Aslında sadece şunu yazmak için girmiştim: Elinizi korkak alıştırmayın arkadaşlar
Bisiklet, en yalın haliyle temel mekanik prensiplerle hareket ettirilen ve kullanılan bir taşıt. Kas gücüyle tork üreten, bu torku zincir ve yay gergisi sayesinde farkı dişli oranlarına aktaran basit bir mekanik araç. Birbirine sürtünen noktalarda da rulman veya bilya ile sürtünme azaltılmaya çalışılıyor.
Bu basit mekanik sistemin çalışma prensiplerini anlamak hiç de zor değil. Youtube'da yerli ve yabancı birçok bisikletseverin detaylı anlatımlar içeren tamir, bakım videoları var; en uçuk kaçık donanım için bile var. Yabancı dil bilmeseniz bile adamlar göstere göstere anlatıyor, bir şekilde mantığını kavrarsınız. İhtiyacınız olan tek şey alet-edevat ve biraz da cesaret. Alet-edevat dizmek işin kolay kısmı, envai çeşit takımı gerek Türkiye'den gerekse de yurtdışından çok makul fiyatlara temin edebiliyorsunuz. Cesaretle ilgili sizi motive etmek için de kendimi öne süreyim
Çok değil 3-4 sene önce sadece patlak lastiği değiştirebilen ben, sıfırdan bisiklet toplayabilecek, amortisör bakımı yapabilecek hale geldim. Başta da yazdığım gibi, elinizi korkak alıştırmayın. Karartın gözünüzü, girişin işe. Bisiklet donanımlarını öyle kolay kolay bozamazsınız; bir iki kurcalamayla elinizde kalmazlar yani
Gelelim asıl konuya... Frendeki sorunu çözmek için:
a. Balata temizliği (veya değişimi)
b. Rotor temizliği
yapmanız gerekecek. Her ikisini birlikte yapmanız gerekiyor. Birini yapıp diğerini ihmal ederseniz sonuç alamazsınız, yaptığınız iş de boşa gider.
a. Balata temizliği için önünüzde iki ihtimal var:
Balata metal (sintired) tipte ise, kuvvetli bir yağ çözücü (degreaser) ile balataları yağdan arındırabilirsiniz. Oto sanayinde kullanılan fren balata temizliyici spreyler iş görür. Bulaşık deterjanı & sıcak su iş görür. Benim de kullandığım, çevre dostu Turmepa ağır yağ çözücü sprey iş görür.
Balata organik tipte ise temizlemekle hiç uğraşmayın. Organik malzeme yapısı gereği yağı emer, bu tipteki balatalara yağ bulaştığında yağdan arındırmanız imkansızdır. Mecburen yeni balata kullanmanız gerekecek.
b. Rotor temizliği için, metal balata temizliğinde kullandığınız yöntemlerin aynısını uygulayabilirsiniz.
Lastiği söküp rotoru temizlemek, kaliperden balatayı söküp temizlemek zor işler değil. Buyrun size balata değişimi için rehber video da koydum