Scudo Sports

V frenin geleceği hakkında

Demir Atlı Adam

Sunroofa değil gökyüzüne inananlar
Kayıt
12 Nisan 2014
Mesaj
2.046
Tepki
3.158
Şehir
Ankara
Başlangıç
2015—16
Bisiklet
Scott
Bisiklet türü
Yol bisikleti
Bisiklet sporunda çok eski değilim. 5-6 yıldır ilgiliyim. V fren artık firmaların en alt seviye modellerinde yer almaya başladı. giant escape serisi hariç varsa başka söyleyin ama yok araştırmalarıma göre. Firmalar neden vites sistemlerini giderek düşürürken bazen de v frenli yapıp diğer özellikleri yukseltmezler. Hidrolik disk frenler olmazsa olmaz kullanım alanları vardır fakat bence v frene göre kullanım alanı geniş degildir.
Ama nedense firmaların benim bu görüşümü desteklemedikleri görülüyor. Şimdiye dek v frenden memnuniyetsizligim olmadı. Yeni bir şehir tur trekking cross bisiklet alma arefesinde direniyorum disk frenlerin hakimiyetine karşı. Bakalım kazanabilecek miyim?

Sanırım artık v freni üst modellerde görmemiz imkansız. ?
 
Son düzenleme:
Scudo
Söylediğiniz gibi üst seviyede bitti, orta seviyede tiagra ve 105'e hidrolik gelmesiyle beraber maliyet düştüğü için iyice azalmaya başladı. Büyük ihtimalle farklı frame, jant seti gibi üretim maliyeti istemedikleri için daha da azalacak.
Yağmurlu havada sürüşe çıkarsanız disk freninin gerekliliğini farkedebilirsiniz. Yagmurlu havada standart papuçlar ile fren mesafesi neredeyse 2 katina çıkıyor. Uzun ve hızlı inişlerde de disk fren ile arasında yine fark olmaya başlıyor ard arda sıkı frenlemeden sonra.
Hobi amaçlı, güzel havalarda yapılacak sürüşler için zaruret değil tabi ki.
 
Son düzenleme:
Konu ile kısmen alakalı ama bayadır kafama takılan bir soru, V fren maşanın iki tarafınıda tutuyordu ancak disk fren maşanın bir tarafını tutuyor, birde maşanın en ucu (en ince noktası). Bu nedenle zamanla maşayı eğmesi bükmesi veya kırması mümkünmü?
 
Bisikletimde uzun süredir kullandığım Tektro V-Frenler var. Kullandığım süre boyunca kendisi biraz yıpranmış. Ayar vidaları falan paslanmış. Hatta ön frendeki ince ayar vidasının başı sıyrılmış, tornavida ile sıkmak mümkün değil. Bu vidayı nereden bulurum diye düşünürken, diğer problemleri de göz önünde bulundurarak fren ayaklarını değiştireyim dedim. Almışken de Deore veya bu kalitede uzun süre sorunsuz kullanacağım bir şey alayım diyorum.

Şimdi soru şu?
1) Daha önce fren ayaklarını değiştirip de performans farkı yaşayan oldu mu? Böyle bir yükseltme yapmak mantıklı mı?
2) Fren bacakları ile birlikte üst seviye fren kollarına geçmek performans farkı yaratır mı? Gücün fren bacaklarına daha iyi aktarılması gibi bir fayda sağlar mı?
3) Önerebileceğiniz fren seti nedir?
 
