Scudo Sports

Yol bisikletinden fixie dönüşümü nasıl yapılır?

Scudo
Konudan bağımsız adamın çalıştığı çekim yaptığı garaja bakar mısınız? Kaçımızın böyle bir hobi-yaşam alanı var. Metropollerde daracık dairelere hapis youtube üzerinden hayatlara imrenerek yaşıyor son 10 yılımızı enerjimiz bitmiş halde geçirip ölüyoruz.
Konuyla alakalı olarak bu tarz dönüşümlerde dikkat ettiğim drop outların fix bisikletlerde farklı oluşıu. Bu tasarımın görsellik dışında bir farkı var mı merak ediyorum doğrusu. Çünkü dönüşüm sırasında ciddi ciddi bu kısmı parça kaynatarak dönüştürenler mevcut.
 
  • Beğen
Tepkiler: Olcay0899
@Samet M.
Zinciri gerdirebilmek için dropoutların yatay olması gerekiyor. Bu nedenle modern bisikletlerden dönüşüm pek yapılamıyor. Ya eski bisikletlerdeki içe doğru uzunlamasına dropout ya da göbekten vitesli bisikletlerdeki gibi arkaya doğru olan dropout kullanılıyor.
Ayrıca çoğu pist kadrosu ve sabit vites göbeği 120 mm genişliğinde. Çelik eski kadrolar ise 126 mm olduğu için daraltılıp kullanılabiliyor. 130 mm alüminyum kadroyu bu göbeklere uygun şekilde daraltamıyorsunuz. Alüminyum çelik gibi soğuk olarak şekillendirilemiyor.
Videodaki adam ise hobi kullanıcısı değil kesinlikle. Moralinizi bozmayın:)
 
@Anonim teşekkürler, gayet açıklayıcı oldu 👍🏼
 
Sayın Ali bey ben az tecrübesi olan bir bisikletçiyim ancak fixieleri görür ve anlar anlamaz aşık oldum öğrenci bütçeme göre bir fixie yapımına başlamak istiyorum. Size özelden yazamıyorum acaba sorularım için yardımcı olabilir misiniz?
 
Sayın Ali bey ben az tecrübesi olan bir bisikletçiyim ancak fixieleri görür ve anlar anlamaz aşık oldum öğrenci bütçeme göre bir fixie yapımına başlamak istiyorum. Size özelden yazamıyorum acaba sorularım için yardımcı olabilir misiniz?

Oluruz.
@anl209

UCUZ FİXİE NASIL TOPLANIR?

1. Hurdacıdan eski bir çelik yol bisikleti kadrosu alınır. 50 TL
2. Tercihen göbek dâhil bir fixed gear jant seti alınır. Yoksa göbek alınıp çember alınıp örülecek. 750-1000 TL Seda Bisiklet'te modus göbekli jant seti toplanmış hâlde satılıyor. Başka yerlerde de vardır muhtemelen. Hiç bakmadım. Ben göbeği alıp kendim örüyorum.
3. 700x32 ölçüsünde dış ve iç lastik alınır. 270 TL Bu ölçünün aşağısı fixieciye yaramaz.
4. Yeni başladığın için 38t Miranda aynakol sana yeter. 75 TL
5. Mahalle bisikletçisinden zincir al. Çin malı olsun. Makineyi hakkını vererek kullanırsan zaten bir sene sonra zincir çöp olacak. 25 TL
6. Seleyi kendi popona göre al. Selede görsel kaygılara girişme. Gerek yok. 45 TL
7. Gidon, gidon boğazı vs aldığın hurda çelik bisikletin üzerindekilerle idare et. Paran oldukça yükseltirsin. Yoksa bunlara da 150 TL gidecek.
8. Kalpiyeli pedal al. Nette 70-80 liraya var.
9. Bir sene içinde kendini öldürmeyi başaramazsan frenleri söküp at. İlk sene mutlaka frenlerle kullan. Frenler 125 TL
10. Flip flop göbeğin olsa bile single dişli takıp kullanma, kendini geliştiremezsin. İlk bir iki ay single olabilir. Sonra mutlaka fixieye dön.

