Scudo Sports

Yol bisikletinden fixie dönüşümü nasıl yapılır?

Ali Kılıç 35.5

Çılgın Fixieci (fren yok, vites yok, kural yok)
Kayıt
10 Mart 2015
Mesaj
1.300
Tepki
3.867
Şehir
İzmir
İsim
Ali Kılıç
Başlangıç
2015—16
Bisiklet
Diğer
Bisiklet türü
Fixed Gear
Eski yol bisikletlerininin fixie dönüşümü oldukça kolaydır. Eski Yol bisikletlerinin dropoutları fixieye uyumludur. Kadronun arka çatalının borusuna paralel uzanan kadro dropoutları fixie dönüşümü ne uyumlu olan kadrolardır. 90'lı yıllardan önce üretilen çelik kadroların geneli bu dönüşüme uyumlu dropoutlara sahiptir. Orijinal bir track kadroya harcayacak bütçeniz yoksa eski model bir yol bisikletinin çelik kadrosunu fixieye çok kolay bir biçimde dönüştürebilirsiniz. Sadece fixie göbekler takılmış bir jant seti ile bu kadroları kolayca fixieye dönüştürmek mümkün. Ayrıca bir de bmx bisikletlerde kullanılan zincir germe pullarıyla eski bir çelik yol bisikleti kadrosunu fixed gear'a dönüştürmek mümkündür.

Yeni yol bisikletlerinin kadrolarını fixed gear'a dönüştürmek o kadar da kolay değildir. Yeni yol bisikletlerinin kadro dropoutları fixed gear dönüşümüne uygun değildir. Dropoutlarda jant göbeğinin oturduğu yerin açık olan bölümü aşağı doğrudur. Fixie jantlar bu boşluğa oturtulabilir; fakat zincir gergisi yapılamaz. Aynı zamanda aşağı doğru açık olan bu dropout, ters yönlü bir skid hareketinde jantın göbek milinin yuvadan kolayca çıkmasına neden olabilir. Bu da dehşetengiz bir kazaya yol açabilir. Bu nedenle yeni yol bisikleti kadrolarının fixie dönüşümünü yapmak oldukça zor var tehlikeli bir süreçtir. Fakat imkânsız değildir. Yazının bu bölümünde bu dönüşümü güvenli bir biçimde yapmanın yöntemlerini irdeleyeceğiz. Bu yöntemlerin tamamı birtakım tehlikeler barındırıyor; fakat yine de diğer ucuz yöntemlere göre daha güvenli olacaklardır.

1. Dropout Dönüştürücü
IMG_1519067575759.jpg
Yol bisikleti kadrosunu fixed gear'a dönüştürmenin en basit, en kolay ve ucuz yolu dropout dönüştürücü kullanmaktır. Yukarıdaki görselde gördüğünüz parçayı dropoutlara takıyorsunuz. Böylece zincir gergisi ya da tek baklalı zincir kullanmak gibi bir derdiniz de olmuyor. Bu parçanın montajı yapılırken tırtıklı pullar kullanılarak parça yol bisikletinin dropoutuna çok sağlam bir biçimde sabitlenmelidir. Kullanım sırasında ise sık sık vidaların sıkı olup olmadığı denetlenmelidir.

Bu yöntemin birtakım dezavantajları var maalesef. Yukarıda gördüğünüz parça çok iyi bir biçimde monte edilmezse, vidalar gevşek sıkılırsa yerinden çıkabilir ya da kendi ekseni etrafında dönerek istenmedik kazalara neden olabilir. Parçanın takıldığı dropout deliği ile kızağa yerleştirilen göbek arasındaki mesafe çok uzun olmamalı. Mümkünse alt alta getirilmeli, mümkün değilse mesafenin en kısa olduğu zincir uzunluğu tercih edilmelidir.

2. Nexus Washer'ı ile Dönüştürme
9680282648626.jpeg
Bunlar, Shimano Nexus göbekleri dropoutlara sabitlemek için kullanılan pullardır. Nexus göbekten ayrı olarak da satılıyorlar. Bunlardan birini, tabii ki kadro dropout açınıza uygun olanını, kullanarak fixed gear göbeğinizi kadroya sabitleyebilirsiniz.

Bu parçanın bir dezavantajı var maalesef. Zincir gergisine imkân vermiyor. Bu parçayı kullanarak dönüştürme yapmaya karar verdiyseniz tek baklalı zincir ya da zincir gergisi kullanmak zorundasınız. Bunlardan birini kullanarak zincir gergisi sorununu çözebilirsiniz.

