Aydın
Forum Bağımlısı
- Kayıt
- 11 Nisan 2006
- Mesaj
- 643
- Tepki
- 922
- Şehir
- istanbul
Öncelikle herkese merhabalar.
Uzun zamandır forum için bir trainer rehberi hazırlamak niyetindeydim. Kısmet bugüneymiş. Umarım birilerine faydası olur.
Soru- cevap şeklinde hazırlanan rehberimiz, forum genelinde karşılaştığım sohbetlerden yakaladığım soru işaretlerine bir yanıt niteliğinde olup gelecek ekstra sorularla genişletilecektir.
Buyrun sorulara..
1) Kaç çeşit trainer vardır?
Genel anlamda trainerlar size direnç gösteren bir volanın lastikle teması ile çalışan cihazlardır. Bu doğrultuda trainerla üçe ayrılabilir diyebiliriz.
a. Volana hava yaprakları eklenerek yapılmış hava dirençli (rüzgar) trainerları.
b. Manyetik direnç mantığı ile çalışan manyetik trainerlar.
c. Sıvı hidrolik direnci ile çalışan hidrolik sıvılı trainerlar.
2) Trainer alacağım, yukarıda bahsedilen trainerların artıları eksileri nelerdir?
Rüzgar trainerları: Ucuzdur, ancak çok sesli çalışır. Ayrıca genellikle tek zorluk ayarı ile çalışabilirsiniz. (Trainer üzerindelarda bulunan kademeli ayar ile, trainer volanına gösterilen direnç değiştirilerek yol şartları simule edilebilir)
Manyetik trainerlar: Rüzgar trainerlarına göre çok sessizdir ancak bir miktar daha pahalıdır. Fiyat/ performans skalasında çok iyi bir yere sahiptir.
Hidrolikli trainerlar: En sessiz trainer grubudur. Ayrıca daha yumuşak ve gerçekçi bir sürüş hissi verir. Ancak diğer trainer çeşitlerine göre daha pahalıdırlar. Zaman zaman bakım gerektirir, şöyle ki : Kullanılan hidrolik zaman içinde ısınmadan dolayı "inceleceğinden" ve özelliğini kaybedeceğinden değişmesi gerekir.
3) Çok sessiz olduğu söylenen bir trainer alıp evime kurdum. Ancak pedal çevirmeye başlayınca evin içinde traktör sesleri yankılanmaya başladı. Bu nasıl sessiz çalışma?
Eğer arka lastiğinizi dişsiz (slick) bir lastikle değiştirmezseniz ne yazık ki en sessiz trainer da bile bu seslere katlanmak durumundasınız. Trainerda kullanacağınız lastik yüzeyinin düz olması gerekmektedir. En ucuz slick bir lastik işinizi fazlasıyla görecektir. (örneğin Cst, Kenda vb.)
http://img76.imageshack.us/img76/3447/trainerslickoc6.jpg
4) Slick lastiği de aldım. Fakat bu seferde lastik trainer üzerinde zaman zaman kayar gibi bir his veriyor?
Bu durumda kontrol edilmesi gereken iki husus vardır.
a) Lastik yeni mi alındı?
Yeni alınan lastik yüzeyi fabrika çıkışında fazlaca düz ve aşınmamış olup volana bağlı olan ve lastiğe direnç gösteren mil ile tam anlamıyla temas haline bir süre geçemeyebilir. Bu geçici bir durum olup lastik yüzeyi bir süre aşındıktan sonra problem kalmayacaktır.
b) Volan mili lastik yüzeyine tam anlamıyla temas halinde mi?
Trainerlar değişik lastik ebatlarıyla çalışmaya (genellikle) elverişli olması açısından lastik ebadı ayarı yapılabilecek bir ayar vidası ile donatılmıştır. Bu ayar vidası gevşek olursa lastik volan miline tam temas etmez ve pedal çevirmelerinize tam olarak direnç göstermez. Fazla sıkı olması durumunda ise lastiğinizi çok hızlı bir şekilde aşındırır ve bunun yanında akıcı bir sürüş hissi de vermez. Bu ayar tatlı sert bir ayarda bırakılmalı ve deneme yanılma ile size en uygun ayarda bırakılmadır.
5) Bisikleti trainera arka göbekten bağladım. Ama arka göbek trainera tam oturmuyor, oturtsam da trainerdan bir süre sonra düşüyorum. Bu gidişle duvara toslayacağım sanırım. Problem nerede?
