Jordanred Bisiklet Forması, Bisiklet Taytı ve Bisiklet Giyimine Dair Her Şey

Sınırsız bütçe mükemmel tur bisikleti

@Abdullah.R
Üçlü aynakol sanki göbekten vitesin sadeliğine ve sorunsuzluğuna yakışmıyor gibi. Ön dişliler mekanik bilgi ve uygun aktarıcı ile üçlü aynakola müsait hale getirilebilir. Shimano'da arka dişli ile vites değiştirici arasında sert kauçuk bir malzeme var. Oradan çıkarılabilir vaziyette. Onu aldığınızda üçlü aynakol sorunu ortadan kalkıyor. Önle paralel mi, evet. Yalnız değiştirilemeyecek düzeyde değil. Bunu yaparsanız dünyada ilk olacak sanırım.:)
Nexus 8 ile günübirlik hariç uzun tur yapmadım. Dolayısıyla yüklü uzun turla ilgili geribildirim yapamayacağım. Bu yaz deneyip uzun yokuşlarda nasıl söylerim. Şu anki kullanımımda %307 bana fazlasıyla yetiyor. Eğer uzun yokuşta yetersizse arka veya ön dişliyi değiştireceğim. Olmazsa Alfine 11 yükseltmesi de yapabilirim. %409 vites oranı, başka bir deyişle mükemmellik. Göbekten vitesle ilgili şunu gördüm. Kesinlikle vazgeçilmezler. Eğer bir cyclocross ya da tur bisikleti toplarsam bu muhakkak göbekten vitesli olacaktır.:in:
 
Scudo
@mehmetsunuMehmet bey, en sevdiğim konulardan biri tur bisikleti tasarımı diyebilirim. Geçen ay turda olduğumdan açtığınız konuyu görmemiş olmalıyım. Görseydim kaçırmazdım sanırım. :)
@MEHMETALİMehmet Ali bey, hemen her konuda olduğu gibi bu konuda da çok benzer fikirlere sahibiz. :) (ironi yapmıyorum, gerçekten öyle)

Evet, gerek felsefe gerekse estetik bakımından göbekten vites + üçlü aynakol bence de yakışmıyor gibi. Ancak teknik ve pragmatik açıdan irdeleyince, bence çok başarılı bir tasarım.

Ön vitesin genel karakteristikleri: basit mekanizma, zor arıza, dış etkenlere karşı nispeten dayanıklı, az bakım, uzun süren vites geçişleri, az sayıda yaprak, yapraklar (vitesler) arası büyük fark. Ağırlık yapmaktan başka bisiklete olumsuz bir etkisi yok. Vites aralığının temel bölgesini ayarlamak için uygun. (Araçlarda arazi, şehir, otoyol vitesi gibi.)

Arka vitesin (derailleur) genel karakteristikleri: Karmaşık mekanizma, kolay arıza, dış etkenlere karşı daha hassas, çok bakım, seri vites geçişleri, çok sayıda yaprak, vitesler arası küçük fark. Ruble, arka jantın asimetrik örümüne (dish-in) sebep olduğu için, zaten üstüne çok yük binen arka tekeri yapısal olarak çürütüyor.

Sonuçta ön vites nispeten masum, arka viteste sıkıntı var. Tur şartları da göz önüne alındığında arka vites tur bisikletinin en çürük halkalarından biri.

O yüzden, ben viteslere kategorik olarak yaklaşmıyor, ön-arka vites arasında ayrım yapıyorum.

Transmisyon oranlarına gelince, bir tur bisikletinde asgari %500 vites aralığı bence şart. Olmazsa ne olur, benim bisikletimdeki gibi (%343) yolun bir kısmı yürünür. Vitessiz bisikletle de turlayabilirim (nitekim ilk İstanbul-Bodrum turumu göbekten 3 vites kontra-pedal bir şehir bisikletiyle yapmıştım) , ama yolun daha çok kısmını yürümek zorunda kalırım. Mesela Fuji'nin orijinal arka vites aralığı %309 ve ön vites aralığı %185 (toplamda uçtan uca %571). Yani %307'lik bir hub vites Fuji'nin arka derailleur vites aralığını başa baş karşılıyor diyebiliriz.

Öte yandan Shimano Alfine-700 sıkıntılı. Fiyat olarak pahalı, vites aralığı olarak (%419) yeterli-yetersiz arasında bir yerde. Amazon fiyatlarına göre genel karşılaştırma yaparsak:

Nexus-8: 8 vites, %307, 175$ (ben bunu bir yerlerde 135$ bulmuştum ama nerede...)
Alfine-500: 8 vites, %307, 225$
Alfine-700: 11 vites, %419, 511$
Alfine chain tensioner (üçlü aynakol için): 16 diş kapasite, 25$ (bize 22 diş kapasitelisi lazım)

Ben Alfine-500 (+ üçlü aynakol) kullanırdım. Neden Nexus yerine Alfine? Çünkü yeni nesil tasarım, muhtemelen daha dayanıklı, daha uzun ömürlü ve daha düşük iç kayıplar, makul fiyat farkı. Öte yandan test sonuçlarına bakmadan bir şey demek zor. Aynı göbeği daha yüksek fiyata satmak için Shimano'nun bir pazarlama stratejisi de olabilir bu.

