Jordanred Bisiklet Forması, Bisiklet Taytı ve Bisiklet Giyimine Dair Her Şey

Karbon dayanıklılığı

Konunun tamamını okumadım ama bir inşaat mühendisi olarak birkaç kelam etmek isterim.

Çelik, alüminyum gibi malzemeler sünektir. Eğer doğru tasarlanırlarsa aniden kırılmazlar. Önce eğilip bükülmeye başlarlar, kırılmaya doğru giderken siz bu eğilme bükülmeyi farkedip önleminizi alabilirsiniz. O sebeple alüminyum kadro arayan kişileri bir projeci olarak anlayabiliyorum, bizim hayatımız süneklik çünkü:)

Bunun haricnde biz karbon elyaf malzemeyi bina güçlendirme projelerinde kullanırız. 70 yıllık bir bina ve o binanın herhangi bir kolonunu düşünün. Biz bu binayı analiz edip o kolonun depremde hasar alıp almayacağını tespit edebiliriz. Eğer deprem sırasında hasar alacak ise, bunu engellemek için kullandığımız yöntemlerden biri karbon kumaşlar ile kolonun etrafını sarmaktır. Google'da "frp jacketing" şeklinde bir arama yaparsanız pek çok uygulama örneği bulabilirsiniz. Aynı şekilde kirişler de sarılır bu malzeme ile.

Bu konuyu görünce çok kısa bir google araştırması yaptım ve şimdi önereceğim tipte bir kullanım var mı göremedim. Alüminyum bir kadroyu daha ince cidarlı profillerden imal edip, sonra etrafına 1 kat karbon kumaş döndüğümüz zaman muhtemelen hem çok sağlam hem de hafif bir kadro elde edebiliriz. Bu şekilde kompozit bir çözüm geliştirmek bence herkesi mutlu edecek:)
Bu dediğiniz teknik b-twin markasının bazı bisikletlerinde ön maşada mevcut. Görüntüsüyle ve sağlamlığıyla beni mutlu ediyor :)
 
  • Beğen
Tepkiler: Ali Eren
Scudo
Selamlar,

Bence baslik yanlis acilmis. Karbon frame'i dayanikliligi ile "bisiklet uzerinde" test etmek yanlis.

Karbon, yol bisikletinde kullanilir. Amaci bisikleti hafifletmek ve ruzgar direncini kolayca kirabilmek ve ruzgara karsi daha kolay surus yaptirmaktir. Hafifligi sayesinde cok kolay yokus cikabilirsiniz. Yokus asagi bir aluminyum birde karbon cerceveli iki bisiklet ayni anda pedal cevirmeden saldiginizda aluminyum bir cercevenin cok gerilerde kalacagindan, karbon cercevenin cok daha uzaga hic dokunmadan gidebilecegine emin olabilirsiniz.

Karbonun dayanikli olma konusu ikinci plandadir. Yani hem dayanikli, hem hizli giden, hem ruzgari yarip, delip gecen, hemde cok hafif olan bir bisiklet benim bildigim kadariyla yok. Varsada hepsinden azicik yapiyor. Hicbir kulvarda iddali degil.

Dolayisiyla karbon cercevenin kullanim amaci baskadir, Aluminyumun kullanim amaci baskadir.

Bazi arkadaslar karbon soyledir boyledir demis kotulemis. Bence cok yanlis. Deneyimledigim kadariyla karbon bu konuda en iyi teknoloj. Aluminyum ile kiyaslanamaz performans farki var. Hatta aluminyum yol bisikletinin uretim amaci tam olarak nedir merak ediyorum. Ucuza urun satmak mi yoksa baska bir sebebi var midir acaba.

Son sozum: Yol bisikleti icin olmazsa olmaz en temel malzeme karbondur. gerisi maceradir, eglencedir, pedal cevirmeden otesi degildir.
 
Selamlar,

Bence baslik yanlis acilmis. Karbon frame'i dayanikliligi ile "bisiklet uzerinde" test etmek yanlis.

