Hizli cevap : Evet yaglanabilir
Zincirin kupkuru kullanilip o kulak tirmalayici gicirtiyi cikarmasindansa, bu tip acil durumlarda motor yagiyla yaglanabilir. Fakat duzenli olarak motor yagi kullanimi pek de mantikli gelmiyor kulaga.
Motor yaginin daha kalin bir yapida oldugunu ve vites gecislerinde pek de kolaylik saglayamadigini yazan kullanicilar da okumustum.
Bu yuzden bisiklete ozel bir yag edinmek mantikli. Eger bunun icin yeterli sebep goremiyorsaniz daha çarpici bir ornek vereyim; yagin zamanla topladigi toz ve kum dogal olarak zincir baklalarinizla disli (aynakol ve ruble) arasina girerek onlarin normalden daha fazla aşinmasina sebep olur. Bu yuzden spesifik yag bunu en aza indirger, motor zinciriyle bisiklet zoncirinin calisma mantiklari evet ayni, fakat bakla buyuklukleri, uzerlerine dusen basinc, sicaklik, surtunme hizi, islak ortam kullanimi gibi sebeplerden motor yaglarinin mantik olarak daha guclu, daha kalici, daha kalin olduklari beklenen bir durumdur. Ve daha guclu yag, tozu da daha iyi cekecektir. Yani gereginden guclu bir yagi bisiklete kullanmis olacagiz.
Bisiklet zinciri temizlemesi ve yaglamasinin 250 km/de bir onerildigini, bisiklet yaglarinin da bu ideal mesafe goz onune alinarak gelistirdigini de unutmayin. Cogumuz buna uymasak da, hem duzgun vites gecisleri, hem grupsetin omrunun en uzun surede tutulabilmesi icin buna dikkat edebilirsiniz. Zinciri yagdan tamamen arindirdiktan ve kuruladiktan sonra ihtiyaci kadar yaglamaya ozen gosterin.
Bir üstteki yorumdaki
@serkant yakıt
İfadesinin asil sebebi de budur. Gelişiguzel, aşiri yaglama. Zinciri vicik vicik yapana kadar yaglama. Zincir hem dondukce etrafa yag sacar, bu yag jantiniza kadar sicrar, hem de boylesine fazla yagli bir zincir yoldaki her toz ve kum tanecigini miknatis gibi ceker ve cok kisa bir surede kapkara, zift gibi olur. Yapis yapis, bukulmekte zorlanan bir zinciriniz olur kisa bir sure icinde.
Yaglanmasi gerekli olan tek yerin baklalar oldugunu unutmayin. Zincirin her baklasi icin 1 damla yag fazlasiyla yeterlidir, hatta fazladir. Zincirinizi yagladiktan birkac dakika sonra, yag baklalarin arasina iyice nufuz edip, fazlasi da asagi suzuldukten sonra elinize bir kagit havlu alip, zinciri bununla bastirip pedali birkac tur geri cevirerek fazla yagi alabilirsiniz. Kagit havluyu ozellikle zincirin sag ve sol kisimlarindan bastirin. Unutmayin ki zincirin bu kisimlarinin yaga hic ihtiyaci yoktur. Eger bu islem yapilmazsa, fazla yag alinmazsa, ilk surusunuzde bu fazla yag ruble ve aynakolunuza gececek, orada toz ve kum toplayarak kisa surede ziftimsi bir yapiya gecis yapacak, zincir ve dislileriniz birbirine yapismaya baslayacak ve zincirin her baklasinin bunu yasadigini hesap ederseniz sizin icin azimsanamayacak bir guc kaybi da olacaktir.
Zincir yaglamasi sirasinda kesinlikle ruble ve aynakolunuzu yaglamayin, bazi bisiklet youtuberlarini bile bunu yaparken, bunu tavsiye ederken gordum, keske dogrulugundan emin olmadiklari seyleri yapmasalar. Zaten video cekmeyi istemememin asil sebebi de bu, videodaki her yaptiginiz onemli, ve hepsi dogru olmali. Duzeltemezsiniz cunku. Heyneyse devam edeyim son iki nokta kaldi;
Eger surus sirasinda zinciriniz kulak tirmalayan bir cıyıltı cikariyorsa yagsiz demektir arkadaslar. Saglikli ve duzgun bir zincir siyah degil, kendi renginde olan gri gorunmelidir. Zincir siyah renge dondugu an kirlenmis demektir (bahsettigim 250 km olayi) ve temizlenip tekrar yaglanmasi gerekir fakat bu kadar kisa surede hicbirimiz yaglamiyoruz itiraf edeyim. Bazi yaglar yaz icin, bazilari kis icin, bazilari da ikisinin ortasinda 4 mevsim icindir, dikkatinizi cekmistir. Bunun en guclu sebebi yagin islak havada zincirinizden akip gitme problemini cozmektir. Wet lube, dry lube olayi da budur. Wet lube islak sartlarda dahi yagin zincirinizden akip girsini engeller, yani yag zincire adeta yapisir, daha guclu tutunur. Fakat ayni oranda da kuru havada kullanildiginda bu kez en ufak tozu ve kumu kendine ceker, yapisir.
Dry lube, kuru ortam yagidir, zincirinize cok guclu yapismaz, cunku yagmurda surdugunuz an akip gidecektir zincirinizden. Fakat buna karsin tozu,kumu wet lubeye oranla daha az ceker, cunku daha az yapiskandir.
4 mevsim yaglar ise her iki hava kosulu icin de ortasi planlanarak uretilmeye calisilmistir. Fakat bunlar daha cok bizim gibi usengec amatorler icin idealdir
yazin tozu daha az ceken, hafif bir yag (dry lube) kisin da islandiginda zincirinizden akip gitmeyen, guclu bir yag (wet lube) kullanmaniz siz ve bisikletiniz acisindan daha mantikli olandir. Ornegin ben islak havada asla cikmadigim icin zefal dry lube kullaniyorum. Ben anca yagmura yakalandigimda islanirim, o anda da gordugum ilk otobuse atlar eve donerim cunku camurlu bir bisikleti temizlemek kadar beter birsey yok
Kabaca 4 saat suruyor
Son olarak da selede oturup aşagi, zincirinize baktiginizda, gunesin altinda zincir baklalarinizin paril paril parlamamasi gerekir. Eger zinciriniz paril paril gorunuyorsa yagsiz demektir arkadaslar
Uzun oldu ama eminim faydali da oldu