Scudo Sports

Virajlarda yana yatmak

fizik kanunları.

sürtünme kuvveti,
hız,
ağırlık merkezi (ki bisikletler için olumsuz olan kısım burasıdır).

hız ile sabit bir ivme yaratacaksın.
lastik ile sürtünme kuvvetini yüksek tutacaksın ki yol tutuşun olsun. aksi halde sürtünme kuvveti zarar verici olur :D
ağırlık merkezi de yere düz bir çizgi çizemeyecek. şöyle ki bisikletin ağırlıklı kısmı lastiklerde kalmalı ancak yüksek bir hıza erişemezsen ve zemine dokunan alan az kalırsa sen de bisiklet üstünde kalamazsın büyük ihtimalle.

sanırım merkezkaç kuvveti sıfır olmalı senin üstünde. merkezkaç kuvveti yükselirse sen bisiklet üzerinde durmazsın :D bisiklet altından uçup gider sen olduğun yere çakılırsan bu merkezkaç kuvvetinden dolayı oluyor. bildiğim kadarını aktarmaya çalıştım fizik adına. yanlışım da olabilir.
 
Scudo
@Emre Yönlüer

Drift'i bilmiyorum ama motosiklet eğitimimden kontra viraj tekniğini biliyorum. Bu teknik özellikle yokuş aşağı inişlerde yüksek hızlarda güvenli viraja girmek için bisiklette de kullanılabilir bir tekniktir. Yarışçıların da bu teknikten yararlanarak yüksek hızlarda viraja girdiğini biliyorum. Tabii bazı bisikletlerde kullanılan dişli lastiklerle bu şekilde viraj alırken limitleri çok zorlamamak gerekebilir, ama yol lastiklerinde en güvenli viraj alma tekniğidir. Bunu etkin kullanmak için kısa bir süre çalışmak gerekir. Bisiklet kullanımı öğrenilirken yaşadığımız eğitim sürecinden çok daha kısa bir süre içinde bu tekniği kullanır hale gelebiliriz.

Tekniğin anlaşılabilmesi için "Motosiklet Teorisi" kitabının yazarı Sayın Reşat Arbaş'ın birçok motosiklet websitesinde de paylaşılan kontra viraj tekniğine ilişkin yazısından bir bölümü kısaltarak aşağıya alıyorum:

"7-8 kmh in üzerinde hızlarda, park yeri manevraları dışında gidonu çevirmek bir işe yaramaz, işler daha da zorlaşır. Motoru yatırmanin, virajı almanın yolu da "counter-steering" yani kontra viraj tekniğidir.

Bir SAĞ Viraja geliyoruz
BAK...virajın çıkışına doğru. Bu alet nereye bakarsan oraya gider unutma... sağdaki soldaki ayrıntılar icin geniş görüş alanını kullan, gözlerini oradan oraya gezdirme.
Çenenin ucuyla gitmek istediğin yeri göster...
Sağ elinle gidonu hafifçe ileri dogru it. !

İşte kontra viraj tekniği...sağa dönmek için sağ elini, sola dönmek için sol elini ileri itiyorsun. (İleri itiyorsun...ağırlığını o tarafa veriyorsun demedim..dikkat...)"
 
  • Beğen
Tepkiler: Emre Yönlüer
@Fanonn

Dediklerinize katılıyorum kontra tekniği motosiklette çok işe yarıyor. Bisiklette ise düşük hızda denemeyin derim, düşük hızdan kasıt bence saatte min 35-40 km olmalı. Onun altında ki hızlarda bisiklet motosiklete göre çok daha hafif olduğu için viraj girişinde vücut ağırlığımızla da çok rahat yön verilebiliyor. Daha zor virajlarda ise kontradan başka çağre yok, özellikle Uludağ inişinde S virajlarda çok keyif veriyor:)
 
  • Beğen
Tepkiler: Fanonn
@Ahmet.Uzun>

Sayın Ahmet Uzun, kontra tekniği bisiklette 8-10 kilometre hızlarda dahi kullanılabilir bir yöntem. Ha düşük hızlarda bisikleti vücudumuzla ağırlığımızı bir yöne vererek yatırıp, dönüşlerimizi yapıyoruz, o nedenle çok gerekli değil, ama hız yükseldikçe, virajlı inişlerde bu tekniği kullanmak büyük önem kazanıyor. Bisikleti performanslı kullanmayanlar için olmazsa olmaz bir teknik değil ama hızlı sürüşler yapanların öğrenmesinde yarar var.
Ben konuyu açan arkadaşımıza ve çeşitli amaçlarla bisikleti virajlı inişlerde hızlı kullanmak isteyenlere yardımcı olmak için bu konudaki bilgimi paylaşmak istedim sadece.
Sevgiler, saygılar.
 
