@Muhammet Ertop Arkadaşım,
Shimano arka aktarıcılarda 7-9 vites için aktarma oranı hep 1,7'dir. Yani vites kolu teli 1 mm çektiğinde aktarıcı 1,7 mm hareket eder. Buna 10 vites Tiagra 4600 serisi aktarıcılar da dahildir. Sizdeki RD-M4000 ile bendeki 300'lü seri Alivio 9 vites olduğu için aynı özelliklere sahip. Ekteki tabloda bunu yansıtmaya çalıştım.
Ben rubleyi 11-42'ye yükseltmek için 10 vitese geçmek zorundaydım, çünkü senin de dediğin gibi 9 viteste bu büyüklükte ruble bulamadım. Ancak Alivio arka aktarıcımın aktarma oranı 1,7 olduğu için bu orana sahip 10 vitesli sistem olan Tiagra 4600 serisini seçtim. Bu sayede 4700 serisinde 1,4 olan oranın yaratacağı uyumsuzluğu bertaraf etmiş oldum, diğer yandan da önceki seri olduğu için 4600 vites kollarını çok indirimli olarak satın alma imkanım oldu.
Aslında bu konfigurasyonda bir Altus arka aktarıcı da işimi görürdü, çünkü o da 1,7 aktarma oranı ile çalışıyor. Bir tek hareket aralığının 10'lu dişli hareket aralığını karşılayıp karşılamadığı test edilebilirdi belki emin olmak için. Bu arada yaklaşık 5 yıldır eski 9'lu Sora Ön Aktarıcıyı 10 lu vites kolu ve Aynakol ile hiç sorunsuz ve rahat kullanıyorum. Çünkü vites sayısı sadece 2 olduğu için aktarıcının pozisyonunu iyi ortaladığın zaman hiçbir sorun olmuyor.
Ben de 42 dişli rubleye kafayı çok taktığım için bu 10 vitese yükseltme işini yaptım. Yaklaşık 2 yıl kullandım bu şekilde, ama 4 ay önce vazgeçtim bu büyük rubleden ve 10 vites 11-36 ya geçtim. Bunun en büyük nedeni rublenin dişlileri arasında dişli sayısının zorunlu olarak daha dik artmasıydı. Bu da sürüş sırasında vites artırımlarında daha fazla dirençle karşılaşma oluyordu. Oysa dikkat ederseniz profesyoneller de 11 vites kullanır ama min ve max dişli arasındaki fark az olduğu için daha az dirençle (smooth) vites değiştirebiliyorlar.
Son olarak şunu da söyleyeyim, yol bisikletinde 42 dişli pek de işe yaramıyor. Yokuşları daha yavaş çıkıyorsun ama daha uzun sürede ve bu da sizi aynı oranda yoruyor. 42 ile çıktığın yeri 36 ile de çıkarsın, bu daha çok zihinde biten bir şey.
Ama dağ bisikletinde yüksek dişliler vazgeçilmez olabilir tabi. Kısa ama örneğin % 20-25 lik bir engebeyi aşmak için çok da faydası olabilir. Burada da eğer gerçek engebeli arazilerde kullanmıyorsanız yine bu yüksek dişlileri dağ bisikletinde de tavsiye etmem.
250491 dosyayı görüntüle