Jordanred Bisiklet Forması, Bisiklet Taytı ve Bisiklet Giyimine Dair Her Şey

29 er dağ bisikletleri tuttu mu?

sonerveozer

Forum Bağımlısı
Kayıt
19 Haziran 2007
Mesaj
756
Tepki
175
Şehir
MANİSA
Bisiklet
Mosso
29 jant mtb ler tuttumu acaba kaç kişi kullanıyor?
yarışlarda fazla göremiyoruz ?
sporcular 29 jant a karşımı?
 
Scudo
29 jant hiç olmadı ki tutsun.28 jant olarak ifade ettiğimiz ancak gerçekte 28'' inc olmayan jantlara (622 mm) geniş yanaklı lastikleri takıp 29'' dediler.Baştan aşağa bir pazarlama taktiği.Tuttu mu,bilemem ancak o kadar geniş yanaklı lastiklerle off road,downhill yapılamaz elbette.Olsa olsa düzgün dağ yollarında keyifli bir sürüş deneyimi diyelim.
 
29er bisikletlerle, çoğu durumda 26" lerden daha iyi off road (XC) yapılır.Yanak genişliği 26" ve 29" bisikletlerde aynıdır.Gidilen yolların, yarışılan parkurların büyük çoğunluğunda 29er bisikletler 26" lerden daha hızlıdır.Daha önce başka bir konuya yazdığım mesajı aynen kopyalayayım:

.......aslında çok kolay; 29er bisikletler yokken dağ bisikletçileri 26" jant kullanıyorlardı değil mi?24", 22" veya daha aşşağısı değil.Bunun sebebi 26" jantların daha küçük jantlardan daha hızlı olması idi.Tamamen aynı sebeplerle 29er bisikletler de 26" bisikletlerden daha hızlı.Büyüyen teker çapı nedeniyle daha konforlu ve daha güvenli olduğunu da söylememe gerek yok sanırım.Peki bu 29er bisikletlerin dezavantajı ne?

Daha önce foruma bu 29er meselesi ile ilgili çok yazdım, o yazıların birinden devam edelim:

MOSSO DRE-301 mi? SALCANO ASTRO 291 27 mi? Yada bu fiyatlarda öneriler? :)

29er bisikletlerin yarışmayan biri için iki tane dezavantajı vardır:

1-Daha kaliteli /pahalı jant seti istemesi
2-Boyu belli bir seviyeden az olanlar için özel kadroya gerek olması

Arazi tırmanışları 29er bisikletlerde DAHA KOLAYDIR, çünkü 29" koca tekerler araziyi "düzleştirir".29er kullanan hemen herkes bu dediğimi onaylayacaktır.

29er bisikletler (yarışmayan birinin hemen hiç girmeyeceği teknik parkurlar ve çok düşük hızda yapılan manevralar hariç) 26" lerden daha kıvraktır, çünkü çok daha fazla yatarlar (cornering).

29" in nasıl bir nimet olduğunu anlayamanları şöyle bir hafta 24" bisiklet kullanmaya davet ediyorum.Çünkü 26" kullanan bisikletçiler için 24" neyse, biz 29" kullananlar için de 26" o.

Daha fazla bilgi için şu konudaki mesajlarımı okuyabilirsiniz:

MOSSO DRE-301 mi? SALCANO ASTRO 291 27 mi? Yada bu fiyatlarda öneriler? :)

O konudaki mesajlarımın birinden bir kesit:

"İnsanların 29ların avantajını anlamakta bu kadar zorlanması inanılmaz!Daha küçük lastik daha iyi olsaydı 26 lar yerine 24" 22" hatta daha küçükleri pekiala kullanılabilirdik.Küçültme tarafında bir engel yok, ne kadar küçük, o kadar kötü olduğu için o yola gitmiyoruz.Büyütme konusunda ise engel var.Jantın çapı büyüdükçe sağlamlık ve hafifliği dengelemek katlanarak zorlaşıyor.Geometri olarak da bazı sorunlar çıkıyor(170 cm altı insanlar için).
Bu sorunlar özel yapım (custom) kadrolarla aşılabiliyor tabi (1,55 olup 29er bisikletlere eldiven gibi oturanlar var)."

Bu arada, UCI Mountain Bike XC 2011 birincisi Jaroslav Kulhavy'nin bir 29er FS bisikletle yarıştığını belirteyim de kafanızda soru işareti kalmasın

(link) (select season yazan yerden 2011 seçiniz)
(link)
 
Merhaba sonerveozer
29 jantın tutması için öncelikle insanların bundan haberdar olması ve talep etmesi gerekiyor kanımca. Pek çok bisikletseverin 29 janttan haberdar olmaması da cabası... Yollardaki gözlemlerime göre ülkemizde henüz bunun piyasası oluşmamış durumda. Özellikle de maddiyat nedeniyle insanların sahip oldukları 26 jant mtb'leri eskitip yeni bisiklet alabilecek birikimi yapmaları zaman alacağından bence bu konuda kesin hüküm vermek için bir 5 yıla daha ihtiyacımız var. Bu arada 29 jant severleri bu konuda neredeyse ilk düşünen firmanın salcano olması nedeniyle kendisini tebrik etmek isterim. Diğer markalardan da 29 jant getirenler var ama yedek parçanın hala büyük bir sorun olduğunu görüyorum. Kısacası bence henüz tutmadı. Kesin karar için biraz daha beklemek gerek...
 