Turunuzun mükemmel geçmesi dileklerimle. Tur yazınızı (ve Nexus değerlendirmenizi) merakla bekleyeceğim. :)

------

Not: Şimdi aklıma geldi. Rahman bey Rohloff için çapraz zincire tahammülü yok demişti ama ona sormayı unuttum: Bu durum sadece klasik (silindirik pimli) zincir için mi geçerli, yoksa dreailleur viteslerde kullanılan burkulabilen zincirler için de mi geçerli? Tahminim o ki, klasik zincir kullanıyorlar, ve zincir burkulmaya müsait olmadığı için, her türlü burkulma kuvvetini ruble dişlisine yansıtıyor, bu da Rohloff'un hata yapmasına yol açıyor olabilir. Onu bir de burkulabilen zincirle denemek lazım aslında.
 
@Abdullah.RŞimdi hatırladım. Vaktiyle transmisyon oranları hakkında Fuji üzerinde bir çalışma yapmıştım ve Nexus-8'de karar kılmıştım. Sebebi özetle şu: Hub vitesin %307 aralığından başka, min-max viteslerin transmisyon oranları yaklaşık olarak Fuji'nin orijinal transmisyon oranlarıyla da örtüşmeli. Kısaca, hub viteste kullanacağımız ruble dişlinin diş sayısını ince hesaplamak lazım.

Nexus ile 19 ve 21 diş olmak üzere iki tane ruble dişlisi geliyor. Bunlardan biri (sanırım 21 diş) Fuji'nin orijinal transmisyon oranları için tam uyumluydu. Alfine yanındaysa 1 adet (20 diş) ruble dişlisi geliyor. Bu, Fuji'nin transmisyon oranlarını yarım vites yukarı taşır - yarım viteslik daha yüksek hız ama daha kötü tırmanma performansı verir. Çok da sıkıntı değil ama, tur bisikletinde hız ve tırmanma arasında tercih yapmak zorunda kalırsam daima tırmanmaktan yana oy kullanırım.

Bir de, Alfine iyi olabilir, ama Nexus'un da geri kalacağını sanmıyorum. Benim no-name 3 vites göbeğe çektirmediğim işkence kalmamıştı, ömrü hayatında bir defa bile tık dememişti garip. Nexus benim ihtiyacımı fazlasıyla karşılar kanaatindeyim. 50$ fiyat farkı da cabası.

İşte bu sebepler yüzünden tercihimi Alfine-500 yerine Nexus-8 olarak değiştiriyorum.
 
merhabalar
başlık çok uyumlu olmasa da buraya yazmakta sakınca görmedim
abdullah bey yazdıklarınızı okudum bir süredir göbekten vites ile ilgili bulabildiğim ne varsa okumaya çalışıyorum yazdıklarınız da dikkatimi çekti
bisikletime seneye nexus 8 ya da alfine 8 eğer ki fiyatlar makul bir seviyeye düşerse alfine 11 sistemini takmak istiyorum.
sram, sturney archer ve ismini hatırlayamadığım bazı firmalar da benzeri vites sistemlerini üretiyor bu konuda bilginiz vardır diye düşünüyorum :)
paylaşırsanız ilgiyle okuruz. saygılar
 
@emre tuzcuMerhaba Emre bey,

(link)

Shimano ve Rohloff dışındaki çözümler çok zayıf bence. Ya imalatı durdurulmuş, ya vites aralığı yetersiz, ya kalite veya fiyat sıkıntısı var. Listede işe yarayabilir gibi görünen iki alternatif var: SRAM G8, Sturmey-Archer XRF-8

Bunlardan biri hakkında (sanırsam SRAM) oldukça kötü bir değerlendirme okumuştum. Diğerinin de çok farklı olacağını sanmıyorum çünkü bunların sürümü az. Ya kalite problemi olur veya fiyatı çok yüksektir. Sürüm arttıkça tüketici açısından fayda/maliyet oranı iyileşir. Gerçi Rohloff 1000 EUR ile en pahalısı. Sanırım Rohloff'un da sürümü az.

Fayda/maliyet optimizasyonu açısından bakınca Shimano'dan başka alternatif yok gibi. Ben olsam, bir taraftan yan gözle piyasada ne var ne yok baksam da, Shimano'dan şaşmazdım.
 
