Bisiklet ve motorlu araçları bir tutmayın. Bisikletlinin yaptığı hatanın sonuçları ile motorlununki/arabalınınki bir değil. Motorlu araç bıçaktan daha tehlikeli bir silah. Yanlış kullanımda çok daha büyük hasarlar yaratıyor. Ancak toplumumuz cinayet ile kazayı henüz ayırabilmiş değil. sinirlenip elindeki bıçağı karşısındakine savuran adam ile sinirlenip altındaki arabayı üstünüze süren adam aynı şekilde değerlendirilmeli yasalar önünde. Ama kaza denilip geçiliyor.
Empati ile de bir yere kadar yol alınabilir. Bazı insanların beyninde empati merkezi hiç çalışmıyor ki zaten. Adam sevdiklerini bile umursamıyor. Hatta bazen kendisini bile...
Önleyici/caydırıcı cezalar şart.
Her şeyden önce ehliyetin tanımı gereği, ölümlü kazada kusurlu olan kişinin ehliyetine geri dönülmez biçimde el konulmalı. Sonunda mahkemede adli cezası ne olursa olsun hiç bir şekilde bir daha motorlu araç ehliyeti alamamalı. (Çünkü o adamın aslında sürücü olma ehliyeti gerçekten yok, hani derler ya “literally”).
Ayrıca trafik sigortası da bireysel yapılmalı ve ehliyetin geçerliliği için kriter olmalı, fiyat konusunda şirketler riske göre hesaplama yaptıkları sürece serbest bırakılmalı, üst tavan olmamalı. Çok kaza yapan biriysen maliyetine katlanacaksın mesajı kişiye iyice verilmeli.
Sadece bu iki düzenleme yapılsa ve uygulansa bile 5 sene içinde trafik epey düzelecektir. O zaman kendi kendimize 1 metre mi 1,5 metre mi tartışmasını yapmaya gerek de kalmaz.
Empati ile de bir yere kadar yol alınabilir. Bazı insanların beyninde empati merkezi hiç çalışmıyor ki zaten. Adam sevdiklerini bile umursamıyor. Hatta bazen kendisini bile...
Önleyici/caydırıcı cezalar şart.
Her şeyden önce ehliyetin tanımı gereği, ölümlü kazada kusurlu olan kişinin ehliyetine geri dönülmez biçimde el konulmalı. Sonunda mahkemede adli cezası ne olursa olsun hiç bir şekilde bir daha motorlu araç ehliyeti alamamalı. (Çünkü o adamın aslında sürücü olma ehliyeti gerçekten yok, hani derler ya “literally”).
Ayrıca trafik sigortası da bireysel yapılmalı ve ehliyetin geçerliliği için kriter olmalı, fiyat konusunda şirketler riske göre hesaplama yaptıkları sürece serbest bırakılmalı, üst tavan olmamalı. Çok kaza yapan biriysen maliyetine katlanacaksın mesajı kişiye iyice verilmeli.
Sadece bu iki düzenleme yapılsa ve uygulansa bile 5 sene içinde trafik epey düzelecektir. O zaman kendi kendimize 1 metre mi 1,5 metre mi tartışmasını yapmaya gerek de kalmaz.