@Fırat Y.
Isin nereden ciktigina bakacaksiniz. Bu gidonlar yol ve pst yarislarinin ortaya cikmasi sonucu, yüksek süratte bisikletcinin daha asagiya yatabilmesi icin ortaya cikmis gidonlar. Dolayisiyla frenlerin yerlestirildigi bölge de buna bagli olarak hem alttan, hem üstten kumanda edebilmek icin. ( Tabii simdi vites kollari da oraya geldi...)
Dag bisikletlerinde, özellikle cok dar virajlar, cok dik, kaygan zeminlerdeki inisler dolayisiyla bisikletcinin bu aletlere kumandasi yaninda, daha cok geriye cekilmesi ve ellerinin bu elemanlara yetismesi gerekir. Dolayisiyla hem gidon genisligi ve kummanda aletlerinin mümkün mertebe seleye yakinligi gerekir.
Hatta, araziye girildigi icin, bazi cyclocross bisikletlerinde dag bisikletleri gibi ikinci fren kollari kullanilir.
Sehir ve tur bisikletlerine gelince, bu iki gidon tipinin de kullanildigi bisikletler zaten mevcuttur, kisinin secenegine kalmistir, kullanim zorunlugu yoktur.