  • Beğen
Tepkiler: Taygun Kon
Shimano lx set al hocam yada deore xt
 
  • Beğen
Tepkiler: Enes YIKILMAZ
IMG_20190512_195131.jpg
Ben kendi bisikletimden örnek vereyim allahonga denen dandik marka v setinden kurtulup
Deore lx Fren kolu ve Deore Lx V fren ayaklarını aldım.(fren kolları sıfır 100,ayaklar çok az kullanılmış ikinci el 150 tl toplam 250 tl ye hallettim)

Çok dandik bir markadan iyi bir markaya geçince ne oldu?
eski sistemde fren için kola güç uygulasam sistemde gevşeme yayalanma oluyordu frenlemek için fazla fazla güç uygulamak gerekiyordu
Deore lx+deore lx fren seti ile fren kolunu sıktıgım zaman hemen frenlemeye başlayabiliyorum,sistemin gücü iletmesi ve ona tepkisi hoşuma gidiyor.Frenleme tepkisi ve fren kolunun kullanımı bana zevk veriyor

Gelelim fren ayarlarının düzgün olması,fren telinin durumu,pabuçların durumu etkenler de etkiliyor fren kalitesini ama iyi bir set ve iyi bir ayar cidden sürüşten zevk almanı,daha kaliteli sürüş vadediyor.toplam 250 tl ye mal oldu bana senin bütçen ne kadar bilmiyorum ama değer bence en azından ben pişman değilim çünkü fren benim için şehirde giderken en önemli şey ani frenlemeye çok ihtiyaç duyuyorum.
 
Benzer bir değişimi ben de yapmak istiyorum. XTR v fren setinde paralel baskı bacaklar olduğuna dair yazanlar olmuştu. Sanırım sadece XT ve XTR'da varmış bu özellik. Merakla takipteyim.
 
Eğer kaliteli fren bacakları alırsanız ve üzerinde de kaliteli pabuçlar kullanırsanız mükemmel ötesi bir değişim görebilirsiniz.
 
  • Beğen
Tepkiler: Enes YIKILMAZ
Enes bey'in sorusuna en net cevabı @Desert Fox vermiş aslında. Fark eder demiş, doğru da demiş. Fakat atladığımız bazı ufak ayrıntılar olabilir o_O Belki de bu ufak ayrıntılar, sadece fren kaliperi terfisinin beklediğimiz kadar iyi sonuç vermemesine sebep verip, bizi hayal kırıklığına uğratabilir. Peki neden?

Bunun ilk sebebi Enes bey'in sadece kaliper terfisi düşünüp, soruyu bu doğrultuda sormuş olmasına rağmen, gelen en iyi cevabın "fren seti" kastedilerek verilmesi olabilir o_O

@Desert Fox

Tek başına fren kaliperi değiştirmenin pek mantıklı olmadığını düşünüyorum, çünkü v frenin çalışma mantığı bildiğiniz gibi telin çekilmesi üzerine. Teli çeken şey de fren kolu. Yani mekanik olarak iyi basan bir fren kaliperinden bahsedeceksek, mekanik olarak iyi çeken bir fren kolundan bahsetmezsek asıl olayın %50'sini (hatta belki daha da yüksek bir oranı!) kaçırmış olacağız zaten.

Peki biz frene asılınca, fren koluna uyguladığımız bu kuvvet, kalipere ulaşıp janta basmaya başlayıncaya kadar başka neler oluyor? Bu mekanizmanın kilit noktalarından biri de fren teli değil mi? o_O Kesinlikle! Bisiklette, %60 arka fren, %40 ön fren kullanımı tavsiye ediliyor, hatta biz farkında olmadan bile çoğunlukla buna yakın oranlarla kullanıyoruz refleks olarak. Arka frenin durumu biraz daha karmaşık, çünkü fren koluna basmamız sayesinde gerdiğimiz fren teli,sırasıyla gidon ve kadrodan geçerek arka kalipere ulaşıyor. Ve bu yolu kıvrılarak, hatta çoğu bisiklette kadronun içinden geçerek katediyor. Yani bu kablo, dolambaçlı bir yol izliyor, kıvrılıyor, sıkışıyor, sürtünüyor ve tüm bunlar frenleme performansımızı milim milim kemiriyor (Arka frene bastığımızda gelen garç-gurç sesin ve o rahatsız edici sürtünmenin sebebi tam olarak bu işte. Çünkü frene her basışımızda fren teli, onu çepeçevre saran o siyah kablonun içinde ileri geri 1-2 cm hareket ediyor, gelip gidiyor) o_O Burada devreye pek çok durum giriyor. Kablolamanın doğru yapılmış olması, kabloların gereğinden uzun veya gereğinden kısa kesilmemiş olması, çok dik açılarla kıvrılmaması önemli. Tüm bunların yanında fren kablosunun performansını en üst seviyede tutabilmek adına yeterince yağlı ve kaygan olduğunun belli aralıklarla kontrol edilmesi, kötü hava şartlarında yapılan sürüşler sonrasında kablonun temizlenip yağlanması fren performansını arttırabiliyor.

