Jordanred Bisiklet Forması, Bisiklet Taytı ve Bisiklet Giyimine Dair Her Şey

Lastiklerin raf ömrü

Firochromis

Daimi Üye
Kayıt
21 Ekim 2006
Mesaj
305
Tepki
215
Şehir
Bolu
İsim
Fırat Çıngı
Bisiklet
Diğer
Merhaba,

Bildiiğiniz gibi araba lastiklerinin bir raf ömrü olduğundan bahsedilir. Bir süre sonra, yaptığı kilometreye bakılmaksızın, lastiğin özelliği kaybettiği söylenir. Çok bildiğim bir konu olmadığı için bu şekilde bahsediyorum. Neyse, aynı konu bisiklet lastiklerimiz için de geçerli midir?
 
Scudo
Merhaba,

Konunun uzmanı değilim ancak araç lastiklerinin raf ömrü 4 yıldır.Diğer bir anlamda lastik kullanılsın veya kullanılmasın 4 yıl içerisinde kullanılmalı ve değiştirilmelidir.

Sanırım bisiklet lastikleri içinde aynı şart geçerli olabilir veya olmalıdır.Lastik ömrü yol görmesiyle alakalı değil üretim zamanı baz alınmalıdır diye düşünüyorum.Zira rafta bekleme süresine göre lastik bayatlar.Bayat lastikle yola çıkmak bence risklerin en büyüğüdür.

Unutmamak lazımdır ki aracınızın veya bisikletinizin markası ne olursa olsun lastik çok önemli bir etkendir.Sonuçta sizi yolda tutacak olan lastiklerinizdir.
 
Belki seyredenler olmuştur.
Dicovery Chanel'da Amstrog'un hikayesi anlatıldı. Programda bu konu ile alakalı bir bölüm vardı. "Yarış lastiklerini şarap mahsenine benzer güneş görmeyen bir depoda yıllandırdıktan sonra jant'a takıldığını" anlatmıştı. Amstrong'un deposunda insan boyu kadar üst üste yığılmış bir sürü lastik vardı.

Oto lastiklerinde belki kimyevi ömür 4 yıl olabilir ama Amstrong'un yöntemi sanırım bisiklet lastikleri için bu kuralı çürütüyor...
 
@G-trek

Benim bisikletlerim ve yedek lastikleri öyle bir mekanda duruyor. Acaba Lance etkisi gösterecekler mi...:)
 
@G-trek

Evet ben de bunu yazacaktım, aynen mahzende 6-7 eskitiliyor böylece yumuşamış olmaları sağlanıyor ancak videoda izlediğime göre bunu yol tubeless (kendiden iç lastikli) lastikleri için yapıyorlar , yine bir rivayete göre bisiklet lastikleri yıllandırıldıkça asfaltta yol tutuşlarının arttırıldığı söylenir... Mtb için böyle bir uygulama pek görmedim...
 
O lastikler, yanlış hatırlamıyorsam, Continental Competition idi. Conti'nin el yapımı boru (tubular) lastiği -nam'ı diğer yapıştırma(glued), nam'ı diğer dikişli (sew-up)- ama "tubeless" değil. En pahalı lastiklerden biri.

Her şarabın kava yatırılamadığı gibi her lastikte bodruma yatırılmaz.:ci:
 
@oktaysOktay bey, bahsettiklerinizin yanı sıra "bayo" (bio?) dendiğini de duymuştum.
 
  • Beğen
Tepkiler: oktays
@gurol

Doğru, Fransızlar öyle diyor; ama "boyau" yazılıyor.
 
Bu konu ile ilgili Schwalbe ile yazıştım ve bugün cevabı gelmiş.

Schwalbe ürettiği lastikleri karanlıkta ve 10-20C sıcaklıkta depoladıklarını belirtmiş. Düzgün saklandığında uzun yıllar depolanırmış. Hatta iç lastiklerde 15 seneye yakın depolanmış olanların sorunsuz olduğunu belirlemişler.

Mesajın sonuna doğru düzgün depolanan lastiğin en az 5 sene sonra bile hiç sorunsuz kullanılabileciğinin altını çizmiş.
 
Benim için çok faydalı bir başlık oldu. Cevap veren tüm arakadaşlara teşekkürler.
 
  • Beğen
Tepkiler: ilkcan çağdaş
@Firochromis

benım de aklıma soyle bırsey geldı eger arabalarda varsa bısıkletlerde de vardır sonucta benzer malzemelerle benzer sekılde uretılmıyor mu
bence aralarındakı tek fark raf omur surelerıdır (bu durumda:) )
 
Şehir / tur lastiklerine km bazında ortalama ne kadar ömür biçilebilir? continental touring plus 700x37 kullanıyorum.
 