@Çağlar ÇAĞLAYAN
Ben biraz inişlrde tırsağım gurubun en yavaşıyım.50-60 km hızla inerken önümde araba olmasını istemem, hep ikitekerinin arasından bir çukur bir taş parçası ,teneke ,şişe parçası çıkacağını düşünürüm(4 tekrliler yoldaki nesne ve çukurları ortalama huyu vardır).Dönemecin sonunu görmeden sollayan rus ruleti oynayan sürücüler de var.Aşırı temkinliyim kişisel birşey.
 
@özcan yılmaz

Evet deryarda giderken ben de bahsettiğiniz yoldaki nesneleri ortalama riskine karşı genelde teker izinden giderim, araç arkasında giderken 5-10 saniyede bir kenara yanaşıp yola bakıyorum herhangi bir engel var mı diye. Haklısınız virajlarda sürücülerimiz ölümüne sollamalar yapıyorlar, çok kez araçlarla karşı karşıya geldim. Ama ölüm bizi bulacaksa zamanı gelince bulacaktır. Ben yine temkinli olmaya dikkat ediyorum. Canımı riske atmamaya çalışıyorum. Ama karşıdan ya da arkadan gelen bir dikkatsiz sürücüye yapacak çok şeyimiz yok maalesef.
 
@enes dukan
yol bisikletiyle ağva turunda yokuş aşağı 80 ile inerken baya bir yatmıştım
 
@Anonim
Ne kadar hız, o kadar yatış :D bide lastik ince olunca tabi
 
Ya bi de bu kontra tekniğinde gidon itme muhabbeti yanlış anlaşılabiliyor.Veya ben yapamıyorum,yanlış anlıyorum(''Altın Elbiseli Adam'' barkın abinin bu konu ile videolarını ne kadar izlesem de gidonu ittirme ile bu işi becerememiştim.Belki motor kadar hızlı olmadığım içindir.) :kötü: Anlatılmak istenen şey mesela sol tarafta keskin bir viraja gireceksiniz ilk başta yatmadan bisikleti çok azcık sağa kırıp sonra ağırlığı tekrar sola vererek yatırmak daha sonrasında ise düşmemek için tekrardan virajın dışına doğru ağırlığı geri vermek.Böylece çok daha hızlı ve güvenli bir şekilde viraj almak
 
@enes dukan
Ama Allah korusun az bişey kayarsan bok yoluna gidersin.Çok tehlikeli :D
 
@Anonim
Ahaha :D o anda bilinçaltı yardım ediyo, ama kayarsak hemde 80 km hızla, mermiye kafa atmaktan beter oluruz :D
 
  • Beğen
Tepkiler: Anonim
@emre özbay
Motor kullanmadım, kontra tekniğini de bilmem söyleyeceklerim bisiklet ile tecrübelerime dayalı.
Bisikleti sağa hafif kırdıktan sonra ağırlığınızı sola vermeyeceksiniz,sol elinizle gidonu ileri itip, vücudu sağa (Bisikleti sola ) itme gibi düşünün.
 
@kkazim
O da olabilir tabii :D Bayadır bisiklet kullanmadığımdan hayalimde dahi tam olarak canlandıramadım ne yaptığımı fakat gidonu ittirdiğimi hiç hatırlamıyorum belki refleks olarak yapıyorumdur.3-4 ay önce moto gp de şampiyon olan bir türk vardı tesadüfen kontrayı araştırdığım gün karşıma çıkmıştı ön teker çapraz kalıyor.Bu motor için güvenli olabilir ama bisiklet için öyle mi ?
 
Bu anlatılanlar virajlarda ne kadar sağlıklı yapılabilir merak konusu :) İş kendi dengemizde bitiyor şahsımca.Zaten biz istemesekte ayaklar virajda kendi yönünü ayarlamak istiyor viraj için abartılı bir çaba sarfetmiyorum ben :harika:
 
@Fanonn

200 kiloluk motor'da sürücünün ağırlığı çok daha düşük. Bu nedenle, sağa sola yatmanız çok bir etki yapmıyor. O nedenle gidonu önce ters tarafa çevirip, merkezkaç kuvveti sayesinde motoru dönmek istediğiniz yöne yatırıyorsunuz. Daha sonra yatan motorla dönüyorsunuz.

Biz 7kg'lık bisikletin üzerindeki 70kg'lık insanlarız. Zaten bi tarafa doğru ağırlığımızı vermemiz bisikleti yatırmaya yetiyor.
 
