Scudo Sports

Zincir ömrü

Zincir aletini takınca 0.5 ve 0.75 olmak üzere iki tane uzama ölçüsü var. Attığım tablodaki direktiflere göre zincir değişimi yaparsanız uzun yıllar sorunsuz şekilde sürersiniz.

Kendi tecrübemi yazayım. 7 bin km olunca benim zincir 0.75 uzuyor ve hemen değişim yapıyorum. Screenshot_20220220-185402.png
 
Son düzenleme:
Scudo
Açıkçası şuan bir şey itiraf edeyim. Zinciri çok fazla çapraz da kullanmış olabilirim. Yarış bisikletine yeni başladığım için oranlar mtbye göre daha büyük geldi ve aynakkolun büyük çarkını pek kullanmadan rublede 1 - 7 arasında gidiyorum genelde. Bugün tekrar ölçtürüp size sonucunu söyleyeceğim. Tekrar ölçüm o yönde çıkarsa değiştiririm büyük ihtimal. Uzamışssa uzamıştır nedenini düşünmeye vakit harcarsam rublemi de çöp edeceğimi biliyorum :( kullandığım yağ xcp bu arada. sizce değiştireyim mi?
 
  • Beğen
Tepkiler: Hayaksisheytan
Zincirin uzaması, baklaların arasına giren toz, toprak...vb. gibi parçaçıkların sürtünmeyle baklaları aşındırması sonucu oluyor. Uygulanan torkla pek bir ilgisi yok diye biliyorum. 2000 km'de uzama; yağmurlu, çamurlu ortamlarda kullanılıp, gerekli bakım yapılmazsa olabilir. 500km'de bile zincirin ömrü bitebilir. Cross'cular, MTB'ciler daha iyi bilir.
Sadece evde trainer üzerinde kullandığım bisikletim vardı hiç sokak görmeyen. 2 sezonda zincir uzadı, özenle yağlandığı halde ;)

Dışarda kullanılan zincirin uzamasına elbette toz, pislik de artı etki ediyor. Ama uygulanan gücü de ihmal etmemek lazım. Aynı şeyi kapalı velodromlarda kullanılan pist bisikletlerinde de görmek mümkün.

Bu "tork önemli değil, asıl sebep pislik" konusunu 3. kez görüyorum, sanırım bu görüşün kaynağı bu ve benzeri videolar (video başlangıcı ifadenin geçtiği yere ayarlı, ~31s):

Videoları hazırlayanların bu görüşünün dayanağını bilemiyorum.
 
Tavsiye değildir ama fikir verme açısından katlanır bisikletime sıradan makine yağı kullandım, yol bisikletime ise zefal,Shimano en son xcp kullandım hala xcp kullanıyorum ,ama sıradan 5 liralık makine yağı ile kullandığım 2000 km ye yakın olan katlanır bisikletin zincirde değişim gerektirecek bir uzama emaresi yok... Xcp kullanma esnasında kararma pek yapmasada 200 300 km'den sonra yağsız hissiyatı vermekte ve ses çıkarmaya başlıyor..benim zincir yarış vs olmadığı için 7000 ile 10000 arasına kadar gitmekte, enflasyon böyle devam ederse kullanmakta olduğum xcp biterse yol bisikletimede makine yağı ile devam ederim artık... dediğim gibi tavisye değildir kendi kullanım tercihim doğrultusunda şahsi fikrimdir..
 
  • Beğen
Tepkiler: erhan erhan
Kulüp binamızda Tunturi marka kondisyon bisikleti vardı, sürekli yüksek watt sprintler (anlık 1500 Wattlar) ve intervallerden nasibini alırdı, belli aralıklarla zinciri uzar ve değişirdi. Eğer toz, çamur, partikül sebebiyle uzuyor olsa hiç değişim gerekmezdi :) Kir elbette etken ama şöyle bakıyorum, damlayan su taşı bile deliyor, pedal gücü neden uzatmasın, üstelik dünya yüzü görmeyen zincirleri :) Videodaki arkadaş bu şartlar altındaki bisikletlerin zincir uzamasını neye bağlardı çok merak ediyorum
 
Zincirin neden uzadığını anlamak lazım. Zinciri oluşturan elemanlar :
1450769416351-1teu6mbr9pb1t-02c1325.jpg


