliğine gidilen seride bu yıl tek fark Shadow arka attırıcı ve onun sahip olduğu karbon bacaklı arka attırıcı :). Shimano bu attırıcının hem daha rijit olduğunu iddia ediyor, hem de hali hazırdaki klasik kardeşlerinden 14 ile 19 gr arasında daha hafif olduğunu söylüyor. Diğer yandan Shadow tasarımın faydalarından zaten XT'yi anlatırken bahsetmiştik.
http://cycle.shimano-eu.com/media/images/cycling/products/bikecomponents/RD/RD-M972-SGS-large_v1_m56577569830614652.jpg

Bir diğer konu da hep tartıştığımız zincir uyumlulukları. Shimano'da artık HG zincir Tourney'e kadar gelmiş. O nedenle vites tercihi yaparken daha rahat olacak tüm kullanıcılar. Sadece bir ön araştırma yapmakta fayda var hepsi bu ;)


Arkadaşlar o kadar uğraştım yazdım, eğer olur da bir alıntı yaparsanız en azından altında "www.bisikletforum.com" adresini ekleyin.
Diğer yandan yazdıklarımda hatalarım olabilir, daha iyi bilen, şurayı atlamışsın diyen arkadaşların bana özel mesaj ile ulaşması çok yerinde olacaktır ki hatamızı düzeltelim ;).
Bir de, yol bisikletçisi arkadaşlar umarım kızmamışlardır :).

Halil İ. Öztürk
www.bisikletforum.com
 
Scudo
Halil Abi verdiin bilgiler için çok teşekkürler...XtRarka attırıcıya hayran kaldım vallahi...Karbon bacakve muhteşem dizayn...:)
 
Geçenlerde konusu geçmişti. Dur ace te değişiklik yapılıp yapılmayacağı. Bu sene dur ace te hiçbir değişiklik yok. Sadece bahar aylarında piyasaya çıkacak olan karbon aynakol var. Shimano sürprizi 2009 yılında yapacak...
 
  • Beğen
Tepkiler: jevix ve Raven_35
cok yararlı bilgilendirme cok saollasın ...
 
  • Beğen
Tepkiler: jevix
Yorumlarınız için teşekkürler arkadaşlar.

Benim 2008'de favorim XT jant seti. Önceki yıllarda da vardı, tasarımı da çok şıktı fakat 1900 gr seviyelerinde bir ağırlığı olduğu için pek kimse tercih etmiyordu.
Yeni XT jant seti 1680 gr ağırlığı ve Tubeless özelliği ile gerçekten çok iyi bir tercih olabilir. Bekleyip görmek lazım, Avrupa'da 400-450 € civarında bir fiyatı var. Normal şartlarda bu fiyata, bu ağırlıkta tubeless jant seti toplamak zor açıkçası...
 
yol komponentleri ile ilgili bir bilgi varmı elinde acaba?
 
  • Beğen
Tepkiler: jevix
Aslında var. Fakat MTB komponentlerini ezbere bildiğim için, gördüğüm her değişikliği yazmak daha kolayıma geldi :). İlk etapta onları yazdım.

İlerleyen günlerde yol komponentleri için de 2008deki değişimler hakkında birşeyler yazabilirim sanıyorum. Diğer yandan özel olarak merak ettiğin bir şey varsa PM gönderebilirsin bana, elimden geldiği kadar yanıtlamaya çalışırım. En nihayetinde yukarıdaki derleme de Shimano web sitesinden ve katalogdaki bilgilerden biraz derleme, biraz yorum şeklinde.
 
hmm ok anladım, sadece oyle hazır derlenmiş bilgi varsa diye sordum, kendim araştırayım bari kataloğu
tesekkurler.
 
Yazı harika olmuş, tebrikler.

Özellikle ilgimi bu kısım çekti:

Yeni XT'de ayna kol seti de tamamen değişmiş. Yeni tasarımın yanı sıra orta dişlide çelik/karbon kompozit yapı kullanılmış ve 2 kat uzun ömür vaadediliyor. Yine üstten salınımlı, alttan salınımlı ve E Type (göbek bağlantılı) ön viteslerin de tasarımı yenilenmiş.

