Faruk arkadaşa çok büyük geçmiş olsun..
Bu viraj alma konusunun yeri burası değil belki ama yazmadan duramayacağım.(Moderatör arakadaşlar konuyu taşıyabilir)
İnsan bilinçli bir şekilde öğrenene kadar (ya da biri anlatana kadar) viraj alma olayını bilmiyoruz.. Geçen yıl GPA da verdiğim akşam brifinglerinde "kontra tekniği"nden bahsettim, kimse yüzüme inanmış gibi bakmıyordu.. (Ki bir gün sonra ben Balıkaşıran inişinde 90 km/s.'i gördüm(arka jantı yamuk bir MTB ile ve GPS le ölçerek)Ayrıca çok dar olmayan ama geniş de olmayan virajları 70-75'le rahat alıyordum..Sonra bir kaç kişi dediklerimi uygulamış, hepsi "abi hayatımızda ilk defa bu kadar hızlı ve güvenli viraja girebildik" dediler..
Olay şu:
Her 2 tekerli araç 10-20 Km hızlardan sonra gidonu kırdığınız yerin tersine yatma eğilimindedir.. 2 tekerli araçlar da uçaklar gibi ancak yatarak viraj alır. Burda yatmak hafifçene aracın eğilmesi demektir. Bunun açıklaması oldukça uzun.. Jiroskopik etkiler vs.. İngilizce bilenler "counter steering", Türkçe için "viraj kontra tekniği" yazın google'da çıksın.. Hatta videoları bile var. 2 tekerli araçların(belli bir sürat üstünde) başka türlü viraj alması mümkün değildir.Buna alıştığımız için böyle olduğundan haberimiz yok.
Sonuç olarak benim viraja hızlı girebilmemin açıklaması:
1-Merkazkaç etkisine direnerek yattığım tarafın dışına gidonu hafifçe ittiriyorum. (Deneyin göreceksiniz milim ittirmek bile bisikleti ters tarafa hemen yatırır.. ) Motorcu Rossi nin viraj alırken ön tekerine bakın: ya teker virajın azıcık dışına bakıyordur, ya da düz görünüyordur.O süratte gidonu oldukça büyük bir kuvvetle virajın dışına itiyordur. Motosiket kurslarında temel viraj tekniği 1. kuralıdır..
Düz yolda bile deneseniz ilk ittirme anında bisiklet terse yatıp yine düzelecektir.
2-Ağırlık transferi: Dıştaki pedalı aşağı alın (Tersini düşünemiyorum zaten)ve tüm vücudunuzun ağırlığını dıştaki pedala verin. (Seleye oturuyor gibi olacaksınız ama aslında poponuz sadece seleye değiyor olsun..) Böylece ağırlık merkezi aşağı kayacak, lastiklerin yeri tutması daha iyi olacaktır)
3-Bakış açısı:
Biz insanlar (hayvanları bilmiyorum..
) gözümüzün baktığı yere gitme eğilimdeyiz.. (Bu yüzden yoldaki çukura, taşa bakıp kalırsanız küüüt diye üstüne çıkarsınız
)Dolayısıyla viraj alırken hemen bisikletin önüne değil virajın çıkışına bakın.
4- Giriş çizgisi. Sola dönen virajda yolun en sağına yakın, sağa dönen virajda (2 şeritli yol ise VE trafik izin veriyorsa) yolun ortasına yakın yerden viraja girmeniz gerekiyor. Bu 2. durum motosiklet için kesin kuraldır ama bisiklet motorlu araç hızında olmadığı için her zaman geçerli olmaz..
Bu çizgilerin açıklaması: Sola virajda en sağda olursanız viraj içinde neler olup bittiğini daha erken görürsünüz ve önlem almanız daha çabuk olur. (mesela öndeki kamyondan bir buzdolabı düşmüş
) Aynı şekilde sağa virajda yolun ortasına yakın (karşı şeride geçmeden) viraj alırsanız, kulağa tuhaf gelse bile olayları daha erken algılıyorsunuz.. Ayrıca gidiş çizginiz daha az keskin oluyor.Tabi her tarafı açıklık virajlı bir yolda hiç araç yoksa yarışçılar gibi apex'leri kullanabilirsiniz
5- Bir de viraja duramayacağınız hızlarla veya tersi çok düşük hızla girmeyin. (2. sinin bir tehlikesi yok tabi ama zaman kaybı). Virajda mümkünse fren yapmayın ve pedal basmayın.Virajın "ok ucu" yani yolun sağının ve solunun birleştiği nokta size yaklaşıyorsa virajın radiusu daralıyor, (viraj keskinleşiyor) uzaklaşıyorsa viraj azalıyor demektir...İşte burada yol çizgisinin önemi ortaya çıkıyor.
Oldu ki viraja hızlı girdiğinizi anladınız, ya viraj dışına çıkacaksınız, ya da frenleyip büyük bir olasılıkla kayıp düşeceksiniz.. Yapacağınız şudur: Kontrayı bilinçli ve emin bir şekilde uygulayın ve dıştaki bacağınıza verin ağırlığınızı. Büyük bir olasılıkla tehlikeyi atlatırsınız..(Bunları bilmediğim çok eski yıllarda benim de başıma çok gelmişti bu tür kazalar..)
Şimdi bunları deneme sırası, buyrun gidelim..