  • Beğen
Tepkiler: sonerveozer
Ozan bey; 29 '' MTB ler için ulusal ve uluslararası alanda sayısız yazı ve görüş var.Hiç kuşku yok ki 622 mm lik jant çapı ve 29'' tekerlek çapı başta hız olmak üzere,bazı avantajlar sağlayacaktır.Bunun yanı sıra dezavantajları da gözardı edemeyiz.UCI de 29'' ile ilgili pek çok kez karar aşamasına geldi ancak net bir karar vermedi.Buna karşın pek çok takım ,çok zorlu parkurlarda,özellikle yüksek manevra isteyen parkurlarda 26'' lastik kullanıyor."İnsanların 29 ların avantajını anlamakta bu kadar zorlanması inanılmaz" ifadenizi,herhangi bir polemik yaratmamak adına eleştirmeyeceğim ancak bu ifadenin biraz acımasızca olduğunu belirteyim.
29 '' lastikler yeni de değil.Uzun yıllardır kullanılmakla birlikte halen MTB de hakim bir kullanım yüzdesine sahip değil.Sonuç,avantajları da dezavantajları da var.Özellikle yabancı forumlarda,manevra kaabiliyeti,maşa kırılması ve nispeten daha hantal bir yapıya sahip olması gibi.Aynı oranda avantajları da belirtiliyor.Kişisel kanım bu bisikletlerin MTB lerde hakim olamayacağı yönünde.O kadar üstün olsaydı,kısa sürede herkes 26'' bırakır,29 '' e yönelirdi,diye düşünüyorum.
 
Öncelikle şu 622 mm lik jant çapı olayını netleştirelim. 622 mm janta 29er mtb tekeri takılınca toplam çap (jant + teker ) 29" ( 73,66 cm) civarına gelir.Hatta Salcano 291 imdeki Raceking 2,2 lastikler 75 cm çapındaydı.Yani 26" lerin teker boyunun hesaplanmasıyla 29" lerin hesaplanması aynıdır.İkisinde de jant+teker toplam genişliği ölçülür ve 29" , 26 teker boyundan 3" daha büyüktür çap olarak.

UCI nin 2011 XC şampiyonu bir 29er bisiklet kullanıyor.UCI nin ne karar verdiğini bilmiyorum ancak yarışçıları kararlarını vermeye başlamış gibi.Diğer yandan, yarışçılar için 29" her durumda uygun değildir.Parkurun özelliklerine göre bazı yarışlarda 26" bisikletlerle daha iyi zamanlar yaparsınız, hatta bu tarz parkurlarda 24" de 26 dan hızlı olabilir!Ancak Yarışılan parkurların çoğunda (XC) 29er bisikletler 26" lerden daha hızlıdır.

29er bisikletler (çok düşük hızda yapılan manevralar hariç ) XC koşullarında 26" lerden daha kıvraktır.Çünkü daha fazla yatarlar (cornering).Kaliteli donanım üreticilerinin maşalarını kullanırsanız (Rockshox, Fox, Niner vs) maşa kırma olasılığınız 26" lerden fazla değildir.Niner'ın 570 gr lık 29er carbon rigid maşası sağlamlık konusunda bir efsanedir mesela.Ayrıca, 29er bisikletler hantal değildir.Sürekli accelerasyon ve fren (dur kalk, dur kalk) yapılan parkurlarda 26" lerden daha yavaş zamanlar elde edebilirler, (bu tarz pistlerde 24" de 26 dan hızlı olabilir, bu 26" leri hantal yapmaz!) ancak, yarışların yapısında sürekli bu tarz kullanım pek gerekmez.29er tekerler bir kez yuvarlanmaya başladı mı, 26"lere göre çok daha az ivme kaybederler.Buraya kadar yazdıklarım genellikle yarış koşullarıyla ilgiliydi, bir de yarışmayan bisikletçilerde duruma bakmak gerek.

Boyu belli bir seviyeden uzun olan ve yarışmayan bisikletçiler içinse, 26" mtb lerin pek bir anlamı kalmadı. 29er bisikletlerin artan konfor, yol tutuş, akıcılık özellikleri ve daha doğal bir geometri sunması (hep söylenilen, bisikletin üzerinde değil, "içinde" olma hissi ) göz ardı edilmemesi gereken avantajlar.

29er bisikletler MTB de hakim oldu bile!Özellikle Amerika'da boyu belli bir seviyeden uzun olanlar (170 cm diyelim) 26" bisikletlere çocuk bisikleti gözüyle bakmaktadır.Aynı 26" kullanıcılarının 24" lere baktığı gibi.Avrupada geçiş biraz daha yavaş olsa da, orada da 29" lerin pazar payının çok fazla olduğuna ve giderk artacağına eminim.Bunla ilgili google ın ilk sayfasından bulduğum birkaç link:

(link) Larger wheels: 29ers set to roll out on the German bike market

(link) Surge in 29er Sales Points to Market Shift

Türkiye'ye gelince, bisikletle ilgili pek çok trendde olduğu gibi, Türkiye bu konuda da maalesef çok geride.Ancak bu 29er bisikletlerin suçu değil, bizim suçumuz.Dünyada genel olarak, boyu belli bir seviyeden uzun kulanıcılar 29er mtb lere yöneldiler, giderek artan bir oranda da yönelecekler.Ancak bisiklet dünyasında değişimler çok çok yavaş oluyor maalesef.Mesela, Fransa, İspanya gibi büyük bisiklet turlarında neden çekimi yapan motorsikletler elektrikli değil?Teknik olarak (menzil) bir sıkıntı yok.Çevrecilik söyleminde olan bisiklet dünyasında bu değişimin gerçekleşmesi gerekirdi şimdiye kadar.O değişimin gecikmesinin sebepleriyle, 29" lere geçişin olması gerekenden daha yavaş olmasının sebepleri çok benzerdir.
 
yorumlar için teşekkürler, Türkiye için 29 inç e geçmek zaman alacak , özellikle benim gibi 26 janttan vaz geçemyecekleride hesaba katarsak, ayrıca 29 jant pazarı firmaların bir oyunu olduğunu düşünüyorum, MTB nin vizyonunu belirlediler "29 er"
 
Pekala Ozan bey.Yukarıda bahsettiğiniz teknik detaylar,bizim çok iyi bildiğimiz hesaplar.Belirttiğim gibi,amaç bir 29'' polemiği yaratmak değil.Aynı şeyleri tekrarlayarak bir yere varamayız.Şimdi UCİ 2011 şampiyonunun 29'' kullandığını söylüyorsunuz,siz söylüyorsanız elbette öyledir onda bir sıkıntı yok.Bir de şunu kontrol edin. 2011 de UCİ Mauntain bike takviminde kaç yarış ve kaç takım vardı ve bunların kaç tanesi 29'' kullanıyor? Yarısı benim,yarısı sizin...
2004 ten bu yana kullanılıyor 29'' bisikletler.Söylediğim şu 8.yılında ve hala bir dağ bisikleti tasarımı olarak yerine oturmadı.Oturmadı ise vardır bir sebebi.Siz yazmışsınız ben tekrarlamayayım.Bildiğiniz üzere Mauntain bike'de farklı disiplinler var ve bu disiplinler içinde 29'a uygun etplar olması doğal ancak tüm disiplinleri dikkate aldığımızda karşımıza halen 26'' MTB lerin bariz üstünlüğü çıkıyor.Buna "Hayır değil" diyorsanız lutfen UCİ,teams,ve detayları araştırarak kim,hangi yarışta hangi bisiklete binmiş,bir bakın.Tekrar söylemekte fayda görüyorum.Polemikten kaçınarak yazmaya çalıştım.Umarım bir anlaşma zemini buluruz.
 
Sorunuz üzerine beni teşvik etmeniz güzel oldu, sayenizde hem ben, hem de bu konuyu okuyan forum sakinleri güzel bilgiler öğrenmiş olacağız.

UCI 2011 XC sıralamasındaki ilk 5 yarışmacıya bakalım:

1- Jaroslav Kulhavy : 29er kullanıyor (yanlız buradan sadece 29er kullanıyor, 26" hiç kullanmıyor anlamı çıkmasın, kendisini 29" e geçtiğinden beri hiç 26" üzerinde görmesem de, bazı parkurlarda 26" tercih etmiş halde görsem çok şaşırmam.Zira bu adam yarışçı ve 26" lerin 29 lardan hızlı olduğu parkurlar azınlıkta da olsa mevcut.Aşağıdaki diğer bisikletçiler için de bu geçerlidir.).

"İdeal yarış bisikletin ne" sorusuna verdiği demeçten kesitler: (İlk olarak 26" hardtaili eliyor)...İkinci olarak 26" FS bisikletimi eliyorum.Üzerinde 5 başarılı yıl geçirdim, o zaman için doğru karardı, ta ki aynı bisikletin 29" versiyonuna binene kadar!...26 mı 29 mu?Karar çoktan verildi bile!29" bu işin geleceği.Zaman içinde, geçen sene (26" bisikletle) yarıştığım aynı teknik pistlere bu sene (29er bisikletle) dönünce, buna daha çok emin oluyorum.Geçen sene 26" le problemler yaşadığım bölümleri bu sene 29er ile hiç problemsiz geçiyorum.Bunun tek istisnası kapalı virajlar, ancak onlardan da çok az sayıda mevcut.Diğer bir önemli nokta da 29" bisikletleri nasıl dürmek gerektiğini öğrenmek, ki bu benim neredeyse 3 ayımı aldı.Bu zaman sonunda (29er bisikletlerin) avantajlarını % 100 kullanabilmeyi ve bütün negatif yönlerini silmeyi başardım.

(link) Jaroslav Kulhavy Blog-HARDTAIL / FULL SUSPENSION AND 26" / 29" ?? başlıklı yazıya tıklayınız.

2.Nino Shurter:29er bisiklet kullanıyor.Bisikletini şuradan görebilirsiniz:

(link)

Kendisi 29er bisiklet için fazla uzun olmamasına rağmen ( 173 cm) Marathon XC yarışlarında 29er ların üstün olduğunu test ederek anlamış.Kendi deyimiyle "saf" XC yarışlarında ise 26" inden henüz vazgeçmiş değil.Bu sene Kulhavy ye geçilmesinde bu inadının da etkili olduğu söyleniyor yabancı forumlarda, özellikle bir sprintte 26" bisikletle 29er kullanan Kulhavy nin feci hışmına uğraması üzerinden dillendiriliyor bu iddia.

