Jordanred Bisiklet Forması, Bisiklet Taytı ve Bisiklet Giyimine Dair Her Şey

Tur bisikletçiliği ve bisiklet seçimi

Kayıt
22 Ocak 2016
Mesaj
59
Tepki
146
Yaş
41
Şehir
Konya
İsim
Ömer
Bisiklet
Salcano
Bisiklet ile uzun yola çıkmak isteyenler için 3 bölümden oluşan yazı dizimize bu hafta başlıyoruz. Bu temel kaynağı okuduktan sonra; isterseniz 3 günlük bir tura çıkın, isterseniz sırt çantanızı doldurup bisikletinize atlayıp dünyayı dolaşmaya başlayın. Yazı dizimizdeki faydalı bilgiler ışığında birçok engele takılmadan aşabileceğiniz çok çeşitli bilgiler bulacaksınız. Tabi ki çıkacağınız yolculukta sizin karşılaşacağınız etmenler çok daha farklı olacaktır. Bu dizide yazılacak metnin izinsiz ve kaynak belirtilmeden başka sitelerde ya da platformlarda yayınlanması konusunda sizinde hassas davranacağınızı düşünüyoruz.

Uzun yol bisiklet turculuğu ve gezginlik nedir?
Basit olarak, bisikletle çıkılan uzun zamanlı şehirler arası ve uluslararası seyahatlere denir. Temelde kısa sürede gidip geleceğiniz iki farklı şehir arasında yapılan sürüşlere tur demek pek doğru olmayacaktır. Örnek vermek gerekirse İzmir’den kalkıp Manisa’ya gitmeye Tur’dan daha çok günlük bir sürüş demek daha doğru olur. Tur bisikletçiliğini tanımlamak gerekirse; yolculuğunuzda geçtiğimiz bölgedeki etnik, kültürel, sosyolojik yada dini değişiklikleri gözlemleyebileceğiniz; Coğrafi çeşitliliği görebileceğiniz, görece uzun mesafeli yolculuklar demek doğru bir tanım olacaktır. Bisikletle uzun yolculuklara başlarken, bu yolculukların “Bir bisiklet turu” olarak adlandırılabilmesi için dikkat etmeniz gereken önemli nokta birkaç etaptan oluşup en az birkaç günü kapsaması doğru bir tercih olacaktır.

Yukarıda kabaca Tur Bisikletçiliğini tanımlamış olsak ta; bu tanım, çok daha detaylı bir konunun, kötü bir özetidir. Şimdi Bisikletli Seyyahlık için temel esaslara geçelim...

https://www.velespit.net/images/makale/tur-bisikletciligi/expedition_bestphoto2011.jpg

Yazı dizimizi üç bölümden oluşturacağız, kısaca bunlar:
1- Temel Ekipman
a) Bisiklet seçimi
b) Donanımlar
c) Çantanın hazırlanması

2- Hazırlık
a) Fizyolojik hazırlık
b) Mental hazırlık

3- Karşılaşacağınız Aksaklıklar
1- Temel Ekipman
Temel ekipman ve bisiklet seçimi esasında işin en kolay kısmı oluyor. Bütçe sıkıntınız olsa da olmasa da bisiklet konusunda zaten çok fazla tercihiniz bulunmamakta. İster uzun tura çıkacak olun isterseniz 3-4 günlük bir kaçamak yapın her türlü bisikletle bu yolculuğu gerçekleştirebilirsiniz. Örnek vermek gerekirse ben bütün çıktığım turlara manevi sebeplerden dolayı alt resimdeki 1988 model Scott Roadster’ımı kullanıyorum. Bu bisiklette performans arttırıcı hiç bir düzenleme yapılmamıştır. Aralıksız 1000 km ve üzeri turlara bu bisikletle çıktığım zaman, bana lastik patlaması haricinde hiç bir zaman problem yaşatmamış bir bisiklettir. Şimdi gelelim tur için siz nasıl bir bisiklet seçeceksiniz.