Karbon, yol bisikletinde kullanilir. Amaci bisikleti hafifletmek ve ruzgar direncini kolayca kirabilmek ve ruzgara karsi daha kolay surus yaptirmaktir. Hafifligi sayesinde cok kolay yokus cikabilirsiniz. Yokus asagi bir aluminyum birde karbon cerceveli iki bisiklet ayni anda pedal cevirmeden saldiginizda aluminyum bir cercevenin cok gerilerde kalacagindan, karbon cercevenin cok daha uzaga hic dokunmadan gidebilecegine emin olabilirsiniz.

Karbonun dayanikli olma konusu ikinci plandadir. Yani hem dayanikli, hem hizli giden, hem ruzgari yarip, delip gecen, hemde cok hafif olan bir bisiklet benim bildigim kadariyla yok. Varsada hepsinden azicik yapiyor. Hicbir kulvarda iddali degil.

Dolayisiyla karbon cercevenin kullanim amaci baskadir, Aluminyumun kullanim amaci baskadir.

Bazi arkadaslar karbon soyledir boyledir demis kotulemis. Bence cok yanlis. Deneyimledigim kadariyla karbon bu konuda en iyi teknoloj. Aluminyum ile kiyaslanamaz performans farki var. Hatta aluminyum yol bisikletinin uretim amaci tam olarak nedir merak ediyorum. Ucuza urun satmak mi yoksa baska bir sebebi var midir acaba.

Son sozum: Yol bisikleti icin olmazsa olmaz en temel malzeme karbondur. gerisi maceradir, eglencedir, pedal cevirmeden otesi degildir.

Bence yorumunuz pek dogru degil.

En basitinden su iki - üc noktasi....

Karbon, yol bisikletinde kullanilir.
Neden böyle bir sey yazdiniz merak ettim dogrusu? Karbon en az yol bisikletinde kullanidigi kadar MTB de kullaniliyor.

Amaci bisikleti hafifletmek ve ruzgar direncini kolayca kirabilmek ve ruzgara karsi daha kolay surus yaptirmaktir.
Karbonun en büyük amaci rijitliktir. Ve ayrica siz de emin olabilirsiniz ki karbon dan dada hafif ve rügari daha iyi delecek aluminyum kadrolar var.

Hafifligi sayesinde cok kolay yokus cikabilirsiniz.
Cok klay yokus cikma meselesi ise tabiki hafifkliktir ama daha cok yokusu cikmak kadro yapsina ve komponentlere bagli bir sey.
 
Yokus asagi bir aluminyum birde karbon cerceveli iki bisiklet ayni anda pedal cevirmeden saldiginizda aluminyum bir cercevenin cok gerilerde kalacagindan, karbon cercevenin cok daha uzaga hic dokunmadan gidebilecegine emin olabilirsiniz.

Burada mantık hatası olduğunu düşünüyorum, aynı komponentlere sahip iki bisiklet, biri alüminyum diğeri karbon, yani biri 1.5kg kadroya diğeri 2kg civarı bir kadroya sahip, maşa ile birlikte bu fark en az 1kg civarı diyelim. Lastikler de aynı. Hatta kadro şekli de aynı olsun, aerodinamik olarak. Çünkü bunun karşısında aero alüminyum kadro ile karbon enduro kadroyu karşılaştırdığınızda aero kadro rüzgarı daha iyi yaracaktır ve odak sapacaktır. Her neyse, şartlar aynı yalnızca biri karbon diğeri alüminyum, bayır aşağı saldığınızda Pedal çevirmeden, daha ağır olan bisiklet daha fazla hıza ulaşacaktır, yok uzadıkça arayı açmaya devam edecektir. Burada bir mantık hatası var.
 