Ne yani, karbon düşmanı Shimano en çok aşınan parçada karbon mu kullanmaya başlıyor?? Bakalım başımıza daha neler gelecek (karbon zincir?)...

Bu arada neden sadece orta dişli de diğer iki dişli değil diye de sormadan edemiyorum.
 
@Firochromis

:) Karbon olan kısım dişlinin ayna kola bağlanan kısmı. Üst kısımlar yine çelik. Bu sayede ağırlığı düşürüyorlar.

Neden sadece orda dişli? Çünkü her ikisi de olursa adı XTR oluyor :)
 
Bizim gözümüz , gönlümüz yol bisikletin'den başkasını görmediği için bende size 2008 Mart ayında satışa çıkacak 605 gram ağırlığınki ve A.B.D satış fiyatı 1400 $ olan Dura - Ace Carbon ayna kolun resmini ekleyeyim.

Nisan 2008' de kısmet olursa Türkiye de yine ilk ben kullanacağım bu sefer Colnago da !....


 
Yeni donanım ve bilgilerle aydınlattığın için teşekkürler
Bİr şey sorucaktımda.
Geçen shımanonun sitesinde gezerken bir şey dikkatimi çekti.
Mesela xt aynakolunun 2 ayrı tipi var veya arka attırıcının bi sürü farklı tipi var.
Bunlar ne ifade ediyor?
şimdiden teşekkürler...
 
@Bibendum

Güzel aynkol yapmışlar fakat ağırlık konusunda çok fark yaratamamışlar.

Katalog verilerine göre aliminyum aynakol 740 gr ( orta mil dahil toplam ağırlık 39-53 170 mm) karbon aynakol ise 714 gr ( orta mil dahil toplam ağırlık 39-53 170 mm) Görünüş olarak aliminyum olan bana göre daha güzel. Karbonun da ayrı bir havası var. 2009 da dur ace i siyah yapıcaklar gibi duruyor... :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:
 
@mutu88

2 tip XT ayna kolun birisi 22-32-44 dişli, XC binişine hitap ediyor. Diğeri 26-36-48 dişli, Trekking dediğimiz tarza hitap ediyor. O nedenle böyle bir fark var.

Arka attırıcılarda Shadow sistemi yeni, herkes istemeyebilir. Bu nedenle klasik attırıcılar da var, Shadow olanlar da. Bir de negatif ve pozitif attırıcılar var, yayın çekme yönüne göre değişiyor. Son olarak da kısa bacak, uzun bacak seçeneği var. (Shadow attırıcıların negatif veya pozitif yay seçeneği yok, ama hangisi yok ondan emin değilim :))
 
@HaliliOzturk

Bilgi için teşekkürler. Sayenizde epey şey öğrendik.
Tabi bu saydığın özelliklere göre fiyatlarıda o orantıda değişiyodur o zaman:)
Peki piyasada xt donanımlı bir bisiklette klasik attırıcı mı kullanıyorlar veya ne kullandıklarını nasıl anlayabiliriz?
Biraz yordum mu ne??
 
Yok yorulsaydım 6000 mesajım olmazdı Mustafa ;)

Reklamı geçersek :)
Attıcırının arkasında model numarası mutlaka yazar, oradan görebilirsin hangi modelin kullanıldığını. Ben şahsen bakarak da anlayabiliyorum, çünkü ters ve düz arka attırıcılarda da fark var. Kısa bacak uzun bacak farkı da zaten çok bariz oluyor. Shadow'u zaten anlamamak imkansız :) Zaten büyük üreticiler çoğu zaman kullandıkları malzemeyi model koduyla beraber veriyorlar. Bu kodları Shimano'nun sitesinden araştırıp ne olduğunu zaten direk olarak görebilirsin.

Fiyat farkı? İşte burada biraz soru işareti var. Normalde XT attırıcı, XT attırıcıdır, arada fiyat farkı olması beklenmez. Fakat Shadow attırıcılar yeni bir teknolojiye sahip oldukları için bir miktar pahalı olabilirler mesela.
XTR'a baktığımızda Shadow attırıcıların aynı zamanda karbon bacaklı olduğunu görüyoruz, hal böyle olunca fiyat farkı kaçınılmaz bir hal alıyor.
 
Geri