@emre özbay
Keşke olsa ama öyle biri yok ne yazık ki.
Kontra için kapalı alanda çalışmanızı öneririm. Her şeyi öğrendikten sonra yolda da deneyebilirsiniz fakat viraja göre çok hızlı değilseniz veya normal bir viraj ise ben kontrayla dönücem gibi düşüncelere girmeyin normal şekilde viraja girin ve çıkın.
 
Virajlarda yatmaya -diz değdirmeye- arkadaşlar sadece MotoGP gözünde bakmışlar. Fakat öyle değil. Bu meşhur virajlı yollarda da (Riva Yolu) yapılabilir. Bisikletde virajdan pek anlamam ama ben lastiğime güvenemediğimden ötürü çok yatıramıyorum.

@emre özbay

Bisiklet için de gayet güvenli kontra tekniği. Hatta önünüze çıkan engelden aniden kaçmak için de kullanabilirsiniz çok hızlı yön değiştirirsiniz.
Ben yol boş ise canım sıkılınca kontra ile slalom yapıyorum. :D

Bu arada motosiklette viraj hastası bir insanım. :D CSS eğitimleri var motosiklet viraj eğitimi için fazla tuzlu ama gayet iyi eğitim veriyorlar.

Düzenleme: MotoGP şampiyonu değil de belki Toprak Razgatlıoğlu'nu görmüşsünüzdür 3-4 Ay önce.
(link)
 
@Gökhan Toros

Sayın Gökhan Toros, yüksek hızlar ve virajlar söz konusu olduğunda bir tarafa ağırlık vermek yeterli olmayabilir. Bu nedenle performanslı kullanan bisikletçiler için kontra viraj tekniğini kullanmak gerçekten önemli. Çok yetenekli bir bisikletçi bu tekniği kullanmadan ağırlık transferiyle bisikleti yatırıp virajı alabilir ama kontra viraj tekniğini bilen birisi için o virajı almak çok daha kolaydır. Ayrıca hız artıp virajlar da keskinleşti mi ağırlık transferi yöntemi yeterli olmayabilir.
Kontra viraj tekniğine öcü gibi yaklaşan kişiler var, buna gerek yok, daha önce denemediyseniz deneyin diyorum sadece.
Sevgiler, saygılar.
 
  • Beğen
Tepkiler: Gökhan Toros
Söylediğim gibi ben de virajları bu teknikle,bunun benzeri bir teknikle alıyorum düz yolda slalom da gayet güzel oluyor. fakat direksiyonu ileri ittirme konusunda hala tereddütlüyüm ya istemeden refleks olarak zaten yapıyorum ya da ben bu işi tam olarak bilmiyorum :( http://bjbikers.com/images/wpimages/2009/10/mick_slide.jpg Gidonu ne kadar döndüreceğin yüksek derecede tecrübe isteyen bir şey fazla döndürmelerde kontrolü kaybedip mazallah teker tam olarak döner kendini yerde bulursun :D
 
@emre özbay

Tabii ki yapmıyorsunuzdur. İki tekerlekli araçlarla viraj almanın birden fazla tekniği vardır. Siz başka bir yöntemle virajı alıyorsunuz, muhtemelen vücut ağırlığınızı bisikletin bir yanına aktararak bunu gerçekleştiriyorsunuz.

Kontra viraj tekniği çok kontrollü bir tekniktir, gidonu dönmek istediğiniz tarafa doğru itince denge kaybı gibi bir hisse kapılmazsınız, bisiklet (motosiklet) kontrollü bir şekilde yatar ve viraja girersiniz, elciğe uyguladığınız baskıyı kontrol ederek hızınıza göre bisikleti yatırarak virajı alırsınız.
Tabii ki fizik kurallarından muaf değiliz, viraja girmeden önce uygun hızda bulunmanız, hızınıza göre virajı alacak kadar bisikleti yatırmanız gerekiyor. Bunu yazıyla anlatmak kolay değil, deneme yanılmayla öğrenilecek bir şey.
Yapacağınız şey viraja girerken daha önce kullandığınız ağırlığınızla bisikleti yatırmak yerine döneceğiniz taraftaki elciği çok hafif ileri itmek. Dengenizi aşırı bozup düşmeyin ama. Hissederek, kontrollü bir şekilde yapın bunu.

Bu arada, hepinize çok teşekkür ediyorum. Başka bir forum olsa şimdiye kavga çıkmıştı aramızda. Bu kadar seviyeli bir şekilde teknik bir konuyu paylaşmak, kolay kolay bir forumda mümkün değildir.
Sevgiler, saygılar.
 
Geri