Jordanred Bisiklet Forması, Bisiklet Taytı ve Bisiklet Giyimine Dair Her Şey

Vites sistemleri arası uyumluluk hakkında bir kaç soru

calpg

Üye
Kayıt
5 Eylül 2016
Mesaj
31
Tepki
53
Yaş
39
Şehir
istanbul
İsim
alp
Bisiklet
Giant
Herkese merhabalar,

foruma yeni katıldım, tahminen 16 yaşımdan beri ilk kez bir bisiklet aldım (Giant Escape 1 Disc), dolayısıyla bir çok şeye yabancıyım.
Öncelikle bisikletimin komponentlerini yazmak mantıklı olur:

Vites KollarıShimano Altus, 3x9 vites
Ön AktarıcıShimano Altus FDM370, triple
Arka AktarıcıShimano Alivio RD-M430, 9-vites
FrenlerShimano M355 hidrolik disk
Fren KollarıShimano M355 hidrolik disk
Arka DişliShimano CS-HG30 11-34, 9s
ZincirKMC X9
Krank TakımıShimano FC-M391-Acera, 26/36/48
Orta GöbekBB UN26
Müsadenizle sorularımı sıralamak istiyorum.

1- Bisikletim city bike kategorisinde ancak anlayabildiğim kadarıyla bu tip bisikletler MTB komponentleri kullanıyorlar. MTB ve Road Bike komponentleri birbirine uyumlu olarak kullanılabilir mi? Atıyorum bi road bike aynakoluyla değiştirirsem bisikletim çalışır mı?

2- Bisikletimin üstündeki bazı komponentleri değiştirmek istiyorum, çıkardığım parçalar satılmaya değer mi yoksa sizce bir kutuya atıp kötü gün yedeği yapmak daha mı mantıklı olur?

3- Aynakolumun dişli boyutları 26/36/48, değiştirmek istersem yine mutlaka bu ölçülerde bir aynakol mu almalıyım?

4- 27 vites bir bisiklet gerçekten 27 vites mi?

5- Hidrolik disk fren kollarını daha güzel bir kolla değiştirmek istersem mutlaka hidrolik disk fren kolu olduğuna emin olmalıyım sanırım. Mekanik disk ya da V fren kolları birbirini çalıştırmaz mı?

6- Kategori ayrımları genelde arkada 8-9-10 ve önde 1-2-3 vites şeklinde yapılıyor gördüğüm kadarıyla, arka dişlimi 9'lu bırakıp arka aktarıcıyı 10'lu alırsam, vites kolumu 9'lu bırakırsam ne olur? Çalışır mı? Bazı aynakollar 10 'lu bazıları 11'li bazıları 9'lu diye ayrıca belirtilmiş aynakolun arka dişlinin vites sayısıyla tam nasıl bir ilgisi var? (elbette ilgisi var ama ön dişli 3 lü olsa ön aktarıcım 9 lu kalsa, arka dişlim 9'lu kalsa ön aynakolun 10'luk olması neyi etkiler demek istiyorum)

7- ilk etapta ilk değiştirmek istediğim şey vites kollarım, tektek vites değiştirmek bana pratik gelmedi, üst seviye vites kollarında tek seferde 3 hatta 4 vites atan modeller varmış sanırım bunlara rapidfire deniyor tam emin değilim ama bu üst seviye modellerde 9 vites için olan bir parça bulamadım bu arka dişlimi 10'lu yapmam gerektiği anlamına mı gelir?

8- farklı markaların farklı komponentleri birbiriyle çalışır mı? Atıyorum SRAM arka aktarıcıyı shimano vites koluna bağlayabilir miyim? Markalar, modeller ve ürün kümeleri arasında nasıl bir uyumluluk var? (ürün kümesinden kastım, MTB aynakolu atıyorum roadbike zincirini döndürür mü, roadbike aktarıcısı mtb vites koluna bağlanır mı vs)


Şimdiden cevaplarınız için teşekkür ederim. Görüş ve önerilerizi de bekliyorum.
Alp.
 
Scudo
@calpg 1. Tahminimce zincir konusunda sıkıntı olabilir yada aktarıcıların esneme payında
2 . Üstündeki en kötü parça ön altus aktarıcı onun bile gideri var yedekte olabilir paraya ihtiyaç varsa satılabilir
3. Eğer gene mtb aynakolu olucaksa değişiklik olabilir
4. Önde 3 Arkada 9 dişli var bu da 27 farklı kombinasyona açık demek oluyo ama Ön 1 de arka 9 da olursa sıkıntı olur
5. Kolları değiştimektese direk sistem değiştirebilirsiniz
6. Tam bi bilgim yok
7 . Çok pro biri değiseniz böyle fanteziye gerek yok bence :D
Benden bu kadar yanlışlık yaptıysam büyüklerim düzeltir.
 
