Jordanred Bisiklet Forması, Bisiklet Taytı ve Bisiklet Giyimine Dair Her Şey

İkinci el bisiklet alma rehberi

Edip D.

HTFU!
Kayıt
12 Haziran 2011
Mesaj
3.621
Tepki
5.219
Şehir
Sarıyer, İstanbul
Başlangıç
2000—01
Bisiklet
Diğer
Artık sezon sonu geldi. Bir gaz ile bisiklet alıp "eaaah" deyip satan veya "çok güzel bir şey bu" deyip elindeki ilk bisikletini çıkarıp daha iyisini almak isteyenlerin bisikletleri yavaş yavaş piyasaya düşmeye başladı. Eh, tabii bu da alıcılar için fırsat kapılarını açtı. Peki kullanılmış bir bisiklet alırken nelere dikkat etmemiz gerekiyor... Elimden geldiğince bunları anlatayım istedim.

Cyclo_carrying_used_bicycles.jpg

Bisiklet Tipi
İlk olarak almak istediğiniz bisiklet tipini seçmek tabii ki en doğrusu olacaktır. Yarışlara katılmak için yol bisikleti mi arıyorsunuz, yoksa işe gidip gelmek için şehir bisikleti mi, belki de en iyisi kendinizi dağa taşa vurmak için bir dağ bisikleti almaktadır. İlk önce bunun kararını vermeniz gerekiyor.

Kadro Boyu
2. el bisikletlerin fiyatları bazen çok cazip olsa da kadro boyu uygun olmadıkça pek bir anlamı kalmıyor. Bisikletlere bakarken ilk olarak kadro boyuna dikkat etmek önemlidir. Yapınıza göre küçük bir bisikleti ucuza almak, “geçen gün bir ayakkabı aldım, 36 numara. Normalde 48 giyiyorum ama fiyatı çok uygundu” demekten farksızdır. Bu nedenle bu işin ticaretini yapmayacaksanız uygun kadro boyu almak sizi bayağı bayağı rahat ettirecektir.

Kadro Kontrolü
Hem fiyatı hem kadro boyu uygun bir bisiklet buldunuz ve almak için satan kişi ile buluştunuz diyelim (bunu yaparken de buluştuğunuz yerin kalabalık bir yer olmasını tercih edin derim ben, ne olur olmaz ). İlk olarak bisikleti uzaktan bir inceleyin. Herhangi bir yamuğu görünmüyorsa yavaş yavaş derine inin.

1) Çizik ve Çatlak Kontrolü
Kadronun her noktasını çatlaklar için kontrol edin. Zaten 2. el bisiklet alırken çiziksiz, süper durumda bir bisiklet beklemeyin, bu yüzden küçük çizikleri göz ardı edebilirsiniz. Bunlar muhtemelen boya çiziğidir. Siz kullanırken de birçok kez çizilecek. Bisiklet bu, çizik için üzülmemek lazım. Ancak çok çok derin çizikler bir hasarı gösteriyor olabilir. Bunlara dikkat edip elinizle etrafına ufak ufak bastırın. Eğer bir esneme varsa bu çatlak olabilir. Profesyonel birine göstermek mantıklı olacaktır bu durumda. Özellikle bisikletin stres yerlerini kontrol etmek mantıklı olabilir. Yani ön ve arka maşa bacakları, sele borusunun girdiği yer, alın borusunun alt ve üst kısmı strese en çok maruz kalan yerler olduğu için bu bölgeler çatlak olabilecek başlıca noktalardır. Çelik bisikletler kaynak konusunda iş görse de alüminyum veya karbon bisikletlerin kaynağı daha zordur. Yüksek meblağlarda masraf çıkarabilir.

2) Paslanma Kontrolü
Yeni nesil bisikletler genelde çok paslanan arkadaşlar değillerdir. Ama yine de kontrol etmekte fayda var. Bisikletin sağını solunu bu tip durum için kontrol edin. Eğer böyle bir durum gördüyseniz silmeye çalışın. Eğer siliniyorsa veya tırnağınızla kazıdığınızda altında pıspırıl metal görüyorsanız sıkıntı çıkmayacaktır. Ancak kazıdıkça alttan yenisi geliyorsa veya kazımaya başladığınızda bisiklet kırıldıysa bir sorun olabilir.

