Scudo Sports

Fren türleri ve tavsiyeler

Thulkor

Üye
Kayıt
6 Ağustos 2018
Mesaj
52
Tepki
12
Şehir
Çanakkale
İsim
Mertcan Başaran
Başlangıç
2000—01
Bisiklet
Carraro
Bisiklet türü
Dağ bisikleti
Arkadaşlar sıfır bisiklet alacağım. Arada kalıyorum herkes bir şey söylüyor. İstediğim modellerde kimisinde V fren kimisinde Mekanik Fren var. Hidrolik kesinlikle düşünmüyorum araba almıyoruz sonuçta ve bütçe olarak 400 TL fazla veremem. Yağmurda karda kullanmayacağım zaten. Beğendiğim bir modelde mekanik fren var ama bir kısım insan mekanik alacağına V fren al diyor. Yok bozuluyormuş yok ustası zor bulunuyormuş yok gereksiznmiş diye yakınıyor. Ciddi olarak bilgisi olan biri bu konuda aydınlatabilir mi acaba? Yani böyle olsa V frenden üst seviye olarak piyasaya sürülmezdi herhalde diye düşünüyorum. Nedir bu isyan mekanik frene bu kadar :) Yorumlarınızı bekliyorum.
 
Scudo
Hem V fren hem mekanik disk fren kullanmış biri olarak ikisinin fren performansının aşağı yukarı aynı olduğunu söyleyebilirim. Dağ bayır çamur toprak sürmeyeceksen hiçbir farkı yok. Şu an kullandığım mekanik disk frenlerin pabuçları 7000 km'yi aştı ve hala iş görür durumda. İkisi de maliyeti düşük sistemler. Mekanik diskin ayarını yapmak V frene göre bir pıt daha zordur ama o da kolaydır. Elin alıştığı zaman sorun yaşamazsın.
 
  • Beğen
Tepkiler: Upper Architect
@mavi_bisiklet
Anladım yani illaki öğreniriz diye düşünüyorum göre göre deneye deneye. Sürekli bozulan bir ayarı mı var mekanik diskin? Yani şahsi düşüncem mekanik fren V frene göre daha sağlam bir tutuş gösteriyordur diye düşünüyorum. Sonuçta janttan pabuç mu daha etkili olur yoksa direk jant göbeğine sabitlenmiş bir mekanizma mı değil mi?
 
Bence bu şekilde düşünme. Disk frenler çamurlu ortamlar için üretilmiş ürünler. Kuru ya da basit yağmurlu zeminde V frenden de aynı performansı alırsın. Hatta iyi bir pabuç setiyle kuru ortamda daha iyi performans bile elde edebilirsin. Disk frenler daha iyi frenler değildir, disk frenler çamurlu, tozlu topraklı yollarda daha iyi frenlerdir.

Ayar konusuna da gelirsek, benim bisiklette tektro nun bir mekanik disk seti var. Yaklaşık 1000 kmde gevşemeler baş gösteriyor. En geç 1500 km de tadı kaçıyor. V frende böyle bişey yaşamamıştım. Dağ bisikletlerin de kullanılan alüminyum bir V fren setiydi, öyle üst düzey bişey değil. Ama genelleme yapmak istemem bu benim yaşadığım bir durum. 1000 km de bir ayar yapmakta sorun yok bence. Frenleme başarısı daha önemli. Asfalt kullanıcısıysan iyi ayarlanmış her fren işini görecektir diye düşünüyorum.

Bence insanlar görsel cazibesi nedeniyle diske yöneliyor ? tamam fonsyonel olması güzel de biraz da yakışıklı olsa fena mı olur değil mi??
 
Son düzenleme:
  • Beğen
Tepkiler: Upper Architect
Eğer süreki çamurlu ortamlarda kullanmayacaksan, bir v fren al yanına da baradine veya bracco fren pabucu yağmur kar demeksizin keyifle sürer keyfince durursun. Disk frenler şehir içi sürüşler için akıllıca bir seçim değil çünkü tamiri malzeme ve ustalık gerektirir; kazslarda ise diskin vücudu kesme olasılığı vardır.Ancak dağ tipi kullanımların içinse (her ne kadar bütün kalbimle reddetsemde) disk fren daha iyidir çünkü disk frenin anlık frenleme performansı yüksek olduğu gibi v frenden farklı olarak fren yüzeyi daha temiz kaldığından daha iyi fren imkanı sunar(not: v frende kullanılan pabuca göre jant yanakları yağmur-çamur-kar kirli olduğunda dahi takdir edilecek frenlemeler sunar)




Özetle; mekanik disk'i v fren e tercih etmeniz iki nedenle makuldur:
1-Diskin görüntüsü fanatik bir şekilde hoşunuza gidiyordur.
2-Kullanacağınız alan gereği fren yüzeyi(jant yanağı veya disk)nin temiz kalması gerekiyordur.