Elinde hiçbir parça olmadan sıfırdan 1700 liranın altında fixie toplamak 2021 fiyatlarıyla mümkün değil. Uğraşma, git ikinci el bir fixie al. Elinde parça olmadan fixie toplamak akıllıca bir iş değil. Sahibindende 1200 liraya bir tane Salcano Cappadocia Alloy fixie var, pedallar ve frenler dâhil 10.2 kg. Frenleri sökersen 9.6. Kaçırma. Haaa bir de eşşek ölüsü gibi ağır carraro fixie var birkaç tane, pedallar dâhil 13 kilo.

Yok ben illa ki toplamak istiyorum diyorsan kadroyu bul, ayrıntılı fotolarını at. Ona göre planlamasını yaparız.

Allah kolaylık versin.
 
Son düzenleme:
Öğrendiklerimden ve kendi deneyimimden çıkardığım kadarıyla bir dönüşümde en çok önem taşıyan hususlar:

1. Zincir gerginliği: Vitessiz bisikletlerde arka arttırıcı ve dolayısıyla onun üzerindeki zincir gergisi olmadığından tekerlek yerine takıldığında bir şekilde zincirin gerilmesi gerekiyor. Fixielerde bu durum ekstra önemli. Zira zincir dişlerden kurtulursa çok büyük olasılıkla kötü şekilde düşersiniz. Bu nedenle vitessiz veya göbekten vitesli bisikletlerin tekerlerinin takıldığı yuvalar yatay bir şekilde kaydırılabilir olmalı. Zincir aşırı gerilirse de kasılır, dönmesi zorlaşır. O yüzden pedalı bir tur çevirip pedalın her açısında yeterli derecede veya aşırı gerginlik var mı diye kontrol edilmeli. Zincir gerildiğinde ortasından alyanla yoklandığında 1-1,5 cm aşağı yukarı oynasa yeter. Bu yapı nedeniyle genelde fixie göbekleri vidalı somunla sabitlenir, yeni bisikletlerdeki gibi qr sistemi kullanılmaz. Sheldon amca qr kullanabiliyorsunuz diyor ama ben zincir gerginliğinin kolay ayaralanabileceğini sanmıyorum.

2. Zincir hizası: Vitessiz bisiklette zincir daha gergin olduğundan aynakol ve arka dişlinin aynı hizada olması önem taşır. Vitesli bisikletlerde az da olsa çapraz kullanım olabiliyorken vitessiz bisikletlerde 1-2 mmden fazla çapraz olursa sıkıntı çıkar. Zincirin düz bir çizgiye sahip olması için arkadaki dişlinin ve öndeki aynakol dişlisinin yeri güzel ayarlanmalı. böylece zincir sessiz ve verimli şekilde çalışır ve olmadık kasılmaya, atmaya, erken uzamaya sebep olmaz. Ben kendi dönüşümümde zincir kastığı için aynakoldaki dişliyi iç kısma alarak bunu hallettim.

3. Arka dişlinin sabitlenmesi: Bu en önemli şeydir bence. Fixie göbeklerinde yanyana birbirine ters yönde iki vide yuvası bulunur. Birine dişliyi takarsınız, diğerine de ters yönde onu sabitleyecek kilit halkasını. Eğer kilit halkası takmıyorsanız ilk sert frende oluşan tork sonucu arka dişli gevşeyip yerinden çıkabilir. Çok tehlikeli. O yüzden normal vitessiz (örn: bmx tipi) göbeklere fixie dişli takılmaz. Fixie veya pist bisikleti için olan özel göbeklerden kullanmak gerekir. Göbek alırken buna çok dikkat edin. Piyasada fixie diye normal tek vites göbekleri satılabiliyor. Ucuz diye ısmarladığım bir göbek elimde kaldı bu yüzden. En güzeli iki tarafı da sabit vitese uygun dişli almak.