@Murat Cömez 'İn yazdıklarına katılarak ekleme yapmak isterim. Tırmanışta da rijitlik önemlidir. Çoğu zaman tırmanırken düz yoldan daha fazla güç verilir ve hatta bisikleti sağa sola yatırarak yanal esnemelerinde oluşmasına sebebiyet verilir. Daha az esneyen kadro daha az esneyeceği için rijit bir kadro daha fazla verim sağlayacaktır. Karbon ulaşılabilir oldukça sadece spor, performans değil için değil, diğer bisikletlerde de, özellikle katlanır bisikletlerde görülmeye başladı.

Hatta aluminyum yol bisikletinin uretim amaci tam olarak nedir merak ediyorum. Ucuza urun satmak mi yoksa baska bir sebebi var midir acaba.

Çelik kaldrolar sadece pahalı Choromoly değil, Hi-ten gibi ucuz metalleride içeriyor. Ayrıca alüminyumda gerek hidroform şekillerdirme gerek kaynak gerekse alışım güçlendirme olsun ciddi yatırım isteyen bir materyal. Örneğin Cannondale markası alüminyuma büyük yatırımlar yapıp başarılar elde etmiş bir marka olarak 90'larıda karbon fiberi de işin içine sokan öncü markalardandır. Cannondale ile Corelli'nin alüminyumunu karşılaştıramazsınız bile.

Daha basit olarak Corelli'nin sloganı "Her gelir grubundan bisiklet severe hitap eden yerli üretim alüminyum bisiklet sunmak" Alüminyum bisikletler 15-16 kilo gelen çelik bisikletlerden daha pahalıydı, hala pahalı. Buradan çıkmış bir slogan, yani yazdığınız şeyi tersine çeviriyor.
 
Yokus asagi bir aluminyum birde karbon cerceveli iki bisiklet ayni anda pedal cevirmeden saldiginizda aluminyum bir cercevenin cok gerilerde kalacagindan, karbon cercevenin cok daha uzaga hic dokunmadan gidebilecegine emin olabilirsiniz.

Birşeylerden körü körüne emin olmadan önce onu sorgulamanızı tavsiye ederim. Mesela, fizik kurallarına tabi basit bir makine olan bisikletin ivmelenmesinin kadro malzemesiyle değil mühendislik hesaplarıyla ilgili olduğu gibi.

Tam olarak şöyle bir hesabı var:

bicycle-velocity-given-power.png

Burada, sürücü ve bisikletin toplam ağırlığı, dikey kesit yüzey alanı, aerodinamik sürtünme katsayısı, havanın yoğunluğu, rüzgarın yönüne göre direnç düzeltme faktörü, tekerlerin yuvarlanma direnci, dönen yataklama elemanlarının (rulman) direnci, zemin bozukluğunun getirdiği direnç gibi birçok faktör göz önüne alınıyor. Ama ne yok? Kadronun malzemesi. :)

Merak ederseniz ilgili makalenin linki (link)
 
Burada mantık hatası olduğunu düşünüyorum, aynı komponentlere sahip iki bisiklet, biri alüminyum diğeri karbon, yani biri 1.5kg kadroya diğeri 2kg civarı bir kadroya sahip, maşa ile birlikte bu fark en az 1kg civarı diyelim. Lastikler de aynı. Hatta kadro şekli de aynı olsun, aerodinamik olarak. Çünkü bunun karşısında aero alüminyum kadro ile karbon enduro kadroyu karşılaştırdığınızda aero kadro rüzgarı daha iyi yaracaktır ve odak sapacaktır. Her neyse, şartlar aynı yalnızca biri karbon diğeri alüminyum, bayır aşağı saldığınızda Pedal çevirmeden, daha ağır olan bisiklet daha fazla hıza ulaşacaktır, yok uzadıkça arayı açmaya devam edecektir. Burada bir mantık hatası var.

Ruzgar direncini hesaba katmalisiniz. Agir olan bisiklet geride kalir. Hatta yokusun bitiminde duzluge geldiginizde aradaki farki daha kolay hissedersiniz. Pedal cevirmedigi halde metrelerce gidebilir hafif olan bisiklet.




Bence yorumunuz pek dogru degil.

En basitinden su iki - üc noktasi....