Geri kalan tüm hususlar v fren lehine. Ekonomik olması dahil.
Not: Bu değerlendirmemde hidrolik disk freni değerlendirme kıstaslarıma katmadım.
 
  • Beğen
Tepkiler: mavi_bisiklet
Bisiklet modelini yazmadığınız için fitness veya citybike için konuştuğunuzu var sayarsak;
Aynı seviyede disk veya jant freni olmasının standart günlük kullanımda elle tutulur bir farkı yoktur,
Satın alırken disk tercih edilmesinin sebebi ileriye yatırım veya daha çok ürün çeşitliliği diye düşünülebilir.

Hidrolik ve mekanik farkı;
frenleme yüzeyinden bağımsız olarak dozajlama, kuvvet ve konfor alanında hidroliği ön plana çıkartır,
Düzgün bir hidrolik sistemi kurması da öyle zor süreçler değil,
balata / pabuç kalınlığından, hava ve ortam şartlarından bağımsız olarak hidroliğe genel kullanımda ayar çekmeniz gerekmez (bakım ve montaj süreci dışında).

İstedikten sonra jant freni için de hidrolik kullanılabiliyor,
B8D3B161-90B4-478A-AE08-2CBF6233C0EF.jpeg
fotograftaki örnek hidrolik sistemden gayet memnundum eskiden, hala yeni bir kadroya toplasam mı diye düşünüyorum.
Ağırlık vb. olaylar da biraz kulaktan dolma ve deneyimini kullanmadan konuşanlardan kaynaklı.

İyi bir sisteme geçtiğinizde ise hepsinin bedeli var, 200 avroya v-brake de alırsınız veya v-brake den daha hafif üst seviye mekanik diskler de mevcut.
Bütçenize göre ilerleyip iyi bir v-brake be jant seti ile ilerde güncelleyebilirsiniz
 
Benim bu başlıkla ilgili olarak, iki şık arasında kaldığım Surly bisiklet özelinde bir sorum var. Başlık açamadığım için bu gönderi altında sormak durumundayım. Burası uygun değilse, moderatörler münasip bir yere taşıyabilirler yahut imha edebilirler.

Yukarıdaki tavsiyelerin hepsini okudum ama hiçbir şey anlamadım. Surly'nin sitesinde bisiklet özelliklerinden de okudum, gene anlamadım. Genel olarak bisikletten anlamıyorum.

(Tam burada iki bisikletin linkini kopyaladım ama uyarı verdi, henüz link de paylaşamıyormuşum.:acpsnr:)

Bisikletler: Surly Long Haul Trucker Vs. Surly Disc Trucker

Yolculuğum için bu iki bisikletten birini alacağım. Bu kez hem uzun bir süre bisiklet üzerinde kalacağım için hem de maddi imkanım olduğu için doğru bir seçim yapmak istiyorum.
Biri disk brake diğeri rim brake. (jant fren mi demek yani bu?)

Frenimizin türü yolculuğumuzu hangi oranda etkiler yoksa bu ufak bir detay mı? Birinci sorum bu.

Bir önceki bisikletim sanırım disk frendi, sanırım diyorum çünkü aldığım zaman bunu bilmiyordum. Yeni bisiklete karar verdiğimden beri eskisinin özelliklerini keşfediyorum. O bisikletle sadece birkaç kez yağmurda sürmek dışında ıslak zeminlerde hiç sürmedim, genelde düzlüklerde asfalt zeminden gittim ve yüküm hep hafifti. Bu şekilde hiçbir sorun yaşamamıştım o frenle ilgili. Disk fren eşittir süper fren demek mi bu?

Öbür türlü frenle bu yolculuğu yapmış olsam ne olurdu?