Trainerlar bisikletinizi arka göbek milinden sabitlerler. Arka göbek milleri genellikle daha hafif olmaları maksadıyla yerlerine plastik kaplı somunlarla sabitlenmiş olup bu tip milin kullanılması durumunda büyük bir güvenlik sorunuyla karşı karşıyasınız demektir. Çünkü elle rahat kavranabilmesi maksadıyla genellikle artı şeklinde yapılan göbek mili somunu trainer üzerine tam olarak sabitlenemeyebilir ve de kırılabilir. (Kendinizi bu esnada trainer üzerinde pedal çevirirken düşünün!)
Peki ne yapmalı?: Trainer'ın yanında verilen (eğer verilmiş ise) tamamen çelik ve yuvarlak başlı arka göbek milini kullanın. Eğer kutudan çıkmadı ise bir tane edinmenizde fayda var. (Özellikle kilolu yada yada sıkı antrenman yapan biri iseniz elzemdir)
http://img214.imageshack.us/img214/2802/trainerbackku9.jpg
6) Trainerı aldım, kurdum, lastiğimi slick lastikle değiştirdim, arka göbek milimi de çelik olanla değiştirdim, volan baskı ayarını lastiğime göre ayarladım. Herşey tamam, amma velakin pedal çevirmeye başlayınca sanki yokuş aşağı bisiklet sürüyormuşum gibi geliyor. Elim, belim, boynum ağrıdı. Trainer böyle mi kullanılıyor yahu?
Hayır. Sadece arkası yerden bir miktar kalkan bisikletinizin yere parallelliği bozuldu.
Peki ne yapacağım?:
Basit. Ya piyasadan da edinebileceğiniz aparatlarla ön lastiği bir miktar yerden yükseltirsiniz, hayır para veremem diyorsanız da benim yaptığım gibi bir aparat yaparak (yada bir marangoza yaptırarak) ön lastiğinizi yükseltebilirsiniz. Bununla da uğraşamam ki! diyen üşengeçlerdenseniz evdeki ansiklopedi vs.ler ne güne duruyor. Hemen lastiğin altına uygun kalınlıkta bir kaç tane yerleştirin. Antrenman aralarında okuyabilmeniz de cabası. (Şaka bir yana geçici olarak bunu önerebilirim ancak bir süre sonra lastik üzerinden kayabilir)
http://img55.imageshack.us/img55/5971/trainertahtake7.jpg
http://img55.imageshack.us/img55/3921/20090105trainer0010kf0.jpg
Hepinize bol antrenmanlı, sağlıklı günler diliyorum, kalın sağlıcakla.
Aydın Işık (Aka. newlight)
Uzun zamandır forum için bir trainer rehberi hazırlamak niyetindeydim. Kısmet bugüneymiş. Umarım birilerine faydası olur.
Soru- cevap şeklinde hazırlanan rehberimiz, forum genelinde karşılaştığım sohbetlerden yakaladığım soru işaretlerine bir yanıt niteliğinde olup gelecek ekstra sorularla genişletilecektir.
Buyrun sorulara..
1) Kaç çeşit trainer vardır?
Genel anlamda trainerlar size direnç gösteren bir volanın lastikle teması ile çalışan cihazlardır. Bu doğrultuda trainerla üçe ayrılabilir diyebiliriz.
a. Volana hava yaprakları eklenerek yapılmış hava dirençli (rüzgar) trainerları.
b. Manyetik direnç mantığı ile çalışan manyetik trainerlar.
c. Sıvı hidrolik direnci ile çalışan hidrolik sıvılı trainerlar.
2) Trainer alacağım, yukarıda bahsedilen trainerların artıları eksileri nelerdir?
Rüzgar trainerları: Ucuzdur, ancak çok sesli çalışır. Ayrıca genellikle tek zorluk ayarı ile çalışabilirsiniz. (Trainer üzerindelarda bulunan kademeli ayar ile, trainer volanına gösterilen direnç değiştirilerek yol şartları simule edilebilir)
Manyetik trainerlar: Rüzgar trainerlarına göre çok sessizdir ancak bir miktar daha pahalıdır. Fiyat/ performans skalasında çok iyi bir yere sahiptir.
Hidrolikli trainerlar: En sessiz trainer grubudur. Ayrıca daha yumuşak ve gerçekçi bir sürüş hissi verir. Ancak diğer trainer çeşitlerine göre daha pahalıdırlar. Zaman zaman bakım gerektirir, şöyle ki : Kullanılan hidrolik zaman içinde ısınmadan dolayı "inceleceğinden" ve özelliğini kaybedeceğinden değişmesi gerekir.
3) Çok sessiz olduğu söylenen bir trainer alıp evime kurdum. Ancak pedal çevirmeye başlayınca evin içinde traktör sesleri yankılanmaya başladı. Bu nasıl sessiz çalışma?
