Jordanred Bisiklet Forması, Bisiklet Taytı ve Bisiklet Giyimine Dair Her Şey

Vites aralığı/genişliği olayı nedir

mehmetsunu

Kaldato ile sohbeti kestim.
Kayıt
28 Eylül 2011
Mesaj
5.670
Tepki
13.144
Şehir
kayseri
Başlangıç
2010—11
Bisiklet
Cube
Bisiklet türü
Yol bisikleti
range of gears olarak tanımlanan bir mevzu var. Ben vites aralığı /genişliği şeklinde bir transleyt te bulundum engilişçesi iyi olan arkadaşlar daha iyi bir tabir getirebilirler. Bisiklet kullanımındaki karşılığı tam olarak nedir. Tabi kendimizce bir anlamlar çıkarıyoruz ama orhan velinin tabiriyle epeyce yaklaşmışım duyuyorum anlatamıyorum.
Misal vererek anlatalım. Şimdi bisikletin acemiliğini yaşadığımız dönemlerde büyük aynakolun her derde deva olabileceği boş sanrısıyla bisikletin üzerinde gelen (şehir bisikleti) 48*36*26 aynakolu 52*42*30 aynakol ile değiştirmiştim. Sonra bu 52 yaprağın sürüşlerimde atıl olduğunu zincirin hep 42 yaprak üzerinde gezindiğini tecrübelerden anladım. Şimdi bu vites aralığı hesabına göre 52 diş aynakolun verimli olmadığıda anlaşılıyor.
HESAP (Misal)
aynakol 52*42*30=1733
ruble 32*12=2666
1733*2666=4620
%462

Buna mukabil orjinal aynakol olsa
aynakol 48*36*26=1846
ruble 32*12=2666
1846*2666=4918
%491

Hele birde ruble 9 vites 11*34 olursa
aynakol 48*36*26=1846
ruble 34*11=3090
1846*3090=5704
%570

14 vitesli bir rohloff ta bu vites aralığının %526 olduğu düşünülürse tadından yenmez. tabi birisi bana bu vites aralığının ne işe yaradığını bir anlatırsa...
 
Scudo
Yoo o kadarda uzun değil sorduğum sorunun güme gitmesine izin veremem. Ben o soruyu hesap makineleriyle özenle besleyip büyüttüm. Hemen primetime girişi yapayım.
 
hesaplamayı hiç anlamadım, 4 işlemden farklı bir işlem mi yaptınız ?

aynakol 52*42*30=1733
aynakol 48*36*26=1846

bu işlemi anlamadım.
 
  • Beğen
Tepkiler: Haluk Eke
vites aralığı olayı bayağı karıştırılıyor kısaca açıklamaya çalışayım.

50-34 2li aynakol ve 11-25 10 ruble. şimdi burda bizim en büyük vitesimiz 50/11 = 4.54 dür. yani biz pedalı bir kere çevirdiğimizde arka teker 4.54 tur yapacak. en ufak oran ise 34/25 = 1.36. yani pedala tam bir devir yaptırdığımızda arka tekerimiz 1.36 tur dönecek. bu iki değer arası senin vites aralığın oluyor. yani 4.54 ile 1.36 arasında 20 tane vites seçeneğin var.

53-39 2li aynakol ve 11-23 10lu ruble yi ele alalım şimdi. en büyük vites 53/11 =4.81 en ufak vites 39/23 = 1.69. 4.81 ile 1.69 arasında 20 vites seçeneğiniz var yani.

şimd burda neyi anlıyoruz ? ilk vites seçeneği nispeten daha düşük güç üreten bisikletçiler için ideal. ikinci seçenek ise daha fazla güç üreten sürücüler için iyi.
 
Örneğin 53-39 2'li aynakolumuz olsun, rublemiz de 11-23 10'lu olsun ve içinde 19 ve 14 de bulunsun. 53/19=2,789 ve 39/14=2,786 hesaplaması ile bu ikisinin aynı "vites" olduğunu söylemek gerek öyle değil mi? Yani zaten çaprazlama nedeniyle bazı "vites"ler kullanılmıyorken (örneğimizde 53/23 ve 39/11 en uç noktaları) elimizde kalan "vites"lerin bir kısmı da "eş anlamlı kelimeler" gibi :)
Zamanın %80'inde kullandığımız "vites" sayısı zaten 3-4 tane değil mi?
 
Geri