Jordanred Bisiklet Forması, Bisiklet Taytı ve Bisiklet Giyimine Dair Her Şey

Göbekten vitesli şehir ve tur bisikleti avantaj ve dezavantajları

Merhaba,
Yaklasık 1 aydır Kalkhoff tur bisikleti kullanıyorum. Üzerinde Rohloff vites sistemi var. Vites sistemi 100.000 km kadar garantili,bakım hiç yok benim kullandığım zincirli sistem. Yabancı forumlarda 70.000 km açılmıs bir rohloff gördüm dişliler pırıl pırl duruyordu. 5.000 km. bir yağ değişimi yapılıyor. Aynakol 42 arka ruble 17. Beni yormadı çok performansı olan biri değilim. Vites değistirmek çok basit ve keyifli. Daha önce Nuvinci N360 vites sistemi olan bir katlanırım vardı, ikisi arasında kıyas dahi yapılamaz diye düşünüyorum.
 
  • Beğen
Tepkiler: Erhan Ertan
Scudo
@Ediko hocam rahlofu duyduk memnun olmayan yok. Ben tur yapabileceğimi çok sanmıyorum. İki yıkdır fırsat bulamadım. Yani rahloff bana çok gelir. Alfine 8 yeterli olur diye düşünüyorum. Günlük kullanımda da kayış çok avantajlı olur beklentisi ile kayışlı bir bisiklet bakıyorum. Umarım istediğüm gibi bir bisiklete kavuşurum.
 
  • Beğen
Tepkiler: Ediko
İnşallah istediğin gibi bir bisiklete kavusursun. Rohloff benim aklımda hep vardı ama fiyatlar çok uçuktu. En sonunda sahibinden.com da yakaladım bu şekilde nasıp oldu. İllaki tur yapılacak diye bir şey yok zaten bu tarz kapalı sistem vitesler heryerde cok kullanıslı. Selamlar
 
@Ediko yeşekkürler. Keşke denk gelsede bende alsam ikinci el birşey. Sıfır almak çok mantıklı gelmiyor. Ama kadro boyu uyması çok önemli ve ben 184 boydayım, genelde kadrolar küçük. İkinci eli takipteyim, denk getirirsem alıcam. Kosmet bakalım. Ben bisikleti birinci olarak ulaşım aracı olarak görüyorum. Bu yüzdende de aradığım kriterler buna göre. Dinamolu, bagajlı ve kayoşlı.
 
  • Beğen
Tepkiler: Ediko
Bende şu anda kayışlı sistemli Alfine 11 li bir bisiklet var. Ancak bu bisikleti nasıl tasarladılarsa artık, 11. viteste 90 kadansla 70 km hız yapılıyor. Tabi sadece yokuş aşağı :) Haliyle 1. vites te yeteri kadar hafif değil. Önde 50, arkada 24 dişli bir sistem ile geldi. Önü küçültüp arkayı büyütmenin yollarını araştırdım ama ön-arka dişli ve kayışın komple değişmesi gerekiyor. Bunlar da toplamda 1500 tl civarında maliyet tutunca zincire geçmeye karar verdim.

33 dişli bir aynakolla 21 arka dişli aldım, bir de shimano tek vites zincir, aynakola uygun kare orta göbek ile sistemi tekrar dizayn ettim. Tabi kayışın konforu apayrı, yağ gibi kayıyor, tertemiz bakımı sadece su tutup çevirmek. Ama ben Fethiye'de yaşadığımdan ve sadece ulaşım amaçlı kullanmadığımdan dağlarla epey haşır neşirim. Yerine göre %15'e kadar eğimli yerlerde dolaştığım oluyor. Hal böyle olunca da 1. vitesi yumuşatmak elzem oldu ve zincire geçtim. Zincir düz bir hatta çalıştığından ses vs zincirde de yok. Kayış gibi yağ misali olmasa da zincir de konforlu oldu. Orjinal kayış, aynakol ve arka dişli elimde orjinal olarak duruyor. 20 dkda kayışlı yapabiliyorum sistemi.

Bende ayrıca bir tane 3'lü aynakolla kullandığım nexus 8'li bir bisiklet ve tekli aynakolla kullandığım bir nexus 8'li bisikletim daha var. Bu sistemleri deneyimledikten sonra asla klasik vites sistemli bir bisiklete geri dönmem. Genel kullanım için nexus 8 uygun dişlilerle gayet yeterli, alfine 11 efsane.

