Jordanred Bisiklet Forması, Bisiklet Taytı ve Bisiklet Giyimine Dair Her Şey

Patlayan lastik nasıl yapılır?

Ender Alıcıoğlu

Forum Bağımlısı
Kayıt
5 Haziran 2006
Mesaj
2.405
Tepki
3.885
Şehir
Antalya
1. Bölüm
Siz forum arkadaşlarımdan gelen taleplere bakarak, yeni bisiklete binmeye başlayan arkadaşlarımın, lastikleri yolda gezerken patladığında yapılacakları bilemediğini ve bisiklet elinde evine dönmeye çalıştığını görüp duyarak, bu konuda bildiklerimi sizlere anlatayım diye bu konuyu hazırladım. Ne zamandır fotoğraf makinem yanımdayken, bir lastiğim patlasa da, çekip resimli olarak anlatsam dediysem de, lastikler bir türlü patlamadı. Bende sizler için, sağlam lastiğimi, patlamış gibi, bu konuyu hazırladım. İnşallah faydalı ve öğretici bir konu olur.

Lastik tamiri için yanımızda olması gerekenler.
1-) En başta bisikletimizin sibobuna uygun pozisyonda olan bir pompa, birinci aletimiz
2-) Sonra çok uğraşmadan, yola devam edebilmek için bisikletimizdeki lastiğin sibobuyla uyumlu yedek lastik.
3-) En az iki tane plastik levye. Plastik olması iç lastiği ezmemesi bakımından. İsterseniz, demir levyede olabilir.
4-) Yolda yapıp devam edeceğim, ya da 2. bir lastik patlamasında 2. bir yedek lastiği taşımam diyorsanız ki öyle olması lazım yama seti. Bisikletçinizde 20-30 yedekli yama seti ve solüsyonu (ben Antalya’da 1.50 Ytl ye alıyorum)

Mutlaka da küçük bir parça 80 veya 100 numara zımpara. Ben sizlere resimler ile anlatmaya başlayayım. Resimde sol üstten yama seti kutusu, üstünde yamalar, ve solüsyon, zımpara kağıdı bezli, pompa, 2 adet kırmızı levye, pudra, elektrik bandı, yedek iç lastik, ve alyan takımı. Tabi alyan anahtarının patlak lastikle işi yok. Yolda hangi tekerimiz patladıysa üstünde mümkün olduğunca az gitmek gerekir. Çünkü fark etmeyip gittiğimiz her metre iç lastiğin iyice yarılmasına sebep olup, dış lastik ve jantta da problemler çıkartmaya başlar. Hangi teker patladıysa o tekerin fren pabuçlarını telden boşaltıyoruz. Bunu yapmazsak lastik fren pabuçlarına takılıp çıkmakta zorlanacaktır. Ön tekerse patlak olan, orası içinde, aynı işlemi yapıyoruz. Tabi bisikleti rahat sökmemiz açısından ters çeviriyoruz. Resimdeki mandalı kaldırıp karşı taraftan ve mandal tarafından gevşetiyoruz. Arka tekerlek içinde mandalı gevşetiyoruz. Arka tekeri, mandalı gevşettikten sonra attırıcıyı elimizle biraz geri çekip tekerleği janttan çekerek çıkartıyoruz. Tabi zincir de, biraz engel olacağı için, zinciri de bir dal parçası veya bez ile tutup dişliden rahatça ayrılmasını sağlıyoruz.

