Konuyu okusaydınız, sorduğunuz sorularının bazılarının cevabının zaten verilmiş olduğunu görecektiniz.
Soru 1: 29" iyi ise 46" daha iyi midir?
Konudaki ilk mesajımdan kopyalayıp yapıştırayım: "İnsanların 29ların avantajını anlamakta bu kadar zorlanması inanılmaz!Daha küçük lastik daha iyi olsaydı 26 lar yerine 24" 22" hatta daha küçükleri pekiala kullanılabilirdik.Küçültme tarafında bir engel yok, ne kadar küçük, o kadar kötü olduğu için o yola gitmiyoruz.Büyütme konusunda ise engel var.Jantın çapı büyüdükçe sağlamlık ve hafifliği dengelemek katlanarak zorlaşıyor.Geometri olarak da bazı sorunlar çıkıyor(170 cm altı insanlar için).
Bu sorunlar özel yapım (custom) kadrolarla aşılabiliyor tabi (1,55 olup 29er bisikletlere eldiven gibi oturanlar var)."
Özetle, bisiklete insan bineceği için, insanın bineceği ebatlarda ve eline alıp taşıyabileceği ağırlıklarda kalması gerekiyor, bu yüzden bisiklet tekerinin max çapının ortalama bir sınırı olacaktır.Ayrıca, jant çapı büyüdükçe sağlamlık/ağırlık oranını arttırmak matematiksel olarak katlanarak zorlaşmaktadır.İşte bu sebepten, elin oğlu 36er (36") (
https://www.bisikletforum.com/showthread.php?t=83301 ) bisikletlerle gayet keyifli gezmesine rağmen, bu bisikletleri yarış pistlerinde görmemiz belki hiç mümkün olmayacak, belki çok çok zaman sonra...
Soru 2: Eğer gerçekten 29 er bisikletler üstünse ( ciddi anlamda üstünse ) zaten 3 sene önce 26 " kullanımı tamamen biterdi ( yarışçılar açısından) adamlar dünya çapında sporcu. Kendilerine dezavantaj yaratacak malzemeyi kullanırmı ??
Cevapların birini siz vermişsiniz zaten: "O bisikletler sporcuların kendi tercihleri olmuyor çoğunlukla." Bunun dışında, 26" in 29er lar tarafından tamamen yarış dünyasından süpürülmemesinde ve ilerde de (büyük ihtimalle) süpürülemeyecek olmasında benim aklıma gelen diğer sebepleri de konudaki 4. mesajımdan kopyalayayım:
1-26" lerin azınlık da olsa bazı parkurlarda daha hızlı olması
2-Sporcuların içinde kısa boyluların olması (bildiğiniz gibi kısa boyluların bazıları 29" bisiklette rahat edemiyorlar, aynı uzun boyluların 26" de edememesi gibi).
3-Sponsorluk sistemi.Örneğin Scott ın daha birkaç yıl önceye kadar 29er bisikleti yoktu, Scott la yarışan bir sporcu mecbur 26" kullanacaktı.
4-Bisiklet sanayisinde her parçanın farklı şirketler tarafından üretilmesi nedeniyle (mavic 29er jant yapacak ki Schwalbe 29er lastik yapsın) yerleşmiş olan 26" standardında yapılan yarışçı parçaları üretim kalitesinin 29" de yakalanmasının biraz zaman alması, ki hala bu süreç tam bitmiş değildir.
5-Genel olarak insanların ve yarışçıların değişime direnç göstermesi.Kulhavy nin bahsettiği 3 ay alışma süreci bitmeden 29er bana göre değilmiş deyip bırakan, özellikle yaşı ilerlemiş sporcuların mevcudiyeti
Soru / Yorum 3: Geçen senenin dünya 1. si 29 er yenie 26" kullansaydı dünya şampiyonu olamayacakmıydı ? %99 olacaktı. Çok üst düzey sporcular arasında kullanılan malzemeler performansı etkilemez. Adam xtr la da aynı gider xx le de aynı gider. Fox lada aynı gider rock shox lada aynı gider.
