Scudo Sports

Jant telinin bıktırması

Trimax 35 jantın teli ne zaman ayağa kalksam çıt diye gidiyordu. Bursa da Dr bisiklete gittim. Uygun teli alıp torkla sıktılar. Benden 10 kg abim biniyor 4 aydır çıt demedi. Tel başlarını eşit tork ile sıkılması lazım. Birde değişen telin boyu orjinali ile tam olmalı
 
Scudo
internette elektronik kumpas satılıyor. Bunlardan bir tane al. Sonra jant telinin boyundan 5 cm kısa düz ve esnemeyen metal ince bir cubuk bul. Bu çubuğu jant telinin göbeğe geçtiği noktaya koyarak tele yasla. Sonra Dış çember ile cubuğun arasındaki mesafeyi her tel için ölç. Bu mesafe 0,3 mm farklı olabilir. Muhtemelen jantında dikey atıklıkta var. bu atıklığıda gidermiş olursun böylece. Ben akortu böyle yapıyorum..
 
Daha önce çember değişimi yapılan jantımda arka tekerde tel kırma sıkıntısı yaşamıştım, akor sıkıntısı yoktu ama çember değişimi sırasında çemberin yönü ters örülürmüş olabileceğinden tel kırdığını öğrenmiştim.
 
Yol bisikletim için 24 delikli jantıma uygun rulmanlı bir hub bulamadım, yalnızca 28 delik front hub mevcut. Bu janta uygun şekilde örme işlemi yapılabilir mi nasıl bir yol izlemeliyim ?
 
Yol bisikletim için 24 delikli jantıma uygun rulmanlı bir hub bulamadım, yalnızca 28 delik front hub mevcut. Bu janta uygun şekilde örme işlemi yapılabilir mi nasıl bir yol izlemeliyim ?

Farklı delik sayılı jant-göbek macerasına giren bir arkadaşımız olmuştu forumda ama sağlıklı bir sonuç elde etmek mümkün değil.

Bisiklet jant frenliyse:
(link)
(link)
(link)
(link)
(link)
(link)
 
  • Beğen
Tepkiler: sunstorms
asistan arka göbek kullanıyorum sorunsuz ancak ön göbekleri gerçekten kötü 5-6 adet göbeğin hepside rulmanları problemliydi, rulmansız ve ikinci el göbekleri direkt pas geçiyorum. Novatec mantıklı ancak 24 delik olanı maalesef stok dışı. 32 delik olarak bir göbek buldum okuduğum kadarıyla 32 delik göbek 24 jant çemberiyle uyumlu şekilde örülebiliyormuş o yolu tercih edeceğim gibi duruyor...
 
Farklı delik sayılı jant-göbek macerasına giren bir arkadaşımız olmuştu forumda ama sağlıklı bir sonuç elde etmek mümkün değil.

Bisiklet jant frenliyse:
(link)
(link)
(link)
(link)
(link)
(link)
Sanırım hatırladığınız kişi benim :D 24 delikli harika bir huba sahiptim(delik sayısını tam hatırlamıyorum ama göbek ve çember birbirinden farklıydı). 20 delikli çembere uydurmak için çemberi delik deşik etmişler. 2 sene oldu tam da hatırlayamıyorum ama sürekli jant teli kırıyordu. Beni 6 ay süründürdükten sonra çemberle göbeği ayırdım ve göbeği satmıştım. Çember de şuanda duvarımı süslüyor. O günün şartlarında 800 tl'ye 24 delik çember alıp da ördüreceğime 500 tl gibi bir fiyata sıfıra yakın shimano arka jant almıştım ve hala onu kullanıyorum. Eğer çember alıp ördürseydim düzenli çalışmama ihtimali vardı.

Sonuca geleyim böyle bir maceraya sakın girişmeyin. Bu jant işi çok hassas bir iş dolayısıyla bu tarz uyumsuzluklar mutlaka bir gün sizi yolda bırakacaktır. 24 deliğe 24 delik olmalı, başka kurtarır yanı yok. Hatta tehlikenin boyutunu yaşadığım bir örnekle aktarayım. 70 km/sa hıza ulaştığım uzun bir inişin sonunda arka jantımdan tuhaf sürtme sesi geliyordu. Hemen durdum baktım ve o da ne! Jant teli pirinç başından ayrılmış. Kırılmamış, çıkmış. Sonra eve kadar durup durup tel başını sıkarak gelebilmiştim. Yani yapmayın, yaptırtmayın.