Pim (ing. pin) dış baklaya sıkı geçmedir. "Pim - dış bakla" arasında bağıl hareket olmadığı için dış baklaların uzamada rolü yok. Bağıl hareket, yani sürtme, pim ile iç baklaların burçları (ing. bushing) arasında var. Zincir dişliyi her sardığında, yani kıvrıldığında, burçlar pimleri tıraşlar. Aynı zamanda burçların da yük binen kısımları oyulur, böylece iç baklalar uzamış olur. Bu sürten kısımda ince bir yağ var ise bu aşınma bir miktar yavaşlar. Bu iki eleman arasına yoldan gelen tozun kumun gireceğini sanmıyorum çünkü makaralar (ing. roller) ile korunaklı durumdalar. Sheldon Brown'ın çektiği aşınmış pim ve burç fotoğrafları :
chain_wornpin.gif
chain_wornbush.gif

Eskiden block chain denen, gücün tamamen dış baklalarla aktarıldığı zincirler varmış, çoook yavaş uzuyormuş ama ağır olduğu için pist bisikletlerinde kullanımı bırakılmış.
sibbit-track-rb3.jpg
 
Açıkçası şuan bir şey itiraf edeyim. Zinciri çok fazla çapraz da kullanmış olabilirim. Yarış bisikletine yeni başladığım için oranlar mtbye göre daha büyük geldi ve aynakkolun büyük çarkını pek kullanmadan rublede 1 - 7 arasında gidiyorum genelde. Bugün tekrar ölçtürüp size sonucunu söyleyeceğim. Tekrar ölçüm o yönde çıkarsa değiştiririm büyük ihtimal. Uzamışssa uzamıştır nedenini düşünmeye vakit harcarsam rublemi de çöp edeceğimi biliyorum :( kullandığım yağ xcp bu arada. sizce değiştireyim mi?
Çok çapraza düşmen bence büyük etken olmuştur. XCP bence güzel yağ gene de alternatif kullanıp tecrübe edin. Yalova ya geldiğinde denk gelir isek Squirt markasını da denersin.
 
Zincire uygulanan kuvvetin miktarina bağlı olarak az veya çok elastik uzama oluyor. Kuvvet uygulandığında zincir uzuyor ve kuvvet ortadan kalktığında geri kısalıyor. Yeterli kuvvetimiz varsa elastik uzama sınırını aşarsak kalıcı şekil değişimleri ortaya çıkabilir fakat zaten tasarımlar buna izin vermeyecek şekilde yapılıyor sanırım. Yani kuvvetten direkt olarak kaynaklanan kalıcı bir şekil değiştirme yok. Bu açıdan bakarsak kuvvetin bir önemi yok gibi görülebilir.
Fakat tek bir faktöre bakmak yeterli değil bence. Bu elastik uzama denkleminde kuvvet arttıkça elastik uzama miktarı da artıyor. Sınırı geçmediğimiz sürece kuvvetle doğru orantılı şekilde zincir çok çok az geçici olarak uzuyor Bu uzama sürecinde uzamayla oranlı olarak alttan üstten basıklaşma yaşanıyor. Lastiğin uzadığında incelmesi gibi düşünülebilir.

Bu uyguladığımız kuvvete göre boyu değişen zincir aynakol ve ruble üzerinde bulunan dişlilerin arasındaki sabit boşluklar üzerinde çalışacak. Zincir, aynakol ve ruble üzerindeki boşluğa bir şekilde sığıp kuvveti aktaracak. Kuvvete maruz kaldığında boyu uzarken alt ve üstten basıklaşıyordu. Şekli daireden elipse dönüyor. Çok çok küçük bir şekil değiştirme ama oluyor. Şekil elipse döndüğü zaman dişlilere basma yüzeyleri azalıyor ve dolaylı olarak birim alana uygulanan basıncı arttırıyor. Birim alana daha fazla basınç uygulanırsa ve bu hareketli 2 metal parçaysa sürtünme de artar.