%300 - %500 gibi rakamlar nasıl hesaplanıyor acaba?
ve neyi ifade ediyor. rakam çoğaldıkça iyiye işaret olduğunu anladım. ama bu kadar anladım :)
 
%400 demek, en yüksek vitesle en düşük vites arasında 4 kat fark var demek. Misal:

Mesela Fuji Touring aynakol 26/36/48. Aynakol vites aralığı 48/26 = 1.846 = %184.6
Ruble 9 yaprak 11-34 diş. Yaprak sayısı mühim değil. Mühim olan max 34 diş, min 11 diş olması. Ruble vites aralığı 34/11 = 3.091 = %309.1
Uçtan uca vites aralığı (yani max ayna - min ruble top vites ile, min ayna max ruble 1. vites arasındaki toplam aralık) ön ve arka aralıkların çarpımıdır.

Toplam Ön x Arka vites aralığı = 1.846 x 3.091 = 5.706 = %570.6

Shimano Nexus-8 min/max transmisyon oranlarının listesi şu an elimde yok (internette var). Nexus-8 de max/min oranı = 3.07 = %307
 
@Hamit E.

En küçük vites ile en büyük vitesin oranlarının farkı. Hesaplama için oranlar bölünüyor. Mesela en düşük viteste pedalı bir tur çevirdiğinizde terkerlek 0,6 tur, en yüksek viteste ise pedalı bir tur çevirdiğinizde tekerlek 2,5 tur dönüyor diyelim. 2,5 / 0,6 = 4,17 = %417 olarak hesaplanıyor.
 
Benim Nacizane tavsiyem delta bisikletten max 5-6 bin tl lik corratec veyahut cannondale tur bisikletlerineb akıp artan parayla delta sirkeci şubesinin hemen ilerisinde olan hayyam fotoğrafçılarçarşısına uğrayıp güzelde bir prof. fotoğraf makinesi almak . Böylece 4-5 bin tl cebinize kalır.
 
oran bilgilendirmesi hakkında teşekkürler
 
@emre tuzcu
Göbekten viteslere geçerseniz benim gibi sorunsuzluğun keyfini yaşarsınız :) tavsiye ederim. NuVinci, Rohloff gibi markalara hiç bakmayın bence. Ya fiyatları uçuyor ya da ağırlıkları. En çık tutulan şu anda Shimano'nun sistemleri. Rohlof bir gün atak yapana kadar da bu böyle gidecek görünüyor. Alfine 11'in makul fiyata düşeceğini sanmıyorum. Şu anda gözde vites kral koltuğunda mutlu mutlu oturuyor.
***
Abdullah Bey'e bir eklemede bulunayım. Alfine 8, Nexus 8'in güncel versiyonu. Wikipedia metninde bazı ağırlık hataları mevcut. Örneğin Alfine 8 güncellendiğinde ağırlığından 100 gram civarı kaybetti. Sürtünme bakımından iyileştirmeler mevcut. Oranları ise aynı kaldı. Alfine 11 ise, benim deyimimle kral, yine 100 gram gibi bir ağırlık azaltmış durumda.@Hamit E.
Rakamlarla hiç uğraşmadan şöyle söyleyelim; göbekten 8 vites 24 vitesin verdiği bütün hız oranlarını veriyor. Göbekten 11 vites ise 27 vitesin bütün hızlarını. Tabi ön ve arka dişileri değiştirerek istediğiniz gibi oynayabilirsiniz. Bu da işin başka bir güzel yanı.
 
@Hamit E.
Ben de basitçe şöyle söyleyeyim; göbekten 8 vites bildiğimiz 24 vitesin bütün hız oranlarını veriyor. Göbekten 11 vites ise 27 vitesin bütün hız oranlarını. Tabi isteğinize göre arka veya ön dişliyle oynayarak hız farklılıkları da yapabilirsiniz. Bu da işin başka bir güzel yanı.
@emre tuzcu
Rohloff, NuVinci, Sram çoğunu incelemiştim. Şu anda Abdullah beyin dediği gibi fayda maliyet açısından Shimano'dan daha iyisi yok. Sram ağırlığıyla Rohlof ise fiyatıyla fark yapana kadar bu böyle gidecek görünüyor. Wikipedia bilgilerinde bazı ağırlık hataları mevcut. Markaların sitelerine giderek daha net bilgi alabilirsiniz. Örneğin Alfine 8, Nexus 8'in güncel versiyonu, 100 gram daha hafifletildi. Sürtünme bakımından bazı iyileştirmeler mevcut. Aynı şekilde Alfine 11 (bununki yaklaşık) 100 gram daha hafif.
Alfine 11'in fiyatı düşecek gibi görünmüyor. Kral koltuğunda mutlu mesut oturuyor. Bence fiyatıyla Alfine 8 daha iyi.
 