Jant telinin bıktırması Bakın burada yaşadıklarım var. Beni mental olarak ne kadar yorduğunu anımsadım. Kötü günlerdi.
 
  • Beğen
Tepkiler: Spartiat
asistan arka göbek kullanıyorum sorunsuz ancak ön göbekleri gerçekten kötü 5-6 adet göbeğin hepside rulmanları problemliydi, rulmansız ve ikinci el göbekleri direkt pas geçiyorum. Novatec mantıklı ancak 24 delik olanı maalesef stok dışı. 32 delik olarak bir göbek buldum okuduğum kadarıyla 32 delik göbek 24 jant çemberiyle uyumlu şekilde örülebiliyormuş o yolu tercih edeceğim gibi duruyor...
kesinlikle bu tarz yöntemlerden uzak durun.
 
  • Beğen
Tepkiler: sunstorms
Uzak durmana gerek yok. Sayılar uygunsa, bir sistematik içinde yapılırsa oluyor. 32-24 matematiksel olarak uyumlu. (28-24, veya 36-32'de olmaz mesela). Şöyle ki, göbeğin bir tarafındaki delikler "3 dolu - 1 boş" tan oluşacak şekinde 4 e bölünür, ve ideal tel boylarını yakalamak için uğraşılırsa, örülür. Ama aynı tarafta bile farklı tel boyları gerekecektir bunun için. Zamanı bol, elinde çeşitli tel boyları bulunan bir kişinin evde zaman değerlendirme aktivitesi olacak bişey.

kesinlikle bu tarz yöntemlerden uzak durun.
Emrin olur kaptan.
 
Bu akort olayları sıfır jantta dahi can sıkıcı olabiliyor. Bendeki gibi bir yada iki jant teli tamamen farklı gerginlikte ise ayıkla pirincin taşını. Bu gidişle akort anahtarı alıp kendim girişeceğim de daha beter bozarım diye beklemede kalıyorum...
 
Merhaba
Benzer bir sorunla karşı karşıya olduğum için buradan yazayım dedim. Forumda yeniyim. Otomobil tamiri yapabilirim ama bisiklet mekaniğinde de yeniyim. Rks Mj1 e-bike bir bisikletimiz var. Motorun olduğu arka tekerde 28" jant ve 270mm 36 adet 3mm jant telimiz mevcut. Son 3 aydır arka jant tellerinin kırılma sorunuyla uğraşıyorum. Her tamirciden ayrı bir fikir çıktığı ve de her uygulanan işlemin şu ana kadar çözüm olamaması dolayısıyla, son bir aydır y*tube videoları izleye izleye artık işi kendi elime almaya karar verdim. Mekanik olan her türlü tamire yatkınlığım ve malzemem var, orada sıkıntım yok. Geçen hafta el alışkanlığı kazanmak için 36 telin tamamını(6 tanesi zaten göbekten kırık) söküp, geri taktım ve akord ayarı yaptım. Ama söktüğümde gördüm ki, artık jant çemberi de eğilmiş maalesef. Bugün 2 tanesi daha kırılınca Mavic A317 jant çemberi sipariş verdim. Devamında ne yapmam lazım ki; jant tellerinin minimum düzeyde kırılmasını sağlayabileyim?
 
  • Beğen
Tepkiler: MAERKEK
Merhaba
Benzer bir sorunla karşı karşıya olduğum için buradan yazayım dedim. Forumda yeniyim. Otomobil tamiri yapabilirim ama bisiklet mekaniğinde de yeniyim. Rks Mj1 e-bike bir bisikletimiz var. Motorun olduğu arka tekerde 28" jant ve 270mm 36 adet 3mm jant telimiz mevcut. Son 3 aydır arka jant tellerinin kırılma sorunuyla uğraşıyorum. Her tamirciden ayrı bir fikir çıktığı ve de her uygulanan işlemin şu ana kadar çözüm olamaması dolayısıyla, son bir aydır y*tube videoları izleye izleye artık işi kendi elime almaya karar verdim. Mekanik olan her türlü tamire yatkınlığım ve malzemem var, orada sıkıntım yok. Geçen hafta el alışkanlığı kazanmak için 36 telin tamamını(6 tanesi zaten göbekten kırık) söküp, geri taktım ve akord ayarı yaptım. Ama söktüğümde gördüm ki, artık jant çemberi de eğilmiş maalesef. Bugün 2 tanesi daha kırılınca Mavic A317 jant çemberi sipariş verdim. Devamında ne yapmam lazım ki; jant tellerinin minimum düzeyde kırılmasını sağlayabileyim?
Jant telleri stresi eşit olmalı. İlk defa örecekseniz zor olur. Hatta iyi örebilen birisi bile tam tutturamıyor. Bazı bisikletçiler makinayla örüyor. İyi bir bisikletçiye makinayla ördürebilirsiniz. Makinayla örme bile fabrikasyon gibi olmuyor bence. İnce işçilik lazım. Kırılma nedeni çok;
*Çember eğiktir bir tarafa çok stres yükler
*Jant çemberinde çatlak vardır
*Tel stresi homojen değildir(bi taraf çok sıkı bir taraf gevşek gibi)
*Tel uzunlukları doğru seçilmemiştir... gibi gibi
 
