Jordanred Bisiklet Forması, Bisiklet Taytı ve Bisiklet Giyimine Dair Her Şey

Analitik geometrinin yanında halt ettiği bisiklet geometrisi

Scudo
Bisiklet geometrisine bir ekleme de ben yapayım. Reach ve Stack. Kabaca adlandıracak olursak Uzanma mesafesi ve ön yükseklik.
6a00d8354a960d53ef00e54f2a24758834-800wi.gif
Bir bisiklette reach arttıkça uzanma mesafesi de artıyor ve dolayısıyla aerodinamik açıdan hız artıyor. Ancak aynı şekilde rahatlık azalıyor. Tersinde de doğru orantılı olarak tersi durum geçerli.
Stack arttıkça bisikletin ön tarafı yükseldiği için rahatlık artıyor. Ancak aerodinamik açıdan hız azalıyor.
Bu farkın karşılaştırmasını endurance ve aero kadrolarda daha iyi görebiliriz.
 
@Burak_Dingiloglu

Bir de "E" ve "H" uzunluklarının dibine vurmak var;

https://secure.mrsitestore.com/usersitesv38/130928.mrsite.com/wwwroot/images/thumbs/0000000382455.jpeg
(link)
 
Gecenlerde video izledim daha dogrusu su an feysbuktaki populer videolardan biri. Bisiklet nasil calisir gibilerinden . Discovery kanalindan cekilmis. Gercekten bosuna bisiklete seytan arabasi demiyorlar.
 
Yüksek BB Drop sadece bisikletin ağırlık merkezini aşağıya çekmiyor ki, 60-100 kilo arası olan bisikletçiyi de yere yakınlaştırıyor. 5cm bir fark belki hissedilmez ama 10cm fark hissedilecektir bence. 60-100 kiloluk bir bisikletçi, olduğu gibi yere 10 cm yaklaşmış olacak sonuçta. Özellikle yokuş aşağı çok fark eder gibime geliyor. Bir de aynakol kol uzunluğunun ağırlık merkezine etkisi olmaması lazım. (Denemişliğim, uzmanlığım yok, teorik olarak bana öyle geliyor sadece)
Trek domane'nin orta göbek düşüklüğü 80mm. Ortalama normal bir yol bisikleti 70mm. Cyclocross gitgide yaklaştı yol bisikletlerine, 65mm. (orta boy kadro)
 
  • Beğen
Tepkiler: Edip D.
@Mustafa Kocabaş

Onu diyorum işte. 10 cm oynasa fark eder tabi ki ama oynadığı en fazla 1-2cm, bu yüzden o kadar da çok dikkate al(a)mıyorum ben o ölçüyü :).
 
  • Beğen
Tepkiler: emre0x5d
@Edip Dinçer
Olmaz öyle iş!
Hepimiz gökdelen statiği hesaplıyoruz, o yüzden her mm önemli :D
 
Şubat 2015'ten beri konu güncellenmemiş. O kadar hoşuma gitti ki açıklamalar ve yazım tarzı, ön planda tutulmalı sürekli yeni mesajlar içerisinde bulunmalı diye düşünüyorum.
 
@Edip Dinçer
Harika olmuş emeğine sağlık. Tek eklemem gereken hataya düştüğün konu orta göbek yüksekliği. Biraz karışık ama orta göbeğin yere 1 cm yakın olması bisikletin ağırlık merkezini etkiler. Yani üzerindeki sürücü değişkeni ne olursa olsun zincirleme reaksiyonlar sonucu 1 cm alçak bisiklet ile 1 cm yüksek bisiklet atasında özellikle kontrol ve viraj farkı yaratır. Aynen 20 gr hafif cant çemberi yada lastik te olduğu gibi. Fark ufak gibi görünüyor ama sonuç yüksek ayrıca chain stay zincir yatağı uzaklığını kısalmak orta göbeği yükselmek ile oluyor. Tur bisikletlerinde orta göbek yere yakın olur daha güvenli sürüş için ama zincir yatağı ozar ve stiffness azalır. Zincir yatağı bisiklet idarisine büyük etki yapmaz yani tekerlek mesafesi 1 m olan ama zincir yatağı 41 cm ve 39,5 olan bisikletler arasında düz yolda fark olmaz ama tırmanışta pedala yüklendiğimizde fark ortaya çıkar.
 