Ben ön tekerlek üstünde devam ediyorum. Tekerlek şu an elimizde. İlk yapacağımız iş, sibobumuz eğer benimki gibi ince sibobsa, ben buna İtalyan sibob diyorum , ilk iş olarak dibindeki iç tekeri sibob vasıtasıyla janta vidalanan somunu çıkarıyoruz. (Tabi iç lastiğiniz araba sibobluysa bu somun zaten yok ) Bunu kaybetmeyelim tabi. Elimizle sibobun ucundaki iğne sibobuda gevşetip iç lastiğin içinde hava kalmışsa onu da tamamen boşaltıyoruz. Bu iğne sibob iş sonuna kadar açık kalabilir. ( araba sibobundaki havayı boşaltmak içinde sivri uçlu bir şeyle iğneye basmak gerekir.) Sibobu içeri doğru itebiliriz. Levyemizi mümkün oldukça sibobtan en uzaktan iç lastik ile jant arasına sokalım. Birde eğer uzun zamandır bu lastiği kullanıyorsanız, lastik janta yapışmış olabileceği için el ile janttan lastiğin ayrılmasını sağlayınız

Levyeniz benimki gibiyse levyenin arkasındaki tırnağı tele takabilirsiniz. Eğer lastiğiniz benimki gibi 1.50 ebatlıysa biraz zorlama olacaktır ve 2. levyeyi 1. levyeye yakın takın. Ama lastiğiniz orijinal lastik ise zorlama olmadan lastiği levye yardımı ile hızlıca bir tarafını açabilirsiniz. Bir de benimki gibi zorlayan tip bir lastik varsa 1. levyeyi dik olarak lastiğe taktığınızda hemen yüklenmeden 10 cm kadar yakınına 2. levyeyi de, dik olarak takın ve ilk hamleyi 2 levyeyle birlikte yavaşça yapın. Lastik çıktıktan sonrada levyenin birini sökerek yakın, yakın açarak gidiniz. Lastiği bir tarafından açtıktan sonra iç lastiği sibob deliğinden çıkarak, iç lastiği elinize alınız. Ben bu arada bilgi olarak jantın içine elektrik bandını kuvvetlensin diye çekiyorum. Sizin yolda lastiği öbür yanağınıda janttan çıkarmanıza gerek yok.

Bilgi amaçlı olarak da, hazır jantınız ve göbeğiniz elinizdeyken iki elinizle göbek kısmından jantı çevirip göbekte herhangi bir zorlama var mı diye de bakabilirsiniz. Zorlama varsa tabi göbek bakım zamanı demektir. Elektrik bandı çektiğim jantımın içine de eski iç lastiğimden kestiğim koruyucu lastiği gerdirip takıyorum. Dış lastiğimizin içini mutlaka elinizle kontrol etmeyi unutmayın. Çivi diken cinsi batmış cisimleri, mutlaka çıkarın, yoksa tamir yaptığınız iç lastik yeniden delinir. Sıra yamaya geldi. Ya yeni iç lastiği takın ya da yamayın. Ben yamıyorum. Patlak iç lastiği şişirin. Mümkün oldukça çok şişirin , tabi patlatmadan. Su varsa bir su dolu kapta deliğin yerini bulun ya da çok dikkatli elinizle çıkan havanın yerini tespit edin. Ben burada bilgi amaçlı pompaların ağızlarının sökülüp, hem araba sibop uyumlu, hem de İtalyan sibop uyumlu oluş şekillerini gösteriyorum.

Bu resimdeki şekil İtalyan sibop uyumu. Bu şekil ise araba sibop uyumu. Hiçbir şekilde ters olarak hava basamazsınız. Mutlaka aynı uyum halinde olması gerekir. İç lastikte deliğin etrafını resimdeki zımpara ile zımparalıyoruz. Zımparanız yoksa bir bıçağın keskin yüzünü iç lastiği kesmeden temizlerseniz de bir nebze işe yarar. Zımpara yapılmayan iç lastik yamayı tutmaz. Yama setimizden dış yüzü alüminyum ile kaplı bir yama alıp, alüminyum kısmını kaldırıyoruz. Bu temiz yüzeye toz, kir ve el deymemeli. İç lastiğin zımparaladığımız yerine solüsyonumuzdan az bir miktar sürüp, yapışacak yamadan az biraz daha büyük alana solüsyon sürüyoruz. Eğer yamanın çok iyi yapışmasını isterseniz yamanıza da çok az solüsyon sürüp, iyice yayıyoruz. Bu solüsyonun çok iyi yapışabilmesi için iyice kurutuyoruz. Bunun kontrolü de, temiz elinizi, solüsyon üstüne deydirdiğinizde elinize yapışmıyorsa artık basınç ile yama ve iç lastiği birbirine yapıştırmamız gerekiyor