Karbon, yol bisikletinde kullanilir.
Neden böyle bir sey yazdiniz merak ettim dogrusu? Karbon en az yol bisikletinde kullanidigi kadar MTB de kullaniliyor.

Amaci bisikleti hafifletmek ve ruzgar direncini kolayca kirabilmek ve ruzgara karsi daha kolay surus yaptirmaktir.
Karbonun en büyük amaci rijitliktir. Ve ayrica siz de emin olabilirsiniz ki karbon dan dada hafif ve rügari daha iyi delecek aluminyum kadrolar var.

Hafifligi sayesinde cok kolay yokus cikabilirsiniz.
Cok klay yokus cikma meselesi ise tabiki hafifkliktir ama daha cok yokusu cikmak kadro yapsina ve komponentlere bagli bir sey.


- Evet Karbon MTB'de de kullaniliyor. Atlamisim bunu ama ortaya attigim tezi curutmez. Eksik yazmisim sadece.
- Buna bir ornek verebilir misiniz. Ust seviye ve aluminyum kullanan, ruzgari karbondan daha iyi delip gececek bir bisiklet ornegi verebilir misiniz. Bu konuda bilgim olmadigi icin merak ediyorum. ilk firsatta boyle bir bisiklet ile test surusu yapmak isterim.
- Yine ortaya koydugum tezi curutmeyecek bir sey soylemissiniz. Tabiki kadro yapisina ve komponentlere bagli ama tartistigimiz konu karbon. bire bir ayni komponent olan biri karbon biri aluminyum olan bisikletler ile yokus cikmaya calistiginizda hangisi daha kolay cikar yokusu sizce?
 
Karbon yapısı gereği çok sağlamdır ancak kadroya dönüşümü sırasında kullanılan bağlayıcılar sebebiyle dayanımı önemli ölçüde azalır. Uzun yıllar boyu kullanmak için karbon kadro almayı düşünen arkadaşlara pek tavsiye etmem hele hele ucuz karbon kadroları asla!
Şuan 2000 2005 model karbon bisikletlere illaki binen vardır bence
 
Birşeylerden körü körüne emin olmadan önce onu sorgulamanızı tavsiye ederim. Mesela, fizik kurallarına tabi basit bir makine olan bisikletin ivmelenmesinin kadro malzemesiyle değil mühendislik hesaplarıyla ilgili olduğu gibi.

Tam olarak şöyle bir hesabı var:

292875 dosyayı görüntüle

Burada, sürücü ve bisikletin toplam ağırlığı, dikey kesit yüzey alanı, aerodinamik sürtünme katsayısı, havanın yoğunluğu, rüzgarın yönüne göre direnç düzeltme faktörü, tekerlerin yuvarlanma direnci, dönen yataklama elemanlarının (rulman) direnci, zemin bozukluğunun getirdiği direnç gibi birçok faktör göz önüne alınıyor. Ama ne yok? Kadronun malzemesi. :)

Merak ederseniz ilgili makalenin linki


"This article shows how to calculate the power needed for a bicycle to move at a given speed."

Sizde isterseniz koru korune tartisma yaratmamak icin bir kez daha yazdiklarimi okuyun. Yokus asagiya pedal cevirmeden saldiginiz iki bisikletten, hafif olan duzluge gelince metrelerce fark atar diyorum. Yukaridaki paylastiginiz makale "belirli bir hiza ulasmak icin gereken guc miktari" makalesini paylasmissiniz. Benim bahsettigim konuda guc yok. iki tane bisikleti saliyorsun bayir asagiya, duzluge geldiginde hangi bisiklet daha once duracak kendi kendine diyorum.
 
"This article shows how to calculate the power needed for a bicycle to move at a given speed."

Sizde isterseniz koru korune tartisma yaratmamak icin bir kez daha yazdiklarimi okuyun. Yokus asagiya pedal cevirmeden saldiginiz iki bisikletten, hafif olan duzluge gelince metrelerce fark atar diyorum. Yukaridaki paylastiginiz makale "belirli bir hiza ulasmak icin gereken guc miktari" makalesini paylasmissiniz. Benim bahsettigim konuda guc yok. iki tane bisikleti saliyorsun bayir asagiya, duzluge geldiginde hangi bisiklet daha once duracak kendi kendine diyorum.