3-Julien Absalon: 29er bisiklet kullanıyor.Buyrun, 29er Orbea Alma sıyla yarışırken:

(link)

4-Florian Vogel: 29er bisiklet kullanıyor.Buyrun, Scale 29er ıyla yarış kazanırken:

(link)

5-Jose Antonio Hermida: 29er kullanıyor (boyu 1,72):Buyrun; Merida BIG.NINE (29")

(link)

Bundan sonra fazla birşey yazmaya gerek var mı bilmem ama;

Asıl tasarımı sorunlu olan bisikletler 26" bisikletlerdir (özellikle 15" üzeri kadrolarda).Çünkü teker boyu kadro boyuna oranla küçük (orantısız) kalmakta ve arka tekerlek gereksiz yere seattube a uzak kalmaktadır.29er fikrinin ortaya çıkıp gelişmesinde 26" deki bu tasarım sorunlarının göze batması da etkili olmuştur.

bicycling.com sitesinin her yıl seçtiği 2011 in en iyi mtb si bir 29er: Santa Cruz Tallboy 29er

(link)

26 HT ve FS ve 29 FS bisikletin etap zamanları.29er FS bisikletin ortalama etap zamanı 26 FS bisikletten yaklaşık 1 dakika daha fazla.Toplam yarış süresi 14 dakika civarında olduğu için gayet önemli bir fark.Konunun başlığı şu zaten: Yüzleşin, 26 inch hardtail öldü!Türkiye'de en çok kullanılan mtb bu olsa gerek; 26" hardtail...

(link)

Burada da UCI yarışında bikemagic sitesinin gözüne takılan 29er bisikletlerin fotoğrafları var.Geçen hafta Dalby ormanındaki UCI Dünya Kupası yarışlarında 29er lar heryerdeydi! şeklinde yapıyor girişi.

(link)

Son olarak, size bir soru sormak istiyorum: Madem 26" bisikletler 29" lerden iyi diyorsunuz, neden 24" ler 26" lerden iyi değil? 26" i hem altından hem üstünden daha üstün, "sihirli ölçü" yapan şey nedir sizce?Bir sorum daha olacak; bisikletlerde yol tekeri ölçüsünden büyük arazi tekerlerini yanlış buluyorsunuz, arabalarda ve motorsikletlerde arazi versiyonlarının tekerleklerinin daha büyük olmasına cevabınız nedir?
 
Yazınızın sonunda yer alan "Madem 26'' bisikletler 29'' lerden iyi diyorsunuz" ifadesinin bana ait olmadığını belirteyim.Yazdıklarınız 29'' bisikletlerin de kullanıldığının bir kanıtı olsa da,ben kullanılmadığını iddia etmedim.Sorum,bu kullanımın yüzdesi idi.Yani halen bir çok takım ve sporcu 26'' kullanıyor ve bahsettiğiniz avantajları gözardı ediyorsa bunun bir sabebi olmalı diye düşünüyorum.Bu tamamen tarafsız bir bakış Ozan bey.Takdir edersiniz ki,şu ana kadar kullandığım ve halen sürdürdüğüm uslup ta,ifade ettiğim düşüncelerimi yansıtmak adına gayet açık.
En basidinden "26'' vs 29'' bikes" yazarak uluslararası forumlarda yapılan bir arama dahi,bu tartışmanın halen devam ettiğinin açık bir göstergesiyken,29'' lik bisikletlerin bu tartışmaya bir son verecek kadar "Üstün" olduklarını idiia etmemek gerekir,diye düşünüyorum.Ayrıca,yaptığımız bu fikir alışverişinin,şayet izleyen varsa,bazı arkadaşları da aydınlatmak adına faydalı olmasını umuyorum.
Bir de şöyle bakın;sıralanan pozitif yanlarının yüzdesel getirisiyle,negatif yanlarının getirisi arasındaki maksimum fayda,onu tercih etmek için koşulsuz olarak yeterli mi?En azından benim sorguladığım bu.Yoksa durduk yere,genç bir arkadaşı boş yere kışkırtmak değil.Bizden önce yapılan bu tartışma daha uzun süre devam edecektir ve ediyor da.
Son bölümda yönelttiğiniz sorulara gelince,yanıtlamaya çalışayım.Bu alanda da,diğer bilimsel alanlarda olduğu gibi,süreç;"Deneme yanılma ve öğrenme" aşamalarını izledi.Günümüzde otomobillerde kullanılan ortalama değerler de,ilk yola çıkıldığında farklıydı,bisikletlerde de.Motocross 'ta kullanılan motosikletlerin tekerlek çapının daha büyük olması,bana cyclo cross bisikletleri çağrıştırıyor ve gayet iyi biliyoruz ki bu bisikletler genel olarak 29'' bisikletlerin tüm pozitif yanlarının avantajlarına sahip.Bir başka deyişle,bu tezinize karşı sürülebilecek bir argüman yok.Anlaşılamayan nokta da bu değil.Süratli motorların-ki ben de uzun yıllar motor kullandım-tekerlek çaplarının küçük olması,Lamborghini ya da Ferrari'nin diğer otomobillere göre,sürtünme yüzeyine göreceli daha yakın olmasıyla aynı:Aerodinamik.Bir başka deyişle,28-29'' tekerlek çapıyla saatte 250 km hızla rüyamızda bile gidemeyiz.Haydi dümdüz bir parkurda gittiğinizi varsayalım,bu sefer önemezsiniz.Kısacası,bisikletle motor/motosiklet benzer fiziksel esaslara göre hareket etse de,pratikleri aynı değildir.
 