Süreceğimiz yüzey, mevsimler ve ülkelerin coğrafi koşulları (dağlık, düzlük olması vs.) da fren seçiminde etkin sebeplerden midir?

Hangi fren türünde bi sorun yaşarsam daha kolay halledebilirim? -Canım sen bu cahillikle biraz zor halledersin demeyelim lütfen.

Lafın kısası, aralarında çok ufak bir fiyat farkı var bisikletlerin, siz olsaydınız hangi bisikleti seçerdiniz?

İlk ağızdan bir kullanıcı yorumu benim için anlaşılır olacaktır, teşekkür ederim şimdiden.
 
Selamlar Tugba hanim;

Her iki freninde kendine göre avantajlari ve dezavantajlari var. Fakat uzun tur bisikletleri ekseri v frenli olur. Sebebi ;hafif olması, kolay tamir edilmesi, yedek parca ve her turlu coğrafyada kolay bulunabilmesidir.

Fren performanslarina gelirsek disk frenin iyisi ile v frenin iyisi birbirine cok yakin performanslardadir.

Fakat yagmurlu , yagisli ve camurlu şartlarda disk fren acik ara öne gecsede, cok zorda kalmadikca ve genellikle yagmur altinda cok fazla pedallama tercih edilmez .

Ama mecbur kaldin diyelim; v fren durdurmaz mi ? Elbet durdurur ama frenleme mesafesi daha uzayacaktir.

Kisisel fikrimi sorarsan kaliteli bir V fren sistemi tercih edip , tam tesisat ninja kaplumbagalar klubune gelmeni tavsiye ederim.

Disk frenin durdurma gucu ,yagmurda zimba gbi tutmasi hasebiyle uzaklardaki bir manzara kadar cekicidir .Fakat uzun turcular pek tercih etmezler.

Bu videoda Almanya'da bir hanimin Kuba turu icin topladigi , disk frenli surly nin hikayesi var .

 
Bu şekilde hiçbir sorun yaşamamıştım o frenle ilgili. Disk fren eşittir süper fren demek mi bu?
Rica ederim.
"Disk fren eşittir kesinlikle super fren " demekte degildir. Cunku uzun inişlerde isinma probleminden dolayi tamamen iptal olduklarida yaşanan bir problemdir.
Dunya turu yapan Gürkan Genç bu sekilde hatta hava sogutmali bir disk frende dahi , cok uzun suren bi inişte freni calismayip tarlalara savurmuştur kendini. Detay olarak aklinda olsun. Sen V frenli ninja kaplumbaga olmaya daha sicak bak bence
 
Son düzenleme:
Bisiklet hiç estetik durmuyor. Specialized'in tur bisikletleri bence görsel açıdan daha göze hoş geliyor.
 
Rica ederim.
"Disk fren eşittir kesinlikle super fren " demekte degildir. Cunku uzun inişlerde isinma probleminden dolayi tamamen iptal olduklarida cok fazla yaşanan bir problemdir.
Dunya turu yapan Gürkan Genç bu sekilde hatta hava sogutmali bir disk frende dahi , cok uzun suren bi inişte freni calismayip tarlalara savurmuştur kendini. Detay olarak aklinda olsun. Sen V frenli ninja kaplumbaga olmaya daha sicak bak bence
Usta bunu yaşadım. İstanbul dan Bodrum a kadar hiçbir sorun yoktu disk frende. Ören den Akbük oradan da Akyaka ya gidiyorum. Alatepe yi çıktın iniyorum. Tak fren komple yok. Hiç tutmuyor ama. Akbük e kadar o harika inişi bisiklet elimde yaptım sonra Akyaka ya kadar frensiz kontrollü sürdüm. Akyaka da bisikletçi hidrolik yağı akmış boşalmış dedi yenilediler. Disk frenin uzun yolda böyle dezavantajı varmış tecrübe ettim. Bundan sonra V fren uzun yolda turda.
 
Usta bunu yaşadım. İstanbul dan Bodrum a kadar hiçbir sorun yoktu disk frende. Ören den Akbük oradan da Akyaka ya gidiyorum. Alatepe yi çıktın iniyorum. Tak fren komple yok. Hiç tutmuyor ama. Akbük e kadar o harika inişi bisiklet elimde yaptım sonra Akyaka ya kadar frensiz kontrollü sürdüm. Akyaka da bisikletçi hidrolik yağı akmış boşalmış dedi yenilediler. Disk frenin uzun yolda böyle dezavantajı varmış tecrübe ettim. Bundan sonra V fren uzun yolda turda.
V freninde ıslandığı zaman tutmama özelliği var.
 