Newton'un 2. yasası gereği kütlesi fazla olan cisim eğimli düzlemde diğer tüm şartlar aynı kalmak kaydıyla daha hızlı ivmelenir. Üstteki makaleyi bu diğer şartların ne olduğunu anlatmak ve işin mühendislik arka planını açıklamak için paylaşmıştım ama görünen o ki bambaşka düzlemlerdeyiz. O halde daha anlaşılır olan şu kaynağa dönelim:

(link).

Freewheeling down a long, straight descent, a heavier rider wins, but there are other factors to consider. Is cornering, both leaning into the corner and accelerating out of it, weight related?

‘Yes,’ Fonda says. ‘The centrifugal force that pushes you into a corner is related to weight. So a bigger rider will be given an advantage when taking corners.’

There are two schools of thought on accelerating out of the corner. In principle, a lighter mass will accelerate at a faster rate under the same pedalling force. Yet, at the same time, a heavier rider will have more gravitational force and more momentum preserving their speed.

Hayır ağır bisiklet ve sürücü geride kalmaz, aksine inişi daha hızlı tamamlar. Üstelik daha yüksek momentuma sahip olduğu için inişin sonundaki düzlükte de daha fazla yol alır. Bunu da fizik kuralları gereği yapar. Sizin öyle olmadığını düşünmeniz fizik kurallarını değiştirmeyeceği için sonucu da değiştirmez. Ortaya bir iddia atıyorsanız kanıtlayacak argümanlarınız da olmalı.
 
İki kelam da ben edeyim çok hafif ve yüksek donanıma sahip bir yol bisikleti(karbon) bunu forumdan kendine güvenen bir arkadaşımıza verelim, bir diğer reynolds ve columbus çeliğinden yapılma yol bisikletini de contador abimize verelim(Her iki bisikletin de dişli oranları aynı bu ara da) Diyelimki bebek yokuşunu çıkın madem hafif olan daha rahat çıkacak hodri meydan.. şimdi bana kimse demesin biri standart biri pro iki insan adaletsizlik diye. yani sürücü faktörü burda her zaman öne çıkar iş üstündekinde biter.
 
Ruzgar direncini hesaba katmalisiniz. Agir olan bisiklet geride kalir. Hatta yokusun bitiminde duzluge geldiginizde aradaki farki daha kolay hissedersiniz. Pedal cevirmedigi halde metrelerce gidebilir hafif olan bisiklet.
Bilmediğinin farkında olan ama öğrenmek isteyen birisi için şu cümle üstüne yazılacak, çizilecek, açıklanacak o kadar çok şey var ki :)

Neyse, artık bu tartışmaların sonu yaklaştı zira sürdürülebilirliğin popülerliği arttıkça karbonun endüstride kullanımı daha fazla sorgulanır, kısıtlanır hale geliyor. "Vakti zamanında karbon bisikletlere binerdik" diye anlatırız belki torunlarımıza, torunlarımızın çocuklarına..
 
  • Beğen
Tepkiler: Ali Eren
İki kelam da ben edeyim çok hafif ve yüksek donanıma sahip bir yol bisikleti(karbon) bunu forumdan kendine güvenen bir arkadaşımıza verelim, bir diğer reynolds ve columbus çeliğinden yapılma yol bisikletini de contador abimize verelim(Her iki bisikletin de dişli oranları aynı bu ara da) Diyelimki bebek yokuşunu çıkın madem hafif olan daha rahat çıkacak hodri meydan.. şimdi bana kimse demesin biri standart biri pro iki insan adaletsizlik diye. yani sürücü faktörü burda her zaman öne çıkar iş üstündekinde biter.

