Scudo Sports

Disk frenin ısınması..

Ekrem Yılmaztürk

Forum Bağımlısı
Kayıt
4 Mayıs 2012
Mesaj
778
Tepki
424
Şehir
Isparta
Bisiklet
Cube
Merhabalar, bugun oglen kisa mesafe gittim ve bi bakayim dedim disklere dokunamadim o kadar isinmislar bi iki ani fren yapmak durumunda kaldim ama bu isinma normal mi? Daha once hic kontrol etmemistim aklima takildi , diger yandan herhangi birnsurtme durumu vs mevcut degil yeni bakildi surtme sesine benzer seste yoktu ,ne dersiniz tesekkurler simdiden..
 
Scudo
...kadar normal bir şey yok.Hele bu sıcaklarda.
 
Rampa inişlerde veya düz yolda hafif frenlemeleri , uzun tutuyorsanız olabilir.Yavaşlamak veya durmak için (Anide olsa) normalde aralıklı, acilde darbeli fren tarzını tercih ediniz.Bu hem daha emniyetli bir duruş hemde disklerin geç ısınmasını sağlar.
 
aralıklı fren tarzı... sürekli fren sıkmamak, sık bırak sık bırak şeklinde bisikleti yavaşlatmak olsa gerek.
diye düşündüm..
darbeli fren tarzı için bi'şey bulamadım ama =)

nasıl oluyor ki bunlar?
 
Evet ben frenlemeyi uzun tutuyordum dikkat edeyim edeyim bundan sonra cok sagolun verdiginiz bilgiler icin=)
 
@CandanC

:) Darbeli fren tarzı :) Biraz tuhaf gelmiş olabilir :) Ama dolaylı yoldan sizinle aynı şeyleri söylemeye çalışmışız :) Normal şartlarda aralıklarla sık bırak, sık bırak şeklinde olmalı, ama acil durumda frene asılmak yerine, bu sık bırakları hızlandırmak gerekiyor.Darbeli derken bunu kastetmiştim.Komik durmuş evet ama bunu refleks haline getirdiğinizde çok kısa mesafede ve güvenli bir duruş sağlayabiliyorsunuz.Bu hem bisiklette hemde motorda, tarafımdan tecrübe ile sabitlenmiştir.
 
metalin metale sürtmesi sonucu cok aşırı ısınmalar meydana gelir bence bir daha dokunma benim arkdaşım ın balatalarından yanık kokusu geliyordu bi dokundu eli cızzz...d rampa inişlerde uzun süre fren yapma yeter yoksa balata yanıyor :D
 
=D bende zaten niye dokundum hala bilmiyorum ,dokununcada aklima takildi= p birde dediginiz gibi sık biraklar gercekten cok daha etkili hatta abartinca seleden baya oynadim agir biri olmama ragmen , ama iste bu noktada da darbelerde disk zarar gormezmi diye Klima geliyor , yani sonucta anlik baski daha fazla oluyor gibi,umarim anlatabilmisimdir:)
 
@Ekrem Yılmaztürk

ABS sistemin arabada yaptığı ne ise pratikte bisiklete uygulanan odur ! ABS sistemin, otomobil fren disklerine bir zarar vermediği gibi çok güvenli bir duruş sağladığı aşikardır.
 
@AYDIN DİRİCANLI

ABS sistemi örneğini vermek için aşağı çekiyordum bende sayfayı :) ABS sistemindeki gibi freni sabit değil de sık aralıklarla sıkıp bırakırsanız hem dengeli bir frenleme yapmış olursunuz hem de daha uzun sürer diskinizin ısınma süresi.

Bir de şurada gayet güzel açıklamışlar : (link)
 
  • Beğen
Tepkiler: Cemal Ç.
Aklınızda bulunsun, frene çok uzun süre basmak balatanın aşırı ısınmasına, ayrıca eğer frenler hidrolik sistem ise fren hidroliğinin de aşırı ısınmasına sebebiyet verir. Fren hidroliği yapısı itibari ile aşırı yüksek sıcaklıklara dayanıklıdır. Fakat fren balatası formülasyonuna göre farklı ısı derecelerinde özelliğini kaybedebilir. Tabi bunun için çok uzun süreli ve sürekli fren kullanımı yani balatanın ve diskin çok fazla ısınması gerekir. Ve dediğim gibi her balatanın ısıya verdiği tepki farklı Santigrat derecelerde değişiklik gösterebilir.