Benim bu başlıkla ilgili olarak, iki şık arasında kaldığım Surly bisiklet özelinde bir sorum var. Başlık açamadığım için bu gönderi altında sormak durumundayım. Burası uygun değilse, moderatörler münasip bir yere taşıyabilirler yahut imha edebilirler.

Yukarıdaki tavsiyelerin hepsini okudum ama hiçbir şey anlamadım. Surly'nin sitesinde bisiklet özelliklerinden de okudum, gene anlamadım. Genel olarak bisikletten anlamıyorum.

(Tam burada iki bisikletin linkini kopyaladım ama uyarı verdi, henüz link de paylaşamıyormuşum.:acpsnr:)

Bisikletler: Surly Long Haul Trucker Vs. Surly Disc Trucker

Yolculuğum için bu iki bisikletten birini alacağım. Bu kez hem uzun bir süre bisiklet üzerinde kalacağım için hem de maddi imkanım olduğu için doğru bir seçim yapmak istiyorum.
Biri disk brake diğeri rim brake. (jant fren mi demek yani bu?)

Frenimizin türü yolculuğumuzu hangi oranda etkiler yoksa bu ufak bir detay mı? Birinci sorum bu.

Bir önceki bisikletim sanırım disk frendi, sanırım diyorum çünkü aldığım zaman bunu bilmiyordum. Yeni bisiklete karar verdiğimden beri eskisinin özelliklerini keşfediyorum. O bisikletle sadece birkaç kez yağmurda sürmek dışında ıslak zeminlerde hiç sürmedim, genelde düzlüklerde asfalt zeminden gittim ve yüküm hep hafifti. Bu şekilde hiçbir sorun yaşamamıştım o frenle ilgili. Disk fren eşittir süper fren demek mi bu?

Öbür türlü frenle bu yolculuğu yapmış olsam ne olurdu?

Süreceğimiz yüzey, mevsimler ve ülkelerin coğrafi koşulları (dağlık, düzlük olması vs.) da fren seçiminde etkin sebeplerden midir?

Hangi fren türünde bi sorun yaşarsam daha kolay halledebilirim? -Canım sen bu cahillikle biraz zor halledersin demeyelim lütfen.

Lafın kısası, aralarında çok ufak bir fiyat farkı var bisikletlerin, siz olsaydınız hangi bisikleti seçerdiniz?

İlk ağızdan bir kullanıcı yorumu benim için anlaşılır olacaktır, teşekkür ederim şimdiden.
konu açsanda yönetim siliyor genelde illa o konuyla ilgili yıllar önce açılmış konuyu bulup ordan sorman gerek :D uzun tur için V daha iyi bencede. bende V ve hidrolik frenli iki bisiklet var . hidrolik olana henüz binme fırsayım olmadı ama ön jantı söküp kırıkkaleden kırşehire götürdüğümde bisikleti tekrar takınca diske sürttü balatalar ve ayar çekmem gerekti. İnce bi ayarı var galiba ve her seferinde böyle olacaksa teker patlama durumunda da uğraştırır. yapması basit o ayrı konu ama arıza verirsede tamiri daha zor deniyor. V sistemi daha ilkel ve frenleme mesafesinde ben fark göremedim (denildiği gibi ıslak çamurlu bi ortamda kıyaslayamadım henüz). ilk bisikletimi alırkende V den yana kullandım tercihimi arada 400-500 tl fark vardı ve epeyce video izledim yazı okudum yorumlara baktım gereksiz olduğunu düşündüm.
V freninde ıslandığı zaman tutmama özelliği var.
testlerde izledim, bende geçen günlerde sürdüm yağmurda çok kısada olsa test ettim görmedim öyle bi sorun
 
Son düzenleme:
  • Beğen
Tepkiler: Yunus EROL
Ben de hidrolik kullanıyorum yol bisikletünde şuana kadar bi sorun teşkil etmedi.Ama şimdi forumu okuyunca birazcık gözüm korkmadı değil.Başına gelen bi forumdaş var mı acaba?
 