3. Tek Baklalı Zincir
images-2.jpeg
Nexus Washer'ı kullanarak dönüşüm yapmaya çalışanların zincir gergisini yapmak mümkün olmaz. Bu nedenle bmx bisikletlerde kullanılan tek baklalı zincir ile aynakol-dişli arasındaki gerginlik ayarlanır. Biliyorsunuz, klasik zincirler çift baklalıdır. Yol bisikletinde arka tekerin oturduğu dropout boşluğu ise sabittir. Tekeri öne arkaya çekerek zincir gergisi yapmaya izin vermez. Bu durumda tek baklalı zincir kullanarak sorunu çözebilirsiniz. Baklaları ilk önce göz kararıyla hesaplayıp çıkarırsınız. Zincir çok gergin olursa tek bakla eklersiniz. Çok yumuşak olursa bir bakla çıkarırsınız. Böylece zincir gergisini ayarlarsınız.

4. Zincir Gergisi Kullanma
71dd6d99-5f80-4f8f-be88-e68de3e0735b.jpeg
Nexus Washer'ı ile yapılan dönüştürme işlemlerinde tek baklalı zincir yerine zincir gergisi kullanmak isteyenler için bu aparat oldukça işlevsel olacaktır. Kadro kulağını sökmeden arka aktarıcı yerine takılır ve böylece zincir gergisi böylece yapılabilir. Bu parçanın kadroya takılanları da mevcuttur.

Yüksek hızda yapılacak skidlerde zincirin geriden çıkarak dişliye dolaşma ihtimali yüzünden verimli bir yöntem olacağına inanmıyorum. Açıkçası bana pek güvenli bir yöntem gibi gelmedi. Özellikle frensiz fixie kullananlar için verimli bir yöntem olmayacağını düşünüyorum.

SONUÇ

Yol bisikleti kadrosunu kadro üzerinde değişiklik yapmadan fixed gear'a dönüştürmenin görüldüğü gibi pek çok yöntemi vardır. Mutlaka bunların dışında benim bilmediğim yöntemler de vardır. Ancak yine de şunu söyleyebilirim ki bu yöntemlerin tamamı frensiz bir fixie için en ideal güvenli yöntemler değildirler. Hepsinin de frensiz olarak kullanılan fixielerde ciddi güvenlik sorunları yaratabilecek yöntemler olduğu gayet açık olduğu için bu dönüştürme yöntemleri kullanılarak yapılan dönüştürme işlemlerinde fixieye mutlaka bir adet ön fren eklenmesi elzemdir.

Peki, "Hocam sen bu dönüşüm olayını tavsiye eder misin?" diye soranlara şunu söyleyebilirim. Yol bisikleti kadrosunu fixed gear'a dönüştürmek mümkündür; fakat bu dönüşümden sonra elde edeceğiniz bisiklet, asla orijinal bir fixed gear kadronun yerini tutamayacaktır. Bu dönüşüm yöntemlerinin tamamının güvenlik ile ilgili sıkıntıları var. "Olsun yine de yapar, deneriz." mi dediniz? Siz bilirsiniz. Siz yine de bunlarla uğraşmayın. Bütçeniz uygunsa kendi vücut ölçülerinize uygun bir track kadro alarak fixieye başlayın derim.

Sizin de bildiğiniz birtakım dönüştürme yöntemleri illa ki vardır. Siz de yorumlarda bunları paylaşın. Birbirimizden öğrenerek kendimizi geliştirelim.
 
Scudo
Hocam resimler açılmıyor, sorun bende mi acaba herkeste mi öyle?
 
Ek Bilgi: Dropout dönüştürücü aparatı ndaki küçük delikler çok önemli. Bunlara uzun vidalar takılıyor. O vidalar sayesinde yüksek basınçlı bir güç uygulamasında dropout dönüştürücü kendi ekseni etrafında dönmüyor. Yerinde sabit kalıyor. Deneysel çalışmamda öncelikle bu vidaları takmadan denedim. Yüksek eğimli bir yokuşu çıkarken dropout dönüştürücü yerinden oynadı ve lastik kadro borularına sürttü. Küçük vidalar taktiktan sonra daha yüksek eğimli yokuşlarda bile sıkıntı olmadı. Ayrıca bu uygulamada vidaların tamamına "locktite" uygulaması yapmak yaşamsal bir öneme sahiptir. Gözden kaçırılması ya da önemsenmemesi ölümcül sonuçlar doğurabilir.
 
Bir de fotoğrafları görebilsek....
 
@Şeffaf

Haklısınız. En kısa zamanda yükleme yapacağım.
 
@Ali Kılıç 35.5Çok teşekkürler [emoji5]
 
Fotoğrafları yükledim.@Şeffaf Makinenin son halini de attım. Bakabilirsiniz.
 

Dosyalar

  • FB_IMG_1526326249461.jpg
    FB_IMG_1526326249461.jpg
    53,4 KB · Okunma: 215
  • FB_IMG_1526326258060.jpg
    FB_IMG_1526326258060.jpg
    63,3 KB · Okunma: 222
  • FB_IMG_1526326266542.jpg
    FB_IMG_1526326266542.jpg
    87,9 KB · Okunma: 234
  • FB_IMG_1526326275820.jpg
    FB_IMG_1526326275820.jpg
    132,8 KB · Okunma: 240
@Ali Kılıç 35.5 çok güzel anlatım olmuş.Ben de bir ara yapmak istiyordum göbek bile almıştım sonradan zor olur diye vazgeçtim.
 