Rohloff'u ben de çok düşündüm fakat bir takım handikaplarından dolayı vazgeçtim. Mesela servisi sadece İstanbul'da. Yağ veya zincir dişli değişimi için İstanbul'a gitme fikrihiç hoş değil. Garanti sıkıntısı yaşamamak için de kendimiz elleyemiyoruz. 5-8.000 arası kullandığımdan en az her sene bakım için İstanbul'a gitmek yol ile beraber en az 1500 tl masraf demek. Ayrıca da ben sistemle kendim uğraşmayı da severim. Dişli oranlarını değiştireyim, kafama göre ayarlayayım falan. Rohloff'ta böyle bir şey yapamazsınız. Tek bir arka dişlisi bile orta halli bir aynakol fiyatına satılıyor ki bu dişlilerin ömrü de çoook uzun değil. Yaklaşık her bakımda zincir ve arka dişli değişir diye düşünüyorum.

Biraz uzattım sanırım. Uzun lafın kısası göbekten vitesler candır. Kayış diye takılmaya da bence gerek yok. Kendiniz toplayacaksanız da mutlaka kadroda zincir gerdirme sistemi olmalı. Mümkünse kadro eccentric bottom bracket denen egzantrik orta göbekli olsun, değilse arka çatalda gergi rayları olmalı.

Kullandığım sistemlerle ilgili merak ettiğiniz bir şey olursa sorun, cevaplamaya çalışırım...
 
@ozgurgokalp hocam günlerdir arayıp bulamadığım şeyi sizde buldum ve çok mutlu oldum. Benim aklımda breezer var. Linkini paylaşayım. Bulabilirsem focus belt kadro veya sub belt kadrolar var onlardan almaya çalışıyorum. Ben ayrıca dinamo falan olsun diye düşünüyorum. Ağırlığıaçıkçası çok dert etmiyorum.
Sizin breezerla ilgili fikrinizi merakla bekliyorum.
(link)

Hocam önden eksilttiğiniz diş kadarını arkaya ekleseniz, yani önü elli yerine 48, arkayı 20 yerine 22 yapsanız kayış değişimine gerek olurmu?
 
@çağrı can
Breezer'lar benim çok hoşuma gitti. Linkteki bisiklet te harika ve bence fiyatı da gayet uygun. Sadece kayış sistemi bisikletin fiyatının yarısı kadar.

Diğer sorunuza gelince de benim ön 50 arka 24 dişti. Maalesef önden eksilttiğimi arkaya ekleyemiyorum. Arkada daha büyük dişli yok. Epey araştırdım, maalesef çözüm bulamadım ama şu anda sistemim gayet iyi oldu. Şikayetim yok...
 
Arkadaşlar 1 adet Nexus8, 1 adet Sram S7 göbekten vites (ayrıca göbekten shimano dinamolu) ve ayrıca 1 adet 3x10 rubleli bir bisiklete sahip biri olarak ben de biraz deneyimlerimi paylaşayım.
@Çağrı Çan sorduğun sorular için:
1. Göbekten vitesli kadrolarda arka tekeri sökmek için anahtar mı gerekiyor?. Bu aldığın kadro ve göbekten vites çeşidine bağlıdır. Halihazırda standart QR olarak üretilen marka/modeller bulunmaktadır. Bu durumda anahtarsız QR keyfini yaşayabilirsin.

2. Kayışlı model az ve pahalı olduğu için zincirli alınırsa aynakolu ikili sistem yapmak pahalı ve zor bir uğraş mı olur? Yapanlar var ama bununla hiç uğraşmaya değmez. Kayışlı ve zincirlinin birbirine göre dezavantajları var (Kayışlar standart arka dişliler için üretildiğinden dolayı- kayışa ekleme çıkarma yapamazsın- Bu durumda dişli oranları ile oynaman gerektiğinde sadece arka dişliyi değil kayışını da değiştirmen gerekli-hele hele ön dişliyle hiç oynama şansın olmayabilir vs.). Ayrıca zincirli de olsa kafana göre aynakol diş sayısı ve arka dişli sayısı oranı yapamazsın. Her üreticinin belirli bir aynakol dişli sayısı/arka dişli oranı vardır. Bu Nexus 8 'de yaklaşık 2.00 'dır. Sram S7 'de 1.87 'dir. Rohloff 'ta sürücü ağırlığına göre değişir. Bu değerlerin altına inersen garantisi kalmaz. Ama pratikte inebilirsin. Örneğin ben SRAM S7 yi 38 ön dişli 24 arka dişli 1.58 oranı ile yıllardır sürüyorum.Herhangi bir sorun yok. Tabi sorun olup olmaması sürücünün kilosu ile de alakalı. Kilon az ise bu oranı güvenli bir şekilde azaltabiliyorsun ve problem olma ihtimali azalıyor. Fakat yaptığım araştırmada kilonuz ne olursa olsun pratikte bu işe girenlerin SRAM s7 için 1.5 oranının altına inmeyin dediklerini öğrendim. Benim kilom 80. Muhtemelen 100 kiloluk birisi binip rampada zorlasa benim S7 'ye bir süre sonra veda ederim :)