Burada tartışılan sürücüler değil bisikletler. O nedenle sürücüler eşit var sayılır. Contador abimize aynı yokuşu ayrı iki bisikletle tırmandırmak konuya çözüm üretir. Bu durum bireysel olarak da aynıdır. Sonuçta seçilecek olan bisikleti bir başkası değil siz kullanacaksınız. Karbon da olsa başka bir şeyde olsa siz kullanacaksınız, Contador abimiz değil. Hangi bisiklet mevcut gücünüzü en verimli, en kayıpsız şekilde işe (harekete) dönüştürecek.

Hafta içi çalışıyor hafta sonu bisiklete biniyorum. Hafta içi de zaman buldukça trainerda antrenman yapıyorum. Yani yaşam sartlarının bana sunduğu oranda en üst seviyede formumu korumaya çalışıyorum.

Yukarıda bunu yazma sebebim de bu. Ben kendi adıma şartların bana verdiği en iyi formdayım. Buna artı katacak kullandığım bisikletin performansı.
 
Burada tartışılan sürücüler değil bisikletler. O nedenle sürücüler eşit var sayılır. Contador abimize aynı yokuşu ayrı iki bisikletle tırmandırmak konuya çözüm üretir. Bu durum bireysel olarak da aynıdır. Sonuçta seçilecek olan bisikleti bir başkası değil siz kullanacaksınız. Karbon da olsa başka bir şeyde olsa siz kullanacaksınız, Contador abimiz değil. Hangi bisiklet mevcut gücünüzü en verimli, en kayıpsız şekilde işe (harekete) dönüştürecek.



Yukarıda bunu yazma sebebim de bu. Ben kendi adıma şartların bana verdiği en iyi formdayım. Buna artı katacak kullandığım bisikletin performansı.
Bunlar teoride kalıyor pratik de çok başka sonuçlar çıkıyor ortaya en azından yaşadığım tecrübeler bu yönde.
 
Full karbon olmasa da 92'li bu kadro da yollarda...

292877 dosyayı görüntüle
Halen yolda olamaz diyen oldu mu?
Sağlıklı kullanım ömrü demekle kullanım ömrü epey farklı şeyler o sebeple kelimelerimi dikkatli seçmeye özen gösteriyorum.
Tam anlaşılmamış sanırım sağlıklı kullanımdan kastım rijitliğini koruyan, pedala yüklenirken henüz esnemeye başlamamış ufak çakıllı stabilize yollarda kormadan sürülmeye devam edilen kullanım şeklidir kastım. O sebeple birşeyler ispatlamaya çalışmanıza da hiç gerek yok 👍
Şuan 2000 2005 model karbon bisikletlere illaki binen vardır bence
Vermiş olduğum yanıt sizide ilgilendirebilir
 
Halen yolda olamaz diyen oldu mu?
Sağlıklı kullanım ömrü demekle kullanım ömrü epey farklı şeyler o sebeple kelimelerimi dikkatli seçmeye özen gösteriyorum.
Tam anlaşılmamış sanırım sağlıklı kullanımdan kastım rijitliğini koruyan, pedala yüklenirken henüz esnemeye başlamamış ufak çakıllı stabilize yollarda kormadan sürülmeye devam edilen kullanım şeklidir kastım. O sebeple birşeyler ispatlamaya çalışmanıza da hiç gerek yok 👍

Vermiş olduğum yanıt sizide ilgilendirebilir

4.23 w/kg kendimce güzel test ediyorum, daha doğrusu güven duyarak binebiliyorum. Bir test tesisi kurun da size test ettirmeye getirelim.
 
4.23 w/kg kendimce güzel test ediyorum, daha doğrusu güven duyarak binebiliyorum. Bir test tesisi kurun da size test ettirmeye getirelim.
İşte bu tarz alaycı söylemlere hiç gerek yok. Siz mutluysanız güvenle binebiliyorsanız mesele yok👍 Her kadro her karbon bisiklet elbette aynı olmayacaktır buda benim görüşümdür! Beğenmiyorsanızda görüşlere saygılı olmayı öğrenmeniz gerek.
 
Geri