Videoyu merakla izlemiştim ilk yayınlandığında. Firma çok iyi iş çıkarıyor. Özellikle tamir sonrası orijinaliyle hiçbir fark olmaması mükemmel. Özellikle arka çatal kırıkları geliyormuş kendilerine ve bildiğiniz gibi her bisikletteki arka çatal birbirinden farklı. Kırılan arka çatalın profilini bozmayacak şekilde malzeme koyuyorlar, ve güzel bir şekilde boyuyorlar.
Fakat ne kadar uzun ömürlü olacak sorusu kafama takıldı. Çünkü karbon fiber, örümlü bir yapıya sahip ve elyaflardan oluşuyor:
Ve karbon bir malzeme kırıldığında bu elyaflar sebebiyle dümdüz bir kırık ortaya çıkmıyor, elyaflar koparak kırılıyor:
Bu firmanın tamir şekli, kırılan bölgeyi tamamen kesip çıkarmak ve yeni, sıfır bir karbon parça monte edip yapıştırmak. Örneğin bu arka çatalı bu firma muhtemelen şu şekilde tamir edecek:
Firma bu kırmızı silindir olarak çizdiğim bölgeyi komple kesip çıkaracak ve yerine kendi ürettiği, aynı ebattaki karbon parçayı yapıştırarak monte edecek, ardından boyayacak. Yapıştırılan parça buraya sıfıra sıfır uyacağı, kusursuz bir şekilde uyacağı için ve yapıştırma noktalarında da özen gösterileceği için hiç belli olmayacak, bir de güzel boya çektiler mi, adeta sıfır olacak.
Boyadan önceki adım tam olarak böyle görünecek:
Başka bir örnek:
Ama benim ilgimi çeken yer işte tam olarak burası. Bu kadronun boruları hep elyafların iç içe geçmesi ile oluşturuldu ve bu sayede bir arada duruyorlar. Yeni eklediğimiz parça ise yapıştırıcı ile bu bölgeye yapıştırıldı ve hem altındaki hem de üstündeki bölge ile hiçbir elyaf girintisi bulunmuyor. Onu bu kadroya tutan tek ama tek şey yapıştırıcı. Bu yüzden kullanılan yapıştırıcı çok ama çok önemli. Ve hepsinden önemlisi, bu yapıştırıcının hem karbon elyafı ile aynı esneme katsayısına sahip olması gerekiyor, ki çatlama yapmasın, hem de bu yapıştırıcının genleşme katsayısının da karbon elyafları genleşme katsayısıyla aynı olması gerekli ki, bu kadroyu hem kışın -10 derecede kullandığımızda, hem yazın 40 derecede kullandığımızda farklı miktarda genleşmeye maruz kalıp çatlamasın.
Kullanılan yapıştırıcı ne bilmiyorum ama, karbon elyafları ile birebir aynı değerleri sağlayacağını pek sanmıyorum, bu yüzden tamir işleminin kısa vadeli bir çözüm olduğunu düşünüyorum, belki de 2-3 yıl kadar.
Başka bir konu, har kadronun karbon materyali farklı, biliyorsunuz daha önce konuştuk, T700'den başlayıp T1100'e kadar gidiyor, ayrıca 3k, 12k gibi karbon örüm farklılıkları da kullanılıyor (Gerçi firmaların neredeyse hepsi 3k örüm kullanıyor kadro üretiminde ama olsun). Kısacası yeni monte edilen parçanın da tam olarak aynı karbon malzemeye ve aynı örüm şekline sahip olmasına dikkat ediliyor mu acaba
Çünkü farklı örüm ve farklı kalitede karbon kullanıldığında, tamir edilen bölge daha çok veya daha az esneyecek ve yapıştırılan kısmın çatlama riski çok daha artacak.