Bisikletin çekiş sisteminin hız performansını (aktarımını)
aynakolun en büyük dişlisinin diş sayısını rublenin en küçük dişlisinin diş sayısına bölerek (A),
tırmanış rahatlığını da
aynakolun en küçük dişlisinin diş sayısını rublenin en büyük dişlisinin diş sayısına bölerek (B)
hesaplarsınız.
Vites sayısının, vitesler arası geçişi daha seri hale getirmekten başka bir fonksiyonu yoktur.
Kaset ruble veya vidalı ruble arasında hiçbir performans farkı yoktur.
Örnekler:
1. 48-28 li aynakol ve 11-30'lu ruble kombinasyonunun hız aktarımı A = 48/11 = 4,36; tırmanış rahatlığı B = 28/30 = 0,93 olacaktır.
İlk bölüm ne kadar yüksek değer veriyorsa o bisiklet o denli hızlıdır (tabi kas performansı da yeterliyse). İkinci bölüm ne kadar düşükse o bisiklet o denli rahat tırmanır.
2. 48-26 lı aynakol ve 12-34'lü ruble kombinasyonunun hız aktarımı A = 48/12 = 4,00; tırmanış rahatlığı B = 26/34 = 0,76 olur.
Bu iki bisikleti karşılaştırdığımızda, birinci bisikletin hız aktarım değeri A (4,36) ikinciye göre (4,00) daha yüksektir ve bu nedenle aynı çevirme hızında (kadans) daha hızlı yol alır,
tırmanışta ise ikinci bisikletin B değeri (0,76) birincininkine (0,93) göre daha düşük olduğu için daha kolay yokuş tırmanır.
O halde, A oranı daha yüksek olan bisiklet daha hızlıdır,
B oranı daha düşük bisiklet daha rahat tırmanır.
Bu iki bölmeyi yaparak bisikletleri çekiş sistemi olarak karşılaştırabilirsiniz. Doğal olarak vites sayısının yüksek olması vites geçişlerini akıcı haline getirir. Ayrıca bisikletin ağırlığı ve teknik özelliklerinin de onun hız ve tırmanış performansında etkili olduğunu unutmamak gerekir.
Bu hesaplamada bisiklet türü önemsizdir. Dağ, yol-yarış, şehir, tur farketmez. Sadece elektrikli gibi bir mutant olmasın yeter.