  • Beğen
Tepkiler: calpg
@hasanwhite26
cevap için teşekkürler.
tam bir proyu bırakın baya yeni yetmeyim diyelim biz.ama şehirde binerken pratik olabilir gibi geldi bana.
zaten soruları sorma amacım aslında teorisi bilmek için. yoksa sanırım hepsini komple söküp bisikletten daha pahalı komponentler taksam da aradaki farkı anlayabileceğimi sanmıyorum.

unuttuğum bir soru vardı, onu da ekliyorum.
 
  • Beğen
Tepkiler: hasanwhite26
Merhaba Alp bey, öncelikle yeni bisikletiniz hayırlı olsun diyeyim... Dilim döndüğünce ve bilgim yettiğince yanıtlamaya çalışayım sorularınızı :)

1. ) Yol bisikleti aynakolları genelde 2'li yapıdadır. Aynakolunuzu değiştirmek isterseniz hem orta aktarıcınızı, hem de buna bağlı vites kolunuzu değiştirmeniz gerekecek.

4. ) Vites seçimi yaparken zinciri çapraz konumda kullanmamak önerilir. Misal rublede en büyük dişlide iken, aynakolda da en büyük dişliyi kullanmamak gerekir. Çapraz zincir kullanımı zincir, ruble ve aynakolun daha hızlı aşınmasına sebep olur, yani bu parçaların ömürlerini kısaltır. Bu da demek oluyor ki, 3x9 bir çekiş sisteminde 27 farklı dişli kombinasyonunun tamamı kullanılabilir değildir.

5. ) Hidrolik disk fren sistemlerinde fren kaliperi ve fren kolu bir bütündür ve bunlar set olarak satılırlar. Bazı kullanıcılar farklı kaliper-kol setlerini kendileri oluşturuyorlar ama bu pek tavsiye edilen bir şey değil. Eğer fren setinizin performansından memnun değilseniz, fren kollarından ziyade sistemi tümden değiştirmeniz daha isabetli olacaktır.
 
Çok kurcalamadan bisikletinizin zevkini çıkarmanızı öneririm. Öncelikle bisiklete çok binerek kondüsyonunuzu arttırmanız yapacağınız değişikliklerden çok daha fazla fayda sağlayacaktır. Zaten zorunlu değiştirmeniz gereken parçalar varsa bunlar zamanla kendilerini değiştirtirler. Örneğin turlar uzadıkça sele muhtemelen ağrı sızı yapacak ve jel dolgulu bir seleye geçiş yaptıracaktır. Yazdığınız donanımlar başlangıç seviyesi sayılabilecek donanımlar ama bunlarla dünya turuna bile çıkabilirsiniz. Gayet randımanlı biçimde yıllarca çalışacak parçalardır.
1) Yol bisikleti ayna kol dişlisi takarsanız her yokuşu çıkamazsınız. Yol bisikleti aynakol dişlisi sizi daha hızlı götürmez, bacaklarınızdaki güç götürür. Çoğu bisikletçi 48 dişli çarkın bile hakkını veremez.
2) Çıkaracağınız parçaların çoğu çok pahalı parçalar değil. Tek tek satmaya değmeyebilir.
3) Arka aktarıcıyı da değiştirmeniz gerekebilir.
4) 27 vitesin gerçekte 11 - 14 vites gibi bir aralık sağladığı söyleniyor. Bana 11 vites veriyormuş gibi geliyor.
5) Hidrolik vites kolları diğerleriyle değiştirilmez.
 
Bisikletin bence esprisi sadece sürmekte Parçalara takılınca zevkten çok işkenceye dönüyor bence direk sürün gitsin.Kendimde çok uğraşıyordum artık takmıyorum 2 Kat fazla zevk alıyorum :D
 
  • Beğen
Tepkiler: mariokaldato
@Mehmet Altuğ
Mehmet bey cevabınız için çok teşekkür ederim.
1- ben de öyle tahmin ediyordum ama sormak istedim.
4- zincirin pozisyonu hariç hissedilen yola aktarımda acaba ne kadar fark oluyor pratikte, bunu da merak ediyordum, gerçi Sn. Gürsel Akay'ın bu Vites ve dişli hakkında teknik bilgiler konusunda cevabımı aldım.
5- dediğim gibi ben performanstan ziyade bilgi sahibi olmak için soruyorum, bir de görüntü açısından. ilk baktığım bisiklerden birinde fren kolu çok kısaydı ve baya hoşuma gitmişti.
tekrar görüş ve cevaplarınız için teşekkürler.

modlar sanırım konuyu bisiklet seçimi kısmına taşımışlar. keşke taşımadan önce okusalardı. bütün konu vites ve aktarım sistemiyle ilgili ve seçim zaten yapılmış. neyse.