Yamayı yapıştırıp elimizle üstüne basınç uygulayıp az bir miktar birkaç kere yamayı sıkıca bastırıp çekiştiriyoruz. Bunun sebebi, iç lastik şişerken yama iç lastikten ayrılmasın diye. .Yamanın üstündeki naylon kısım bu çekiştirmelerde çatlayıp yırtılacaktır. Ama bu naylonumsu kısmı temizlemeyin. Bu yamanın dış lastiğe yapışmamasına yardımcı olur. Eğer başka delik kalmadığına eminseniz, lastiğinizi yeniden şişirmenize gerek yok, ama şüphe varsa dışarıda iç lastiği yeniden şişirmekte fayda var. Şimdi eğer yanınızda pudranız varsa dış lastiğe iyice yedirerek pudra dökmeniz, lastiklerinizin ömrünü uzatır.

İlk bölümün sonu
 
Scudo
2. Bölüm
Bir de resimdeki Quick release denen bu parçayı göbekten çıkarmanıza gerek yok, ama çıkmışsa resimdeki sıra ve yönde göbeğinize takmanız gerekir. Genelde bu parçanın mandal kısmı hep sol tarafta olur. Arka tekerde sağda dişli sistemi olduğu için mandal soldadır. Ön tekerde de mandal maşaya çarpmasın diye orda da sol tarafta olur. Dış lastiklerde de genelde dönüş yönü olur. Eğer dış lastiğinizi janttan komple ayırdıysanız. Dönüş yönünü takarken ayarlamayı unutmayın. Bu genelde dış lastiğin yanında bir ok olarak gösterilir yoksa dişlerin yönüne göre takılır. Yani diş yönleri gidişe göre ok şeklinde olmalıdır.

Sıra geldi onarılmış veya yeni lastiği dış lastiğin içine sokmaya. İlk işimiz sibop kısmını janta sokmakla başlamaktır. Sonrada, iç lastiği kesinlikle içerde kıvırmadan çok güzel bir şekilde dış lastiğin içine yerleştirmemiz gerekiyor. Dış lastiğin önce sibop kısmından başlayarak takmamız gerekir. Ben son karşıda görülen yere kadar elimle taktım. Eğer orijinal lastiğim olsaydı son kısmı da elimle takabiliyordum
Küçük lastik olunca bu kısmı levye ile takıyorum. Levyenin ucunu içeri çok sokmayın ve iç lastiği kıstırıp levye ile yeniden kestirmeyin. Küçük aralıklarla levyenizi takarsanız lastiğiniz sorunsuz geçecektir. Son hamle en önemlisi, sakın iç lastiği gevdirmeyin levyeyle. Sıra önemli bir işe geldi. Lastik şu anda yerine oturdu. Ama şişirmeye geçmeden önce sipop kısmını jantın içine iyice itiniz ki, bu kısımda bir oturmamazlık kalmasın Burası önemlidir.

Araba sibopları içinse sipop kapağını tutturmanızı tavsiye ederim. Çünkü içeri iterken genelde sibop komple kaçıverir içeri. Yeniden dış lastiği sökmek zorunda kalırsınız. Tabi sonradan da resimdeki gibi hem İtalyan sibop, hem de araba sibobu için dış lastikten basınç uygulayıp, İtalyan sibob için hemen somununu takın. İyice elinizle sıkabilirsiniz. Araba sibobu içinde pompanızı dış lastiğe basınç uygularken takmanızı tavsiye ederim. Sibop içeri kaçmaz. Ben ekstradan dış lastik tam otursun diye lastiği bir tur yerde basınç uygulayıp inikken elimle döndürüyorum.