Örneğin haberlerde sık duyarız fren, patlayan kamyon şuraya daldı buraya girdi, freni patlayan otobüs şarampole yuvarlandı falan diye... Araçların freni patlamaz, fren sisteminde patlayacak hiçbir parça yoktur. İşte bu tür olaylar aslında frenin sürücü tarafından hatalı kullanımı ve dolayısıyla balataların belli bir ısı derecesinden sonra bir anda özelliğini kaybetmesi ve sanki arabada hiç fren yokmuş gibi olmasıdır. Bu tür kaza olaylarında freni patladı denilen kamyon sürücüsü ya çok aşırı yüklüdür, tonajı fazladır, ya çok hızlıdır ve lğzumsuz fren yaparak fren sistemini ısıtmıştır, yada rampa aşağı basmıştır bir süre sonra yavaşlamak istediğinde hızından dolayı çok daha fazla süre frene basarak yine fren sistemini ısıtmıştır. Ve bunun neticesinde fren balataları bir anda özelliğini kaybetmiştir. Aslında bu tür olaylarda sürücü hiçbir yere çarpmadan ve frene basmayı da bırakarak 15-20 saniye gidebilse tekerleğin dönüşü ile fren balataları soğuyacak ve frenler tekrar tutar hale gelecektir. ama bunu yapmak için yeterli zaman bulmak çok zor.

Son olarak bisikletlerimizin fren sistemi de araç frenlerinin kısmen benzeridir, dolayısı ile özellikle uzun rampa inişlerde sürekli frenleri basılı tutmak risklidir ve aşırı ısınan balatalar aniden özelliğini kaybedebilir. En doğrusu sık-bırak sık-bırak yapmak yada böyle uzun rampa inişlerde sırayla bir ön, bir arka freni kullanarak gerekli soğumayı sağlamak gerekir.
 
Ön frenleri hangi durum ve şartlarda kullanmalıyız? Ben genellikle hep arka frenleri kullanıyorum. Bana daha az riskli gibi geliyorlar. Ön frenlere basınca takla atıcam sanıyorum :)
 
Ben şu şekilde kullanıyorum..

Zaten ön freni çok sıkarsanız kitlenme noktasını hissedersiniz. O noktaya gelmeden ön freni hafifçe sıkıyorum, bu sırada arka frene sürekli sık-bırak yapıyorum. Şu ana kadar hiç takla atma riski dahi yaşamadım ve hep istediğim yerde durdum.
Tabi v-fren kullanıyorum ben, hidrolikte de aynı şey geçerli midir bilemiyorum.. =)
Ama sanırım ön freni tam sıkmayınca fren pabuçları daha çabuk eriyebiliyor, çok umurumda da değil aslında, sonuçta güvenlik =)
 
diskte herhangi bir eğilme veya banlans sorunu varsa ısınır
 
Diskin ısınması,balans sorunu ya da eğrilikten değil, basit olarak sürtünmeden kaynaklanır.. Eğrilik ya da balansta bir sıkıntı varsa zaten frene basıldığında hissedilir şekilde yalpa yapmaya başlar hocam...
 
gayet normaldir hocam bu sonuçta balatalar çeliğe sürtüyor ve ortaya yüksek bir ısı çıkıyor
diskin delikli olmasının sebebebi çabuk soğması amaçlı zaten onun için
içiniz rahat olsun:in: saygı ve selamlar
 
Eski bir konuyu hortlatayım belki yardımı dokunur.
Bisiklette frenleme ABS sistemi gibi değil de arkadaşların izah ettiği gibi yapılır.Temel mantığı diskin ve balataların belli sıcaklığın üstüne çıkmamasıdır. Sürtünme ile ısındığını bildiğimiz için yapılması gerekenleri özetleyeyim;
Diyelim ki tırmandınız ve önünüzde 500 metre rakım ve 5km yol var ,yayladan aşağı iniyorsunuz, hızınızı sabit tutmak için her iki frene de çok hafif basarsanız diskler sürekli sürtünmeden ısınacak ve belki viraja geldiğinizde yeterli performansı alamayacaksınız. Bu gibi durumda naçizane önerim ön ve arka freni dönüşümlü kullanın, hareket halindeyken 10sn içinde fren sisteminin uygun sıcaklığa gelmemesi pek kolay değil, yani frenler arasında rotasyon yapın. Diğer önerim ise ; frene hafif basmak ile sert basmak arasında fren ısınması arasında pek fark olmuyor,çünkü sürtünmede oluşan ısı yüzeyde uygulanan kuvvetle ilişkili olduğu kadar yüzeylerden birinin hareket hızı ile de ilgili.Arkadaşların ABS benzetmesi ise saniyede 15 kere frenleme (arabalardaki yaklaşık değer) şeklinde değil "ki bu durumda en fazla 3-5 kere basabilirsiniz ve kontrolsüz fren sıkmak ön tekerin kayması yada arka tekerin kalkmasına neden olur" yolda giderken fren yapacağınızı bildiğiniz bir bölgede sürekli elinizi frende tutacağınıza biraz daha sert basın sonra 1sn de olsa bırakın az bişey soğusun sonra tekrar tekrar.
Alınabilecek en mantıklı önlem " yokuş aşağı hızınızı abartmayın kimse bize madalya takmayacak bir sorun olursa pamuk tıkacak, bilmediğiniz yolda daha temkinli gidin.
Eğer yetersiz geliyorsa disk çapını büyütmek daha hızlı soğuyacak materyal ve tasarıma sahip disk kullanmak bir seçenektir.Ama abartı bir değişiklik beklemeyin bence boşa para harcayacağınıza kafanızdaki frenleme yönteminizi geliştirin. Teşekkürler.
 
Geri