Eğer arka lastiğinizi dişsiz (slick) bir lastikle değiştirmezseniz ne yazık ki en sessiz trainer da bile bu seslere katlanmak durumundasınız. Trainerda kullanacağınız lastik yüzeyinin düz olması gerekmektedir. En ucuz slick bir lastik işinizi fazlasıyla görecektir. (örneğin Cst, Kenda vb.)
http://img76.imageshack.us/img76/3447/trainerslickoc6.jpg
4) Slick lastiği de aldım. Fakat bu seferde lastik trainer üzerinde zaman zaman kayar gibi bir his veriyor?
Bu durumda kontrol edilmesi gereken iki husus vardır.
a) Lastik yeni mi alındı?
Yeni alınan lastik yüzeyi fabrika çıkışında fazlaca düz ve aşınmamış olup volana bağlı olan ve lastiğe direnç gösteren mil ile tam anlamıyla temas haline bir süre geçemeyebilir. Bu geçici bir durum olup lastik yüzeyi bir süre aşındıktan sonra problem kalmayacaktır.
b) Volan mili lastik yüzeyine tam anlamıyla temas halinde mi?
Trainerlar değişik lastik ebatlarıyla çalışmaya (genellikle) elverişli olması açısından lastik ebadı ayarı yapılabilecek bir ayar vidası ile donatılmıştır. Bu ayar vidası gevşek olursa lastik volan miline tam temas etmez ve pedal çevirmelerinize tam olarak direnç göstermez. Fazla sıkı olması durumunda ise lastiğinizi çok hızlı bir şekilde aşındırır ve bunun yanında akıcı bir sürüş hissi de vermez. Bu ayar tatlı sert bir ayarda bırakılmalı ve deneme yanılma ile size en uygun ayarda bırakılmadır.
5) Bisikleti trainera arka göbekten bağladım. Ama arka göbek trainera tam oturmuyor, oturtsam da trainerdan bir süre sonra düşüyorum. Bu gidişle duvara toslayacağım sanırım. Problem nerede?
Trainerlar bisikletinizi arka göbek milinden sabitlerler. Arka göbek milleri genellikle daha hafif olmaları maksadıyla yerlerine plastik kaplı somunlarla sabitlenmiş olup bu tip milin kullanılması durumunda büyük bir güvenlik sorunuyla karşı karşıyasınız demektir. Çünkü elle rahat kavranabilmesi maksadıyla genellikle artı şeklinde yapılan göbek mili somunu trainer üzerine tam olarak sabitlenemeyebilir ve de kırılabilir. (Kendinizi bu esnada trainer üzerinde pedal çevirirken düşünün!)
Peki ne yapmalı?: Trainer'ın yanında verilen (eğer verilmiş ise) tamamen çelik ve yuvarlak başlı arka göbek milini kullanın. Eğer kutudan çıkmadı ise bir tane edinmenizde fayda var. (Özellikle kilolu yada yada sıkı antrenman yapan biri iseniz elzemdir)
http://img214.imageshack.us/img214/2802/trainerbackku9.jpg
6) Trainerı aldım, kurdum, lastiğimi slick lastikle değiştirdim, arka göbek milimi de çelik olanla değiştirdim, volan baskı ayarını lastiğime göre ayarladım. Herşey tamam, amma velakin pedal çevirmeye başlayınca sanki yokuş aşağı bisiklet sürüyormuşum gibi geliyor. Elim, belim, boynum ağrıdı. Trainer böyle mi kullanılıyor yahu?
Hayır. Sadece arkası yerden bir miktar kalkan bisikletinizin yere parallelliği bozuldu.
Peki ne yapacağım?:
Basit. Ya piyasadan da edinebileceğiniz aparatlarla ön lastiği bir miktar yerden yükseltirsiniz, hayır para veremem diyorsanız da benim yaptığım gibi bir aparat yaparak (yada bir marangoza yaptırarak) ön lastiğinizi yükseltebilirsiniz. Bununla da uğraşamam ki! diyen üşengeçlerdenseniz evdeki ansiklopedi vs.ler ne güne duruyor. Hemen lastiğin altına uygun kalınlıkta bir kaç tane yerleştirin. Antrenman aralarında okuyabilmeniz de cabası. (Şaka bir yana geçici olarak bunu önerebilirim ancak bir süre sonra lastik üzerinden kayabilir)
http://img55.imageshack.us/img55/5971/trainertahtake7.jpg
http://img55.imageshack.us/img55/3921/20090105trainer0010kf0.jpg
Hepinize bol antrenmanlı, sağlıklı günler diliyorum, kalın sağlıcakla.
Aydın Işık (Aka. newlight)