Jordanred Bisiklet Forması, Bisiklet Taytı ve Bisiklet Giyimine Dair Her Şey

29 er dağ bisikletleri tuttu mu?

Aslında işin içinde olanlar için bu tür markaları bulup almak çok kolay ama takdir edersiniz ki benim gibi sadece forumlardan ve internetten aldığı bilgilerle bir şeyler yapmaya çalışanlar için belli başlı markalar ve mağazalara başvurmak hatta mahkum olmaktan başka çaremizde yok gibi. Allah'tan internet var yoksa bisiklet satan mağaza (kastım hepsi aynı anlamında değil tabi ki) yetkililerine kalsak 29 er bisiklet almak için girdiğimiz mağazadan Fransa bisiklet turunda yarışacak özellikte bir bisikleti alıp çıkmış olmamız içten bile değil. Ama burada bisiklete gönül vermiş sizlerin görüşleri gerçekten benim için çok değerli. Her üye bir şekilde kendi deneyimlerini bilgilerini paylaşıyor ben de kendi çizdiğim çerçevede yazılanları değerlendiriyorum. Olumlu olumsuz bütün görüş ve fikirlerin benim için faydalı olduğunu düşünüyorum. Bu arada forumda çok iyi teknik bilgisi olan kullanıcılar var. 29 er bisiklette daha önceki yazımda da değindiğim marka ve modellerde Murat Bey' in de kısaca bahsettiği ( diz eklemlerimi koruyacak ) başka aynakol kaset kombinasyonları da var mı? Saygılarımla.


iPad 'den Tapatalk aracılığı ile gönderildi
 
Scudo
Değerli forum üyeleri , 29 er bisikletlerin 26 inç lerler karşılaştırmasının yapıldığı eski bir değerlendirme yazısını aşağıda alıntı yaptığım kişi ve web sayfasını birlikte paylaşıyorum. Benim özellikle araştırdığım yokuş çıkma performansı ile olan teknik yorumları bölümünü kopyaladım. Saygılarımla.

Avni Erbey
(link)

(link)


Hazır konu Tork'dan açılmışken,

26" MTB veya ATB bisikletlerin yokuş tırmanma torklarının daha yüksek olduğu ve bu sebeple daha az enerji ile yokuş tırmanmaya imkan tanıdığı üzerine konuşmuştuk. Ekleyelim ki dairesel dönme momenti 26" çapta, 28" çapa göre daha fazladır. Varsayımımız benzer güçte iki bisikletçi idi. Bu durumda uygulanan itme kuvveti 26" bisikletçi için daha az olacaktır. Aynı hızda tırmandıklarını varsaydığımızda 26" bisikletli tırmanış esnasında daha az yorulacaktır.

Pratikte bunun anlamını şöyle açıklayalım. Yokuş tırmanma eylemi başladığında bisikletinizin ayna kol dişlisini 22 dişli olan en küçük dişliye yani 1 nolu dişliye ve arka dişliyi de yine 1 nolu en büyük dişliye alarak tork'u (Nm) arttırmaya çalışırız. Ayna kola uygulanan kuvvet zincir ve dişliler yardımıyla arka tekere aktarılır. Biliriz ki dişli çapı büyüdükçe tork azalacak ancak aktarılan enerji artacak ve bu sebeple de hız yani artan kinetik enerji sonucu hızlanma olacaktır.

Eğer mümkün olsaydı da 0.01 kW ile 95 rpm ile 1 Nm (Newton Metre) tork elde ederken; rpm 1 d/dk yapabilsekdik bu durumda çok ama çok yavaş tırmanmamıza rağmen Tork 95 Nm olarak çıkacaktı. Durum daha iyi anlaşılsın diye gerçeğe daha yakın bir örnek verelim. 0.01kW enerji uygularken; RPM 20 olursa (yani pedalları oldukça yavaş çevirdiğimizi düşünürsek) bu durumda Tork yeterli miktarda yani 4 Nm olacaktır.

Eğer hızdan bahsediyor olsaydık teker çapının daha büyük olmasının bir avantaj olacağını söyleyecektim. Ancak Tork da durum tam tersidir. Diğer tüm faktörler aynı kalmak şartıyla tekerin çapı küçüldükçe Tork artacaktır.

Unutulmamalı ki lastik havasının bile güç (Kw) üzerinde etkisi olacak ve düşük lastik havası daha fazla enerji tüketmeye neden olacaktır.