Zincirin kendi parçaları arasında yaşanan kuvvet aktarımı sırasında pim ve baklaların şekilleri de daireden elipse dönmeye çalışacak geçici olarak. Esneme olmazsa yaklaşık 180 derecelik bir yüzeyden aktarılan kuvvet esnemeyle birlikte daha küçük bir yüzeyden aktarılmaya zorlanacak. Burada da kuvvet miktarının artması temas eden yüzey alanını azaltıyor.

Basınç=F/A formülünden yola çıktık aslında. Kuvvet kendisi artarken birim alandaki basıncı arttırıyor, bunun haricinde kuvvetten kaynaklı esnemeyle birlikte dolaylı olarak yüzey alanını da azaltığından dolayı da birim alandaki basıncı arttırmış oluyor.

Bunlar dersten öğrendiğim 2-3 konunun birleştirilmesi ile oldu, direkt olarak zincir sistemleri ile ilgili bir konu işlemedik çok alanımız olmadığı için. Elastik uzama ve elastik şekil değiştirmenin temas yüzeyleri ile ilişkisi arasında basit bir bağlantı kurmuş oldum. Yanlışlarım olabilir.

Aslında yazma amacım zincir uzamasında tork çok önemli değil fikrinin tam doğru olmadığını göstermekti. Zaten bunları hiç bilmesek bile yüksek kuvvete maruz kalan parçaların ömürlerinin kısa olduğunu istemsiz olarak ta öğreniyoruz zamanla.
 

Dosyalar

  • zincir uzamıs.jpg
    zincir uzamıs.jpg
    27,3 KB · Okunma: 13
  • Zincir normal.jpg
    Zincir normal.jpg
    31,6 KB · Okunma: 13
  • Yarım basma.jpg
    Yarım basma.jpg
    28,5 KB · Okunma: 10
  • tam basan dıslı.jpg
    tam basan dıslı.jpg
    27,6 KB · Okunma: 10
Son düzenleme:
Bu "tork önemli değil, asıl sebep pislik" konusunu 3. kez görüyorum, sanırım bu görüşün kaynağı bu ve benzeri videolar (video başlangıcı ifadenin geçtiği yere ayarlı, ~31s):

Videoları hazırlayanların bu görüşünün dayanağını bilemiyorum.
Bu gibi ürünlerin karşılaştırıldığı testte zinciri 'M' harfi gibi geren üçlü makaralı olanının daha çok kir temizlediği, bizim tanıdığımız iki makaralı parktool gibi cihazlardan daha yüksek, "A sınıfı" notu aldığı gözüküyordu.
Şimdi, makaraların neden kullanılması gerektiğini açıklarsak, kullanılan zincir ürünü eğer yağ bazlı ise, doğal olarak yağların tamamı havadaki oksijenle temasta katılaşıyor. Bunu çözmek imkansız. Hele de içerisinde kir saklayarak katılaştıysa, zincir yağımız zamanla oksitlendikçe zinciri aşındıran bir toza dönüşücek demektir. Zinciri temizlerken bunu uzaklaştırmamız, yağ çözücüler sayesinde mümkün ama mekanik etki de gerekli.
Benim şahsen bu ürünün zinciri hiç bükmeden temizleyebileceğine inancım sıfır bu nedenle. Yağların oksitlenme sorunu olmasa bu kadar çok derecede temizleme kolaylığı sağlasın diye yağsız ürünleri kullanmaya çalışmazdık ama sanırım eritilip sıcak kullanılan mum kullanıcıları da zamanla artacak.
 
Bu "tork önemli değil, asıl sebep pislik" konusunu 3. kez görüyorum, sanırım bu görüşün kaynağı bu ve benzeri videolar (video başlangıcı ifadenin geçtiği yere ayarlı, ~31s):

Videoları hazırlayanların bu görüşünün dayanağını bilemiyorum.
Tork önemli. Trainerda kullandığım bisikletin zinciri(Ultegra) 3 bin km olmadan 1mm genişledi. Aynı zinciri diğer bisikletimde 8 bin km 0.75 mm de değiştirdim. Trainerda sürekli tırmanış yaptım yani daha çok tork üzerine sürüşler bu nedenle daha çabuk aşınma oldu. Sadece kir ve pisliği baz alacak olursak evimin içinin çöplükten farkı olmaması gerekir.

Madem torkun önemi yok prolar her etapta/yarışta şıkır şıkır temiz bisikete binerken ne diye sürekli zincir değiştiriyorlar?
 
