Konu hortlatmıoyorum
Malumunuz yapılan antrenmanlarda malumunuz bölgeler bulunuyor Watt olarak yada HR Kalp Atış hızı olarak.
Bu bölgelerde çalışmanın faydaları nelerdir?
Yani Nöromüsküler sürenin uzaması ne fayda sağlar?? (Sürüşte)
VO2 Max Ne sağlar yani antrenmanda bu bölgenin yoğunlukta olması sürüşlerde ne katkı verir?
Genelde baktığımda hep antrenmanın ne olduğu anlatılmış ama hap bilgi olarak vo2 Max yoğunsa yokuşu iyi çıkarsın gibi bişey tam bulamadım yardımcı olabilecek var mı ?
Bu soru çok derin ve cevabı da kısaca açıklanamayacak kadar uzun. Türkçe kaynak pek yok ama yabancı kaynaklarda özellikle ingilizce olarak çok detaylı anlatımlar mevcut. Forumda rahmetli Bahadır Gürel ağabeyin değerli çeviri yazıları bir nebze merakınız giderebilir. Joe Friel antrenman bilimi konusunda bir numara olarak bilinir onun yazılarına göz atabilirsiniz.
Yine de birkaç cümleyle cevap vermeye çalışayım kendimce. Nabız ve güç bölgeleri antrenmanın hedefe yönelik olması için kullanılırlar. Her bölgenin farklı özellikleri var. Mesela 1. Bölgede aktif dinlenme yapabilirsiniz, uzun süreler pedal çevirebilirsiniz veya ısınma soğuma evrelerinizde 1. bölgeyi kullanabilirsiniz.
2. Bölge dayanıklılık ve yağ yakma bölgesi olarak bilinir. Pedal çevirmek için gereken enerji çoğunlukla vücutta depo edilmiş yağlardan karşılanır. Yağ ve glikozun kullanım yüzdeleri yaklaşık %70-%30 diye biliyorum, aşağı yukarı ufak sapmalar olabilir. Enerji ihtiyacı yoğun olmadığı için yağlar yakılarak uzun saatler boyunca pedal çevirebilirsiniz. Ayrıca bu bölgede vakit geçirmek kaslarda enerji üretim tesislerimiz yani mitokondrilerin sayısını arttıracak ve dokulardaki kılcal damar yoğunluğunu arttıracak ve kaslar için gereken enerji ve oksijen daha rahat sağlanacak.
3. Bölge işlerin biraz daha ciddileştiği, nefes alıp vermenin hızlandığı ve enerji ihtiyacının yoğunlaştığı bölgedir. Artık daha hızlı gidiyorsunuzdur ve uzun saatler bu bölgede kalmak epey zordur. Kalp damar sistemini güçlendirir. Kılcal damar yoğunluğunu arttırır. Haftada 15 saat zone 2 sürüş yerine 5-6 saat zone 3'te sürmenin benzer etkileri göstereceğini söylüyor birçok kişi. Yağ yakımı bu bölgede artık azalmıştır.
4. Bölgede artık laktik asit birikimiyle beraber kaslarimizda ağrılar olusacaktir. 5 dakikadan fazla süre geçirilmesi halinde yüksek yorgunluk algilanabilir(sporcuya göre değişir). İnterval antrenmanlarında bu bölge kullanılır. Bilgim bu kadar maalesef fazlasını bilmiyorum.
5. Bölgeye ulaşmak zordur. Yoğun eforla beraber ulasilabilen 5. Bölge nabzınızın maksimum değerine en yakın olduğunuz yerdir. Artık kaslar oksijensiz solunum yöntemi olarak bilinen anaerobik yolla enerji üretirler. Bu uzun sürmez. Bir süre sonra tukenirsiniz.
Yukarıda 5 bölgeden oluşan nabız bölgelerini açıklamaya çalıştım. Bazı kaynaklar bunu 7 bölge olarak açıklıyor ama basit şekilde bahsettiğim gibidir. Gelelim vo2max'e.
Vo2max: kasların kullanabileceği maksimum oksijen miktarı. İki çeşit enerji üretim mekanizması vardır:Aerobik ve anaerobik. Aerobik yolla enerji üretimi 1,2 ve 3. Bölgede gerçekleşir. Oksijen kullanılır ve uzun süreli enerji saglayabilirler. 4. Bölgenin sonlarına doğru artık enerji ihtiyacı o kadar yoğundur ki aerobik olarak buna cevap verilemez ve anaerobik yani oksijensiz şekilde üretime geçilir. Bu fazla sürdürülemez. Zone 5'te genelde anaerobik yolla enerji üretilir.
Vo2max'i çeşitli interval, endurance ve tırmanış antrenmanlarıyla arttırabiliriz. Bunun artması bize olumlu bir sonuç verir. Yoğun güç sarf ettiğimiz 3. Ve 4. Bölgelerde artık kaslarımız daha fazla oksijen kullanabildigi için enerji üretimi daha rahattır ve bu bölgelerde kalma süremiz artacaktır. Anaerobik mekanizmaya ihtiyaç duyulmadığı için laktik asit birikimi de yoğun seviyelere gelmeyeceginden kaslarda ağrı nispeten daha az olacaktır. Yani basitçe kısaca tırmanışlarda daha fazla kuvvet verebilecek seviyede olacaksınız ve bunu art arda yapabilecek seviyeye geleceksiniz vo2max degerinizin artmasıyla. Time trial sürüşlerde yorgunluk daha geç gelecek. Bunlar vo2maxin artmasının olumlu sonuçlarıydı.
Yanlışım varsa özür dilerim. İnsan anatomisi ve fizyolojisine bayılıyorum. Bisiklet için işime yarayabilecek araştırmalarım sonucunda bunları hafızama atabildim. Özetle sorunuza bu şekilde cevap verebilirim. Umarım kafanızdaki soru işaretleri bir nebze çözülmüştür.