Tork ve Uygulanan Enerjiye Etki Eden Etmenler:

- Ayna kol'un kol uzunluğu veya kısalığı (1cm'in dahi doğrudan Tork değerine etkisi vardır)

- Teker Çapı

- Dişli çapları ve diş sayıları

- Sabit kadans yani dakikadaki pedal çevirme devir sayınız

Dolaylı Etmenler:

- Lastik havası

- Lastik diş derinliği ve sayısı

- Bisiklet ağırlığı

- Kullanıcı ağırlığı

- Taşınan yük

- Zemin (sürtünmeyi veya kadansı etkiler)

- Performansınız (gücünüz)

- Pedal tipi

- doğru sürüş pozisyonu ve sele yükseklik ayarı

Bu durumda aklınıza şu soru gelebilir. Hangi tip bisikleti seçmeliyim ? Bu sorunun yanıtı doğrudan nasıl bir sürüş planladığınızla ilgilidir. Eğer offroad bir sürüş ve rota planladıysanız ve üstelik çoğunlukla tırmanış yapacaksanız 26" MTB sizin için doğru tercih olacaktır. Ancak bir noktadan hareket edip uzun bir rota ile otoyolları kullanarak bir gezi planladıysanız 28" Tur tipi bir bisiklet sizin için en doğru seçim olacaktır. Veya yüksek hızda nispeten daha kısa ve otoyolda bir rotanız varsa 28" Yol tipi bisiklet ile yola çıkmak son derece keyifli olacaktır.


iPad 'den Tapatalk aracılığı ile gönderildi
 
  • Beğen
Tepkiler: Murtega
Değerli forum üyeleri sonunda 29er bir bisikletim oldu. Portekiz' den scott-scale-960 aldırdım eşime. Daha deneme fırsatım olmadı. Test ettikten sonra ilgilenenlere yorumlarımı yazarım.


iPad 'den Tapatalk aracılığı ile gönderildi
 
@EMİN TÖRE

Hayirli olsun, Emin Bey. Nasil, memnun musunuz?
 
Teşekkür ederim Murat Bey,
Daha fazlaca deneme şansım olmadı. Dar patikalara falan girmedim ama düz toprak yolda çok rahat. Benim gibi +45 yaş amatörler için uygun olduğunu düşünüyorum. Ama şimdiden bir şey söyleye bilirim ki; boyum 172 cm ve medium size tam bana göre. Bazı forumlarda okuduğum gibi 29 er bisikletler bana büyük gelmedi.
 
medium dediğiniz 29er 18" mi denk geliyor
 
@Mehmet H.

15-17-19-21-23 şeklinde çoğu markada kadro boyları. Scott'ta 17.3 inç imiş.
(link)
 
  • Beğen
Tepkiler: Mehmet H.
ölçen varmı 26" gibi 29" lardada 18" mesela 46 cm mi
 
Son zamanlarda sık görmeye başladım .Bence tutuldu,kullanan dostlar memnunlar .
 
@EMİN TÖRE

Yazar çok yüzeysel ve yanlış bir noktadan girmiş bence. Uygulanan tork; eğime, teker boyuna, dişli oranlarına, ağırlığa vs vs bağlıdır. "Yüksek tork iyidir, az yorar" gibi bir şey denemez. Tork sadece o yokuşu tırmanabilmemiz için bir gerekliliktir, vitesi düşürür, kadansı arttırır çıkarsınız. (Serbest cisim diyagramı düşünün. Sizi aşağı/geri çeken bir kuvvet var. Bu kuvvet*teker boyunuz, uygulamanız gereken torktur.) Aynı tork için 29er'da 26'ya oranla daha çok kuvvet harcarsınız ya da daha düşük vites oranına geçersiniz. Ancak tork-kadans olarak, harcadığınız güce bir etkisi olmaz.

29er ile 26" bisikletler arasında, yokuşta güç farkına neden olan asıl faktör tork değil, ağırlık, geometri, darbe emilimi vs gibi faktörlerdir. Sonuçta "şu daha rahattır, daha kolaydır" diyebilmek için bu faktörlerin incelenmesi gerekir.

Benim görüşüm ise, 29er'ın ekstra ağırlığının, darbe emilimi ile kompanse edildiğidir.
 