https://www.velespit.net/images/makale/tur-bisikletciligi/IMG_20140618_104742.jpg

a) Bisiklet seçimi
İsterseniz 15 yıllık bir tura çıkıyor olun, istersenizde sadece 15 günlük bir tura çıkacak olun; bu emelinizi gerçekleştirebilmeniz için piyasadaki yada elinizdeki herhangi bir bisikleti kullanabilirsiniz. Burada dikkat etmeniz gereken temel etmen bisikletinizin olabildiğince basit, genel standartlarda ve en az parçayla üretilmiş olmalıdır. Uzun yol tur bisikletçiliğinde, bisiklet ağırlığı en son göz önüne alınacak unsurdur. Bisikletinizi seçerken ağır ve çelik olan bir bisikleti tercih etmeniz, sağlamlık konusunda en iyi tercih olacaktır. Ayrıca karşılaşacağınız ekipman aksaklıklarında da hiç sorun yaşamayacaksınız. Böylece kendinizin yada bir bisiklet tamircisinin en kolay şekilde ve kısa zamanda sizi düştüğünüz durumdan kurtarması çok kolay olacaktır.

Örnek vermek gerekirse hidrolik disk frenler genelde problem çıkarmıyor olsa da, en yakın şehre 200 km mesafede hidrolik pistonun bozulması demek, ortada kaldınız demektir. Ama V frene sahip olan başka bir bisiklet ile en fazla 15 dakika içinde fireninizi onarıp yola devam edebilirsiniz. Tura çıkacağınız bisikleti, isterseniz hurdacıdan 2. el temin edin, isterseniz mağazadan sıfırını alın. Burada yeni ve üst seviye bisiklet kullanmanın tek marjinal faydası konfor oluyor. Ancak bunun karşılığında komplike mekanizmaları yüzünden yarattığı sıkıntı, marjinal faydanın getirisini ortadan kaldırıyor. Şimdi bisikletimiz nasıl olmalı teker teker bileşenlerimize bakalım.

Kadro seçimi :
Kadro olarak kesinlikle karbon fiber kadrolardan uzak durmalısınız. Hatta alüminyum kadrolardan dahi uzak durmak gerekebilir. Bunun bir çok sebebi var, bu konuya çok fazla derinlemesine girmeyecek olsak ta kabaca kadrodan kaynaklanan bir problem bisikletinizi tamamen hurdaya çıkmasına sebep olabilir. Çok uzun turlarda bisikletinize yükleyeceğiniz 50-60 Kg yük ile, üzerine binici ağırlığı da eklendiğinde kadromuz yol boyunca çok yüksek stres altına girmektedir. Kadroda oluşacak en ufak çatlak yolda başınızı çok ağrıtacak hatta yeni bir bisiklet ihtiyacı bile doğuracaktır. Karbon gövdelerde oluşan çatlaklarda maalesef geri dönüş yoktur, alüminyum kadrolarda keza benzer özellikte. Ancak Çelik şaseli bisikletlerde kadro boydan boya kırılsa bile en yakın küçük sanayide oksijen kaynağı ile kadroyu tekrar kaynattırıp yola devam edebilirsiniz.

Ayıca Karbon ve Alüminyum kadrolar, çelik kadrolara göre daha az esnek, daha rijit yapıda kadrolar olmaktadırlar. “Çelik kadrolu bir bisiklet ise kendi başına bir amortisör gibidir,” esnek ve sağlam yapıları vardır. Dolayısıyla Böyle bir tercih yapacaksanız çelik kadrolu bisikletleri makul fiyatlara alabilirsiniz. Yukarıda da belirttiğimiz gibi ağırlık kesinlikle göz ardı edilmesi gereken bir konudur.

Amortisör/Maşa seçimi:
Uzun turlarda kullanacağınız bisiklette, mümkünse çelik alaşımlı amortisörsüz sabit maşa olması daha faydalı olacaktır. Kadroda olduğu gibi karbon fiber içerikli sabit masalardan uzak duruyoruz. Amortisörlü maşalar sorun çıkardığında onarımı zor olduğundan bu tip maşalar tercih sebebi değildir. Ancak konforunuzu biraz arttırmak istiyorsanız “basit kilitlemeli yaylı” (Havalı yada hidrolik olmayan) bir amortisör tercih edebilirsiniz.