Artık jantımız yerine takılabilir. Yönüne dikkat edip yerine oturtalım. Göbekteki mandalı ne çok aşırı sıkı, nede çok gevşek olmayacak şekilde bisikletin kadro veya maşasına çarpmayacak şekilde takıyoruz. Unutmadan aklımızdayken frenlerimizi gerdirip kuruyoruz. Pompamızı takıp şişirmeye devam ederken sibop kısmını çok hareket ettirmemeye çalışmalıyız. Hem pompa için, hem de iç lastiğin, sibop kısmından kopmaması ve delinmemesi için. Sibop dibinden kaçıran iç lastiğe yama yapılamaz. Ehh buda forumumuzun reklamı. Yapalım birazda reklam. Şişme işlemi bitince İtalyan sibop için iğneyi sıkmayı unutmayalım. Tabi sonrada sibop kapağını takalım. Bu da lastiğimin reklamı. Eh buda konu mankenimiz.

Şimdi size İtalyan siboplu lastikler için yardımcı aparatları tanıtayım. İtalyan siboplu lastiğinizi kesinlikle benzin istasyon pompalarında şişiremezsiniz. Ama el pompası ilede lastiğe gereken 40-60 Psi havayı çok zor basarsınız. Lastiklerin yanaklarında her lastiğin en az basınç ve en çok basınç aralığı gösterilmektedir. Alçak basınçla gezmek lastiğin ömrünü azaltır ve sürtünmenin fazlalığından dolayı fazla efor sarf etmenize sebep olur. İşte aşağıdaki resimdeki aparat, benzin istasyonunda hava basmanıza yarayan benim kendi yaptığım bir aparattır. Yaklaşık 5 cm uzunluğunda araba benzin hortumu, kauçuk olanından, ve eski iç lastiğin araba siboplu olan kısmı. Bu iki parçayı kelepçe ile birbirine bağlıyoruz. Tabi uç kısmında araba sibop iğnesi olacak.

Benzinliğe gittiğinizde benzin hortumunu İtalyan sibobun iğnesini gevşetip üstüne resimdeki gibi takın.İstasyonun hava hortumunu da siboba tutun ve havanızı basın. Burada tek zorluk, çok basınçlı olan havanın İtalyan sibobunda duran, benzin hortumunun altından biraz kaçması. Aslında orası içinde bir küçük kelepçe ve tornavida ile sıkılsa işlem tamam. Ama hava kaçsa bile lastik pompadan çok daha basınçlı şişiyor. Bu da benden bir aparat size.

Soldaki kendi yaptığım aparat. Sağdaki küçük aparatsa profesyonel İtalyan sibop için aparat. Onun takılış şeklide aşağıdaki gibi. Tabi bunu takmadan önce iğne sibobu gevşetmeyi unutmayın. Tabi bu profesyonel aparatta hava kesinlikle hiç kaçmadan şişiyor. İşte benim sizlere Amatörce aktaracaklarım bunlardan ibaret. Forumda bilmeyen arkadaşlarımın isteklerini duyunca bu lastik yamama işin anlatayım diye düşündüm.

İnşallah anlaşılacak şekilde anlatabilmişimdir.

Herkese sevgi ve selamlarımı gönderirim. ;)

Hoşçakalın.
 
Bisiklet kullanan herkesin bilmesi gereken bir konuyu çok anlaşılır bir şekilde açıklamışsınız. Çalışmanız bir çok arkadaş için çok faydalı olacaktır.

Fakat iç lastik çıkartılırken ilk olarak subap sökülür ve takılırken de en son subap takılır.

İtalyan subaplara da "presta" veya "fransız" da denir. Kutuların üstünde "presta" veya "french" yazar. Yanımızda taşıdığımız iç lastiğin pompamız ile uyumu açısından buna dikkat etmeliyiz.

Tekrar teşekkürler.
 
Helal bee Ender abi,yine bomba gibi anlatım ve açıklamalar emeklerine sağlık abim..tebrik ederim..

Üyelerimiz için güzel kaynak ve faideli çalışma..ellerine sağlık..


