Fren yapma kabaca enerji kaybetme, enerjiyi düşürme olarak açıklanabilir. Enerjiyi düşürme de bu durumda ancak mevcut enerjiyi sürtünme vasıtasıyla ısı enerjisine çevirmekle olabiliyor (bakınız ampul ısı enerjisini ışığa dönüştürür ). Enerji dönüşümü mekanizmasının temeli olan sürtünme esnasında meydana çıkan ısı enerjisini hızlı bir şekilde uzaklaştırmak gerekir ki verim artsın frenleme hızlı ve etkili olsun. İşte bu nedenle delikler hızlı soğuma için vardır. Hafifletme de bir etken tabi ki. Gönül isterdi ki arabalardaki gibi çift kat diskler olsun ve aralarında ısı transfer yüzeyini artırmak için kanatçıklar olsun vs. ama bu da oldukça ağır ve pahalıya mal olur.
Otomobil yarışlarında da görülür. Araçların frenleri kıpkırmızı olur ya hep, işte o kırmızılık olmasın ve frenler daha uzun ömürlü olsun diye yapılıyor. Disk soğuk kaldığı için fren performansı artıyor. Otomobillerde delikli rotoru pek önermezler çatlama yaptığı için ama bisiklette durumlar farklı olduğu için sıkıntı yok
Fading (WIKIPEDI)
Fading, ısı etkisiyle fren gücünün düşmesidir. Otomobil fren sistemindeki en büyük problem sürekli kullanımda ısınması ve belli bir sıcaklığın üzerinde balataların aşırı ısı nedeniyle kaydırmaya başlamasıdır. Bu ısınma problemini ortadan kaldırmak için üreticiler soğutmalı fren diskleri üretmektedir, Bu diskler iki katmandan meydana gelir. Disk katmanlarının arasında bulunan boşlukta sürekli hava akımı olduğundan disk aşırı ısınmaz ve balataların kaydırma sorunu azalır. Diğer bir yöntem ise fren diskleri üzerinde delikler açarak havayla temasını artırmaktır. Genellikle oto sanayi sitelerinde başvurulan bu yöntem yine ısınmayı azaltarak frenleme gücünü artırmayı amaçlar. Bu yöntemler genellikle sportif kullanıma yönelik otomobillerde kullanır. Bu çalışmalar kontrolsüz olarak yapıldığında fren diskinin dayanıklılığını azaltarak çatlama riskini artırabilir.
Ben rotor deliklerine 2, 3 tane en küçük asma kilitlerden takiyorum hem arkaya hem öne bide kadro arka tekerlegi doğalgaz borusuna kilitliyorum
Küçücük asma kilit bile cazdirabilir hırsızları
@Atilla Gobel
ekonomi bu konuda bir etken değil. metal parça üstünde açılan deliklerden elde edilen metal talaşı geri dönüşüm değerine sahip olmayabilir. ayrıca bu delikleri açmak için makinelerin daha fazla çalışması gerekir bu da üretici için üretim hızını düşürüp maliyeti arttıran bir faktördür.
Esas amaç ağırlıktan kazanmak değil, diskin yüzey alanını arttırarak daha verimli soğuma sağlamak ve frenleme yaparken yabancı partiküllerin bu deliklere girerek balata ve disk arasında kalmasını engelleyerek frenleme gücünü arttırmaktır.