Çekiş sistemi:
Maşa ve kadroda olduğu gibi burada da karbon içerikli ekipmanlardan uzak durmak gerekmektedir. Üst sınıf ekipmanları, esasen üst sınıf yapan temel etmenleri hafiflikleridir. Kabaca bu konuya girecek olursak, ekipman hafifledikçe sağlamlığı azalmaktadır. Başka bir deyişle bu donanımları hafifletmek için farklı yada daha az dayanıklı malzeme kullanılmaktadır.Uzun turlarda kullanılacak vites sistemi tamamen çelik alaşımlı ekipman kullanmak tercih sebebi olmalıdır. Örnekleyerek daha teknik konuşmak gerekirse; shimanonun positron 2 gibi eski bir modeli, çok uzun bir turda Alivio gibi vites serilerinden daha az sıkıntı çıkartacaktır. Uzun yolda tercih edilmesi gereken vites sayıları arkada 5 yada 6 lı, aynakol da ise 3 yada 42lü tercih edilebilir. Yine benim tur bisikletimde kullandığım vitesim yandaki fotoğrafta görülmekte. Bu vites Shımano Positron 1 modelidir ve 25 yıllık aktif kullanımında bir kere bile problem çıkartmamıştır.

https://3.bp.blogspot.com/-1AU8NhIuoUo/Tr2Jd2bdddI/AAAAAAAAASg/DI_DJccz000/s1600/P8215379.JPG

Frenler:
Bu konu kesinlikle hayati öneme sahiptir. İyi bir fren sisteminiz yoksa bisikletinizde o kadar yük varken özellikle inişlerde çok ciddi sıkıntılar yaratacaktır. Disk frenler sorun yaşatmıyor olsa da, yüklü bisikletle uzun veya dik inişlerde sık frenlemeye bağlı olarak aşırı ısıdan dolayı fren şişip tutmayabilir. Ayrıca aşırı yük varken jant tellerinizin kırılması da ayrı bir konu. Dolayısıyla disk fren seçmek yerine diğer teknolojilere yönelmek daha iyi olacaktır. Frenlerin boşalma ihtimaline karşı yüklü bisikletle inişlerde gereksiz hız denemelerinden kaçınmak gerekmektedir. Frenlerin yapısına baktığınız zaman yüksek hızlarda ve yüklü bisiklette V-fren de tam güvenli olmuyor. Frenleme yaparken aşırı ısınmaya bağlı olarak lastik aniden patlayabiliyor. V frenlerde aşırı ısınmaya asıl sebep bisikletin yüklü olmasıdır. Yükünüz varsa uzun inişlerde frenleri soğutmak için aralıkla kısa molalar verip soğutma yapmamız gerekmektedir.

Tekerlekler:

https://www.velespit.net/images/makale/tur-bisikletciligi/cst-dis-lastik.jpg

Jant setiniz ne kadar dayanıklı olursa, uzun turlarda o kadar rahat edersiniz. Jant akordunun kaçması yada göbek sorunu yaşamayla uğraşmazsınız. Jant telleriniz standart tel yerine, standart telden 0.2 mm daha kalın olan tellerden tercih etmelisiniz. Böylece yüklü bisiklette oluşabilecek sorunların bir çoğundan kurtulabilirsiniz. Jant göbeklerini kapalı rulmanlı tercih etmeniz bakım ve onarım sırasında işinize yarayacaktır. Lastik konusunda ise çok fazla düşünmeye gerek yok orta sınıf bir naylon dış lastik işinizi fazlasıyla görecektir. Ortalama bir dış lastik yaklaşık 3000 – 5000 km hiç sorunsuz kullanılabilmektedir. Ben bisikletimde CST markasının genelde ucuz olarak tabir edilen dış lastiklerinden 700x35c modelini tercih ediyorum. Yüklenmiş bisiklette kayma gibi bir problem yaşanmıyor.