Üreticileri,lastiklerin raf ömrünün 3-4 yıl olduğunu söylüyor.Nasıl bir lastik istiyoruz? Önemli olan bu.Uzun ömürlü bir lastik istiyorsak,o lastikten yüksek performans bekleyemeyiz.Burada şöyle bir alıntıyı ekleyeyim:
"Lastiğin gövdesi ise naylon/tekstil ve lastik karışımı bir bez diyebiliriz. Bu bez ipliklerden oluşur. Özellikle lastiği inik bir şekilde uzun süre bekleyen bisikletlerde lastiklerin yanaklarının çatlaması sonucu görülebilir bu iplikler. Bu ipliklerin dokuma sıklığı lastiklerin yanağında da yazılı olan EPI (Ends per Inch) veya TPI (Threads per Inch) adı verilen bir birim ile gösterilir. Örneğin 127TPI = 420 iplik/dm, 66TPI = 240 iplik/dm, 33TPI = 110 iplik/dm gibi. Bu rakam ne kadar büyükse, yani bu katman ne kadar sık dokunmuşsa lastik o kadar hafif olur, bunun yanında dönüş direnci de o kadar düşük olur, öte yandan lastiğin patlamaya karşı hassasiyet artar"
Doğal olarak,hem maddi nedenlerden,hem de ülkemizin o birbirinden kaliteli(!) yolları sayesinde sert ve dayanıklı lastiklere yöneliyoruz ancak şartları uygun olanlar,daha yüksek performans için hafif ve yumuşak hamurlu lastiklerden büyük keyif alacaklardır.Elbette bu lastiklerle 8-10 000 km yapmak pek mümkün değil.
 
Lastiklerin raf ömrü kaskat malzemesi ile yakından ilgilidir.

Lastiklerin kaskatları iki tür hamurdan yapılır:

1.Nylon(naylon) elastomer hamur
2.Silica(silika) elastomer hamur

1.Nylon elastomer hamur:Günlük kullanım için yapılmıştır.Yük ve iş makinaları,sokak araçları,iki tekerde normal kullanım için ucuz lastik üretimini sağlar.Raf ömrü 4-5 senedir.Karanlık, ışıklı ortam farketmez O2(oksijen) olan her yerde bozulmaya uğrar.
2.Silica elastomer hamur:Yarışlarda sert kullanım için yapılmıştır.Sadece üst model yarış lastiklerinde kullanılır(her tekerlekli araç için geçerli).Dönüş direnci düşük,yumuşaktır.Ekonomik değildir.Uzun süreli kullanımlara dayanıklı değil.Karanlık ortamlarda daha yumuşak olmasıyla meşhurdur.Tazesi tavsiye edilir yine de kullanım ömrü için.Bekleme süresi daha kısadır normal saklama koşullarında 3 sene en dayanıklı olanları.
 
Otomobil lastiklerinin malzemesi, mevsim şartlarından da etkileniyor. Yani kışın -15 derece (ortalama söylüyorum) yazın da 30 derece gibi sıcaklıklara maruz kalıyor. Bu 45 derecelik fark, malzemeyi olumsuz etkiliyor ve ömründen götürüyor olsa gerek. Kanaatimce aynı durum bisiklet lastiklerinde de oluşur. Ama, bisiklet kışın daha az kullanıldığı için (genel olarak), +15/+20 derece aralığında, güneş ışınlarına maruz kalmadığı ve yük altında olmadığı durumda depolanırsa, bisiklet lastiğinin zamana dayalı ömrü biraz daha uzun olur diye düşünüyorum. Söylediklerim sadece mantıksal analizler olup, herhangi bir bilimsel veriye veya deney sonuçlarına dayanmamaktadır.
 
Slick lastik sevdiğim ve piyasada tur bisikletleri için az bulunduğundan uygun fiyatlı bulduğum bir modeli alıp yedekte tutmayı düşünüyorum. Ararken böyle yararlı olacak bir başlığa rastladım. Lastik her türlü araçta en önemli parça. Bisikletiniz ne olursa olsun lastiğiniz iyi olsun.
 
yaklaşık 15 yıllık eski bisikletimin lastiklerini (son 7-8 yılını depoda havası inik bir şekilde geçirdi) geçen yıl yeni aldığım mtb'de kullandım hala taş gibiler, 2 gün önce sattığım yeni sahibi de muhtemelen uzun yıllar kullanır:D
 
@mehmetsunu

tur bisikleti slick lastiklerini bilemem ama 2015 yılında aldığım 2012 model bisikletin 700x23 Giant P-SL1 marka slick lastiklerini hiç kullanamadan çöpe atmıştım. 3 yıl paket içinde ve jant üzerinde durunca çatlamışlar. Öte yandan 2012'de aldığım şehir bisikletindeki aktif kullandığım 700x38 az dişli markasız lastikler sertleşmesine rağmen hala hayatta.
 
  • Beğen
Tepkiler: mehmetsunu
Geri