Ben de hidrolik kullanıyorum yol bisikletünde şuana kadar bi sorun teşkil etmedi.Ama şimdi forumu okuyunca birazcık gözüm korkmadı değil.Başına gelen bi forumdaş var mı acaba?
yazılanlar ağırlık fiyat farkı ve bakım masrafı/zorluğuna karşın disk frenin ve V frenin konumu . Göründüğü kadar sıkıntılı bi durum yok yani. bakımlı olduktan sonra ikiside sorun çıkarmaz tek sorun çok uzun inişlerde olabildiği söyleniyor.
 
Her fren türünün kendine göre avantajları ve dezavantajları var...

Hidrolik Disk Frenler

Bugün hemen hemen tüm dağ bisikletlerinde, birçok şehir, yol, gravel bisikletinde ve bazı uzun tur bisikletlerinde (Surly ve Koga) kullanılan fren türüdür. Bu türün mekanik çalışan (telli) modelleri de vardır ama kullanımı neredeyse yok denecek kadar az olduğu için şimdilik onu es geçelim.

Avantajları

  1. Frenleme kuvvetini hidrolik basınç sağlar. Bu sayede fren koluna uygulayacağınız çok az bir kuvvetle bile güçlü frenleme yapabilirsiniz.
  2. Frenleme jant yanağında değil, rotor (disk) üzerinde yapılır. Böylece jantlarınız aşınmaz.
  3. Jantın akordu bozulduğunda fren performansında bir azalma olmaz.
  4. Yağışlı havalarda jant yanaklarının ıslanması sebebiyle fren performansında görülen azalma disk frenlerde görülmez.
  5. Uzun süreli inişlerde, V frenlerde fren papuçları jant yanaklarını ısıttığı için iç lastik eriyip patlayabilir. Disk frende böyle bir risk yoktur.
Dezavantajları

  1. Hidrolik frenlerin tamir ve bakımı için özel bir tamir/dolum seti ile bilgi/tecrübe gerekir. Kapalı sisteme yağ dolumu yapmak, sistemin (varsa) havasını almak her kullanıcının yapabileceği işler değildir. Hele bir de kuş uçmaz, kervan geçmez bir yerde sistemin yağı boşalırsa çok büyük sıkıntı yaşarsınız.
  2. Disk frenlerde frenleme esnasında oluşan kuvvet önce rotora (diske), rotordan göbeğe, göbekten jant tellerine, tellerden de lastiğe ve yola iletilir. Özellikle yüklü tur bisikletlerinde bu durum jant tellerinin kırılmasına yol açabilmektedir. V frenlerde kuvvet jant tellerini bypass ettiği için böyle bir risk yoktur.
  3. Uzun süreli inişlerde, sürtünme sebebiyle ısınan rotor (disk) veya fren pad'i yüzünden fading denilen, fren performansında ısıya bağlı azalma görülebilir. Bazı durumlarda iklim koşullarına bağlı olarak frenlerin tamamen iptal olabilme ihtimali de vardır. Birçok üretici, daha çabuk soğuyan çift katmanlı rotorlar ve ısı dağıtıcı plakaya sahip fren pad'leri ile bu sorunu asgari düzeye indirmeye çalışmakta.
Hidrolik V Frenler

Bu fren tipinden pek bahsedilmese de, tur bisikletlerinde yaygın olarak kullanılan bir fren türüdür. Bugün sadece Magura firması tarafından üretilmektedir.

Avantajları

  1. Frenleme kuvvetini hidrolik basınç sağlar. Bu sayede fren koluna uygulayacağınız çok az bir kuvvetle bile güçlü frenleme yapabilirsiniz.
  2. Hidrolik V frenlerde frenleme esnasında oluşan kuvvet jant tellerini bypass ederek doğrudan yola aktarılır. Bu yüzden disk frenlerde görülebilen, jant tellerinin kırılması riski bu fren tipinde yoktur.
  3. Fren papuçları uzun ömürlüdür, değiştirmesi çok kolaydır.
  4. Magura firması, ürettiği hidrolik V fren sistemlerinin en az 5 yıl bakım/dolum gerektirmediğini iddia etmektedir. Çok sayıda kullanıcının tecrübesi de bu savı doğrulamaktadır.
Dezavantajları

