Enes bey'in sorusuna en net cevabı
@Desert Fox vermiş aslında. Fark eder demiş, doğru da demiş. Fakat atladığımız bazı ufak ayrıntılar olabilir

Belki de bu ufak ayrıntılar, sadece fren kaliperi terfisinin beklediğimiz kadar iyi sonuç vermemesine sebep verip, bizi hayal kırıklığına uğratabilir. Peki neden?
Bunun ilk sebebi Enes bey'in sadece kaliper terfisi düşünüp, soruyu bu doğrultuda sormuş olmasına rağmen, gelen en iyi cevabın "fren seti" kastedilerek verilmesi olabilir
@Desert Fox
Tek başına fren kaliperi değiştirmenin pek mantıklı olmadığını düşünüyorum, çünkü v frenin çalışma mantığı bildiğiniz gibi telin çekilmesi üzerine. Teli çeken şey de fren kolu. Yani mekanik olarak iyi basan bir fren kaliperinden bahsedeceksek, mekanik olarak iyi çeken bir fren kolundan bahsetmezsek asıl olayın %50'sini (hatta belki daha da yüksek bir oranı!) kaçırmış olacağız zaten.
Peki biz frene asılınca, fren koluna uyguladığımız bu kuvvet, kalipere ulaşıp janta basmaya başlayıncaya kadar başka neler oluyor? Bu mekanizmanın kilit noktalarından biri de fren teli değil mi?

Kesinlikle! Bisiklette, %60 arka fren, %40 ön fren kullanımı tavsiye ediliyor, hatta biz farkında olmadan bile çoğunlukla buna yakın oranlarla kullanıyoruz refleks olarak. Arka frenin durumu biraz daha karmaşık, çünkü fren koluna basmamız sayesinde gerdiğimiz fren teli,sırasıyla gidon ve kadrodan geçerek arka kalipere ulaşıyor. Ve bu yolu kıvrılarak, hatta çoğu bisiklette kadronun içinden geçerek katediyor. Yani bu kablo, dolambaçlı bir yol izliyor, kıvrılıyor, sıkışıyor, sürtünüyor ve tüm bunlar frenleme performansımızı milim milim kemiriyor (Arka frene bastığımızda gelen garç-gurç sesin ve o rahatsız edici sürtünmenin sebebi tam olarak bu işte. Çünkü frene her basışımızda fren teli, onu çepeçevre saran o siyah kablonun içinde ileri geri 1-2 cm hareket ediyor, gelip gidiyor)

Burada devreye pek çok durum giriyor. Kablolamanın doğru yapılmış olması, kabloların gereğinden uzun veya gereğinden kısa kesilmemiş olması, çok dik açılarla kıvrılmaması önemli. Tüm bunların yanında fren kablosunun performansını en üst seviyede tutabilmek adına yeterince yağlı ve kaygan olduğunun belli aralıklarla kontrol edilmesi, kötü hava şartlarında yapılan sürüşler sonrasında kablonun temizlenip yağlanması fren performansını arttırabiliyor.
Bu kadar mı? Daha yarısına bile gelmedik

Fren pabuçlarından bile bahsetmedik henüz, doğru fren pabucu montajından bile bahsetmedik henüz, jant fren yüzeyi temizliğinden bile bahsetmedik henüz, fren kaliperinin doğru montajlanmış olmasından, yani kaliper açıklığının en optimum düzeyde olduğundan, ve bunun için de jant akordunun çok iyi olması gerektiğinden bahsetmedik bile!
Lafı uzatmış olsam da, kısacası ben yeni bir fren kaliperini zorunlu kalmadığınız sürece almamanız gerektiğini, ancak kaliperde mekanik bir hata çıkmasının ardından (soruyu sorarken bahsettiğiniz vida sorunu gibi) değiştirilmesi gerektiğini, fakat bu değişim yapılırken de yeni alınacak bir üst seviye fren kaliperinden çok fazla beklentiye girmemeniz gerektiğini düşünüyorum. Elbette yeni bir fren kaliperi taktığınızda daha iyi olduğu hissini yaşayacaksınız, haklısınız da. Çünkü yeni bir malzeme ile eski bir malzemenin elbette farkı olacak. Fakat fren performansını, fren kalitesini arttıran pek çok faktörden bahsetmemiz gerekiyor, yukarıda örneklerini verdiğim gibi

Önerim, mevcut fren kaliperinizle, verdiğim tavsiyeleri dikkate alarak yakalayabileceğiniz en iyi fren performansını yakalamaya çalışmanız. Ancak tatmin olmamanız durumda parça değişimine gitmenizdir. Kazasız sürüşler!
Şunu da eklemeden geçemiyorum, çoğumuz frenlerimizi gerçek performanslarının çok çok altında kullanıyoruz. Gelişigüzel montajlanmış kaliperler, gelişigüzel ayarlanmış pabuçlar ve kirli jant yüzeyleri ile kullanıyoruz. İnanın, şu an kullanmakta olduğunuz fren sisteminine gerekli özen gösterilse ve bir deneme sürüşü yapsanız inanılmaz şaşırırdınız
Edit: Fren pabucu temizliği ve bakımından bile bahsetmemişiz, kim bilir daha neler unuttuk
