Jordanred Bisiklet Forması, Bisiklet Taytı ve Bisiklet Giyimine Dair Her Şey

Vitesli fixie olur mu?

Pedal geri çevrildiğinde geri giden her bisiklet fixiedir mantıken. Yokuşlarda dizleri öldürmesin diye ön ve arkada 2 dişlisi olan fixieler var, bunlar da fixie değil o zaman size göre? Uzun tırmanış yapılacaksa tekeri çözüp zinciri önde küçüğe arkada büyüğe alıp devam ediliyor mesela.
Bundan Türkiye’de var mı hiç? Ben çok merak ediyorum dingle bir bisikletim olsun isterdim gerçekten.
Kimine göre vitesli bir fixie gerçek bir fixie değil, kimine göre fixie bir bisiklet değil, kimine göre de bisiklet karayolunda kullanılabilecek taşıt değil. Adile Naşit’in “öküz alırdık biz o paraya” lafına kadar gider bu:)

İnsanoğlu kendisine paradigmalar yaratıp sonra onlara sınırlar çizmeyi seviyor.
 
Son düzenleme yönetici tarafından yapıldı:
Scudo
ismi bile sabit vitesten geliyor. vitesli olunca fixie olmuyor bence :D
İsimdeki sabit, dişli oranındaki sabitlikten gelmiyor. Dişli öne de arkaya da sabit demek, yani freewheel yok. Sürekli pedal çevirmek zorundasınız.
 
@Anonim Ben hiç görmedim. Ama önümüzdeki yaz için kendime yapmak istiyorum bir tane.
 
  • Beğen
Tepkiler: Erhan Ertan
Sheldon Brown'ın iki ayrı tahrik sistemli vitesli fixiesini görmüştüm ama hiç kafa yormamıştım. Bugün yorasım geldi. Olayı anlamaya çalışırken bu fotoğrafa baktığım için, anlatımımda sağ, büyük yapraklı tarafı; sol, küçük yapraklı tarafı belirtecek.
bichain4.jpg

Neyin ne olduğunu sitesinde yazmış ama tadı kaçmasın diye kendim bulmaya çalıştım. Bulduğumdan halen tam emin değilim. Göbeği bilerek ters takmış Brown. Normalde sol taraf göbekten vitese bağlıyken, burada sağ taraf vites mekanizmasına bağlı. Göbeğin içinde bir tahrifat yapıp koldaki 3 vitesten birinin boş vites olmasını sağlamış. Böylece tırmanış yapacağı zaman kolu boş vitese getiriyor, sağ dişli ile göbeğin bağlantısı kalmayınca göbeği tahrik edecek şey sadece sol zincir kalıyor, yani düşük çevrim oranına sahip taraf. Göbeğin sol tarafına ise tornada diş açıp single speed ruble takmış. Ama anlamadığım, bu şekilde iki viteste de bu bisiklet fixie olmuyor, küçük viteste freewheel, büyük viteste ise frenleme olarak göbeğin kontra freni var. Başka fikri olan var mıdır? Ben çıkamadım işin içinden. @Anonim @Spartiat @Ali Kılıç 35.5
 
Sheldon Brown'ın iki ayrı tahrik sistemli vitesli fixiesini görmüştüm ama hiç kafa yormamıştım. Bugün yorasım geldi. Olayı anlamaya çalışırken bu fotoğrafa baktığım için, anlatımımda sağ, büyük yapraklı tarafı; sol, küçük yapraklı tarafı belirtecek.
283742 dosyayı görüntüle

Neyin ne olduğunu sitesinde yazmış ama tadı kaçmasın diye kendim bulmaya çalıştım. Bulduğumdan halen tam emin değilim. Göbeği bilerek ters takmış Brown. Normalde sol taraf göbekten vitese bağlıyken, burada sağ taraf vites mekanizmasına bağlı. Göbeğin içinde bir tahrifat yapıp koldaki 3 vitesten birinin boş vites olmasını sağlamış. Böylece tırmanış yapacağı zaman kolu boş vitese getiriyor, sağ dişli ile göbeğin bağlantısı kalmayınca göbeği tahrik edecek şey sadece sol zincir kalıyor, yani düşük çevrim oranına sahip taraf. Göbeğin sol tarafına ise tornada diş açıp single speed ruble takmış. Ama anlamadığım, bu şekilde iki viteste de bu bisiklet fixie olmuyor, küçük viteste freewheel, büyük viteste ise frenleme olarak göbeğin kontra freni var. Başka fikri olan var mıdır? Ben çıkamadım işin içinden. @Anonim @Spartiat @Ali Kılıç 35.5