Rusty-bike (Custom) (2).jpg

Bunu almayın mesela

3) Kadro orijinalliği
Üst düzey bir bisiklet alıyorsanız ekstra dikkat etmeniz gereken bu konu var (maalesef). İlk olarak alüminyum bir bisiklet alıyorsanız içiniz rahat olabilir. Uzakdoğu'da üretilen, gerçeği ile alakası olmayan birçok "çakma" bisikleti genellikle pahalı, üst düzey karbon bisikletleri taklit ederek yapıyorlar. Bisiklet orijinalliğini anlayabileceğiniz birkaç nokta var. Bisikletin orijinalini biliyorsanız boyasında farklılıklar olması çok muhtemel. Hem üzerindeki logodan hem de boyanın kalitesinden bu anlaşılabilir. Eğer bu şekilde anlayamıyorsanız kadronun geometrisini inceleyebilirsiniz, burada da farklılıklar olacaktır. Yok o da birebir aynı ise kadronun altında bulunan seri numarayı alıp üretici firmaya sorabilirsiniz. Veya en garanti yol, bisikletin faturasını satıcıdan rica etmektedir. Bu hem orijinalliğini hem de çalıntı olup olmadığını gösterebilecektir.

Jant ve Lastik Kontrolü
Yol ile temasınızı sağlayan tek şey lastikleriniz ve jantlarınızdır. Lastiklerinizi ucuza değiştirebiliyor olsanız da jantlar daha çok masraf çıkaracak parçalardır.

1) Jant Kontrolü
İlk olarak jantta herhangi bir jant telinin eksik olmadığından emin olun. Tel eksikliği stres dengesini bozacağından jantın mukavemetini azaltacaktır. Herhangi bir tel eksik değilse tellerin gerginliğini elinizle test edin, yan yana iki teli avucunuzun içine alıp hafif hafif sıkın. Aralarında gerilim farkı çok olan teller varsa muhtemelen akorda ihtiyacınız olacak. Neyse ki bu işlem de oldukça ucuza yapılabiliyor.
Jant setinin göbeklerini herhangi bir çatlak için kontrol edin. Bisikleti kaldırarak jant göbeklerini dinleyin. Eğer dünya dışı sesler duyuyorsanız göbek içinde sorun olabilir. Eğer göbek sorun çıkarırsa göbeği değiştirmeniz gerekebilir ki bu olunca jantın tekrar örülmesi işin içine girer ve masraflar yükselir.
Jant göbeklerinde de sorun yoksa son olarak çemberi kontrol edin. Jant tellerinin girdiği noktaları mikro çatlaklar inceleyin. Bu çatlaklar çok önemli görülmemekle beraber sizin yapınız ve sürüş stiliniz ile büyüyebilecek çatlaklardır. Bu tip çatlaklara rastlarsanız bunlar size sonradan sorun çıkarabilir.

Mikrocatlak.jpg

Biraz ilerlemiş bir mikro çatlak

2) Lastik Kontrolü
Lastikler çok masraf yapmadan değişebilse de kontrol etmekte fayda var tabii ki. Lastiğin sağını solunu yırtıklar için kontrol edin. Mümkünse lastiği çıkarıp içten de kontrol edin. Ayrıca bombe yapmış lastikler de sorun çıkarabileceği için bombeler ve baş vermiş baloncuklar için bir bakın etraflıca.

Çekiş Sistemi Kontrolü
Burada çıkan sorunlar -kırık parça olmadığı sürece- kolaylıkla halledilebilecek şeyler. Bisiklet elektronikten ziyade mekanik bir sistem olduğu için (Di2’li bir sistem alıyorsanız bir şey diyemem tabii ki) tamirleri de oldukça kolaydır.

1) Vites Sistemi Kontrolü
Vites sistemi parçalarını ilk olarak gözle kontrol edin. Vites/fren kollarında, ön aktarıcıda, arka aktarıcıda, aynakolda veya rublede gözle görülen bir sıkıntı var mı; kırık olur, yamukluk olur. Yoksa elle incelemeye geçebilirsiniz. İlk olarak vitesleri bir iki tık oynatın doğru çalışıyor mu diye. Daha sonra arka tekerleği kaldırıp elinizle pedalı çevirmeye başlayın ve tüm viteslerin geçişinin doğru olduğundan, arada kararsızlıklar veya çok çılgın sesler olmadığından emin olun. Pedalı elinizde tutup normal dönüş aksına dik bir şekilde ileri geri oynatmaya çalışın, tıkırdamaması gerekiyor. Tıkırdıyorsa orta göbekte bir boşluk ve hatta sıkıntı olabilir. Yine aynakol, rubleyi ve vites-fren tellerini paslanma için kontrol edin.