Edip bey yazınızı beğendim , size çok temel ve kritik bir soru soracağım : Hız muhim değil , bisiklet geometrisi bsikletin akıcılığını çok etkiler mi ? geçenlerde bakım için gittiğim bursadaki çok tanınan bir usta bana " kadro geometrisi kötüyse o bisiklet yürümez , akıcı olmaz " dedi... Hatta markasını vermeyeceğim bir mtb almış birisi , meşur ve pahalı bir marka kısaca ; Bisiklet yürümüyor muş , ustada denemiş , adama demiş ki "senin bu kadro yürümez , geometrisi iyi değil " diyerek sattırmış piskeleti başka bi bisiklet aldırmış adama...
 
@Edip Dinçer okuduğunu anlama konusunda eksiğim yoktur fakat ilk defa şu açılarla ilgili doğru düzgün anlatım yapan sizi gördüm. Şahane konunuz için kutlarım. Paylaşımınız için teşekkür ederim.
 
@Zekeriya Çab İşte ben ona katılmıyorum :)
İlla ki değiştiriyor sürüşü ama o kadar çok etkileyen bir durum değil bence.

@mariokaldato Etkiler. Jantlar kadar olmasa da etkiler. Çünkü ağırlık merkezinin arkaya ve aşağı doğru kayması (kısa üst boru, uzun alın borusu vs.) hızlanmayı etkileyecektir. Ama öyle bisikleti sattıracak kadar bir etki olmaz ki zaten dağ bisikletlerinde (downhill vs.) olması gereken bu.
 
@MehmetAliB.

mehmet teşekkürler benim kadro aynen aşağıdaki gibi

https://www.bisikletforum.com/dosyalar/6a00d8354a960d53ef00e54f2a24758834-800wi-gif.5827/

evet hız azalıyor bende ,üst boru yukarı doğru ,ama eğimde iyi,alttan esneme yapmıyor.
 
Arkadaşlar konuyu dağıtmak gibi olmasın kadro boyu ile ilgili sormak istediğim bir konu var. Yol bisikletinde kadro boyu arttıkça iki teker arasındaki mesafe de artar mı?5 8cm kadrolu bir yol bisikleti alacağım. Benim merak ettiğim 58cm kadrolu bir bisikletin iki teker arasındaki mesafe 52-54-56 kadro bisikletlerin iki teker arası mesafeden daha uzun mudur? Eğer 58cm ile 48 kadronun teker açıklıkları aynıysa frenlerde ciddi bir denge problemi olur diye düşünüyorum...

Arkadaşlar şimdi ölçtüm bisan 48cm 26" rijit mtb'min wheelbase 103cm, mosso 3.29 20" 29er mtb'min wheelbase 114cm çıktı. 58 kadro yol bisikletinin iki teker arası mesafesi hakikaten 99cm ise bu değer kısa değil midir?
 
  • Beğen
Tepkiler: mariokaldato
@uguryilmaz144

Karşılaştırdığınız bisikletlerden biri mtb, diğeri yol geometrisinde olunca arada uçurum farklar oluşması doğal hale geliyor.

Yol yarış geometrisindeki bir bisiklette mümkün olduğu kadar kısa bir wheelbase ölçüsü ile tepki süresi düşürülür ve kıvraklık artırılır. Bir mtb için ise en öncelikli beklenti dengedir.

Kadro boyu arttığında haliyle teker mesafesi de belirli ölçüde artar, ancak bu artış çoğu durumda 1:1 ölçekleme şeklinde olmaz. Tabloları kıyasladığınızda üst borudaki 5 cm artışa karşın teker merkezlerinde 2-3 cm artış görülebilir. Bunun nedeni de kadro boyu artışında açıların da hafifçe değişmesidir.