  1. Frenleme jant yanağında yapıldığı için uzun vadede jantları aşındırır.
  2. Jantın akordu bozulduğunda fren performansında azalma görülebilir.
  3. Yağışlı havalarda jant yanaklarının ıslanması sebebiyle fren performansında azalma görülebilir.
  4. Uzun süreli inişlerde, fren papuçları jant yanaklarını ısıttığı için iç lastik eriyip patlayabilir.
  5. Her ne kadar üretici firma 5 yıl boyunca bakım/dolum gerekmediğini iddia etse de, herhangi bir arıza durumunda tamiri/dolumu profesyonel yardım gerektirebilir. Her ülkede/şehirde Magura hidrolik V frenlerin yaygın kullanımı olmadığı veya bilinmediği için, frenlere servis verebilecek bir bisikletçi bulamayabilir, yedek parça temin edemeyebilirsiniz.
  6. Fren papuçları, mekanik V frenlerde kullanılan papuçlara nazaran ortalama 2-3 misli pahalıdır.
Mekanik V Frenler

Avantajları

  1. Bu fren türünün en büyük avantajı, tamir/bakım yapmanın oldukça kolay ve ucuz olmasıdır. Bugün dünyanın en ücra köşesine bile gitseniz, bir çift fren papucu veya fren teli bulabilir, bunları bisikletinize kendiniz kolayca söküp takabilirsiniz.
  2. Orta segment ve üzerine çıkıldığında (örneğin Shimano Deore, Deore LX, Deore XT), kuru hava koşullarında hidrolik disk frene yakın bir frenleme performansı vardır.
  3. V frenlerde frenleme esnasında oluşan kuvvet jant tellerini bypass ederek doğrudan yola aktarılır. Bu yüzden disk frenlede görülebilen, jant tellerinin kırılması riski bu fren tipinde yoktur.
Dezavantajları

  1. Frenleme kuvveti tamamen parmaklarınızın kuvvetine bağlıdır. Yüklü tur bisikletlerinde, hele bir de yokuş aşağı inişte bu durum parmaklarınıza işkence çektirebilir, yeterli fren kuvveti uygulamakta zorlanabilirsiniz.
  2. Frenleme jant yanağında yapıldığı için uzun vadede jantları aşındırır.
  3. Jantın akordu bozulduğunda fren performansında azalma görülebilir.
  4. Yağışlı havalarda jant yanaklarının ıslanması sebebiyle fren performansında azalma görülebilir.
  5. Uzun süreli inişlerde, fren papuçları jant yanaklarını ısıttığı için iç lastik eriyip patlayabilir.
Tüm bu bilgiler ışığında, planladığınız tur rotasının yol ve iklim koşullarını, arıza durumunda yedek parça temini veya servis imkanlarını, iş başa düştüğü zamanki bakım/onarım bilgi/tecrübenizi ve tabii ki maddi imkanlarınızı hesap ederek, kullanım amacınıza en uygun düşecek fren sistemini belirleyebilirsiniz.
 
Herkes ıslaklığı yazmış ama çamur ile ilgili yorum yapan olmamış -ya da ben kaçırdım. Frenlerle ilgili yaşadığım en büyük sorunlardan biri çamurlu yolda kaliper fren (yol bisikletindeki v-fren) kullanımı ile ilgiliydi. Toprak yolda yağmura yakalanınca jantlar çamura batmıştı ve fren tutmuyordu, ve öyle sesler çıkarıyordu ki jant yüzeyleri kazınıyor gibi geliyordu. Selpaklarım hızla bitince yoldakilerden istemek zorunda kalmış ve bazı artist bisikletçi arkadaşlar tarafından dilenci muamelesi görmüştüm (Bisikletlere dikkat etmedim, şimdi düşünüyorum karbon muydu acaba😅). Sonuçta 10-15 km yokuşlu rota beni epey zorlamıştı.
Islanan jantlardaki sorun bir dereceye kadar iyi bir v-fren setiyle belki halledilebilir ama rotada uzun süreli çamur olasılığı yüksekse sanırım disk fren en iyisi.
 
Her fren türünün kendine göre avantajları ve dezavantajları var...