Barış Bey, değerli yorumunuz için teşekkür ederim.
Bisiklet Forum' un 29er başlığı altındaki yorumları ( diğer yerli ve yabancı forum ve yazıları da) dikkatli okumaya çalıştım. Benim önceliğim sağlığımı koruyarak bisiklete binmek. Dizim için önerilen düz yolda, yol bisikletine binmem. Ama ben amatör, eğlence için dağ tepe, iniş çıkış, taş toprak asfalt gitmeyi seven biriyim. (+45 yaş ne kadar yapabilirsem tabi). Benim halen kullandığım ve çok zevk aldığım emektar amatör çift amortisörlü ve bir de ön amortisörlü bianchi bisikletlerim var. Ama amatör binelim derken artık kendimi gereksiz yormak ve sakatlanmak gibi bir lüksüm olmadığını ve yaşla beraber bedenimizi koruma gerekliliğini görünce yeni bir bisiklet almaya karar verdim.Örneğin çift amortisörlü olabildiğince ağır bir bisikletle ormanın içinden Eymir Gölüne iniş çok zevkli ama birde Eymir' den TRT' ye çıkan dik asfalt yol... Çelik yaydan yapılmış arka amortisörlü ve kilitlenmeyen ön. Gerisini siz düşünün. Bu yazdıklarım profesyonel bisikletçilere komik gelmiştir eminim. Ama ben de böyle bir mücadeleyi seçmiştim.
Bu arada Hüseyin Gazi Dağına yeni bisikletimle asfalt yoldan çıkmayı isterim desem? 29? 26çift ya da ön amortisörlü? Teoride itirazlar belli: Ağır dağ bisikletiyle asfalt yol, kalın lastikler daha bilemediğim pek çok teknik detay ki aynakol ve kaset dişli sayısı ve çapına falan hiç girmedim :) Bunun üstüne birde diz eklemi problemim var!!! Ama bu forum'un güzelliğide burda bence. Birilerinin beğensekte beğenmesekte değişik fikirleri mutlaka oluyor. Ben burada yazı yazı yazan ve belkide pek çoğunuz için basit ya da komik gelen sorularıma cevap veren (vermeyen) üyelere teşekkür ederim.
Lütfen fikirlerinizi benimle paylaşmaya devam edin. Diğer forum üyelerine basit geldiğini düşündüğünüz konularda direk mesaj yazın.
Son bir not: Geçtiğimiz pazar günü (06.04.2014) Hüseyin Gazi Dağına yürüyerek bir keşif gezisi yaptık. Ne dersiniz!!!bisikletle biz amatörler çıkmayı denesek mi?
Saygılarımla.


iPad 'den Tapatalk aracılığı ile gönderildi
 
merhabalar
yaklaşık 1 aydır 26" ve 29" bisikletleri inceliyorum.ve bir türlü karar veremedim.
sizce carraro big 1029 mu ?
(link)
bianchi afx 9029 mu ?
(link)
ghost 3000 mi ?
(link)

almalıyım boyum 1.73cm
 
29 cok kaba gorundu bana 26 da biraz kucuk geldi ama 27.5 tam bana gore diyebilirim ortayı bulduk yani :)
ama ikisi arasında kalcak olsam kesınlıkle 26 derim 29lar cok kaba ve hantal gorunuyor acıkcası
 
Arkadaşlar 29er mi yoksa 26ermi diye kafanızda soru işareti kalmasın 2012 yılından beridir 2012 Sedona 759 kullanıyorum ve 29erden kat ve kat memnunum heleki büyükadanın dik yokuşları olsun çıkışlarda ön amortisörü kilitlediğimde herkesten hızlı ve daha az yorularak çıkıyorum. İnişlerde aynı şekilde herkesten hızlı iniyorum ve yola tutunuş şekli mükemmel bisikletimin üstünde Schwalbe Smart Sam lastikler takılı. Bazen asfaltta daha fazla yol katediyorum bu yüzden Schwalbe Furious Fred lastiklerinden satın alıcam ve bisikletin uçucağını düşünmekteyim:D
Özet: 29er aldığınızda hiç pişman olmayacaksınız bisikletinizin görünüşünden sürüşüne kadar herşeyin değişiceğinden eminim. İyi forumlar:alkis:
 
Boy İle felan alaksi yok geÇİn bunlari bakin dÜnya ya her yariŞda ufacik boylu adamlar bİle 29 jant kulaniyor,tutmaisni birakin dÜnya Şampİyonasinda bİle 26 jant bİr elİn 5 parmaĞi kadar vardi.
 