  • Beğen
Tepkiler: Rocketman
merhabalar
abdullah bey paylaştığınız wikipedia linki gerçekten faydalı oldu hub sistemlerle ilgili gereken temel bilgileri içeriyor.
dediğiniz gibi türkiye piyayasında erişilebilirlik açısından önde olan marka shimano. türkiye fiyatları ile yurt dışı fiyatları arasında da çok fark yok gibi.
1000 euro gerçekten uçuk bir fiyat orta sınıf bir araba şanzımanı alınabilir :) ve de rohloff için kadronun uyumlu olması gerekliliği ikinci bir külfet oluşturuyor.
 
Arkadaşlar merak ettiğim bir konu var,dağ bisikleti sahibiyim,sorum şu bir yol bisikleti gördüm kamyon tekerleği gibi ayna kol vardı,büyük ayna kol hıza etki ediyor mu?Ediyor ise dağ bisikletime de büyük ayna kol takıp hızını arttırabilir miyim?
 
merhabalar
mehmet bey dediğinize göre alfine 11in fiyatını düşürmezler
alfinenin daha üst düzey bir ürünü çıkmadıkça.
artık nexus 8 e yoğunlaşırız tavsiyeler için teşekkürler
 
göbekten vites muhteşem bir olay gerek sorunsuzluğu gerekse estetikliği ile vazgeçilmez bence de
şunu farkettim ki 21 vitesli bir bisiklet kullanırken bu viteslerin yalnızca 8-10 tanesi işe yarıyor bu işe yarayan viteslerinde bazıları zaten ortak yada birbirine çok yakın oranlarda bunların içinde de sadece iki tane vites kullanıyormuşum birisi ağır diğeri ise hafif oranlı vites.
şu an kullandığım göbekten vites sisteminin bile 2 vitesini kullanıyorum.
aynakol arka ve ön değiştiriciler , ayrıca kotra frenli bir sistem ise arka fren kaliperi , fren kolu , kabloları vs. elemanların alayı devre dışı kalacağından ağırlık olarak da aşağı yukarı göbekten vites ile aynı ağırlıkta oluyor hatta daha hafif bile olabilir diye düşünüyorum.
tereddüt edenler en azından bir kere kullanıp tadına bakmalılar.
kendi topladığım göbekten vitesli şehir bisikletim
sachs torpedo supersport (5 vites)

(link)
 
@MEHMETALİDetaylara takılmak istemezdim ama, muhtemel bir yanlış anlamayı önlemek adına, bu ifadeyi "24 ve 27 vitesli bisikletlerin ön vites hariç sadece rublelerinin yaklaşık sağladığı oranlar" şeklinde netleştirebilir miyiz?
@emrahozkanÇelik amortisörsüz kadro, Rohloff veya Alfine-700 hub, Brooks sele, sağlam yüklükler...

Gördüğüm eksikler: Bu 26" jant ise (öyle gibi görünüyor) bana uymaz(*). Bir de disk fren kullanmışlar, o da bana uymaz. Tabi tek yaprak aynakoldan bahsetmiyorum bile. :)

Bu 3 konu halledilirse ideal tur bisikleti olur bence. Ha bir de fiyat meselesi var tabi. Rohloff yerine Nexus-8 + üçlü aynakol ve V frenlerle bu bisikleti 2000 TL altına verebiliyorlarsa ne ala, ama Surly'ler uçuk fiyatlara satılıyor duyduğum kadarıyla.

(*) Eskiden 26" ve 28" jant arasında kararsız kalırdım, şimdi daha net bakıyorum olaya. 26" jant her bakımdan sağlamdır, parçası kolay bulunur fakat 26 jant ile çok emekle, çok sarsıntıyla az yol yaparsınız. Bir de aşırı kalın lastik kullanıyorsanız, sağlamlık ve verimsizlik artar (sarsıntı azalır). Kalın 26" teker, 3. dünya ülkelerinde senelerce dolaşmak için iyidir. 28" jant ise, yapısal olarak daha çürük olsa da, konforludur, hıza ve yola yatkındır, verimlidir, az emekle çok yol katedersiniz. Bunlar uzun yolda çok mühim. Jant teknolojisi gelişti, artık 28" ile çok sağlam (ve ekonomik) teker yapılabiliyor. Nitekim 29er dağ bisikletleri de bunu teyid ediyor. Afrika ormanlarında kaybolmaya gitmiyorsam 28" janttan şaşmam. :)

Bir de, sağlamlık için hızı ikinci plana atan kalın ve küçük tekerler ile hızı öne alan tur tipi drop-bar gidon çelişki olmuş. O tekerlere boynuz veya kelebek gidon kullanırdım ben. Veya o gidona 28" jant kullanırdım.
 
Geri