Sele, Gidon vb. Ekipmanlar

https://www.velespit.net/images/makale/tur-bisikletciligi/Loaded_touring_bicycle.JPG

Bu ekipmanlar tamamen sizin kullanım şeklinize göre şekillenecek olup. Tercihinizi en rahatından yana kullanmanız uzun turlarda faydanıza olacaktır. Ancak gidon konusunda söylenecek bir kaç konu daha mevcut. Tur bisikletinizde seçeceğiniz gidon kesinlikle koç boynuzu şeklinde tabir edilen yol, yarış bisikleti gidonlarından olmalıdır. Tutuş çeşitliliği ve omurga sağlığı için en doğru tercih bu olacaktır. Düz gidonların tersine 5 farklı tutuş şekli sağlayan bu gidonlar ile, sürüş yaparken yarım saatte bir yapacağınız tutuş şekli değişikliği ile, hem konforunuz artacak hem de sırt ve el ağrılarınız ortadan kalkacaktır. Bu gidonların seçimini yaparken; gidon genişliği en az omuzlarınız genişliğinde tercih etmelisiniz. Endişe etmeyin Bu gidonların her tutuş pozisyonunda rahatça fren yapabilmektesiniz.

https://www.velespit.net/images/makale/tur-bisikletciligi/Sony%20Hotan%20082.JPG

b) Donanımlar
Burada temel olarak turumuzda esas olan; hayatta kalmak, “A” noktasından, planlanan “B” noktasına sağ salim ve mutlu bir şekilde ulaşmak olduğundan, bazı donanımlara ihtiyacımız olacaktır. Uzun yol tur bisikletçiliğine başlamak için gerekli olan temel ekipmanlar, aslında bisiklete başlangıç temel ekipmanlarıyla aynıdır. Bisiklete Başlangıç ekipmanlarının ne olduğunu daha önce incelemiştik o makalemize (link). Zaten önceki yazımızı inceleyip bu ekipmanları edinen arkadaşlar, neredeyse bir dünya turuna çıkmaya hazır sayılırlar. O ekipmanlara ek olarak, bir kaç başka ekipmana daha ihtiyacımız olacaktır. Bunları sırayla inceleyecek olursak.

1- Çantalarınızı bisikletinize asmanız için bagaj. Piyasada çok çeşitli marka ve modellerde mevcut. yaklaşık olarak fiyat belirtmek gerekirse 30-40 TL arasındaki bir bagaj işinizi fazlasıyla görecektir. Bu ürünler hem ön için, hemde arka için satılmaktalar. Uzun vadeli ve kullanım kolaylığı açısından, hem ön için hemde arka için almanızı şiddetle tavsiye ediyoruz.

2- Yukarıda bahsettiğimiz bagaja takılan heybeler ve bu heybelere ek olarak ufak tefek eşyanızı koyacağınız gidon çantası. Bu konuyu ikinci bölümümüzde detaylıca inceleyeceğiz.

3- Biskletinize monte edilmiş bir kablolu kilometre saati, yine gidona monte edilmiş bir pusula ve gideceğiniz yöreye ait bir yol haritasının olması kesinlikle gerekmektedir. Tabiki harita ve pusula kullanmayı da bilmek gerekmektedir. Çünkü bir sonraki madde de belirttiğimiz teknolojik ekipmanların iflas ettiği durumlardabunları kullanmayı bilmek çok önemlidir.

4- Tam donanımlı bir GPS Tracker. Bir çok markanın bir çok modeli olsada Holux’un düşük bütçeli uygun GPS izleyicileri mevcuttur. Yada daha yüksek bütçeli olan Garmin’in bisiklet için geliştirmiş olduğu bir çok başarılı modeli mevcuttur. Ben yurt içi turlarımda genellikle cep telefonumu kullanmaktayım. Akıllı telefonlar için geliştirilmiş bir çok uygulama ücretsiz olarak yayınlanmaktadır. Ben Map My Ride uygulamasından gayet memnunum. Telefon için pil tüketimi çok az olmasına rağmen çok başarılı bir şekilde çalışmaktadır. Gelecek haftalarda bisiklet için olan akıllı telefon GPS Trackerları mercek altına almayı planlıyoruz.