Kullanım şartlarınıza göre Reach ve Stack ölçülerini dikkate almanız size en uygun kadro boyunu bulmada yardımcı olacaktır.
 
@Sadettin Z. abicim ben de senden yorum bekliyordum, yine hızır gibi yetiştin teşekkür ederim. Yabancı forumlardan araştırdığım kadarıyla kısa wheelbase, otomotivdeki karşılığı "dingil mesafesi" kıvraklığı arttırıyor. Öyleyse daha kısa olması yol bisikletlerinde mantıklı gibi. Benim aklıma yatmayan olay ise mtb'lerden daha yüksek hızlarda seyir eden yol bisikletleri daha yüksek stabiliteye yani daha uzun wheelbase'e ihtiyaç duymazlar mı? Kısa dingil mesafesi ile artan kıvraklık ve tepkililik aynı zamanda yüksek hızlarda güvensizlik oluşturmuyor mu? Fren yaparken arkası kalkan yol bisikletlerini sıkça görüyoruz. Eğer kadro tasarımcısı olsaydım stack ve reach'in yanında wheelbase'e de odaklanırdım. Eğer hakikaten 62 kadroda bile wheelbase 100cm ise, yol bisikletleri cidden kısa demektir...
 
  • Beğen
Tepkiler: mariokaldato
@uguryilmaz144

Hobi kullanıcısı gözünden bakıldığında daha stabil bir bisiklet akla daha yatkın görülebilir. Lakin yarış koşullarına göre tasarlanan bir geometride beklenti sürücüsünün ani ataklarına hızla tepki vererek zor elde edilen fırsatların en iyi şekilde değerlendirilebileceği bir bisiklet ortaya çıkarmaktır.

Stabilitenin daha ön plana çıktığı endurance sınıfı ile racing sınıfını kıyaslayacak olsanız, aynı markanın aynı kadro boyundaki iki bisikletinde 1cm'ye varan farklar görürsünüz.

Özetle yol bisikletleri tam da tasarım amacına uygun ölçülerdedir. Ne kısa, ne uzun. Siz seçim yaparken bisikletinizden beklentilerinizi belirleyip seçiminizi ona göre yapmalısınız.
 
@Edip Dinçer @mariokaldato
Şimdilerde materyal teknolojisi ile o farkların kapandığını düşünsek bile efsane denilen kadrolaralırın farkları chain stay in biraz daha kısa ve head tube un daha dik olduğu kadrolardır. Günümüzde kadro boruları eğimli üretilerek hem agresif sürüş hem konfor sürüşü için uygun kadrolar üretiliyor. 58 kadro bir klasik kadro ile 58 kadro kompakt kadro arasında cm farkı olmasada klasiği 180-185 cm insanlar kullanabilirler kompakt kadro 180-190 arası rahat kullanır yani kullanabilen insan çeşidi artar aynı şekilde amaç sayısıda artar. Yani üst borunun eğik yada kavisli olduğu kadrolarda chain stay ve head tube değerleri daha geniş bir tuninge izin verir. Klasik kadro tasarımı için bir free program var CAD diye bu programı indirip biraz kurcalayınca farklar çok daha iyi anlaşılıyor.

@uguryilmaz144
Madem hortlattık bu o_O
İki teker arasındaki mesafe kompakt kadrolarda neredeyse değişmez en büyük ile en küçük kadro arasında 1cm fark olur bazı modellerde 2 cm ama genelde olmaz çünkü yine üst borunun eğik olması daha dik head tube a izin verir. Klasik kadrolarda tekerlek arası mesafe boya göre dramatik olarak değişir 3-4 cm gibi farklar söz konusudur.
 
Konu ara ara gündeme getirilmeli . bugun 70 model diye dusundugum bisikletimde olcumler yaptim. Stack/reach orani 1.42 cikti , epey bir aero olaylarina giriyorum herhalde ben :)
 
Geri