@Behram Belek

Behram bey teşekkür ederim.
1-yol aynakolları daha mı zor hale getiriyor tam anlayamadım? aynakol yanında yazan rakamlar boyut değil dişli sayıları mı? artıp azalması durumunda ne değişiyor? (formulasyonlarını pek anlamıyorum)
2-mantıklı söylediğiniz ben de sıfır parçaları saklama taraftarıyım, zaten çok da bi değişiklik yapmayacağım.

diğer cevaplarınız ve zaman ayırıp yazdığınız için çok teşekkürler.
 
  • Beğen
Tepkiler: mariokaldato
@calpg Aynakol yaprağındaki dişli sayısı arttıkça, yani aynakol yaprağının çapı büyüdükçe bir tam devir pedal çevirmek için daha fazla güç sarfetmeniz gerekir, ama buna bağlı olarak daha hızlı yol alırsınız. Bu yüzden yokuş çıkmak için çapı küçük aynakol yaprağını kullanırız. Lakin yol bisikletlerinde daha yüksek hızlara erişebilmek adına çapı daha büyük, dişli sayısı daha fazla yapraklara sahip aynakollar kullanılıyor.
 
  • Beğen
Tepkiler: calpg
@Mehmet Altuğ

bu durumda ben cranksetimi 24-32-42 boyutlu bi deore ile değiştirsem bu benim için daha kolay sürüş anlamına mı gelir?
ama anladığım kadarıyla aynı zamanda da en yüksek viteste en yüksek performansta pedal çevirirken de daha düşük hız demek bu sanırım.
en yüksek viteste en yüksek performansla pedal çeviremeyeceğime göre daha mantıklı olabilir yani.

bu tip bi değişiklikte başka bir komponentimi değiştirmek zorunda kalır mıyım?

(link)

bunu almayı düşünüyorum, gerçi şimdi kontrol edince 10 vites için demiş açıklamada ama tam anlamadım bu işi halen.

size de zahmet oluyor.

@zubeyr gun görüşünüz için teşekkürler.
 
6, 7 ve 8'e genel olarak cevap vereyim. Arka aktarıcını 10luya özel alsan da 9lu ruble ile kullanırsın. Bunların çoğu etiketten ibaret. 8-9-10lu rublelerin toplam kalınlıkları aynı, fakat tekli dişli kalınlıkları farklıdır fakat bu sebeple 9lu 10lu gibi sınırlandırmalar var, fakat sen arka değiştirici sınır vidalarını ayarlarken jokey dişliyi tam rublenin küçük dişlisi üstüne gelecek şekilde doğru ayarlarsan bir sıkıntı çıkmaz. Fakat 10lu değiştirici 7li de kullanılmaz, o konuda da uyarayım, çünkü arada baya boyut farkı oluyor. 9'da sorun çıkmaz. Benzer durum ön aktarıcı için de geçerli. Yalnız kullandığın zincir önemli. Mümkünse 10luya uygun kalınlıkta zincir kullanabilirsin.

Sram'ın bazı modelleri Shimanı değiştirici ile veya tam tersi şekilde kullanılabiliyor fakat genel anlamda Sram oranları 1:1 iken Shimano 2:1'dir bu sebeple her model uygun değil. Araştırırsan hangi modelin ne ile kullanıldığı bilgileri mevcut.

Aynakol değiştireceksen kare mile uygun bir dişli kullanman gerek. Gidip hatayla hollowtech aynakol alma, yani bu sebeple en fazla Acera serisi bir aynakol takabilirsin veya orta göbeği hollowtech-2 yapıp daha üst aynakollara geçebilirsin. Tabii değer mi? Bu tartışılır. Kullandığın ön aktarıcın büyük dişli de maksimum 44-48 desteklediği için farklı bir dişli oranı kullanmaman iyi olur ama 42'de sorun çıkartacağını sanmıyorum. Ön aktarıcın da gayet yeterli. Ön aktarıcını değiştirmeye değmez. Farkı hissedemezsin.

Kişisel fikrim bu bisiklet genel olarak uyumlu bir komponent listesine sahip, üst komponentler istiyorsan, komple bisikleti değiştir. Yani bu bisiklet zaten sınırına yaklaşmış, masraf etmene gerek yok.Değişiklik istiyorsan, komple jantlar, varsa amortisör, gidon/gidon borusu, göbeklerin hepsi, belki yarı-karbon kadro filanı da yenileyeceğin, üst seviyeye taşıyacağın bir seçim yap.
 
