Arkadaşlar merhaba
Bisikletlerimizi verimli kullanmamızı sağlayan en önemli parçalar kuşkusuz üzerinde ki vites sistemleri. Bende her şeyin pahalandığı günümüzde kullandığım bisiklet hangi tür olursa olsun üzerinde ki vites sisteminin oranlarını olabilecek en az parça değişikliği ve en düşük masrafla max seviyeye çıkarma konusuna kendimi kaptırmış haldeyim. Beni buna yönlendiren sebep ise üretici firmaların bence bu konuda ihmalkar davranıyor olmaları ve mesela müşteriye sundukları o güzel bisikletlerine taktıkları arka aktarıcılar 11.36 ruble desteklerken, maliyeti biraz daha uygun diye 11.32 ruble ekleyip geçmeleri, ve bu masrafı kullanıcıya yüklemeleri.
Bu yönde ilk geliştirmemi Peugeot t11x2 bisikletimde yapmıştım
Advent 11.42 v Acera 46.30 = 2x9 Min Maliyet,Max Verim . Peugeot'da yaptığım bu kişiselleştirmeden memnun kaldıktan sonra benzer bir çalışmayı bir yol bisikletinde uygulamaya karar verdim. Amacım T11'i trekking ve gravel amaçlı kullanırken geliştireceğim yeni bisiklette hem 50.34 aynakolun 700,25 lastiklerle bana vereceği hız hissiyatının hem de kumpas frenlerin tadını çıkarmaktı. Hep hayalimde bir önceki yazımda da yazdığım gibi r7000 105 veya r8000 ultegra ön vites ve 50.34 aynakolu , m8000 XT arka aktarıcı ve 11.42 11li ruble ile wolftooth tanpan adaptörüyle ( (link) ) birleştirmek vardı. Bu harika olsa da hem benim bütçemi aşarken hem de amacımın da dışına çıkıyordu. Bir de fizik kondisyon olarak 105 ve ultegra setlerin beni aştığını biliyordum. Çünkü önemli olan benim için en yüksek verimi mantıklı değişikliklerle, ihtiyacım doğrultusunda en düşük maliyetle gerçekleştirmekti.
Bu doğrultuda Shimano nun yeni piyasaya sürdüğü sekizli Acera m3020 arka aktarıcısını ( (link) ) 11.40 sekizli ruble ile ( (link) ) kullanmaya karar verdim.Bu aktarıcının beni kendisine çeken yönü 45t total kapasiteye sahip olup 16 dişli farkı olan ikili bir aynakolla 11.40 sekizli rubleyi kullanmaya imkan veriyor olmasıydı. Bu da Claris setli yerli bir yol bisikleti almamı gerektiriyordu. İthal bisikletler çok güzeldi ama çok pahalılardı. Bu çalışmaya başladığımda yerli claris setli yol bisikletlerinin fiyatı 11bin TL ithal olanlar ise 16000 TL'lerden başlıyordu. Bu seviyede yerli firmalarda öne çıkan seçenekler Bisan grand tour ve rx9200 claris, mosso cavalier di. Carraro'ya baktığımda race serisi 11.40 rubleye görüntü olarak uymayacak aeromsu olduğundan ve miglia'da da seri dışı aynakol bulunduğundan tercih dışıydı. Salcano ve Kron bana hitap etmiyordu. Amacım biraz da retro tarz olduğu için cavalierden de vazgeçtim. Bisan grand tour claris karbon maşasıyla harika bir seçenekti ancak seçeneklerim arasında en pahalı olanıydı. Bende klasik yuvarlak boruları ve İzmir mavisi rengiyle Bisan rx9200 claris modelinde karar kıldım. Bisikletimin bir parça linte ki (link) bisiklet gibi retro gözükmesini istiyordum.Allah rast getirdi ve Seferihisar da motosikletçi güzel bir arkadaştan nerdeyse hiç kullanılmamış durumda ve benim kadro ölçümde Rx 9200'ümü çok uygun bir fiyata satın aldım. Sonrasında ise iş kalan parçaları toplamaya kaldı.