4. Dişli oranı: Ön/arka dişli oranı sizi yeterince hızlı götürecek kadar yüksek ve yokuşları çıkaracak kadar da düşük olmalı. Herkesin optimal oranı farklı gördüğüm kadarıyla. Hazır satılan bisikletlerde oranlar 44-18 ile 48-16 arasında değişiyor. Dizini seven, sakatlığı olanlar olabildiğince düşük oran kullanmalı. Arkadan her dişli artırımı önden 3 dişli azaltmaya benzer etki yaratır. Mesela arka dişliyi 16dan 17 çıkarırsanız aynakol dişlisini 48’den 45’e indirmiş gibi olursunuz. Ben 48-16 ile başlamıştım, yanlışımı fark edip oranı düşürdüm rahat ettim.
Flip flop göbeklerde genelde bir tarafta fixie diğer tarafta normal tek vites dişli bulunur, tek vites dişliyi bir iki dişli fazla kullanarak daha zor yokuşları çıkarken tekerin öbür tarafını çevirerek kullanabilirsiniz.

5. Kilitli pedal veya kalpiye: Bu da mutlaka olmalı. Özellikle yokuş aşağı giderken pedallar hızlı dönecektir. Ayağınız pedaldan ayrıldığında tekrar koymak çok zor olacağından bir kilit sistemi kullanmadan fixie kullanmak çok tehlikelidir. Frenler yoksa pedaldan yavaşlayamayacağınız için durum daha da vahim. Frenleriniz olsa bile ayaktan kurtulan pedal bir tur atıp baldırınıza çok sert şekilde çarpabilir ve sizi yaralayabilir. Spd kullanıyordum ama bazen yanlışlıkla çıkıyor diye kalpiyeye geçtim bir süredir.

6. Pedal yüksekliği: Sürekli pedal çevrildiği için pedalın dönüşlerde yere çarpmaması da önemli. Orta göbeğin konumunu ve krank kolunun uzunluğunu iyi ayarlamak gerekir. Hollanda tipi şehir bisikletlerinin orta göbekleri yere çok yakın olabiliyor, onlardan fixie yapmanız iyi olmayabilir. Çok uzun krank kolları da kullanmayın bence.

7. Zincir: Zincir olarak tek vitesli bisikletler için üretilen 1/8” en ucuz ve uzun ömürlü çözüm. 3/32” kullanan da oluyor. Aynakol ve dişli alırken zincir ile uyumlu olmasına dikkat edin. İnce dişlide kalın zincir dişlinin daha hızlı aşınması dışında belki sorun olmayabilir ama tam tersi olduğunda dişliler zincirin baklalarına girmeyebilir ve zincir yerinden çıkabilir. Zincir aşırı kullanımlar yoksa genel olarak normal bisiklete göre daha uzun süre kullanılabiliyor.
Bir de zincir temizliği sırasında da asla parmağınızı dönen zincirin iç tarafına doğru kullanmayın. Normal bisikletteki gibi değil. İnanılmaz bir tork var ve zincir çok gergin. Parmağınızı dişlilere kaptırırsanız çok kolay kopabilir. Pedalı her zaman yavaş çevirin ve zincire bezle falan müdahaleler her zaman zincirin dış tarafından olsun. Birkaç defa unuttum, boşluğuma geldi, zor kurtardım.

Not: Teknik bilgilerin önemli bir kısmını Sheldon Brown amcanın sayfasından öğrendim. Yukarıdakilerden çok daha detaylı bilgileri orada bulabilirsiniz. Her zaman kendisini minnetle anıyorum.
 
Son düzenleme yönetici tarafından yapıldı:
@Anonim Göbek genişliğinden daha geniş maşaları kasıp daraltmak için bir sebep olduğunu sanmıyorum. Maşa ayaklarından biri zamanla fren köprüsünün oradan bükülmeye başlayacaktır.

Ayrıca, yazdıklarınıza naçizane ekleme yapmak istiyorum.
- Zincir sabit viteslerde viteslilere kıyasla daha fazla yük taşıdığı için, enerji kaybı bakımından rulmanlı göbek kullanımı daha önem kazanıyor.
- Ön dişli kadroya ne kadar yakın olursa aynakol milinin yamulmaması bakımından o kadar iyi.
- Rulmanlı göbek kullanılırsa iç çapı standart 10mm değil de 12mm olan rulmanlar var. Bu da 12mm lik mil kullanmayı ve mili çok daha uzun süre kullanmayı mümkün kılıyor.
 