Usta be senin makinanın üzerinde sadece bir şey eksik fark ettin mi bilemiyorum....:( :rolleyes:

cevap..TOZ.....:D :D ;)
 
  • Beğen
Tepkiler: Üye Adı
Merhaba
Hiç bir zaman bilmediğim şeyler üstünde ısrar etmem ama, patlayan lastikte, iç lastiği takarken ilk önce sibop takılır. Lastiği taktıktan sonra sibop takılmaz.
Daha doğrusuda bir atasözü vardır. Her yiğidin ayrı bir yoğurt yiğişi olur. diye

Sevgi ve selamlarımla.
 
Çok sağol Ender Abi...Ne kadar da bildiğimi zannetsem de işin incelikleri hakkında hiçbir fikrimin olmadığını gördüm....Tekrar teşekkürler...
 
  • Beğen
Tepkiler: Ender Alıcıoğlu
ender abi faydalı bilgiler için teşekkürler,

bende birşey eklemek istiyorum müsadenizle. iç lastiği geri yerine takarken çok az hava basıp yuvarlak şeklini alınca jantın içine takmak bana daha rahat geliyo. enazından iç lastiğin eğri büğrü durması engellenmiş oluyor. yazıda göremedim ve yaptıgım bir uygulama. deneyip kolayına gelecek olan varsa bunuda uygulayabilir.

iyi gunler herkese...
 
@elman_temel

Elman'cım ilgin için teşekkür ediyorum.

@Önder

Önder'cim yani şimdi konu mankenimizi şampuanlamadan sizin karşınıza çıkarırmıyım ben. Teşekkür ediyorum.

@İsmailağıllı

İsmail'cim teşekkür ediyorum. Bir hata bir eksik olmasın diye bayağı bir zaman ayırdım.


@ismailofli

İsmailcim ilgin için sanada teşekkür ediyorum. aslında herkesin bildiği işler ama ya bilmeyen birine faydalı olabilirsem diye yazdım.

@Tuonela

Merhaba , aslında dediğiniz çok doğru. Ben hiç bir zaman tamamen sönük lastiği takmam. Ama bu yazımın başına Amatörce lastik paklak tamiri yazmayı unutmuşum. Amatör olunca böyle eksiklikler oluyor. Size tam anlamıyla katılıyorum. Çok olmamak kaydıyla iç lastiği biraz şişirirsek kıvrılmaların önüne geçeriz.

Hatırlatmanız için sizede çok teşekkür ediyorum.;)

Sevgi ve selamlarımla.

Hoşçakalın.
 
  • Beğen
Tepkiler: Önder Özdoğan
Ender abicim merhaba,

Patlayan lastik ile ilgili verdiğin bilgiler için teşekkür ederim.Senin bu konuda ne kadar mahiretli olduğunu biliyorum Gökova gezimizde Mesut'un ve Tandem'in patlayan lastiklerini 3-5 dakikada nasıl yamadığının canlı şahidiyim.

Abicim basit gibi görünen lastik patlaması ile ilgili değerli bilgilerini ve tecrübelerini bizlerle paylaştığın için tekrar teşekkür ederim.Sağlıcakla kal umarım hep yollarda olursun ve lastiğin hiç patlamaz...
 
@Ender Alıcıoğlu

Dış lastik olacaktı! :eek:
Yani dış lastik subap hizasından sökülür ve en son da subap kısmından takılır...

Kusura bakmayın...Umarım kimsenin kafasını karıştırmamışımdır!
 