Geçen senenin dünya 1. si 29er yerine 26" kullansaydı dünya şampiyonu olabilecek miydi ancak Allah bilir tabi.Belki olabilirdi ya da olamazdı.Bizimkiler tahmin olur sadece.Siz en iyisi kendi ağzından bu konudaki görüşlerini okuyun, bakalım fikriniz ne yönde olacak; işte Kulhavy'nin bu konuyla da alakalı soruya verdiği yanıt:
Konudaki 3. mesajımdan kopyalıyorum:
"İdeal yarış bisikletin ne" sorusuna verdiği demeçten kesitler: (İlk olarak 26" hardtaili eliyor)...İkinci olarak 26" FS bisikletimi eliyorum.Üzerinde 5 başarılı yıl geçirdim, o zaman için doğru karardı, ta ki aynı bisikletin 29" versiyonuna binene kadar!...26 mı 29 mu?Karar çoktan verildi bile!29" bu işin geleceği.Zaman içinde, geçen sene (26" bisikletle) yarıştığım aynı teknik pistlere bu sene (29er bisikletle) dönünce, buna daha çok emin oluyorum.Geçen sene 26" le problemler yaşadığım bölümleri bu sene 29er ile hiç problemsiz geçiyorum.Bunun tek istisnası kapalı virajlar, ancak onlardan da çok az sayıda mevcut.Diğer bir önemli nokta da 29" bisikletleri nasıl dürmek gerektiğini öğrenmek, ki bu benim neredeyse 3 ayımı aldı.Bu zaman sonunda (29er bisikletlerin) avantajlarını % 100 kullanabilmeyi ve bütün negatif yönlerini silmeyi başardım.
Kulhavy'nin bizzat kendi demecine bakarak benim vardığım yargı, 26" le işinin bayağı zor olacağı yönünde oldu, sizin vardığınız yargı farklı olabilir elbette.
Asıl çok üst düzey sporcular arasında kullanılan malzemeler, yarışı kimin kazanacağı konusunda inanılmaz belirleyici olabilir.Çünkü yarışçılar performanslarının çok üst seviyelerini vermektedirler.Doğru malzeme kullanımının onlara kazandıracağı birkaç saniye, yarışda sonuncu olmakla birinci olmak arasındaki fark olabilir bazen.Bu adamlar bu işi limitlerinde yaptıkları için, doğru ekipman kullanımı onlar için hayatidir.Bunun canlı örneği gene bu konudaki 3. mesajımda mecvut:
(link) (Aynı profesyonel sürücü, farklı donanım) :
26 HT ve FS ve 29 FS bisikletin etap zamanları.29er FS bisikletin ortalama etap zamanı 26 FS bisikletten yaklaşık 1 dakika daha fazla.Toplam yarış süresi 14 dakika civarında olduğu için gayet önemli bir fark.Konunun başlığı şu zaten: Yüzleşin, 26 inch hardtail öldü!Türkiye'de en çok kullanılan mtb bu olsa gerek; 26" hardtail...
Yorum 4 : 29 er bisikletlerin piyasaya girişi ve yarışlarda kullanılmaya başlamasını çok iyi hatırlıyorum. Trek firması öncelikle yanılmıyorsam ön tekerleği 29er kullandı. Hatta Bart Brentjens 2008 olimpiyatlarına bu bisiklet ile katıldı sonuç bitiremedi .Tabiki suç 29 er kullanması değildi. Ama ona bir üstünlükte sağlamadı.
Bart Brentjens in kullandığı bu bisiklet bir 29er değil maalesef, bir 69er.Yani arka tekeri 26" ön tekeri 29".Dediğinizi gibi bu tasarım hiçbir zaman tutmadı, çünkü arka tekeri de 29" kullanabilecekken 26" kullanmak bisikleti gereksiz yere daha yavaş yapıyordu ve yine gereksiz yere, bisikletin ekstradan geometri / ağırlık dağılımı dengesi sorunları yaşamasına sebep oluyordu.Bisiklet üreticileri ve kullanıcıları, çok geçmeden, her iki tekerde de 29" koca lastiklerin avantajından faydalanılması gerektiğini anladılar.
Bu arada, Trek demişken; firmanın dünyanın ilk 29er DH bisikletlerinden biri üzerine çalıştığını belirtmiştim yukarda, tekrar hatırlatmakta fayda olsa gerek:
(link)