  • Beğen
Tepkiler: alikerim
@Helvetica Cevabınız için teşekkür ederim.

* Çember eğik zaten, onu geçen hafta söktüğümde gördüm. Akort ile biraz düzelttim ama işe yaramayacağından emindim. Geçen haftadan beri çember araştırıyordum. Mavic A317 f/p açısından en mantıklısı gibi geldi, dün onun sipariş verdim.
* Çatlak... Malzemem var ama çatlağı "şimdilik" anlayacak kadar tecrübem yok.
* Yeni jant çemberi ve telleriyle stresi düzenlemeyi umuyorum.
* Tüm değişen tel uzunlukları ilk fabrikasyon tellerin uzunluğu. Üzerinde gelen ve değişen ilk takım da 270mm idi yani. Göbekteki motor çapından dolayı normalinden kısa, doğal olarak.

İstisnaları tenzih ederim ama Adana'da iyi bir bisikletçi olduğunu artık düşünmüyorum. En iyisi diye bilinen ve tavsiye edilen bile, y.tube videolarında gördüklerimle değerlendirecek olursam, çırak-kalfa seviyesinde. Fikir ve mantık üzere çalışmaktan öte, yarım yamalak malzemeyle 30 yıl önceki bildiği düzende çalışmayı becerebiliyorlar maalesef. Tamir işlerimden dolayı, bendeki malzemeler bile adamların elindekinden fazla ve daha teknolojik. Bir de bu bisiklet hem belirli bir marka hem de elektrikli olunca, çok kimse yanaşmıyor tamirine.

Benim aklıma aslında başta şeyler geliyor. Bu bisikletin tekerleri bir mtb bisiklete göre hem yanak hem taban olarak çok ince ve lastik yüksek sertlikte(70psi) çalışıyor. Şehir bisikleti olduğundan, önde ve arkada amortisör-yay yok. Ancak motor-akü-sürücü, neredeyse tüm yük arkada. Bozuk ve parke taşlı yollar da işin cabası. Arka tekeri mtbye çevirmek, tellere binen basıncı sönümlemek için bir yarar sağlar mı acaba? Bunun için ilk etapta amortisörlü sele borusu geldi aklıma, hem sürüş konforu hem de basınçta belki işe yarar diye yurtdışından sipariş de verdim hatta ama, çıkış gümrüğüne takıldı, gelmedi.
 
@Helvetica Cevabınız için teşekkür ederim.

* Çember eğik zaten, onu geçen hafta söktüğümde gördüm. Akort ile biraz düzelttim ama işe yaramayacağından emindim. Geçen haftadan beri çember araştırıyordum. Mavic A317 f/p açısından en mantıklısı gibi geldi, dün onun sipariş verdim.
* Çatlak... Malzemem var ama çatlağı "şimdilik" anlayacak kadar tecrübem yok.
* Yeni jant çemberi ve telleriyle stresi düzenlemeyi umuyorum.
* Tüm değişen tel uzunlukları ilk fabrikasyon tellerin uzunluğu. Üzerinde gelen ve değişen ilk takım da 270mm idi yani. Göbekteki motor çapından dolayı normalinden kısa, doğal olarak.

İstisnaları tenzih ederim ama Adana'da iyi bir bisikletçi olduğunu artık düşünmüyorum. En iyisi diye bilinen ve tavsiye edilen bile, y.tube videolarında gördüklerimle değerlendirecek olursam, çırak-kalfa seviyesinde. Fikir ve mantık üzere çalışmaktan öte, yarım yamalak malzemeyle 30 yıl önceki bildiği düzende çalışmayı becerebiliyorlar maalesef. Tamir işlerimden dolayı, bendeki malzemeler bile adamların elindekinden fazla ve daha teknolojik. Bir de bu bisiklet hem belirli bir marka hem de elektrikli olunca, çok kimse yanaşmıyor tamirine.