3. Uygun fiyatlı kayışlı sistem en az 7_8 vitesli model ne önerirsiniz? Uygun fiyatlı olarak Shimano'nun serileri olacaktır. SRAM s7 üretilmese de yurtdışında (özellikle Almanya 'da halen ebay gibi sitelerde) satılmaktadır-tabi sadece zincirli.


Bunun dışında:
Eğer bisikleti aktif şekilde şehiriçi günlük ulaşım aracı olarak kullanıyor iseniz ön göbek dinamolu ve arka göbek vitesli tavsiye ederim. Hiç değilse temizliği ve bakımı kolay oluyor. Ancak ön göbek dinamosu az da olsa (kısa yolda farketmek imkansız) bir fren gücü hissettiriyor. Her ne kadar sürerken dinamo açık değil iken bu pek hissedilmese de (uzun yol yapınca anlayorsun :) ) Dinamoyu açınca kendini hangi dinamo olursa olsun (şimdi Son vs. dinamolarda bu az diyenler çıkacak. Onlara tavsiyem: Bunu hissetmek için önce dinamosuz bir bisikleti gidonun ortasından tutup ön tarafını kaldırarak tekerini çevirsinler, sonra dinamolu bir göbekte farlar kapalı iken çevirsinler, sonra aynısını farlar açık iken çevirsinler. Farkı açıkça anlayacaklardır.Farlar açık iken o göbekteki zorlanma hissini alabilsinler). Kısacası her halükarda ön dinamoda "drag" denen olay kaçınılmaz. Bu farlar açık iken kendini en fazla hissettiriyor. Ama dediğim gibi günlük ulaşım aracı olarak kullanan veya uzun tura çıkan birisi için önemsiz bir durum olarak kabullenebilir.

Arkadan göbekli viteslerde istediğin zaman vites değiştirebilirsin bunda sorun yok. Sadece vites değişimi aşamasında pedallara fazla basınç uygulamaman lazım veya kısa saniyeli bir ara vermen lazım (her marka model için bu basınç farklı).Yoksa kendini farklı viteslerde bulabilirsin (Buna da itiraz edenler olacak yok Alfine'de , Rohloff 'ta bu tip bir durum yok. Pedala ağır basınç uygularken de değiştirebilirsin diyenler olacak. Teoride evet ama denemiş biri olarak pratikte uyguladığın basınç miktarına bağlı olarak malesef hayır.)

Göbekten vites bakımsız değildir. Yine periyodik olarak üreticinin dediği şekilde ve artalıkta yağlaman lazım. Bunun dışında uzun yıllar başkaca bakıma gerek olmayacaktır.

Yukarıda dediğim gibi, göbekten viteslerin sağlığı için üreticinin tavsiye ettiği belli bir aynakol/ruble oranı vardır. Bu ise rampalar için gerekli olan vites oranını düşürmene yarar ve rampaları daha rahat çıkarsın. Fakat üreticinin tavsiye ettiği oranları küçültmek arka göbek iç tarafındaki stresi artıracağı için senin riskin olur ve bu oranları çok düşürmek tavsiye edilmez. arka göbeğe veda edebilirsin. Hele kayış sistemi ise bu oranları kafana göre yapamazsın (kayış uzunluğu ile oynayamayacağın için). Kayış olunca mecburen piyasada o ürün için üretilen kayış/arka dişlisayısı/Ön dişlisayısı kombinasyonuna zorunlu olarak uymak durumunda kalırsın. Ama hiçbir zaman standart arka 10 rubleli bakımlı bir günümüz sistemlerinin vites oranlarına ve performansına ulaşmayı hayal etme. Genelde bu tip sistemlerin vites aralıkları rubleli sistemlerden daha fazladır. Örneğin 1 vites düştüğünde/büyüttüğünde o anki vites o anki yol durumuna göre ya çok yumuşak kalacak yada çok sert olabilecek böylece o anki hızın ve performansını koruyamayıp mecburen ilgili vites oranına uymak için hızını azaltacaksın yada pedala daha fazla kuvvet uygulamak durumunda kalacaksın. Bir türlü nefes/bacak kuvveti ilişkisini performansını koruyarak yol durumuna göre devam ettiremeyecksin.