Merhabalar abiler shimano sora 9 lu zincirimi yaklaşık 2000 km dir kullanıyorum ve bisikletçiye götürüp uzunluk ölçme aletiyle ölçtürdüm.
Benim sorum şu ki o aletin çalışma mantığı nedir?
Adam ölçtü ve iki baklaya da girdi çıkıntılar ve uzamış dedi dediği doğru mu ? pek güvenemiyorum da kendisine
9 lü 2000 km uzamaz
 
Tork önemli. Trainerda kullandığım bisikletin zinciri(Ultegra) 3 bin km olmadan 1mm genişledi. Aynı zinciri diğer bisikletimde 8 bin km 0.75 mm de değiştirdim. Trainerda sürekli tırmanış yaptım yani daha çok tork üzerine sürüşler bu nedenle daha çabuk aşınma oldu. Sadece kir ve pisliği baz alacak olursak evimin içinin çöplükten farkı olmaması gerekir.

Madem torkun önemi yok prolar her etapta/yarışta şıkır şıkır temiz bisikete binerken ne diye sürekli zincir değiştiriyorlar?
İyi de... Spartiat da senin gibi (torkun önemli bir kriter olduğunu) düşünüyor zaten :huhuu:
 
İyi de... Spartiat da senin gibi (torkun önemli bir kriter olduğunu) düşünüyor zaten :huhuu:

Bana o mesajımı alıntılayanlar videodaki Fırat Delan'a cevap veriyorlarmış gibi geldi.
Forumun eski konularında çok denk geliyorum ona, hala forumda olsa videodaki görüşünün kaynağını açıklardı.
 
  • Hahaha
  • Beğen
Tepkiler: el Cezeri ve lrfan
İyi de... Spartiat da senin gibi (torkun önemli bir kriter olduğunu) düşünüyor zaten :huhuu:
Bende aksini iddia ediyor demedim, ona katıldığımı söylemek istedim ama sanırım doğru kelimeleri kullanamadım 😀
 
  • Beğen
Tepkiler: Can Çelik
çin malı almak istemiyorum belki ömrü iyi olabilir de vites geçişleri de önemli.
Aynı dişli sayısı için olan zincirlerin geometrik ölçüleri milimi milimine aynıdır. Bu da çarktan çarka atlama kabiliyetleri aynı demek oluyor.

@Mete Can Karahasan
Zincirinizi alırken özelliklerine göre seçin, hyperglide grupsetiniz varsa ona göre zincir almanız iyi olur.
Shimano'nun icadı Hyperglide, kaset kızağındaki geniş oluk ile ruble dişlilerini birbirine konumsal olarak sabitledi ve dişlerin kullanılmayan taraflarının sivrileştirdi, böylece zincirin diğer çarka daha hızlı oturması sağlandı. Ama zincirde hg kısaltmasının halen kullanılması pazarlama taktiği. Paketinde "8+" yazdımı bakla saclarındaki zincir daha hızlı çarka otursun diye yapılmış kıvrımlar hepsinde var, standart yani bu artık.

Shimanoların avantajı ise daha düşük dirençli olması.
Burada "direnç" ile zincirin bükülme direncini kastettiniz sanırım. Yani akıcılığını. Yeni her zincir akıcı olur, Shimano'da ne var da ekstradan bir akıcılığa sahip?

Üstün olan tek getirileri, oda sıcaklığında mum sayesinde dondukları için, mekanik olarak kirleri zincir göbek milinden uzak tutmayı sağlaması, böylece milin ömrünü uzatması.
Zinciri yağsız kullanmak için wax, parafin kaplamak... Bu kaplamalar zincirin makara (ing. roller) kısmında 1-2 sürüşten sonra kolayca aşınır. Çünkü çok küçük alanlara büyük yükler biniyor burada. Zincirin tüm yükünü 2 milimetrekare (aktarmadaki iki dişin toplam zincirle temas alanı) karşılıyor. Böyle büyük bir kuvvet/alan değerinde o kaplamanın durması imkansız. Kaplama aşınınca makaraların bu bölgelerinde mikron ölçüsünde korozyon oluşur ve her sürüşte korozyonlu yüzey dişli temasıyla tıraşlanır. Bu korozyon-aşınma döngüsü makaraların aşınarak çaplarının zamanla azalmasına bu da zincirin daha hızlı uzamasına sebep olur.