2) Fren Sistemi Kontrolü
Fren kollarını sıkın, normalde olandan farklı bir his varsa (çok sert olması, takılıyor olması, doğru bir şekilde eski pozisyonuna dönmemesi vs.) bir sorun olabilir. Fren pabuçları genellikle hızla tükenen kişiler. Bunları oldukça ucuza değiştirebilirsiniz ama yine de doğru bir şekilde çalışıp çalışmadığına emin olun (sonuçta sizi durduracak tek aksam o). Hidrolik sistemler için pistonların etrafında yağ sızıntısı olup olmadığını, hatta tüm kablo boyunca böyle bir sıkıntı olup olmadığını dikkatlice kontrol edin.

Diğer Genel Kontroller
– Seleyi kontrol edin. Sele raylarına ve sele altına bakın, herhangi bir çatlak çok kötü sonuçlar doğurabilir. Düşünmek bile istemiyorum...
– Gidon ve gidon boğazını kontrol edin. Bisikletin ön tekerleğini bacaklarınızın arasına sabitleyin. Gidonu hafif hafif sağa sola çevirmeye çalışın. Bir boşluk olmadığına emin olun. Gidonu tutup sağlam bir şekilde sallayın. Bisikletin de komple sallanması gerekir (mantık olarak). Yok ama arada garip tıkırtılar, titreşimler veya farklı bir durum hissediyorsanız bir sıkıntısı olabileceğini göz önünde bulundurun.
– Maşa boşluğunu kontrol edin. Ön freni sıkarak bisikleti olduğu yerde hafif hafif öne arkaya oynatın. Herhangi bir tıkırtı veya oynama olmaması lazım. Furç kapağı vidasını sıkmak bu sorunu çok büyük ihtimalle çözecektir ama yine de alın borusunun içini bir kontrol etmek gerekebilir.
– Bisikleti alıp bir iki defa yere vurun yavaşça. Üzerinden herhangi bir parça düşüyorsa yine bir sıkıntı olma ihtimali var :).
– Son olarak bisikleti alıp 5-10 dakika kullanın. Zaten bir sorun varsa o anda kendini belli edecektir.

Eh artık yeni 2. el bisikletinizi güle güle kullanın :)

Kaynak: (link)
 
Scudo
"geçengün bir ayakkabı aldım, 36 numara. Normalde 48 giyiyorum ama fiyatı çok uygundu” demektenfarksızdır. " ehehehehe tespit super. Tesekkur ederim faydali bir paylasim olmus
 
En önemlisi çalıntı olup olmadığını kontrol edin. Çalıntı çok bisiklet satılıyor. Bunun için en önemli belge satıldığı yerden onay almak veya fatura sorgulamak.

Yazı çok güzel eline sağlık.
 
@ulas

O bölüm aklımdaydı, unutmuşum. Ekledim onu da :)
 
  • Beğen
Tepkiler: Utku D
@Edip Dinçer merhaba edip abi büyük firmalar LOOK SPEC CANN SCOTT vs pisletin 2. Sahibine garantiden yararlanma hakkı tanımıyo bu konuda napabiliriz atıyorum gittim 7/8 bin liraya bisiklet aldım 2 sene kullandım çatlama oldu napıcsm ? 2. Sahibisin kardeşim yürügit diyolar resmen..
 
@Ulaş Çavuşoğlu
Ağızın iyi laf yapıyorsa büyük firmalar genellikle o fatura işine çok takılmıyor. Sonuçta ilk sahibi, 2. sahibi farketmiyor marka güvenirliği için.
Scott için benim öyle oldu, kırılan kadrom için Scott İsviçre, "kaza sonucu kırıldığı için değiştirme yapamayız ama her türlü yardımcı olmaya çalışacağız" demişti ve Türkiye distribütörüne yolladığı maili bana da yönlendirmişti;

Please find below a communication between a Turkish customer and our customer service in Switzerland.
Lütfen bizim ile Türk bir müşterimiz arasında geçen konuşmayı inceleyiniz.

