Merhabalar,
Benim tam olarak uzmanlık alanım değil, ancak şu ana kadar edindiğim bilgiler ve fuarlarda vs birebir konuştuğum kadro ustalarından aldığım bilgilerden bir derlemeyle katkıda bulunayım..
Konunun başlarındaki videoda görünen Nevi'nin kullandığı "vakum odası" yöntemi hakkında: bu senenin başında katılımcı olarak yeraldığım Bespoked Bristol elyapımı bisiklet fuarında Mathias Scherer ((link)) ile bu konuyu konuşmuştuk. Kendisi çok iyi ve oldukça yaratıcı bir Ti ustası, tavsiye ederim. Bayadır tanışıyoruz, samimiyiz, dolayısıyla işin arka planından uzun uzadıya bahsetti. Bu yöntemin sektörde sadece Nevi tarafından kullanıldığını, artık eskide kaldığını söyledi. Şu anda standart yöntem "purging"; Yani kaynak esnasında arkada kalan havanın yerine Argon gibi asal bir gaz doldurulması ve böylece kaynak bölgesinin hava ile temasının kesilmesi. Mathias, vakum odası içinde kaynak yapmanın çok zor olduğunu, Nevi'nin de bu yüzden kaynaklarının düzgün çıkmadığını ve taşladıklarını söyledi. Benim fikrimi sorarsanız taşlanmış veya taşlanmamış Nevi'ninkiler de güzel görünüyorlardı. Şöyle;
(link)
Ancak Mathias'ın sonra söylediği ilginçti; vakum odasından mı nedir ama Nevi'nin kadroları çok fazla kırılıyormuş, tamir için kendisine veya diğer kadro ustalarına çok fazla gelen olmuş.
Yani anlayacağınız üzere Titanyum'da kaynak olayı çok hassas! Aşırı derecede temizlik ve ustalık istiyor. En prestijli markalarda bile kırılma problemlerinin olduğunu duyuyorum. Bu açıdan Titanyum, kadro yapımının son noktası denilebilir. Benim tahminim yarın öbürgün ülkemizde de yeterli alt yapı ve birikim olmadan bu işe girenler olacak; siz siz olun vatan millet duygularını bir tarafa bırakın, yeri geldiğinde hayatınızı emanet ettiğiniz bu metal parçasının yetkin ellerden çıktığından emin olun. Bu işi yapacak kişinin daha önceki işlerinden fotoğraf değil "gerçek" örnekler görün ve daha önemlisi dünyanın belli başlı kadro yapımı kurslarından birinde eğitim almış olduğundan emin olun.
Malzeme olarak Titanyum'a gelirsek..
Kadro tasarımında bizi ilk olarak ilgilendiren malzeme özelliği Young's Modulus'tür (E). Bu çok temel anlamda malzemenin "esnekliğini" belirtir. İşin içine boru çapları ve et kalınlıklarını da katınca da kadronun esnekliğini öngörebiliriz. Titanyum'un E'si çeliğin yarısı kadardır. Yani aynı çap ve kalınlıktaki borulardan yapılmış bir Ti kadro, çelik kadronun iki katı esnek olacaktır. Bu kadar esnek kadrolar istenmez; dolayısı ile Titanyum kadrolarda boruların et kalınlığı (ve bazen de çapı) daha büyük kullanılır; ancak çeliği yakalayacak kadar değil; o zaman ağırlık avantajı ortadan kalkar. Bu yüzden genel olarak konuşursak, ortaya çıkan Ti kadrolar çelik kadrolardan daha esnektir; daha yumuşak bir sürüşü vardır. Bunların ikisi de genel olarak karbon kadrolardan daha esnektir.
(Bu arada ara not olarak kadroda belli bir oranda esneklik istenen birşeydir; bu kadronun "canlı" hissiyatını veren şeydir. İdeal esneklik miktarı sürücünün boyuna, ağırlığına ve performansına göre belirlenir.)
Yukarıda bir ağırlık tablosu verilmişti ancak o tablo çok güncel değil. 1600gr gayet ortalama bir çelik kadro ağırlığı. Hafif borular kullanarak ve Fillet Brazing veya TIG yöntemleriyle yapılmış "modern" bir çelik kadro 1200-1300gr'ları zorlar tahminimce. Titanyum'da alt sınır 1000gr mertebelerinde (fuarda Reynolds borular ve 3D printed Ti lug'lar ile yapılmış bir kadro prototipi vardı; ağırlığı 999gr'dı)
(link)
Karbon ve Aluminyum'da son durum nedir bilemiyorum, onları da siz ekleyin
Benim bildiğim kadarıyla Alu ile Ti arasında pek bir ağırlık farkı yok.
@gmfaruk
Geçenlerde Seven'ın ilanı vardı; günde 6 kadro çıkaracak framebuilder arıyorlardı! Sözümona custom