  • Beğen
Tepkiler: Erhan Ertan
Hocam merhaba dropout dönüştürücüyü nerden bulabilirim türkiyede
 
  • Beğen
Tepkiler: Ali Kılıç 35.5
Vallaha kolay gelsin, bol şans.. Şansa da bütçeye de çok ihtiyacınız olacak bu süreçte.. Ben cyclocross tan yol bisikletine geçiş ile ilgili bir konu açtım, açmaz olaydım.. Bisiklet forum tarihinin en büyük linçlerinden birini yedim..
 
@Halit.smr Dönüştürücüden fotodakini kastediyosanız güvenilir olmadığını söyleyeyim. Böyle aracı parçalar yerine bisikletin kendi dropoutunu kullanabilirsiniz direkt. Yatay kızak haricinde QR'lı kullanım mümkün değil. Somunlu mil kullanmanız ve o somunları kurbağacık ile çok iyi sıkmanız gerekiyor emniyetli olması için. Fotodaki gibi dikey kızaklıysa yarım baklaya başvurmak zorunda kalabilirsiniz ideal gerginliği tutturmak için.
5bca130fefdb4666b74a66285c97aa8a.jpg
 
Sayın Ali Kılıç,ön fren eklenmesini tavsiye etmişsiniz ama aklıma neden arka fren eklemeyi tavsiye etmediğiniz gibi bir soru geldi.
 
Fixie yapmak basit fakat zevk almak istiyorsan (İnternetteki gibi) Önerim Özel olarak tek tek parçaları (Renkli olarak iyi olur) Bir kombinasyon yapman senin için Çok iyi olacaktır (Bence)

Öncelikle Vitesten kurtulman yada Göbekten vitese geçmen gerek 2 çeşit Fixie öneririm Birincisi Retro Yol Gibi Vitessiz (Tek farkı) Yada Hareket ve benzeri için Free style yapmak(En iyisi)

Bunun için Kısa Boğaz, Uzun kısa sana kalmış Hafif Rise Gidon yada Flat gidon, Yeni bir Elcik, Eğer göz zevkini Bozmasından korkmuyor isen 2 farklı kalınlıkta yada Tel sayısında (2 side olur),
bir SS zincir (Free ride BMX gibi) Zevkine Göre Tekli (Olabiliyor ise Hollow Tech VB.) İle Biraz büyük bir dişli (34T ve Üstü iyi olur) Kadron Yol kadrosu olduğundan Gergi Lazım Bunun için ya Zincir Tansiyonu (Shimano'nun Var) Yada Custom olarak Jockey alıp Ona Kulak yapacaksın (ZOR)
Ek olarak Genelde Pedaller Kayışlı pedaller tercih edilir. Ben ayrıyetten Öne Bir adet Mini Sepet yapmıştım Hoş durdu biraz Tabi size kalmıştır.

Eğer yardımcı olabildi isem ne mutlu bana :)
Eğer yardımcı olmadıysa Ö.M Soru sorabilirsiniz.
Aslında o da Mantıklıymış Aklıma hiç gelmemişti Can_Çelik Gerçekten İyi olmuş
 
Klâsik yarış bisikleti alıp onu fixie yapmak istiyorum deneyimli kişiler yardımcı olabilir mi bu konuda?
 
  • Beğen
Tepkiler: Ali Kılıç 35.5
Klâsik yarış bisikleti alıp onu fixie yapmak istiyorum deneyimli kişiler yardımcı olabilir mi bu konuda?

On numara beş yıldız olur. Eğer kadro boyu size uyuyor ise sıkıntı olmaz. Makinenin fotoğrafını at, yardımcı olayım.
 
Screenshot_20240111-220236~2.png
Aklınızda bulunsun 🚲🚲🚲
 
  • Beğen
Tepkiler: Ricochet
@Erhan Ertan Tam dikey kızaklı bisiklet bile biraz zorlayınca fixie yapılır. En son çare kızak taşlanır yine yapılır 👨‍🔧
 
  • Beğen
Tepkiler: Erhan Ertan
Geri