Hidrolik Disk Frenler

Bugün hemen hemen tüm dağ bisikletlerinde, birçok şehir, yol, gravel bisikletinde ve bazı uzun tur bisikletlerinde (Surly ve Koga) kullanılan fren türüdür. Bu türün mekanik çalışan (telli) modelleri de vardır ama kullanımı neredeyse yok denecek kadar az olduğu için şimdilik onu es geçelim.

Avantajları

  1. Frenleme kuvvetini hidrolik basınç sağlar. Bu sayede fren koluna uygulayacağınız çok az bir kuvvetle bile güçlü frenleme yapabilirsiniz.
  2. Frenleme jant yanağında değil, rotor (disk) üzerinde yapılır. Böylece jantlarınız aşınmaz.
  3. Jantın akordu bozulduğunda fren performansında bir azalma olmaz.
  4. Yağışlı havalarda jant yanaklarının ıslanması sebebiyle fren performansında görülen azalma disk frenlerde görülmez.
  5. Uzun süreli inişlerde, V frenlerde fren papuçları jant yanaklarını ısıttığı için iç lastik eriyip patlayabilir. Disk frende böyle bir risk yoktur.
Dezavantajları

  1. Hidrolik frenlerin tamir ve bakımı için özel bir tamir/dolum seti ile bilgi/tecrübe gerekir. Kapalı sisteme yağ dolumu yapmak, sistemin (varsa) havasını almak her kullanıcının yapabileceği işler değildir. Hele bir de kuş uçmaz, kervan geçmez bir yerde sistemin yağı boşalırsa çok büyük sıkıntı yaşarsınız.
  2. Disk frenlerde frenleme esnasında oluşan kuvvet önce rotora (diske), rotordan göbeğe, göbekten jant tellerine, tellerden de lastiğe ve yola iletilir. Özellikle yüklü tur bisikletlerinde bu durum jant tellerinin kırılmasına yol açabilmektedir. V frenlerde kuvvet jant tellerini bypass ettiği için böyle bir risk yoktur.
  3. Uzun süreli inişlerde, sürtünme sebebiyle ısınan rotor (disk) veya fren pad'i yüzünden fading denilen, fren performansında ısıya bağlı azalma görülebilir. Bazı durumlarda iklim koşullarına bağlı olarak frenlerin tamamen iptal olabilme ihtimali de vardır. Birçok üretici, daha çabuk soğuyan çift katmanlı rotorlar ve ısı dağıtıcı plakaya sahip fren pad'leri ile bu sorunu asgari düzeye indirmeye çalışmakta.
Hidrolik V Frenler

Bu fren tipinden pek bahsedilmese de, tur bisikletlerinde yaygın olarak kullanılan bir fren türüdür. Bugün sadece Magura firması tarafından üretilmektedir.

Avantajları

  1. Frenleme kuvvetini hidrolik basınç sağlar. Bu sayede fren koluna uygulayacağınız çok az bir kuvvetle bile güçlü frenleme yapabilirsiniz.
  2. Hidrolik V frenlerde frenleme esnasında oluşan kuvvet jant tellerini bypass ederek doğrudan yola aktarılır. Bu yüzden disk frenlerde görülebilen, jant tellerinin kırılması riski bu fren tipinde yoktur.
  3. Fren papuçları uzun ömürlüdür, değiştirmesi çok kolaydır.
  4. Magura firması, ürettiği hidrolik V fren sistemlerinin en az 5 yıl bakım/dolum gerektirmediğini iddia etmektedir. Çok sayıda kullanıcının tecrübesi de bu savı doğrulamaktadır.
Dezavantajları

  1. Frenleme jant yanağında yapıldığı için uzun vadede jantları aşındırır.
  2. Jantın akordu bozulduğunda fren performansında azalma görülebilir.
  3. Yağışlı havalarda jant yanaklarının ıslanması sebebiyle fren performansında azalma görülebilir.
  4. Uzun süreli inişlerde, fren papuçları jant yanaklarını ısıttığı için iç lastik eriyip patlayabilir.
  5. Her ne kadar üretici firma 5 yıl boyunca bakım/dolum gerekmediğini iddia etse de, herhangi bir arıza durumunda tamiri/dolumu profesyonel yardım gerektirebilir. Her ülkede/şehirde Magura hidrolik V frenlerin yaygın kullanımı olmadığı veya bilinmediği için, frenlere servis verebilecek bir bisikletçi bulamayabilir, yedek parça temin edemeyebilirsiniz.
  6. Fren papuçları, mekanik V frenlerde kullanılan papuçlara nazaran ortalama 2-3 misli pahalıdır.
Mekanik V Frenler