@darkdream

öncelikle cevap için teşekkürler.
güzel ve öğretici bilgiler vermişsiniz,
bu tip ayarları öğrenebilmek ve uygulayabilmek için zaman geçmesi ve emek vermek gerek ben şimdilik bunlardan uzak durayım.

yine verdiğiniz bilgilerden anladığım kadarıyla iki tip crankset var; hollowtech ve kare mil. ve benim acera crankset karemil sistemini kullanıyor bu da bisiklet kadrosunun ordaki uyumluluğu bununla sınırla demek öyle mi?

bisikleti henüz 3 gün önce aldım dediğim gibi ilk bisikletim eğer hakkını vererek kullanabilirsem belki ama belki seneye yenileme düşüncem olabilir ama önce bi bunu kullanayım :)

dediğim gibi bu bilgileri hem teoride biraz bilgi sahibi olmak için sordum hem de internetten alışverişi seven birisi olarak bi takım sitelerde bi fırsatlar yakalarsam ufak tefek değişiklikler yapabilirim diye. zaten bisiklete ayırdığım bütçeden fazla para verdim bu hobi dipsiz bir kuyu ama insan kendini frenlemeli.
 
Üçlü aynakoldaki en küçük yaprak yavaş vitesler anlamına geleceği için yokuşlarda daha rahat çıkarsınız. Yol bisikletinin küçük yaprağı 34 veya 39 dişlidir ve genellikle yeni başlayan birinin gücünü aşar. Bisikletiniz gayet tatminkar bir donanıma sahip. İllaki değişiklik istiyorsanız komple yeni bir bisiklet almak daha ucuza mal olabilir. Ama çok üst düzey donanımlar zaten milimetrik farkları göz önünde tutmak zorunda olan profesyoneller içindir. Çuvalla para verdiğinizde oluşacak farklar muazzam farklar olmayacaktır. Şöyle anlatayım beş - altı yıldır bisiklete biniyorum. Birkaç onbin km devirdim ve bisikletim sizinkinden bir tık yukarıda denebilecek donanımlara sahip. Hala vites vb. donanımları ilk üzerinde gelenler. Fazlasıyla yetiyor.
 
@calpg

Merhaba! Arkadaslar zaten hemen herseyi cevaplamis. Bende size bisiklette neyi nasil degistirirseniz nasil etki eder, modifikasyonun temeline dair bilgiler iceren bir link vereyim:

Bisikleti Dönüştürmek / Dağ, şehir ve yol bisikleti

Bir parcayi degistirirken baglantili oldugu diger donanim ile uyumundan emin olmalisiniz. Bir sekilde calissa bile parca omurlerine ters etkisi olabilir.
Aynakol disli sayilarini degistirirken max. hiz ve tirmanma performansiniza gore degerlendirin. Buyuk aynakol daha cok hiz daha zor tirmanma getirir.

Kare mil yerine hollowtec2 vb. takacaksaniz, sette gelen pullar ile kadro gobek genisligine ve rublenize gore nasil ayarlayacaginiz zaten belirtilmistir kilavuzunda. Gobek ve mil degistirmeden bir gobek lacaksaniz, bir onceki ile ayni boyutta olmasina dikkat edin. Mil sistemi ile kullanilan bir aynakol alacaksaniz elinizdekine uyum saglayacaktir.

Kafanizda soru isareti varsa saticiya telefon acin veya e-mail atin. Turkiye'deki duzgun online saticilar yardimci oluyorlar. Yurtdisindakiler cevap vermiyor veya cok gec geri donuyor.

Ruble-aynakol-vites aktarici-vites kolu-zincir degisimleri, eger farkli sisteme geciyorsaniz (9 dan 10 luya veya 10 ludan 11 liye gibi) komple degisiklik gerektirir. Zincir boylari ve vites kolu-vites aktarici cekis oranlari farklidir cunku. Ama arka sistemi 11 li yapip on aynakolu 9 lu kullananlar sorun olmadigini soyleyebiliyor. Bu durumda da onden bakinca farkli kol gruplari ile estetik goruntu farklilasacaktir :)

Mekanik disc ve V fren tel mantigi ile calistigi icin fren kolunda degisiklik yapmaniz sorun teskil etmez. Ancak HD bir frende mutlaka hazneli HD fren kolu kullanmaniz gerekecektir. Farkli markalar farkli yaglar kullanabiliyor. Bu nedenle sectiginiz fren kolunun kaliperle ayni yaga uyumlu oldugundan emin olmalisiniz. Shimano gibi ureticiler hangi parca-modelin hangi baglantili parca-model ile baglantili oldugunu gosteren teknik dokumanlar yayinlar. Sitelerinden bakabilirsiniz. Muhtemelen SRAM da bunu yapiyordur ama hic arastirmadim.

Ileride sele borusu, gidon boynu, gidon vb. parca degisikliklerine de gidecek olursaniz caplarinin sizin kadro ve baglantilarinizla uyumlu olup olmadigina dikkat edin...
 
Salcano ng 650 7 viteslidir ona uyumlu arka aktarıcı yükse s orta seviye aktarcı hangisi olabilir 43 24 ruble 28 14 aynakol

(link)

(link)
 
Geri