26" bisikletler 29" den daha iyi ifadesi bence size ait.O da şu "Kişisel kanım bu bisikletlerin MTB lerde hakim olamayacağı yönünde" cümlenizde açık bence.Ben bu cümleden "26" , 29 dan daha iyi/hızlı/performanslı olsa gerek o zaman" sonucunu çıkarırım, herkes çıkarmayabilir tabi.

Dediğiniz gibi siz bana 29er kullanımının % sini sordunuz, ben de, ilk 5 sıradakilerin % 100 ünün kullandığını ortaya koydum.Ha, parkurların kaç tanesinde 29, kaç tanesinde 26 tercih etmişler o konuda bir bilgi bulamadım.Siz veya başka bir arkadaş bu konuda bilgi bulursa buna en çok da ben sevinirim.Sadece 1. olan Kulhavy nin bütün parkurları 29 la koştuğunu anlıyoruz yorumlarına bakarak.Dediğiniz gibi hala pek çok takım ve sporcu 26" kullanıyor, bunun sebepleri :

1-26" lerin azınlık da olsa bazı parkurlarda daha hızlı olması
2-Sporcuların içinde kısa boyluların olması (bildiğiniz gibi kısa boyluların bazıları 29" bisiklette rahat edemiyorlar, aynı uzun boyluların 26" de edememesi gibi).
3-Sponsorluk sistemi.Örneğin Scott ın daha birkaç yıl önceye kadar 29er bisikleti yoktu, Scott la yarışan bir sporcu mecbur 26" kullanacaktı.
4-Bisiklet sanayisinde her parçanın farklı şirketler tarafından üretilmesi nedeniyle (mavic 29er jant yapacak ki Schwalbe 29er lastik yapsın) yerleşmiş olan 26" standardında yapılan yarışçı parçaları üretim kalitesinin 29" de yakalanmasının biraz zaman alması, ki hala bu süreç tam bitmiş değildir.
5-Genel olarak insanların ve yarışçıların değişime direnç göstermesi.Kulhavy nin bahsettiği 3 ay alışma süreci bitmeden 29er bana göre değilmiş deyip bırakan, özellikle yaşı ilerlemiş sporcuların mevcudiyeti

Sebepler uzatılabilir...

Yabancı forumlarda 26 ve 29 üzerine bir arama yapar ve mesajları okursanız, genel olarak aslında pek de tartışılan birşey olmadığını görürsünüz.Boyu belli bir seviyeden uzun olan XC kullanıcılarının, parkurların çoğunda 29er sürmesi gerektiği ortak kanaat olmuştur artık.29er larla ilgili tartışma artık şu boyuta kaydı hatta, bu 29er lar downhill e ne zaman gelecek!Yukarda 29er larla downhill yapılmaz yazmıştınız, anlaşılan Trek öyle düşünmüyor:

(link)

Mtb de 26" tekerin (eski) standart olmasına yol açan deneme-yanılma sürecini de açmak lazım:İnsanlar 28" jantlarla yollarda yarışırken, bazılarının arazide de yarışası geldi ve bu arkadaşlar yolda kullandıkları jantları mtbde de kullanınca, jantların arazi kullanımının zorlu koşullarını kaldıramadığını gördüler, jantlar yamuldu, ezildi, hatta kırıldı.Bu sorunu çözmek için jant çapını küçültmeye karar verdiler ve 26" ortaya çıktı.O zaman için çok mantıklı bir karardı çünkü başka çare yoktu!O zamanın jant teknolojisi bunu gerektiriyordu.Şu an böyle bir gereksinim yok, 26" lerle sağlamlıkta yarışacak pek çok 29er jant seti var piyasada.

Cyclocross, ASLA bir arazi makinesi değildir.MTB lerle bu konuda kıyasa dahi giremez!Şu an 2.1 genişliğinde mtb lastikleri bile arazide dezavantaj sayılıp, daha büyük genişlikler kullanılırken, Cyclocross ancak yol bisikletine kıyasla araziye uygundur denebilir.

Aerodinamik meselesine gelince, şu an 26" bisikletlerle aynı aerodinamik özelliklere sahip (yükseklik olarak) 29" üretmek mümkündür ancak pek tercih edilmez.Bunun yerine hakim bir sürüş pozisyonu ve pedalların yere olan mesafesini korumak adına (cornering avantajı) geometriler tasarlanır.Arazi şartlarında aerodinami önemlidir, ancak tek veya en önemli şey değildir.29er bisikletlerin aerodinamik bir dezavantajı olsa bile (ki olmayabilir de) bunu diğer artılarıyla kapattığı ortadadır ki çoğu parkurda daha iyi zamanlar elde etmektedirler.

Şu sorumu yinelemek istiyorum; 26" in 29" e kıyasla sahip olduğunu söylediğiniz avantajlara (hafiflik, sağlamlık, kıvraklık, accelerasyon kolaylığı, aerodinami ...) 24" de 26" karşısında sahip.Eğer bu sebeplerden 26" hızlı diyorsanız, tamamen aynı sebeplerden 24" lerin de 26" lerden daha hızlı olması gerekmez mi mantıken?
 