Benim aklıma aslında başta şeyler geliyor. Bu bisikletin tekerleri bir mtb bisiklete göre hem yanak hem taban olarak çok ince ve lastik yüksek sertlikte(70psi) çalışıyor. Şehir bisikleti olduğundan, önde ve arkada amortisör-yay yok. Ancak motor-akü-sürücü, neredeyse tüm yük arkada. Bozuk ve parke taşlı yollar da işin cabası. Arka tekeri mtbye çevirmek, tellere binen basıncı sönümlemek için bir yarar sağlar mı acaba? Bunun için ilk etapta amortisörlü sele borusu geldi aklıma, hem sürüş konforu hem de basınçta belki işe yarar diye yurtdışından sipariş de verdim hatta ama, çıkış gümrüğüne takıldı, gelmedi.
Merhaba. Arka jant ile alakalı sıkıntınızın benzerini ben de yaşıyorum. Genel olarak tel kırılması tellerin çok gevşek veya çok gergin olduğu durumlarda görülüyor. Çok gevşek bir telin yanındaki diğer tel tüm yükü üstlenip tek başına dayanamayıp kırılıveriyor. Bu yüzden jant akordu yaparken gerginlikleri eşitlemeniz önemli. Bunun için uygun gerilim ölçen aletler var. Veya biraz zaman ve pratikle tını yöntemiyle de gerginlikleri birbirine yaklaştırabilirsiniz.

6 tane tel kırıktı zaten demişsiniz. Tel kırıkken bisikleti sürdüğünüzde diğer tellerde de yavaş yavaş kırılmalar başlar. Tel koptuğu gibi çok geçmeden müdahale etmeniz lazım.

Genelde en önemli şey tel boyu seçimi. 270mm 36 adet tel demişsiniz. Motorlu göbeklerde belki iki taraf da eşit oluyordur hiç tecrübe etmedim ama genelde özellikle arka göbeklerde tahrik tarafıyla diğer tarafın tel boyları eşit olmaz. Bir taraf daha gergin olur. Jantı hizalarken ortalamayı rahat yapabilmek adına da uygun tel boyu seçmek lazım. 2 mm uzun tel belki problem olmayabilir ama 2 mm kısa tel kesinlikle problem. Bence jant ölçünüzü ve göbek bilgilerinizi internet üzerindeki tel boyu hesaplama araçlarına girip bir kontrol edin. Sonrasında eğer ki farklılık varsa uygun tel boyunu sipariş edip jantı baştan örün. Zaten yeni satın aldığınız Mavic A317 ile eski jantınız arasında ölçü farkı varsa ki az da olsa olabilir kontrol etmekte fayda var, yeni tel almanız gerekecek. Bu fırsatı değerlendirip doğru tel boyunu seçerek işe doğru başlayın.

Tel sayısının fazla olması tekerin dayanıklılığını etkiler. Örüm yöntemi de öyle. Mesela ben 32 tel 3 cross deseni kullanıyorum. Tel diğer 3 teli keserek geçiyor. Bu desen 2 olursa veya 1 olursa daha dayanıksız oluyor.

Tel boyunu belirlediniz, uygun desene göre jantı ördünüz ve sonrasında gerginlikleri eşitleyip akort yaptınız. En son tüm telleri yeterli gerginliğe sıkmazsanız teller zamanla gevşeyecek ve yine kırılma problemi yaşayacaksınız. Buna dikkat etmekte fayda var. Her şeyi yapmanıza rağmen yine problem yaşıyorsanız belki ağırlığın bir kısmını öne alarak dengelemeniz gerekebilir. Örnek, arkada bagaj varsa belki ön çatala bagaj takıp çantaları öne almanız gibi. Ayrıca tümseklerde ve çukurlarda seleden kalkmanız da tel kırma ihtimalini azaltır.

Aşağıdaki videolarda akort ve örüm konusunu Gültekin bey çok güzel anlatmış. Video serilerini tamamen izlemenizi tavsiye ederim. Gültekin abi çok yardımsever biridir. Yorumlarda çekinmeden soru da sorabilirsiniz hemen cevaplar.