  • Beğen
Tepkiler: baykuş97
Bilgiler için çok teşekkürler Ender Abi. Anlatım, fotoğraflar çok güzel, anlamamak ve gerektiğinde hatırlamamak mümkün değil. Ben de benimle birlikte pek çok arkadaş için çoook faydalı olacağını düşünüyorum. Ne diyim, yazan, fotoğraflayan elleriniz, paylaşan kalbiniz dert görmesin.
XC1000 yine maşallahlık bu arada ;)
Sevgiler, selamlar
 
  • Beğen
Tepkiler: Ender Alıcıoğlu
@Tugberk Tezel

Teşekkür ediyorum Tuğberk'cim.;)


@H.Can Demirel


Can'cım teşekkür ediyorum. Bildiklerimi sizle paylaşayım, daha doğrusu bu işi bilmeyen arkadaşlarıma tarif edeyim , anlatayım diye yola çıktım. Tabi bu işi ben bir amatör olarak yapıyorum. Faydalı olabildiysem ne mutlu.;)

@Alibo

Ali'cim merhaba, çok teşekkür ediyorum ilgin için. İnşallah bilmeyenlere faydalı olmuşumdur. Bilenlerde kusura bakmasınlar, herkes istediği gibi, yama yapmakta , sökmekte serbest. Herkesin kendine göre doğruları vardır. Benim bildiğim sökme yapma ve takma şekli bu.;)

Sevgi ve selamlarımla.:)

Hoşçakalın.
 
Emeğinize sağlık bu forum zaten bu yüzden çok güzel bir forum. Defalarca bunu yapmış olsak da bakım serinizi zevkle takip ediyorum. Ufak bir ekleme yapacağım dış lastiğin içini çivi diken vs. varmı diye kontrol ederken aman parmaklara dikkat diken elinizi can sıkıcı bir biçimde yırtabiliyor (tecrübe ile sabit).

Tekrar teşekkürler
Bulent
 
  • Beğen
Tepkiler: Ender Alıcıoğlu
ender bey gene döktürmüşsünüz:D
tebrikler ve ellerinize sağlık, ben bile uzun bi süredir bisiklet kullandığım halde, patlak onarım sırasında yanlış ve eksik bilgiler biliyormuşum; bu sizin tutorial da baya iyi gedi bu konuda...
 
  • Beğen
Tepkiler: Ender Alıcıoğlu
ender abi nefis olmuş gerçektende ellerine sağlık yani hayatında hiç lastik tamir etmemiş bir adamın bile iyi şekilde tamir etmesini sağlayacak ellerine sağlık
 
  • Beğen
Tepkiler: Ender Alıcıoğlu
@Ontario


@Evrenolb


@emreden

@tnt

Merhaba Arkadaşlar ilginiz için çok teşekkür ediyorum.

İnanın bu işi bilmeyen arkadaşlar için, çok zor bir olay olduğu için , basitçe ve bilebildiğim kadarıyla bu konuyu amatörce anlattım.

Ben bisiklette hiç bir zaman profesyonel olmadım, olmamın da imkanı yok. Hatta bu anlattığım tamiratta da, başkalarına göre değişiklikler olabilir.

Ama ben senelerce tamiratımı, hep böyle yaptım. Ve süre olarakta hiç te fena sayılmayacak sürelerde tamiratlarımı bitiririm. Dediğim gibi bu anlatımım bazı arkadaşların yapım sırasına göre ters olabilir. Mesela bende eskiden, aleminyum kaplı yamaya solüsyon sürmezdim, sadece iç lastiğe solüsyon sürerdim. Hiç bu güne kadarda yamam hiç salmadı. Ama geçenlerde bir arkadaşım yamaya da, solüsyon sürersek yamanın solüsyon vasıtasıyla yumuşadığını ve yapışmanın çok kuvvetlendiğini söyleyince, bende eski sistemimi bırakıp her iki tarafada solüsyon sürmeye başladım. Farkınıda gördüm.

Diyeceğim, herşeyi ben bilirim mantığım yoktur. İyi ve geliştirilen teknikleri hemen benimserim, tabi deneyerek.

Bülent beyin iç lastiği kontrol ederken çivi, cam, diken uyarısına yerden göğe katılıyorum. İç lastiği çok dikkatli bir şekilde kontrol etmekte fayda var, tabiki, yoksa elimizi kesmemiz işten bile değil. Bülent beye de teşekkür ediyorum, uyarısı için.

Hepinize ayrı ayrı teşekkür ediyorum.;)

Sevgi ve selamlarımla.
 
Geri