  • Beğen
Tepkiler: gökhangenel
Benim için farketmez.Çok çeşit iyidir.Tek bir standart olmasına karşıyım her zaman.24",26",29" olmasının bir sakıncası yok.Her 3 ölçüde parça üretilebilir,üretilmesi de gerekiyor.Her tasarımın sağladığı fayda ve zararlar vardır.Tek tek yazmaya gerek yok.
 
"Kişisel kanım bu bisikletlerin MTB lerde hakim olamayacağı yönünde" ifadesinden , itiraz da etmeme rağmen "26'' 29'' den daha iyidir sonucunu çıkartıyorsanız,söylenebilecek tek bir kelime dahi kalmamıştır.Zaman.
 
  • Beğen
Tepkiler: MUSTAFA EKİCİ
bir ankette firmalar bu konuda yapmalı kullanıcılar ne diyor... bence 26...
 
kullanıcılar 26 deseydi fuarlarda 26 kadrolu bisikletler daha çok olurdu, neredeyse tüm firmalar 29 üretiyor ve 26 modellerini giderek azaltıyor ama 26 bitecek değil tabiki.
 
@Ozan Akçay

Burda düz mantık yaptığınızın farkındasınızdır umarım. Aynısını ben size sorayım 29" iyise 46" daha iyidir doğrumu ?

Firmalar her sene değişik yeni bir ürün çıkarmak zorundalar. Eğer çıkartamazlar ise daha çok para kazanamazlar. Yeni ürünlerin tanıtımları içinde dünya klasmanındaki yarışçılardan daha iyi bir seçenek bulamazlar.

O bisikletler sporcuların kendi tercihleri olmuyor çoğunlukla.

Eğer gerçekten 29 er bisikletler üstünse ( ciddi anlamda üstünse ) zaten 3 sene önce 26 " kullanımı tamamen biterdi ( yarışçılar açısından) adamlar dünya çapında sporcu. Kendilerine dezavantaj yaratacak malzemeyi kullanırmı ??

Geçen senenin dünya 1. si 29 er yenie 26" kullansaydı dünya şampiyonu olamayacakmıydı ? %99 olacaktı.

Çok üst düzey sporcular arasında kullanılan malzemeler performansı etkilemez. Adam xtr la da aynı gider xx le de aynı gider. Fox lada aynı gider rock shox lada aynı gider.

Malzeme olayına çok takılmayın. Hangi firma daha çok para verirse sporcu o ürünü kullanır.

Bu en büyük pazarlama ve reklam stratejisidir.


29 er bisikletlerin piyasaya girişi ve yarışlarda kullanılmaya başlamasını çok iyi hatırlıyorum. Trek firması öncelikle yanılmıyorsam ön tekerleği 29er kullandı. Hatta Bart Brentjens 2008 olimpiyatlarına bu bisiklet ile katıldı sonuç bitiremedi :).
Tabiki suç 29 er kullanması değildi. Ama ona bir üstünlükte sağlamadı.

http://www.mtbtr.com/uploads/1461H4.JPG

Tuttumu tutmadımı diye sormuş ya arkadaşımız bunun da en iyi cevabını Derya bey vermiş ZAMAN !!!

Siz siz olun malzeme konusunu bukadar büyütmeyin Şampiyon olacak adam için XX ile XO farketmez X-9 bile farketmez.

Fiziksel kapasitesi ne ise okadar gider.

Bunun çok çok örneği geçmiş yıllarda yaşanmıştır !!!
 
Biz 26" - 29" tartışması yaparken başımıza bir de 27,5" çıktı; dalga geçmiyorum. 650b diye bir ölçünün ve malzemelerin tanıtımı Taichung Bike Week'te yapıldı. 650b ölçüsü 2007 yılında Kirk Pacenti tarafından ortaya atıldı. Ancak ben kişisel olarak hiç bir OEM malzemede 2011 yılına kadar görmedim. Şimdi bir çok üretici bu ölçüde malzemeler tanıtmaya başladı.

Oksal'ın dediği aslında doğru. Sürekli yeni bir rüzgar esmeli ki yelkenler dolsun.

Kişisel tercihim; XC yarışmıyorum ama dağ bisikleti her zaman en sevdiğim şey. Çok teknik parkurlar geçtiğim olmuyor, daha çok uzun hızlı atlayıp zıplamalı parkurlar geçiyoruz. Bunları gözönüne alınca bana en uygunu 29er. Elimdeki 3 adet 26" mtb'de kurtulup 29er ile devam etmek istiyorum.
 
Konuyu okusaydınız, sorduğunuz sorularının bazılarının cevabının zaten verilmiş olduğunu görecektiniz.

Soru 1: 29" iyi ise 46" daha iyi midir?

Konudaki ilk mesajımdan kopyalayıp yapıştırayım: "İnsanların 29ların avantajını anlamakta bu kadar zorlanması inanılmaz!Daha küçük lastik daha iyi olsaydı 26 lar yerine 24" 22" hatta daha küçükleri pekiala kullanılabilirdik.Küçültme tarafında bir engel yok, ne kadar küçük, o kadar kötü olduğu için o yola gitmiyoruz.Büyütme konusunda ise engel var.Jantın çapı büyüdükçe sağlamlık ve hafifliği dengelemek katlanarak zorlaşıyor.Geometri olarak da bazı sorunlar çıkıyor(170 cm altı insanlar için).
Bu sorunlar özel yapım (custom) kadrolarla aşılabiliyor tabi (1,55 olup 29er bisikletlere eldiven gibi oturanlar var)."