Göbek ters çevrildiği için resme göre sağda kalan taraf ters yönde çalışıyor değil mi?
- Vitesteyken kontra yönüyle fren yapacağına ters çalıştığı için tekeri çevirmiş oluyor, frewheel ters yönde çalıştığı için geri çevirmeye/durdurmaya çalıştığında kilitli yöne geldiği için pedal geri çevrilemiyor/durdurulamıyor. Bu kullanımda resme göre soldaki dişli serbest dönüyor.
- Boştayken resme göre sağdaki vitesli taraf pedal çevirirken boşa dönüyor, çekişi soldaki vitessiz taraf üstleniyor ama vites tarafındaki freewheel ters çalıştığı için pedal yine geri çevrilemiyor/durdurulamyor.
Olur mu böyle?
 
Göbek ters çevrildiği için resme göre sağda kalan taraf ters yönde çalışıyor değil mi?
Eğer sistem dediğim gibiyse, göbeğin içindeki mekanizmanın yönünü değiştirmiş. Öyle olmasa sağ zincir tahrikteyken normal pedal çevrildiğinde kontra fren yapması gerekirdi dediğin gibi.

Rahmetli bunu "2 vitesli fixie icat ettim" diye yutturmaya çalışacak biri değildi. Bu haliyle bu, büyük vitesi kontra frene sahip, iki viteste de fixie olmayan bir sistem. 3 vitesli göbekten vitesin çevrim aralığı arttırılmış hali sadece. Bu kadar cambazlığı bunun için yapmamıştır diye düşünüyorum. Viteslerden en az biri fixie olmalı. Belki de sağ dişli göbeğe sabit, sol dişli göbekten vitese bağlı? Düşünmeye devam :kötü:
 
Eğer sistem dediğim gibiyse, göbeğin içindeki mekanizmanın yönünü değiştirmiş. Öyle olmasa sağ zincir tahrikteyken normal pedal çevrildiğinde kontra fren yapması gerekirdi dediğin gibi.

Rahmetli bunu "2 vitesli fixie icat ettim" diye yutturmaya çalışacak biri değildi. Bu haliyle bu, büyük vitesi kontra frene sahip, iki viteste de fixie olmayan bir sistem. 3 vitesli göbekten vitesin çevrim aralığı arttırılmış hali sadece. Bu kadar cambazlığı bunun için yapmamıştır diye düşünüyorum. Viteslerden en az biri fixie olmalı. Belki de sağ dişli göbeğe sabit, sol dişli göbekten vitese bağlı? Düşünmeye devam :kötü:

Göbeğin içindeki mekanizmayı ters çevirmediyse, olduğu gibi ters taktıysa dediğim gibi çalışır mı? Yani normalde kontra için kullanılan yön tekeri çevirmek için kullanılabilir mi? Kullanılabiliyorsa bence fixie oluyor, hem de her iki viteste.
 
@Spartiat Göbeğin içindeki mekanizmayı ters çevirince normalde kontra olan yön tekeri çevirmek için kullanılabiliyor. İlk mesajında tahrik soldayken fixie olmadığını söylemiştin. Şimdi iki tarafta da fixie oluyor diyorsun. Heralde aklına yeni bişey geldi? Uyuyamayacağım çözümünü bulamazsam :)
 
  • Beğen
Tepkiler: Ali Kılıç 35.5
@Spartiat Göbeğin içindeki mekanizmayı ters çevirince normalde kontra olan yön tekeri çevirmek için kullanılabiliyor. İlk mesajında tahrik soldayken fixie olmadığını söylemiştin. Şimdi iki tarafta da fixie oluyor diyorsun. Heralde aklına yeni bişey geldi? Uyuyamayacağım çözümünü bulamazsam :)
Hem boşta hem vitesteyken iki durumda da geri dönmeyeceğini yazmışım, ona dayanarak iki taraf da fixie dedim ama boşa almak o tarafı tamamen boşaltıyorsa olmuyor. Boşa alma mekanizması sadece kontrayı serbest bırakıyorsa iki taraf da fixie olur ama. Vites takılıyken öndeki büyük dişlinin tarafı diğer tarafı ezdiği için büyük viteste fixie, vites boştayken büyük taraf sadece geri dönmeyi engellediği için tahriği küçük taraf, durdurmayı büyük taraf yapacağından o taraf da fixie.
 
