VW'nin gerek EPA'dan gelecek ceza, gerekse de açılacak tazminat davaları için 6.5 milyar Euro'luk bir bütçe oluşturduğu biliniyor. Az bir ihtimalle de olsa, ortaya çıkacak fatura bunun birkaç misli de olabilir. Maddi olarak ölçülemeyecek zarar ise, genelde VW'nin, özelde ise "Made in Germany" markasının itibarının geri dönüşü olmayacak bir şekilde zedelenmiş olması. İnsanlar bundan sonra Alman markalarına şüpheyle yaklaşmaya başlarsa, bu skandalın Alman ekonomisine bedeli orta ve uzun vadede çok ağır olur.
VW Alman otomotiv endüstrisinin amiral gemisi. Bu firmanın batmasına, iflas etmesine Alman devleti seyirci kalmaz. ABD'de GM nasıl kamulaştırılıp kurtarıldıysa, Almanya'da da olacak olan budur; VW ceza ve tazminat yükünün altından kendi imkanlarıyla kalkamayacak olursa, Alman devleti firmayı kamulaştırır ve borçlarına devlet garantisi getirir. Zira açıklanan verilere göre Almanya'da her 7 kişiden 1'i, VW'nin doğrudan veya dolaylı olarak istihdam sağladığı işlerde çalışıyor. Bu ölçekte bir firmanın batmasına dünyadaki hiçbir devlet göz yummaz.
Ortada dolaşan 18 milyar dolar ceza, milyarlarca dolarlık tazminat davaları gibi söylemler sizi yanıltmasın. Bir noktadan sonra bu işin pazarlığı ABD ile Alman hükümetleri arasında yapılacak ve bir orta yol bulunacak; ABD'de ilgili kurumların üst sınırdan ceza düzenleyeceğini zannetmiyorum. ABD'nin Almanya'ya karşı, geçmişteki espiyonaj ve dinleme skandalları nedeniyle borcu var; bu borç bu vesileyle ödenmiş olacak ve VW sembolik bir ceza ödeyerek bu işten yakasını sıyıracak bana kalırsa. ABD adalet bakanlığı ve tüketici dernekleriyle varılacak bir anlaşma ile, açılacak tazminat davaları sonucunda yüklü tazimantlar ödemekten de kurtulacaktır VW.