Özetle, bisiklete insan bineceği için, insanın bineceği ebatlarda ve eline alıp taşıyabileceği ağırlıklarda kalması gerekiyor, bu yüzden bisiklet tekerinin max çapının ortalama bir sınırı olacaktır.Ayrıca, jant çapı büyüdükçe sağlamlık/ağırlık oranını arttırmak matematiksel olarak katlanarak zorlaşmaktadır.İşte bu sebepten, elin oğlu 36er (36") (https://www.bisikletforum.com/showthread.php?t=83301 ) bisikletlerle gayet keyifli gezmesine rağmen, bu bisikletleri yarış pistlerinde görmemiz belki hiç mümkün olmayacak, belki çok çok zaman sonra...

Soru 2: Eğer gerçekten 29 er bisikletler üstünse ( ciddi anlamda üstünse ) zaten 3 sene önce 26 " kullanımı tamamen biterdi ( yarışçılar açısından) adamlar dünya çapında sporcu. Kendilerine dezavantaj yaratacak malzemeyi kullanırmı ??

Cevapların birini siz vermişsiniz zaten: "O bisikletler sporcuların kendi tercihleri olmuyor çoğunlukla." Bunun dışında, 26" in 29er lar tarafından tamamen yarış dünyasından süpürülmemesinde ve ilerde de (büyük ihtimalle) süpürülemeyecek olmasında benim aklıma gelen diğer sebepleri de konudaki 4. mesajımdan kopyalayayım:

1-26" lerin azınlık da olsa bazı parkurlarda daha hızlı olması
2-Sporcuların içinde kısa boyluların olması (bildiğiniz gibi kısa boyluların bazıları 29" bisiklette rahat edemiyorlar, aynı uzun boyluların 26" de edememesi gibi).
3-Sponsorluk sistemi.Örneğin Scott ın daha birkaç yıl önceye kadar 29er bisikleti yoktu, Scott la yarışan bir sporcu mecbur 26" kullanacaktı.
4-Bisiklet sanayisinde her parçanın farklı şirketler tarafından üretilmesi nedeniyle (mavic 29er jant yapacak ki Schwalbe 29er lastik yapsın) yerleşmiş olan 26" standardında yapılan yarışçı parçaları üretim kalitesinin 29" de yakalanmasının biraz zaman alması, ki hala bu süreç tam bitmiş değildir.
5-Genel olarak insanların ve yarışçıların değişime direnç göstermesi.Kulhavy nin bahsettiği 3 ay alışma süreci bitmeden 29er bana göre değilmiş deyip bırakan, özellikle yaşı ilerlemiş sporcuların mevcudiyeti

Soru / Yorum 3: Geçen senenin dünya 1. si 29 er yenie 26" kullansaydı dünya şampiyonu olamayacakmıydı ? %99 olacaktı. Çok üst düzey sporcular arasında kullanılan malzemeler performansı etkilemez. Adam xtr la da aynı gider xx le de aynı gider. Fox lada aynı gider rock shox lada aynı gider.

Geçen senenin dünya 1. si 29er yerine 26" kullansaydı dünya şampiyonu olabilecek miydi ancak Allah bilir tabi.Belki olabilirdi ya da olamazdı.Bizimkiler tahmin olur sadece.Siz en iyisi kendi ağzından bu konudaki görüşlerini okuyun, bakalım fikriniz ne yönde olacak; işte Kulhavy'nin bu konuyla da alakalı soruya verdiği yanıt:

Konudaki 3. mesajımdan kopyalıyorum:

"İdeal yarış bisikletin ne" sorusuna verdiği demeçten kesitler: (İlk olarak 26" hardtaili eliyor)...İkinci olarak 26" FS bisikletimi eliyorum.Üzerinde 5 başarılı yıl geçirdim, o zaman için doğru karardı, ta ki aynı bisikletin 29" versiyonuna binene kadar!...26 mı 29 mu?Karar çoktan verildi bile!29" bu işin geleceği.Zaman içinde, geçen sene (26" bisikletle) yarıştığım aynı teknik pistlere bu sene (29er bisikletle) dönünce, buna daha çok emin oluyorum.Geçen sene 26" le problemler yaşadığım bölümleri bu sene 29er ile hiç problemsiz geçiyorum.Bunun tek istisnası kapalı virajlar, ancak onlardan da çok az sayıda mevcut.Diğer bir önemli nokta da 29" bisikletleri nasıl dürmek gerektiğini öğrenmek, ki bu benim neredeyse 3 ayımı aldı.Bu zaman sonunda (29er bisikletlerin) avantajlarını % 100 kullanabilmeyi ve bütün negatif yönlerini silmeyi başardım.

Kulhavy'nin bizzat kendi demecine bakarak benim vardığım yargı, 26" le işinin bayağı zor olacağı yönünde oldu, sizin vardığınız yargı farklı olabilir elbette.