Yazı dizimizin ilk bölümünün burada sonuna gelirken, gelecek yazımızda Tura hazırlık bölümünü işleyeceğiz. Değerli yorumlarınızı esirgememeniz dileğiyle...
 
Scudo
Tura cikmadan once bazi seyleri ogrenmis oldum malzeme ve bisiklet secimimi butcem dogrultusunda bu yazidaki tavsiyelere gore yapacagim.
 
Yol gösterici bir yazı olmuş lakin eleştiriye açık bazı noktalar var. Gidon seçimi kısmında "kesinlikle" kelimesinin kullanılmasını yanlış buluyorum, bunun kişinin tercihine bağlı olduğunu düşünüyorum, kelebek gidon da çok rahat iş görüyor turlarda. Lastik ve bagaj gibi hayati parçalara da bütçeden biraz daha pay ayrılması gerektiğini düşünüyorum, piyasada 30-40tl'ye tur bagajı bulmak imkansıza yakın zira. İyi geceler. :)
 
Yazının giriş paragrafında; "Bu dizide yazılacak metnin izinsiz ve kaynak belirtilmeden başka sitelerde ya da platformlarda yayınlanması konusunda sizinde hassas davranacağınızı düşünüyoruz." diye vurgulandığı halde makalenin bitimimde (Alıntı) ibaresi görüyorum..
Anlayamadım doğrusu, bu yazı size mi ait yoksa sizde kaynağını belirtmeden alıntı mı yaptınız?
 
Tur çantalarına önerim olacak, Decathlonda tanesi 12 tlden 15 lt olan çantalarda iki tane aldım ve iplerinden birbirine diktim 25 tl ye 30 lt lik 15 gün boyunca çok zorlu koşullarda işimi gördü, hatta yeni turumda da kullanmaya devam edeceğim. Hatta şuradan da fotoğrafa bakabilirsiniz.
(link)
 
Verdiğiniz bilgiler için teşekkür ederiz.Yalnız "Tur bisikletçiliği" konularında forumda arama yaptığımda bir soruya cevap bulamadım. O da "KADANS " konusu. Şöyleki bisiklet sürerken 60-70 kadansın altına düşmemek gerektiği söylenir.(Ki doğru olduğunu düşünüyorum. 4 yıl önce bu konudan habersiz olan ben tırmanış yaptım ve sağ diz kapağımın üzerinde ödem oluştu.Ortopedist dizimi zorlamamam gerektiğini söyledi. Bisikletten soğumuştum.Neyse ki atlattım.)
Tur bisikletinde tura çıktığımızda bırakın tırmanışı düz yolda bile KADANS 50 nin altına düşmektedir. Tur gezilerini okuduğumuzda bir çok arkadaşımızın acele etmeyin vakit ayırın gibi benzer sözlerle farkında olmadan tur'cuların daha da yavaş pedallamalarına ön ayak oluyorlar. Ki kadans düşmesi diz sağlığı için büyük tehlike.Bu konu hakkında fikirlerinizi almak isterim ve bu noktada bize önereceğiniz çözüm varmıdır?
 
@ibrahim uzun hocam turda esas olan yol yapmaktan çok gezip, görmek ve gittiğiniz yeri yaşamaya çalışmak olduğu için tavşan gibi kaçmayın önerisi makul bir öneridir, kadans problemi vitesi düşürerek aşılacak bir problemdir. turda şehirler arası bir otoyola çıktığınız zaman zaten saatte ortalama 20 km yol alınmaya çalışıldığı için kadans ortalaması yükselirken, bir nehir veya deniz kenarından aheste aheste giderek saatte 7-8 km ilerleme tercihinde kadans dert ise vitesler bunun için var:)
 
@ibrahim uzun kadans ile birlikte hız da düşüyorsa sıkıntı yok, yüksek hızda düşük kadans kullanmak ise dizlere fazla yük bindirdiği için zararlı.
 