Bu kadar mı? Daha yarısına bile gelmedik :tskler: Fren pabuçlarından bile bahsetmedik henüz, doğru fren pabucu montajından bile bahsetmedik henüz, jant fren yüzeyi temizliğinden bile bahsetmedik henüz, fren kaliperinin doğru montajlanmış olmasından, yani kaliper açıklığının en optimum düzeyde olduğundan, ve bunun için de jant akordunun çok iyi olması gerektiğinden bahsetmedik bile!

Lafı uzatmış olsam da, kısacası ben yeni bir fren kaliperini zorunlu kalmadığınız sürece almamanız gerektiğini, ancak kaliperde mekanik bir hata çıkmasının ardından (soruyu sorarken bahsettiğiniz vida sorunu gibi) değiştirilmesi gerektiğini, fakat bu değişim yapılırken de yeni alınacak bir üst seviye fren kaliperinden çok fazla beklentiye girmemeniz gerektiğini düşünüyorum. Elbette yeni bir fren kaliperi taktığınızda daha iyi olduğu hissini yaşayacaksınız, haklısınız da. Çünkü yeni bir malzeme ile eski bir malzemenin elbette farkı olacak. Fakat fren performansını, fren kalitesini arttıran pek çok faktörden bahsetmemiz gerekiyor, yukarıda örneklerini verdiğim gibi :harika:
Önerim, mevcut fren kaliperinizle, verdiğim tavsiyeleri dikkate alarak yakalayabileceğiniz en iyi fren performansını yakalamaya çalışmanız. Ancak tatmin olmamanız durumda parça değişimine gitmenizdir. Kazasız sürüşler!

Şunu da eklemeden geçemiyorum, çoğumuz frenlerimizi gerçek performanslarının çok çok altında kullanıyoruz. Gelişigüzel montajlanmış kaliperler, gelişigüzel ayarlanmış pabuçlar ve kirli jant yüzeyleri ile kullanıyoruz. İnanın, şu an kullanmakta olduğunuz fren sisteminine gerekli özen gösterilse ve bir deneme sürüşü yapsanız inanılmaz şaşırırdınız :)

Edit: Fren pabucu temizliği ve bakımından bile bahsetmemişiz, kim bilir daha neler unuttuk :bsmagryr:
 
Son düzenleme:
fren telinden bahsedince sormak istedim.Kendim fren setimi değiştirdim ancak fren teli eski fren setinden kalma fren telleri ile kullanıyorum,normalde deore lx fren kolu aldıgımda paketten bir çift fren teli de çıkmıştı ancak yedek olarak kenara ayırma kararı vermiştim.Fren teli kalitesi cidden farkettiri mi? açıkcası fren tellerini de değiştirsem mi düşünmeye başladım
 