Asıl çok üst düzey sporcular arasında kullanılan malzemeler, yarışı kimin kazanacağı konusunda inanılmaz belirleyici olabilir.Çünkü yarışçılar performanslarının çok üst seviyelerini vermektedirler.Doğru malzeme kullanımının onlara kazandıracağı birkaç saniye, yarışda sonuncu olmakla birinci olmak arasındaki fark olabilir bazen.Bu adamlar bu işi limitlerinde yaptıkları için, doğru ekipman kullanımı onlar için hayatidir.Bunun canlı örneği gene bu konudaki 3. mesajımda mecvut:

(link) (Aynı profesyonel sürücü, farklı donanım) :

26 HT ve FS ve 29 FS bisikletin etap zamanları.29er FS bisikletin ortalama etap zamanı 26 FS bisikletten yaklaşık 1 dakika daha fazla.Toplam yarış süresi 14 dakika civarında olduğu için gayet önemli bir fark.Konunun başlığı şu zaten: Yüzleşin, 26 inch hardtail öldü!Türkiye'de en çok kullanılan mtb bu olsa gerek; 26" hardtail...

Yorum 4 : 29 er bisikletlerin piyasaya girişi ve yarışlarda kullanılmaya başlamasını çok iyi hatırlıyorum. Trek firması öncelikle yanılmıyorsam ön tekerleği 29er kullandı. Hatta Bart Brentjens 2008 olimpiyatlarına bu bisiklet ile katıldı sonuç bitiremedi .Tabiki suç 29 er kullanması değildi. Ama ona bir üstünlükte sağlamadı.

Bart Brentjens in kullandığı bu bisiklet bir 29er değil maalesef, bir 69er.Yani arka tekeri 26" ön tekeri 29".Dediğinizi gibi bu tasarım hiçbir zaman tutmadı, çünkü arka tekeri de 29" kullanabilecekken 26" kullanmak bisikleti gereksiz yere daha yavaş yapıyordu ve yine gereksiz yere, bisikletin ekstradan geometri / ağırlık dağılımı dengesi sorunları yaşamasına sebep oluyordu.Bisiklet üreticileri ve kullanıcıları, çok geçmeden, her iki tekerde de 29" koca lastiklerin avantajından faydalanılması gerektiğini anladılar.

Bu arada, Trek demişken; firmanın dünyanın ilk 29er DH bisikletlerinden biri üzerine çalıştığını belirtmiştim yukarda, tekrar hatırlatmakta fayda olsa gerek:

(link)
 
  • Beğen
Tepkiler: gökhangenel
@Oksal Özdöl

Oksal beye katılıyorum bu arada diger yorumlarda da konuyu takip ediyorum bir tartısma var evet belki konuya bir yorum getirip herkese wow dedirtecek kadar bisiklet bilgisine sahip degilim ama bu tartısılan konu 26 29 eger illa 29 daha iyi deniyorsa ki bence okadar iyi olsa butun markalar yatırımını o yonde yapardı bazı ornekler vermek istiyorum bu verdigim orneklerde de 26 daha iyi yada 29 daha kotu demiyorum sadece tercih meselesi diyorum

orneklerim trek markasından olucak en yakından bilgidim test ettigim ve sahip oldugum urunler o markanın urunleri cunku

1- Trek eger buyuk bir bisiklet firması olarak kabul goruyorsa bu markanın serilerinden orneklerle acıklıyorum
trek serilerinde xc bolumune girerseniz 3 bisiklet var bunlardan 1i top fuel 1i elite 1i de superfly dır bu
top fuel ve elite serileri 26 superfly 29 olarak uretiliyor simdi top fuel ve elite serilerinde 9.9 modelleri var bu modeller diger modellerin
direk iki katı fiyatla satılmakta ve cok ozel kadrolara sahip trek in ssl diye tabir ettigi bir sistemle yapılıyor ama superflyda yok boyle bir sistem
neden cunku insanlar tercih etmiyor superfly pro modeli sadece ekipman olarak full xx sisteme sahip ve kadrosu butun carbon superfly serilerinde aynı
ama top fuel ve elite serileri 9.6 9.7 9.8 bu uc seride sadece ekipman farklı kadro aynı ve 9.9da ise ssl olarak kadro degismekte demekki insanlar 26 yı
daha cok tercih ediyor

2- gene trek firmasından ornek vermek gerekirse zaten xc yarıslarında cok basarılı bir firma olmadıgı icin 29 bisikletlerinin reklam amaclı yada test
amaclı bu yarıslara sokmus olması bu konuda 29 daha iyi demektir diye dusunmuyorum

3- xc yarıslarında 29 bir bisikleti ilk 5 te kime verseniz performansı etkilemez yanlıs bilmiyorsam julien absalon on arttırıcı kullanmıyor tek disli ile yarısıyor adamın
ekipman kadro vs ihtiyacı yok zaten ne olsa ilk 5 te simdi onun performansıylada 26 29 daha iyi diyemeyiz

4- ben elite 9.9 kullanıyorum 26 lastikler var cok ta memnunum superfly ımda var oda 29 ama onunla okadar keyif almıyorum oyuzden benim icin 26 daha iyi ayrıca boyum 1.82 boyla alakası yok yani
ama babam bisiklete binerken superflya bindigi zaman keyiften ucuyor onun icinde 29 daha iyi onunda boyu 1.83 demekki kisiden kisiye degisebiliyor 26 29 tercihi

simdi o yorumlarını yazdıgınız yarıscı arkadas tercihen 29 demis baska biride lanet olsun 29a dese 29 kotumu demek olacaktı bence kesinlikle hayır sadece tercihleri farklı olucaktı
 
Geri