As this customer is a Scott Customer, we expect him to be treated as such regardless of where or how he bought his bike from.
Bu müşteri bir Scott Müşterisi olduğu için bisikletini nereden veya nasıl aldığı göz ardı edilerek davranılmasını bekliyoruz.

As he clearly states that he broke his frame during a crash, this is not a warranty case, however, in this case we can offer him a discount on a brand new frameset. If you make the same discount from you side, this shall give the customer a fair price to keep riding on a Scott bike.
Kendisi de kadrosunun bir kaza sonucu kırıldığını belirtmiş, bu nedenle bu bir garanti durumu değil, ancak, kendisine yeni bir kadroset için bir indirim önerebiliriz. Eğer tarafınızca da aynı indirim kendisine teklif edilebilirse, Scott bir bisiklet süremeye devam etmesi uygun bir fiyata sağlanmış olur.

Could you please get in contact with him to get his frame size, so that we can check exactly what we could propose to him as replacement.
Lütfen kendisi ile kadro boyu için iletişime geçebilir misiniz, böylece kendisine ne önerebileceğimizi kontrol edebiliriz.

Maalesef Türkiye distribütörü çok ilgilenmedi ve bir sonuç çıkmadı ama İsviçre'nin o tavrı benim için yeterli oldu.
Diğer firmalarında benzer bir yol izleyeceğine eminim açıkçası.

Haa ama istemezse senin dediğin şeyi öner sürer mi? Sürer. O yüzden öyle bir durumda fevri davranmayıp orta yolu bulmaya çalışmak en mantıklısı olur ;).

Bu arada garanti durumlarında (kırılan, bozulan bir parçada vs.) @SerkanH bilir nasıl davrandığımı :D
 
@Ulaş Çavuşoğlu

Her markayı kullanmadığım için bir şey söylemem doğru olmaz.

Şu güne kadar işim düşüp beni garanti konusunda memnun eden firmalar ise şunlar; Trek, AfterShokz, KMC, Knog, SuperB, Zefal, Bike24....
En azından şimdi aklıma gelenler bunlar.
 
  • Beğen
Tepkiler: Ulaş Çavuşoğlu
iphone bisiklet işine de girse keşke.
ufak bi arızada komple bisikleti değiştirirlerdi :D
 
  • Beğen
Tepkiler: Ulaş Çavuşoğlu
@Edip Dinçer şu trek de pinar cervelo vs gibi riskli çok taiwan var orj diye yutturulmaya çalışan.. Teşekkürler trek lerede bakıcam.
 
@chnkrmz
Iphone servislerinin her arızada komple değişim yaptığını düşünmeyin derim :) Yıllarımı Turkcell Platinum müşerilerine harcadım çağrı merkezinde. Servise yönlendiren biz oluyorduk önemli abonelerin cihazlarını. Servis düşündüğünüz kadar pozitif yaklaşmayabiliyor ne yazık ki.
 
İkinci el bisiklet buldum letgoda 50 TL ye.18 vites tam süspansiyonlu ama 5 yıllık felan.Şimdi ben bu bisiklete bakmaya gitcem fakat neyine bakim.Sıkıntı olarak yani vitestir felan nasıl anlarım.Bu arada bisiklette sorun olarak sadece pabuc tekere sıkışıyor dedi adam :)
 
Selam arkadaslar,

(link)

Bisiklet sezonunun acilmasiyla dolandiricilik sezonu da acildi. Aman dikkat!!
 
  • Beğen
Tepkiler: mariokaldato
gözüm korktu yeminle, ikinci el alma konusunda tereddüt ediyorum tek başıma.
 
0-1000 arası 2. el şehir bisikleti bakıyorum arkadaşa varsa uygun bişeyler link atabilir misiniz
 
Faturası olmayan bisikleti alma bence. Faturayı da bisikletin seri numarası ile marka model aynı mı diye kontrol et.
 
Ben 100 liraya 2000 model bi kadro set aldim , alaman malı mubarek tank masallah. Tur bisikleti olarak topladim.
20170716_072734_Pano.jpg
 
Geri