@ibrahim uzun
Aynı problem bu sezon benim de başıma geldi. MR dan çıkan sonuçlarda sadece ödem olarak gorünüyor. Hafif ağırlıklar bağlayıp basit egzersizler tavsiye etti doktor, zorlamadan bisiklete devam dedi, ilaç da vermedi. Siz farklı bi tedavi uyguladınız mı acaba?

Bu problemden beri yokuşlardan kaçıyorum, yüksek kadans tutturmaya çalışıyorum.
 
  • Beğen
Tepkiler: Seyha07 ve iconic
Yazı sahibi yaklaşık 2 senedir 2. bölüme geçememiş sanırım.Başka bir başlık altında 2.bölümü açtıysa ve 2.bölümü okuyan varsa link ini atabilir mi lütfen.
 
  • Beğen
Tepkiler: historiyst
@seomam
@seomam
Bende MR çektirmiştim sonuç sağ diz kapağının üzerinde ödem oluştu. Ödemi çözmek için ENDOL diye bir ödem çözücü hap ve merhem verdi. Endol ü 2 kutu bitirdim.(maaalesef bu ilacı Türkiyede bulmak zor şu anda birçok eczacı arkadaşı aramama rağmen ithalatı durmuş ilaçta bir sıkıntı yok fakat birçok ilaç yok piyasada)
Sonuçta tamamen geçmişte değil halen hafiften oturduğumda sağ dizimi göğsüme doğru kaldırdığımda sol dizime göre kasma hissediyorum.
Bu arada tur cu arkadaşlar lütfen dikkat etsinler.Kadans tutturmak ve ağır bisikleti tırmanışa almak kolay değil.

Bu arada bir haftalık yılbaşı için izin alarak Afyon gazlıgöl kaplıcalarına geldim.Kaplıca suyunun dizlere, eklemlere iyi geldiği söyleniyor.Fayda bulursam yazarım.
 
  • Beğen
Tepkiler: seomam
vitessiz bisiklet ile tura cıkılır mi ?

veya arka janti 7 li dişli ve aktarici alip öylemi yapmali turu
 
Vitessiz bisikletle tur düz bir yerde olur :) Tırmanışta zorlar çok sıkıntı verir. Tur a çıkmadan bisikleti yüklemedrn önce bir tepelik ve dağ gibi bir yere tırmanış yapın. Eğer yapabilirseniz olur. Ama benim işim değil açıkçası. Ki daha önce tırmanışta dizimi sakatladım.
 
Vitessiz bir tur düşünemiyorum ...
 
Hortlayan konu ve yazılar için teşekkürler.
 
Merhaba ,
Xc karbon full amortisör lu bisikleti ile kamp yaparak uzak yol yapıyorum. İlk defa yaptım 550km tamamladım ama bisikletimin doğasına aykırı birsey mi acaba zamanla kırılma birsey olur mu diye merak ediyorum. Canta olarak sadece gidona monte çanta ve arkada büyük sele altı cantalardan var cadirida bazen gidona bazen arka çantaya ip ile destekleyerek bağlıyorum. Sizce bu şekilde yola devam edebilir miyim. Bisikletin tam model ismi specialized epic comp carbon
 
Merhaba ,
Xc karbon full amortisör lu bisikleti ile kamp yaparak uzak yol yapıyorum. İlk defa yaptım 550km tamamladım ama bisikletimin doğasına aykırı birsey mi acaba zamanla kırılma birsey olur mu diye merak ediyorum. Canta olarak sadece gidona monte çanta ve arkada büyük sele altı cantalardan var cadirida bazen gidona bazen arka çantaya ip ile destekleyerek bağlıyorum. Sizce bu şekilde yola devam edebilir miyim. Bisikletin tam model ismi specialized epic comp carbon
Ben genelde tur ve kamp yapan kişilerin alüminyum yada çelik bisikleti daha yaygın olarak kullandıklarını görüyorum. Karbonun yüke karşı mukavemeti ne kadar iyi bilgim yok , içimizde konuya hâkim olan arkadaşlar size yardımcı olacaktır.
 
  • Beğen
Tepkiler: ajann
Geri