  • Beğen
Tepkiler: Ali Kılıç 35.5
@Spartiat Boşa almak tahriği sadece öne doğru kessin, geriye pedallamada yine kontra yapsın diyosun... Bi an mümkün olduğunu kabul edelim. O zaman tahrik sağdayken ters pedalda kontra fren yapar, fixie olmaz. Tahrik soldayken de fixie olmaz, yine kontra fren olur. Adam fixie dediğine göre bi tanesi mutlaka fixie olmalı. Aklımda deli sorular. Kafayı yastığa koyunca düşüneceğim :)
 
Benim bir fikrim yok açıkçası. Göbekten vites sistemlerini bilmiyorum. O yüzden nasıl yaptığını anlayamıyorum. Ancak boş konuşan biri değildi üstad.
 
Sheldon Brown'in yaptığı ve anlayamadığım pek çok şeyden biri de budur. Anlayan olursa bana da anlatsın, zira kontralı göbekten 3 vites nasıl fixie olabilir? Göbeğin içinde işlem yapılmadan olmaz. Göbeğin içinde yapılan işlem nedir? Nexus uzmanı bir arkadaşa da sormuştum zamanında. Shimano'nun göbekten vites sistemi ile Sturmey sisteminin farklı olduğunu söylemişti. Forumdaki göbekten vites uzmanı arkadaşlar bu konuya bir el atsın gaari. Mevzuyu anlayamıyoruz.
 
@Spartiat Kontra frenli ve sadece tek yöne tahrik edilebilen bir göbek olunca fixie olduramadım bi türlü. Ama baya yaklaşmışım :cool: Şimdi okuyunca anlaşıldı her şey. Öncelikle, kullandığı göbek kontra frenli değilmiş. Kritik olan kısmı yapıştırıyorum :
  • The hub is a steel shell, splined left ball cup Sturmey-Archer AW modified to 2-speed fixed by brazing the planet cage to the left ball cup with a MAPP torch and removing the low-gear pawls. The ring gear is modified to give a neutral position at the "normal" position by grinding away the dogs which engage the clutch at this position. So normally, this would give a 3/4 reduction fixed gear, neutral (freewheeling in both directions) position, and a direct fixed gear. A 15 tooth sprocket is used with the hub.
- Göbeği içerideki dişli sisteminin en dışındaki planet dişliye kaynaklayarak göbeğin freewheel özelliğini iptal etmiş, sağ zincirle iki yöne de tahrik edilebilir hale getirmiş.
- Ayrıca, 3 vitesten birinin (muhtemelen orta vites) boş vites olmasını sağlamış. Bunu sağ zincirin boşa çıkması için kullanıyor tırmanışlarda. Ve bu modda bisiklet fixie değil.

Başka bir sayfasında bu sistemi linklerken "(link) by Bruce Ingle" olarak bahsetmiş. Yani 2 tane fixie vites var, bunlarda bisiklet büyük yapraklı taraftan tahrik oluyor, 3. vites ise tırmanış vitesi ve fixie değil. Zaten tırmanışta fixie olmasının bi anlamı da yok.
 
Kontra değilmiş, ters çevrilmiş göbek de yok, tam olarak fixie de değilmiş. Hikaye buharlaştı. Yutturmuş rahmetli :)
 
@Spartiat Çok daha basit şekilde, ekstradan tırmanış vitesi olan bir fixie yapılabilir aslında. Tabi vites geçişi Brown'ınki gibi bisikletten inmeden olmayacak. Sanırım bunu yapanlar da var, çünkü iki taraflı aynakollu fixieler gördüğümü hatırlıyorum instagramda dolanırken. Şöyle ki,

Bir flip-flop'u alıyoruz, single tarafı sağda, fixie tarafı solda olacak şekilde bisiklete takıyoruz. Fixie 44/13, single 24/32 gibi olabilir. Single tarafta gerdirici olacak. Yokuşa geldiğimizde, bisikletten inip QR ile mili gevşetip fixie tarafındaki zinciri, mile iliştirilmiş dişsiz diske geçiriyoruz. O tırmanış sırasında orada boş boş dönecek. Düzlüğe geldiğimizde tekrar inip fixie zincirini dişlisine takıyoruz. Zihni Sinir proceleri ;)
 
O kadar uğraşıp ağırlığı artıracaksak fixie kullanmanın anlamı kalmıyor bana göre.
 
@Anonim Brown'ın ki değil ama bu flip-flop lu yöntem bana mantıklı geldi. Denemeyi düşünüyorum. Fixie modda ağırlık kaygımız yok zaten. Düzlükte sürerken bisiklet ha 10 kg olmuş ha 12 kg. Sisteme ekstradan zincir +1 ruble dişlisi + 1 aynakol dişlisi ekliyor ama fixie oranı ile çıkılamayacak yokuşlar için 2. bir oran sunuyor.
 
  • Beğen
Tepkiler: Ali Kılıç 35.5
Geri