@Desert Fox yedek olarak bekletmek en mantıklısı, çünkü fren kabloları 10 yıldan fazla, 10 binlerce kilometre dayanabiliyor. Zaten kablo değil de, çevresindeki plastik koruma eskime belirtileri göstermeye başlıyor. Fakat telde, özellikle kıvrılma noktalarında da çatallanma, ayrılmalar olabiliyor zamanla. Sağlıklı çalışan bir fren setini değiştirmenin tek amacı olsa olsa bisikleti hafifletmektir :D Çoğumuz janttaki sibop kapağının bile ağırlığını hesapladığımız halde fren kablolarının ağırlığını göz ardı ediyor, belki de grupsetin ağırlığına dahil olduklarını düşünüyoruz. Halbuki sıradan bir kablo seti 300 küsür gramken, üst seviye bir kablo setinin ağırlığı 200 küsür gram :ssrtcbya: (Dura-ace 205 gr, Campagnolo Record 248 gr) (link)
 
Cevap veren herkese teşekkürler. Uzun uzun ve açıklayıcı yazmışsınız. Bir sorum daha olacak. Shimano'nun Deore, LX, SLX, XT, XTR setleri arasında ciddi fiyat farkları olabiliyor. Bunla arasında bir kalite veya kullanım amacı sıralaması mı var? Normal bir kullanıcı için, bu fiyat farkına değer mi? Yabancı forumlarda karşılaştırması yapılmış, bir kaç yorum okudum. Kimisi "XTR al kafan rahat etsin." görüşünde; kimisi "LX de gayet iyi, o kadar para vermeye gerek yok." görüşünde. Bir de bunların model yıllarına göre üretim kalitesi vb. farkları var mıdır yoksa 'her sene az bir yerini değiştirelim, yenisini piyasaya sürelim' tarzı bir pazarlama stratejisi mi?

Şunu da belirteyim; kullanım amacım daha çok şehir içi ulaşım ve uzun turlar. İleride yapmayı planladığım uluslararası turları da düşünerek uzun ömürlü bir şey arıyorum.
 
@Enes YIKILMAZ
Hocam xtr gerçekten baska bir boyuttur. Ama gunluk.kullanima gore cok gerekmez.
Lx harikadir tekrar tavsiyemdir
 
  • Beğen
Tepkiler: sadi imren
@Enes YIKILMAZ
benim aldığım fren kolu bu hocam (link) fiyatı bence gayet iyi bundan daha ucuza daha iyisini bulman zor gibi,fren kolunun üstünde power adjuster var henüz deneme şansın olmadı ama ingilizce kullanım klavuzuna baktıgımda frenleme hassasiyetini kola göre ayarlamak mümkün sanırım daha az fren kolunu çekerek daha kuvvetli fren yapmasını ayarlanabiliyormuş.Haftaya alyan anahtarım gelince hemen deneyip yazabilirim
 
@Desert Fox
Teşekkürler verdiğiniz bilgiler ve tavsiyeler için.
 
Bende kendi bisikletimden örnek vereyim tektro frenlerimi yedeğe ayırarak r7000 fren setine geçtim frenleme kalitem bariz değişti sonra stok jantlarımı piyasada bilinen bir marka ve model jantla değiştirince fren performansım 1 kat daha arttı bilmiyorum ne kadar artısı vardır ama ben jant değişikliğinde fren performansında bariz bir iyileşme hissettim...
 
Peki ben de bu konu açılmışken bir soru sorayım. V fren jant üzerinden fren yapıyor, mekanik disk de başka bir metal üzerinden fren yapıyor, bu durumda belki jantın deforme olmaması bir avantajdır ancak bunun yanında fren mekanizmalarında duruş mesafesini ne etkiler? Sonuçta ikisi de direkt olarak tel üzerinden güç aktararak pabuçları sıkıştırıyor, hadi hidrolikte fazlaca güç kolayca uygulanıyor da mekanik disk frenin esprisi nedir?
 
  • Beğen
Tepkiler: Road_Runner
@Aruera

Mekanik frende de benim düşüncem fren balatasının etki ettiği disk yüzeyi v frenin etki ettiği jant yüzeyinden daha büyük ve daha ince olduğu için iyi bir mekanik fren v frenden daha performanslı olacağı ama dediğim gibi bu benim düşüncem :)
 
  • Beğen
Tepkiler: Aruera
Geri