Aklınızda bulunsun, frene çok uzun süre basmak balatanın aşırı ısınmasına, ayrıca eğer frenler hidrolik sistem ise fren hidroliğinin de aşırı ısınmasına sebebiyet verir. Fren hidroliği yapısı itibari ile aşırı yüksek sıcaklıklara dayanıklıdır. Fakat fren balatası formülasyonuna göre farklı ısı derecelerinde özelliğini kaybedebilir. Tabi bunun için çok uzun süreli ve sürekli fren kullanımı yani balatanın ve diskin çok fazla ısınması gerekir. Ve dediğim gibi her balatanın ısıya verdiği tepki farklı Santigrat derecelerde değişiklik gösterebilir.
Örneğin haberlerde sık duyarız fren, patlayan kamyon şuraya daldı buraya girdi, freni patlayan otobüs şarampole yuvarlandı falan diye... Araçların freni patlamaz, fren sisteminde patlayacak hiçbir parça yoktur. İşte bu tür olaylar aslında frenin sürücü tarafından hatalı kullanımı ve dolayısıyla balataların belli bir ısı derecesinden sonra bir anda özelliğini kaybetmesi ve sanki arabada hiç fren yokmuş gibi olmasıdır. Bu tür kaza olaylarında freni patladı denilen kamyon sürücüsü ya çok aşırı yüklüdür, tonajı fazladır, ya çok hızlıdır ve lğzumsuz fren yaparak fren sistemini ısıtmıştır, yada rampa aşağı basmıştır bir süre sonra yavaşlamak istediğinde hızından dolayı çok daha fazla süre frene basarak yine fren sistemini ısıtmıştır. Ve bunun neticesinde fren balataları bir anda özelliğini kaybetmiştir. Aslında bu tür olaylarda sürücü hiçbir yere çarpmadan ve frene basmayı da bırakarak 15-20 saniye gidebilse tekerleğin dönüşü ile fren balataları soğuyacak ve frenler tekrar tutar hale gelecektir. ama bunu yapmak için yeterli zaman bulmak çok zor.
Son olarak bisikletlerimizin fren sistemi de araç frenlerinin kısmen benzeridir, dolayısı ile özellikle uzun rampa inişlerde sürekli frenleri basılı tutmak risklidir ve aşırı ısınan balatalar aniden özelliğini kaybedebilir. En doğrusu sık-bırak sık-bırak yapmak yada böyle uzun rampa inişlerde sırayla bir ön, bir arka freni kullanarak gerekli soğumayı sağlamak gerekir.