Yapılan yorumlara ve tartışmalara bakınca bu mesajı yazmak istedim. Ltf dağ bisikletini arazide veya ona uygun ortamında kullanacak olanlar kendi üzerine alınmasın..

Dağ bisikletini alıp SAHİLDE ASFALTTA binecek ve hız yapmak için kendini teslim eden arkadaşlar 29er alın daha hızlıdır.

Gerek yok yani yok uci ler yok dünya sıralaması ilk 5 bisikletçisi teknik bi sürü gereksiz detaylar..
 
  • Beğen
Tepkiler: Mert ALTUNÇ
Bu bisikleti kullanacak kişinin tarzına bağlı bir seçim. Aynı parkurda bile farklı sürücüler farklı tekerlek boyları ile daha iyi sonuç alabilir. Ben 29er tercih ediyorum ama 650b ye ciddi bir yönelim var. 26 için tam tersine ciddi bir azalma var. Türkiye'deki durum yanıltmasın nerdeyse 5 yıl geriden geliyoruz. XC için durumu hepimiz biliyoruz zaten ama enduro sınıfında kim ne kullanıyor diye biraz araştırınca aşağıda paylaştığım linkleri buldum.

(link)
(link)
 
@Murat Bulut
Merhaba ben size bişey sormak istiyorum;
Benimde merida big nine 40 29er 19" bisikletim var. Boyum 181cm ancak sanki bazen kadronun büyük olduğunu düşünüyorum. Seleyi topuğuma göre pedal en alt pozisyondayken ayarladığım zaman gidon hizasına gelmiyor, biraz aşağıda kalıyor. Bununlamı alakalı bilmiyorum ama bir süre sonra bileklerimde ve parmaklarımda uyuşma oluyor.
Sanki sürerken de bazen zorlanıyor gibiydim ama kondisyonum arttıkça ve alıştıkça bu sorunu atıyorum.
Elcikleri boynuzlu elciklerle değiştirmeme rağmen parmaklarımda ve bileklerimde uyuşma devam ediyor.
Bu bahsettiğiniz gidon boğazından düşürme işlemi nasıl yapılıyor ve ne işe yarıyor acaba benimde böyle bişey yapmam doğru olurmu?

Ayrıca konu ile ilgili olarak şunu söylemek istiyorum;
29" gerçekten hem görünüş hemde kullanım olarak çok farklı. Tutarmı tutmazmı diye bir endişeye gerek yok. 29 dan inip 26 ya bindim çocuk bisikleti gibi geldi :)
 
@Salim Kaya

Bilek ve parmaklarda uyusma gidon üzerine cok abandiginiz icin oluyor olabilir. Bende sebep buydu. MTB gidon bogazini sunun gibi acili bir bogazla degistirdim:
http://www.erdoganlarbisiklet.com/media/catalog/product/cache/2/thumbnail/5e06319eda06f020e43594a9c230972d/f/i/file_41_34.jpg
Su an gidon eskisinden daha yukarida ve bana daha yakin konumda oldugu icin eskiden ellerimde olusan agrilarim artik yok. Sele gidondan biraz daha asagida kaldi tabi, ama bir sorun olmuyor. Geometrisi sehir bisikletine yaklasmis oldu. Uzun süren sürüslerde artik cok daha rahatim.
Bu arada gidon bogazini degistirmeden önce gidonu yükseltmek icin gidon bogazinin altina ekstra halka eklemeyi de deneyebilirsiniz. Söyle:
http://www.canavarkesifte.com/wp-content/uploads/2012/09/DSCN6281_edited-1.jpg
Bir de bazi gidon bogazlari hafif acili oluyor. Bogazi söküp ters taktiginizda ucu yukariya dönüyor. Sunun gibi:
http://volkanbisiklet.com.tr/image/cache/data/gidonvegidoncesitleri/16020102602-700x700.jpg
Eger böyle bir gidon bogaziniz varsa ve egimi asagiya dogru ise yukariya cevirebilirsiniz. Son olarak da bilek agrisini önlemek icin su tutus sekline riayet etmenizi öneririm:
http://www.mtbtr.com/uploads/472Z2.JPG
 
  • Beğen
Tepkiler: Emrah Demirci
Geri