maaliyet olarak en uygun zincir 105.
Tamamen paslanmaz çelikten olmadıktan sonra yapılacak en mantıklı şey ucuz zincir alıp sık değiştirmektir. Ucuz zinciri 265'e (%0.36) ulaştığında değiştirmek marka zinciri 266'ya (%0.7) ulaştığında değiştirmekten sırf zincir parası olarak bile karlı gelir. Üstüne, bu şekilde dişli profili daha yavaş bozulur.

kullanılan zincir ürünü eğer yağ bazlı ise, doğal olarak yağların tamamı havadaki oksijenle temasta katılaşıyor. Bunu çözmek imkansız. Hele de içerisinde kir saklayarak katılaştıysa, zincir yağımız zamanla oksitlendikçe zinciri aşındıran bir toza dönüşücek demektir.
Yağın katılaşması derken? Katılaşmaktan kasıt viskozitesinin artması ise, sırf oksijenle temasla öyle bişey olmaz. Zincir üstündeki yağın zamanla balçıklaşmasının ve kararmasının sebebi yoldan gelen kirin tozun partiküllerin yağa yapışıp yağ üstünde kalması.

Zinciri temizlerken bunu uzaklaştırmamız, yağ çözücüler sayesinde mümkün
Bir üstteki alıntıda "bunu çözmek imkansız" gibi bir cümle kullandınız?

Yağların oksitlenme sorunu olmasa bu kadar çok derecede temizleme kolaylığı sağlasın diye yağsız ürünleri kullanmaya çalışmazdık ama sanırım eritilip sıcak kullanılan mum kullanıcıları da zamanla artacak.
Türkçe'de "ama'yı birbirine zıt durumları belirtirken kullanıyoruz.

@Spartiat Bi de bildiğim kadarıyla kendisi makine mühendisi. Bu kadar sığ bir analizde bulunmasını beklemezdim. O zaman trainerlardaki zincirlerin uzamaması lazım.

Şimdi bir çay koyup rahatlama vakti :kahve:
 
Zincir değişecekse kaset de değişmelidir. Normalde ikisini de hiç değiştirmeden 8000 km rahat kullanırsınız. 2000 km'de zincirde önemsiz bir uzama olur ancak kasetle beraber eskidiği için sorun çıkarmaz. İlle de zinciri değiştirmek istiyorsanız 2000 km'ye geldiğinizde bir kerelik zinciri değiştirebilirsiniz. Kaset çok eskimeyeceğinden yeni zincir atlama yapmaz. Benim önerim ikisinin aynı zamanda değiştirilmesidir.
 
Abiler başka bisikletçide ölçtürdüm uzamadığını , iyi olduğunu söyledi. Bazı bisikletçiler o cetvelle oynayabiliyoenuş ki zaten ilk gittiğim yerde bana açıklama bile yapmıyordu direkt değiştir diyordu. İyi ki güvenmemişim
 
İlle de zinciri değiştirmek istiyorsanız 2000 km'ye geldiğinizde bir kerelik zinciri değiştirebilirsiniz. Kaset çok eskimeyeceğinden yeni zincir atlama yapmaz.
2000'de zincir değiştik diyelim. 2. zincire kaseti yedirmek neden? 4000'de bi daha zincir yenilesek biraz daha uzayacak kaset dişlerinin ömrü? Shimano zincir 300 tl, 11'li yol rubleleri 1600 tl.
 
  • Beğen
Tepkiler: el Cezeri
Abiler başka bisikletçide ölçtürdüm uzamadığını , iyi olduğunu söyledi. Bazı bisikletçiler o cetvelle oynayabiliyoenuş ki zaten ilk gittiğim yerde bana açıklama bile yapmıyordu direkt değiştir diyordu. İyi ki güvenmemişim
İçi dışı farklı ölçülüyor. %0.5 kabul eden var, %0.75 kabul eden var. Dijital zincir ölçerler daha uzamış ölçüyor.
Bisikletçi öyle der, ona hava hoş.
 
Peki 2. bir zincir ile değişmeli kullanmak mantıklımı.
 
Geri