Gerekli parçalar, Acera m3020 arka aktarıcı, 11.40 cs-HG400 sekizli kaset, üzerinde ki kısa geleceği için yeni bir zincir, flat bar için olan r2000 sol vites kolu ve fren kolları, m315 sekizli sağ vites kolu ve düz gidondu. Bu parçalardan en pahalı olan şüphesiz claris vites koluydu ve sağ ve sol takım olarak satıldığından fiyatı 1700 lerdeydi. Burada en büyük şansım Hollanda'daki yeğenimdi. Parçaların hepsini elciklere kadar Bike24'den yeğenime sipariş verdim ve onun sayesinde ülkemizde 5000 TL'den daha fazla tutan bu parçaları 3000 civarında bir fiyata elde etmiş oldum. O olmasa Bike24'ten direk kendime sipariş verseydim vergiden dolayı maliyet yine Türkiye'deki fiyatları kadar tutacaktı. Bisikletimi toplamadan önce acaba değecek mi kuşkusu yok değildi bir parça. Çünkü yol kadrosunu düz gidonla kullandığımda kullanışlı olmayacak endişesi vardı . Ama sonuç harika oldu. İlk sürüşümde Bir yol bisikletinde ki hız ve seriliği konfor ile birlikte deneyimleyince hissettiğim o mutluluğu tarif edemem. Acera m3020 arka vitesin önde Claris r2000 vites ve 50.34 aynakol ile uyumu kusursuzdu. 11.40 kasetin en büyük üç dişlisi 40-33-27 dişli ölçülerinde. T11'de aynakolu küçük olan 30 dişliye, rubleyi de 42 olan en büyük dişliye alıp zorlandığım yokuşlarda, yeni bisikletimde 700.25 lastiklerin de etkisiyle önde 34t küçük aynakol ve rublede 27t en büyük 3. dişlide barendlerden tutunarak nerdeyse kanatlanarak çıktım.
Sonuç olarak yeni bisikletimde kullandığım acera m3020 arka aktarıcı ve 11.40 sekizli rubleyi şiddetle tavsiye ediyorum. Bu iki parçayı Peugeot T10X2 , Giant roam 3 ve Giant escape 2 gibi uygun fiyatlı bisikletlerde sadece zincir, arka aktarıcı ve ruble değişikliği ile kullanabilirsiniz. Ayrıca kişiselleştirdiğim bu bisiklete en yakın model olan Bisan rx9100 fitness modelinde de bu iki parça ve zincir dışında m315 sekizli sağ vites kolu da alarak hızlı sürüşlerin ve yokuşların tadını çıkartabilirsiniz.
Yazımı okuyarak deneyimim ve duygularıma ortak olduğunuz için teşekkür ederim. Yol bisikletinde 11.40 rublemi olur diye seslenen sportmen forumdaşlarımı duyar gibiyim. Amacım kullandığım parçaların teknik kapasitelerini aşmadan bisikletimde en üst vites oranlarını yakalamaktı. Bir de fazlaca uygulanmamış cesaret edilmeyen şeyleri denemenin ve sonunda başarılı bir sonuç elde etmenin verdi hissiyat muhteşem. Galiba tanıttığım arka aktarıcı ve rubleyi ülkemizde ilk deneyen benim. 2024'de yerli markalarımızın giriş seviyesi sekizli sistem x2 trekking ve mtb bisikletlerinde bu kombini görünce hissedeceğim mutluluğu tahmin edebiliyorum. Bir de düşük bütçe ile çok verimli bir bisiklet elde edilebileceği ve eğer bütçemizi aşıyorsa mutlu olmak için 105, ultegra, dura ace ya da slx, xtr gibi harika ama pahalı setlere ihtiyacımız olmadığı mesajını vermek istedim .
Tüm forumdaşlarıma keyifli güvenli güzel sürüşler , bisikletleriyle mutluluklar diliyorum.
ÖNCESİ VE SONRASI