Kim demiş rampada vites geçmez diye, vites geçiyorda pedal yapamıyorsun. Debriyaj şişiyor. Sonra bir bakmışsın yerdesin. Allah allah diyorsun. Ha yerde değilsen ilerlemeyen bisikletin üzerinde çay kahve getirsinler diye beklersin.
Yük fazla ise motorlu araçlarda şanzıman yeterli devir yapmaz, bisiklette dişliler. Yanı yokuşta vasıtanın geri geri kaçmasının sebebi vites sisteminin debriyajla bir olup kavrama yapamamasıdır. Bisikletteki durum ise zincir sistemini çevirmedikçe vites değiştiremezsin.
Pedalı çevirecek gücün var momentumu da buldun kayaya yada düz duvara tırmanırsın. Olaya bilmsel gözden bakın. Merkez kaç kuvveti herkesin bildiği fizik kuramı veyahut kuralı. Merkez kaç oluşturmak için illa motor sistemi ve bilimsel hesap gerekmez. Yeterli miktarda güç ve momentumu(hareket) sağladıktan sonra dişli yada zincir sistemiylede merkez kaç uygulanır.
Güç var kuvvet var vitese geçmiyor yokuş yada düz.
Vites ayarların bozulmuş olabilir.
Vites telin kopmuş olabilir.
Vites telin gevşemiş olabilir.
Vites telin sertleşmiş olabilir. Eskiden greslerdik az bir şey çatır çatır çalışırdı.
Attırıcıların da sıkıntı yada arıza olabilir. Bazen bulgur kadar bir taş attırıcının içine girer 'dünyaya niye geldim diye lanet okumaya başlarsın. Kutuyu açarsın bir hava tutarsın tıkır tıkır çalışır.
Bisiklette debriyaj dediğimiz pedalların çalışmasını sağlayan orta göbekte sıkıntı vardır. Pedal yapamadığınız için zincir dönmeyecek ve yine vites değişimine engel olacak.😯
Ön attırıcının kadroya bağlandığı yer var ya hani 3 tane büyük dişlilerin olduğu, oynadıysa yerinde zincir sağa sola sürter vites sorunları yaşatır.
Arka attırıcının kadroya bağlandığı yerde yani kadro kulağında sorun olur ise yine vites geçişleri zor olur zincir sürtmesinden ve devirsiz çalışmasından dolayı.
Doğru yerde doğru şekilde vites kullanma alışkanlığın yoksa vites ayarlarını yine bozarsın.
Toplayalım ne dedik. Vites ayar bozukluğu, vites teli sıkıntıları, zincir sıkıntıları, pedal bölgesi ve pedallayamama sıkıntıları, arttırıcılar ve attırıcıların bağlantı yerindeki oynamalar.
Sonuç kuraldır, sıfır merkez kaç kuvvetinin olduğu bir enlemde momentum boylamına geçiş, hem malınıza hemde canınıza (dizlere ve kaslara, sinirlere, liflere, damarlara, kıkırdak yapısına) zarar verir. Yolu görecen doğru vites tercihlerini yapacan.
Olayı eski usül ve Çorum lehçesine has bilimde katarak( tuttu mu acaba
) anlatmaya çalıştım. Ha birde şu var Mariokaldato amatörce demiş doğru söylemiş ,sürekli vites değiştirilmez bisiklette bu ayarlara zarar verir. Yokuşta hiç değiştirilmez( baskı yapmayacaksan yukarda saydığım merkez kaç ve momentumu yakalaya biliyorsan hariç, bunu da çok nadir usta kullanıcılar yapar)
Yoruldum kaç gündür okumaktan , herbirşeyi kendi bildiğim gibi yazdım , yanlışım varsa bilen arkadaşlar düzeltsin. Yeterli diyorsanız Nobele aday gösterin.