 
@alikerim İlk akla gelen tel sayısını arttırmak oluyor ama zaten 36H imiş. O zaman 4x cross'a geçmek ve tel gerginliğini bir miktar düşürmek olabilir. Çemberin tel delikleri yüksüklü değilse 4x'te çember tel deliğinden yırtılır büyük ihtimal onu da söyliyim.

Jant telleri stresi eşit olmalı. İlk defa örecekseniz zor olur. Hatta iyi örebilen birisi bile tam tutturamıyor. Bazı bisikletçiler makinayla örüyor. İyi bir bisikletçiye makinayla ördürebilirsiniz. Makinayla örme bile fabrikasyon gibi olmuyor bence. İnce işçilik lazım. Kırılma nedeni çok;
1 - Makinayla örme diye bişey yok. Makinayla akort yapma var, o da bisikletçilerde yok, sadece fabrikalarda var. Ticaret hacimleri o makineyi almayı kaldırmaz. Alsa dükkan sahibinin ömrünün sonuna doğru belki amorti eder parasını.
2 - Arka tekerde çember göbeği ortalamadığı için iki tarafın gerginliği aynı olmaz. Ruble tarafı daha gergin olur.
 
  • Beğen
Tepkiler: alikerim
İlginiz için teşekkür ederim.

@-Deniz- Örme ve akort konusundaki birçok bilgiyi Gültekin Bey'in videolarından öğrendim zaten. Fabrikasyon jant çemberinde bütün delikler ortada, düz sıralı. Mavic iç dış şekilde. Motorlu göbeği ölçüp 3 cross desenine göre hesapladım. Ruble tarafı 272, diğer taraf 273 çıktı. Sonuçta 275'lik tel kullanacağım yani. Elimde 270'lik 30 tane 3mm, 275'lik 30 tane 2mm tel var. Ama bunları kenara koyup, sıfırdan 275'lik takımla yapmayı planlıyorum. Tını yöntemi haricinde bir de kumpas ile merkez uzaklıklarını eşitlemeyi düşünüyorum.

@Can Çelik Mavic A317 çember haricinde, ilerleyen aylarda yedek olarak bir de 26" XM719 36H Disc çember ve 2.10'luk bir dış lastik almayı düşünüyorum. O zamana kadar, bakalım A317 nasıl bir performans sergileyecek... Ama öncesinde amortisörlü seleyi mutlaka almam gerekli. Çünkü bisiklet, bisiklet değil tam bir böbrek taşı dökme cihazı. Eski bisanlar bile, kadillak konforunda bunun yanında. :)
 
  • Beğen
Tepkiler: -Deniz-
İlginiz için teşekkür ederim.

@-Deniz- Örme ve akort konusundaki birçok bilgiyi Gültekin Bey'in videolarından öğrendim zaten. Fabrikasyon jant çemberinde bütün delikler ortada, düz sıralı. Mavic iç dış şekilde. Motorlu göbeği ölçüp 3 cross desenine göre hesapladım. Ruble tarafı 272, diğer taraf 273 çıktı. Sonuçta 275'lik tel kullanacağım yani. Elimde 270'lik 30 tane 3mm, 275'lik 30 tane 2mm tel var. Ama bunları kenara koyup, sıfırdan 275'lik takımla yapmayı planlıyorum. Tını yöntemi haricinde bir de kumpas ile merkez uzaklıklarını eşitlemeyi düşünüyorum.

@Can Çelik Mavic A317 çember haricinde, ilerleyen aylarda yedek olarak bir de 26" XM719 36H Disc çember ve 2.10'luk bir dış lastik almayı düşünüyorum. O zamana kadar, bakalım A317 nasıl bir performans sergileyecek... Ama öncesinde amortisörlü seleyi mutlaka almam gerekli. Çünkü bisiklet, bisiklet değil tam bir böbrek taşı dökme cihazı. Eski bisanlar bile, kadillak konforunda bunun yanında. :)
3mm fark biraz fazla gibi bu arada. Tel başları üstten çok çıkabilir. Üstten traşlanması gerekir yoksa lastiği patlatır içten. Bu arada jant telindeki yiv kısmı bitip telin daha da janta doğru çıkması için zorlanmasının da sağlıklı bir durum olmadığını okumuştum. Bu kadarının aşırı detay olduğunu söyleyen kişiler olacaktır elbet 😄 @Can Çelik

272 ve 274 telleri piyasada rahat bulabilirsiniz diye düşünüyorum. 273 için yivsiz tele sıfırdan yiv açan bisiklet dükkanları mevcut nette.
 
  • Beğen
Tepkiler: alikerim
Geri