Dediğim gibi günlük ulaşım aracı veya kısacık turlar için (Rohloff bir nebze vites oranları açısından diğerlerine göre daha iyi olduğundan uzun turlar için de ideal)
göbekten vites uygun. Fakat çok fazla rampa çıkış performansı bekleme (Yine rohloff burada diğerlerine göre üstün).
Eğer spor amaçlı (fitness vs.) sürüşler veya performans sürüşleri yapıyor isen (hele hele bol rampalı bir yol ise) rubleli bir sistem kaçınılmaz olacaktır.
 
@nafara teşekkürler hocam. Ben daha çok ulaşım için alacağım ve bu yüzden vites aralığının çok olmasının pek bir önemi yok diye düşünüyorum. Spor içün en zevklisi bence yol bisikleti.
Sanırım nexus 8 bana yetecek sizlerin yorumlarına göre.
 
@çağrı can

Amacına en uygun dediğin gibi Nexus 8 olacaktır. Pişman olmayacağına eminim. Sadece öneri olarak kayışlı değil de zincirli yapar isen gerekmesi durumunda hiç değilse arka dişliyi değiştirip rampalar için biraz ek takviye niteliğinde vites oranı konusunda oynama yapma şansın olur (Tabi kayışlı sistemin neredeyse bakım gerektirmeyen yönünden taviz vermiş olacaksın ve bu hatırlatmayı sürdüğün yolların durumunu bilmediğim için yapıyorum. Bunu en iyi kıyaslayacak yine sensin). Alırsanız şimdiden hayırlı sürüşler dileğiyle
 
  • Beğen
Tepkiler: Erhan Ertan
@Yusuf'san ben de bir bisikletimde ayni zinciri kullaniyorum.
Erdoganlar bisiklette kmc hl 710 diye satiliyor. Cepten link kopyalayamiyorum.
Bu tur zincirlere half link deniyor.
 
  • Beğen
Tepkiler: Yusuf'san
@AbdülkadirArtan teşekkürler göndermiş kadar oldun, ek olarak ihtiyaç yok da kople bu zincirden kullansak nasıl olur acep diye düşündüm?

@ozgurgokalp görünümü hoşuma gitti başka faidesi de var mıdır? Sen kendin mi taktın bisikletinin üzerinde orjinalinde mi vardı?
 
@Yusuf'san Ben kendim taktım. Faydası şu: zincirde bir miktar boşluk olsa dahi dişli ile ilk karşılaştığı nokta diğer zincirlere göre biraz daha geniş olduğundan zincir atmıyor. Takarken geniş kısmını ileri olacak şekilde takacaksınız. Bu zincir sayesinde zincir gerdirmeye ihtiyaç kalmıyor denebilir.
 
  • Beğen
Tepkiler: Yusuf'san
@ozgurgokalp peki bu linkdeki ybn mi sendeki kmc mi daha iyi?
(link)
 
@Yusuf'san bir yorum yapamayacağım ama bu tür zincirler sağlam oluyorlar. BMX ve Fixie bisikletlerde kullanılıyorlar. Benimki güzel diyebilirim. Fakat diğer zincirlere göre biraz daha ağırlar, onu söyleyeyim...
 
  • Beğen
Tepkiler: Yusuf'san
Anladığım kadarıyla kayışlı sistem bir kadro aldığımda istediğim zaman zincirliye ucuza mal ederek geçebilirim. Bu yüzden bile kayışlıyı tercih edebilirim diye düşünüyorum
 
@çağrı can evet haklisiniz. 50 lira tekli aynakol, 25 lira arka dişli, 85 lira zincirle olay bitiyor. Tabi aynakolda fantezinin sonu yok :)
 
arkadaşlar merhaba epeydir göbekten vitesli bir bisiklet almayı düşünüyorum. Burada ki bilgileri takip ediyorum.Şu aralar linkteki bisikleti almayı düşünüyorum. Merak ettiğim bu bisiklet te zincir gergisi var neden olabilir acaba. Ayrıca kayışlı sistemin kilometre olarak ömrünü yazmış bazı arkadaşlar yıl olarakta bir ömrü var mı.

(link)
 
Geri