Avantajları

  1. Bu fren türünün en büyük avantajı, tamir/bakım yapmanın oldukça kolay ve ucuz olmasıdır. Bugün dünyanın en ücra köşesine bile gitseniz, bir çift fren papucu veya fren teli bulabilir, bunları bisikletinize kendiniz kolayca söküp takabilirsiniz.
  2. Orta segment ve üzerine çıkıldığında (örneğin Shimano Deore, Deore LX, Deore XT), kuru hava koşullarında hidrolik disk frene yakın bir frenleme performansı vardır.
  3. V frenlerde frenleme esnasında oluşan kuvvet jant tellerini bypass ederek doğrudan yola aktarılır. Bu yüzden disk frenlede görülebilen, jant tellerinin kırılması riski bu fren tipinde yoktur.
Dezavantajları

  1. Frenleme kuvveti tamamen parmaklarınızın kuvvetine bağlıdır. Yüklü tur bisikletlerinde, hele bir de yokuş aşağı inişte bu durum parmaklarınıza işkence çektirebilir, yeterli fren kuvveti uygulamakta zorlanabilirsiniz.
  2. Frenleme jant yanağında yapıldığı için uzun vadede jantları aşındırır.
  3. Jantın akordu bozulduğunda fren performansında azalma görülebilir.
  4. Yağışlı havalarda jant yanaklarının ıslanması sebebiyle fren performansında azalma görülebilir.
  5. Uzun süreli inişlerde, fren papuçları jant yanaklarını ısıttığı için iç lastik eriyip patlayabilir.
Tüm bu bilgiler ışığında, planladığınız tur rotasının yol ve iklim koşullarını, arıza durumunda yedek parça temini veya servis imkanlarını, iş başa düştüğü zamanki bakım/onarım bilgi/tecrübenizi ve tabii ki maddi imkanlarınızı hesap ederek, kullanım amacınıza en uygun düşecek fren sistemini belirleyebilirsiniz.

Çok iyi anladım çok teşekkür ederim. Fakat anladıkça sorularım da arttı. Keşke anlamasaydım. Surly LHT rim brake, mekanik V fren grubuna mı giriyor?

Bahsettiğiniz dezavantajlara istinaden, uzun süreli bir inişte, fren papuçları jant yanaklarını ısıttığı için iç lastiğin erimesi mi daha ciddi bir vaka, yoksa yine uzun süreli inişlerde, sürtünme sebebiyle ısınan rotor (disk) veya fren pad'i yüzünden fading denilen, fren performansında ısıya bağlı azalma durumunda iklim koşullarına bağlı olarak frenlerin tamamen iptal olabilme ihtimali mi daha ciddi?

Tüm opsiyonları göz ardı edip sadece bu iki faktöre bakarsak hangisi alınmalı?
 
Çok iyi anladım çok teşekkür ederim. Fakat anladıkça sorularım da arttı. Keşke anlamasaydım. Surly LHT rim brake, mekanik V fren grubuna mı giriyor?

Bahsettiğiniz dezavantajlara istinaden, uzun süreli bir inişte, fren papuçları jant yanaklarını ısıttığı için iç lastiğin erimesi mi daha ciddi bir vaka, yoksa yine uzun süreli inişlerde, sürtünme sebebiyle ısınan rotor (disk) veya fren pad'i yüzünden fading denilen, fren performansında ısıya bağlı azalma durumunda iklim koşullarına bağlı olarak frenlerin tamamen iptal olabilme ihtimali mi daha ciddi?

Tüm opsiyonları göz ardı edip sadece bu iki faktöre bakarsak hangisi alınmalı?

İlk sorunuzun cevabı, evet Surly LHT rim brake modeli klasik V frendir.
Ben de V fren kullanıyorum. Disk frenin ısınma sebebiyle tutmamasını veya bisiklet yüklü haldeyken jant teli kırma ihtimalini göze almaktansa iç lastiğin patlama ihtimalini göze almayı tercih ederim.
 
Geri