@KozmikPedal

Yukarıda anlattığım dönüşümden sonra makineyi 500 km denedim. Herhangi bir sıkıntı yok. Her gün işe gidip gelirken şehir içi trafikte frensiz olarak kullanıyorum. Dönüşüm yapmayı düşünüyorsanız sadece dropout dönüştürücü yeterli oluyor.

Ayrıca ben teşekkür ederim. Daha iyi bir yazı olabilirdi. Ama şimdilik elimden bu geliyor.
 
@Ali Kılıç 35.5 ben de bir aluminyum yol bisikleti kadrosunu fixiye dönüştüreceğim bu uygulamayla. Senin tecrübelerini okudukça daha da üzerine düşüyorum. Ama yine de o parçalar dönecekmiş gibi geliyor bana. Acaba o parçanın kenarına kadroya dayanacak bir parça mı kaynatsam basamak gibi sabit tutar ? Ne diyorsun ?
 
Frenli olarak kullanacaksanız tabii ki olabilir; fakat frensiz kullanım için dönüşümü tavsiye etmiyorum. Parçaların dönmemesi için, yerinden çıkmaması için çeşitli sabitleme yöntemleri kullanılabilir tabii ki. Ama sürekli kontrol etmek gerekiyor. Bunlar bir kere yerinden çıkar zaten o zaman da siz hastaneye kaldırılırsınız.

Üst seviye çelik kadro kullanmak en doğrusu. 7005 Alu bir kadroyu dönüştürdüm ben. Yine de esneme yapıyor. Tabii ki bu düşüncelerim ağır performans kullanımları için geçerli. Makineyi düz yolda kullanacaksanız pek fazla sorun yaratmaz. Rampa çıkmak ya da inmek söz konusu olduğundan Alu kadrodan dönüşüm yapılarak toplanmış bir fixieye fazla güvenmeyin derim.
 
Dropout dönüştürücüleri nereden alabilirim
Konuda bunları yapan bir arkadaş var.
Yukarıdaki mesajlara bakarsan görebilirsin.
Yahut cnc kesim yapabilen bir tornacıda yaptırabilirsin.
Bana sorarsan kendin yaptır. Ya da hiç bu dönüşüm işine girme.
Zira benim gibi fixienin canını çıkararak süren biriysen elinde kalır birkaç ayda.
Drop outlarında dönüştürücü işini tavsiye etmiyorum.
 
  • Beğen
Tepkiler: Scott Speedster 20
Eski bir yol bisikleti kadrosunu alıp fixie dönüşümü yaptım. Deneyimlerimi aktarayım.

1. Kadro olarak eski bir yarış kadrosu buldum. Boya çok kötü durumda değildi. O yüzden boyatma ile uğraşmadım. Orta göbeği üzerindeydi. Gidon olarak ise bullhorn gidon kullandım. Eski yol kadrolarının üst boruları nispeten uzun olduğu için dropbar taktığımda epey agresif oldu. Bullhorn takınca daha az agresifbir pozisyon elde ettim. Bullhorn gidonun avantajı yokuşlarda çok iyi destek sağlıyor.

2. Bullhorn gidon için ali amcadan ucuz fixie fren kolları aldım. Kadro içinden kablo imkanı olduğu için arka freni de taktım. Daha simetrik bir görüntü oldu. Ama frenleri neredeyse hiç kullanmıyorum diyebilirim.

3. Eski yol kadrolarının dropout kısımları öne doğru ve hafif eğimli olduğundan zincir boyunu iyi ayarlarsanız zincir gerginliğini ayarlamak çok kolay oluyor. Bisiklet dik dururken doğal olarak zincir geriliyor.

4. En kritik kısım zincir hizası. Burada eski dropout açıkları 126 mm olduğundan çeşitli atraksiyonlar gerekebiliyor. Aynakoldaki dişliyi iç tarafa aldım ve göbek miline dişli olmayan taraftan pul koydum. Zincir hizasını ölçtüğümde önde ve arkada aynı mesafeyi elde ettim.

5. Jantları salcano cappadoccia fixie bisikletimin eski jantlarını kullandım. Biraz yumuşak jantlar ama epey hafifler. Ön göbeği orijinal göbeği çıkarıp yerine elimde boşta duran bir qr yol göbek taktım. Tramway gibi toplu taşıma binince tekeri çıkarması kolay oluyor.

6. Yokuşta veya sert frenlerde kaydırıyor gibi geliyordu. Önce arka dişliden sanıp kilit halkasını epey sıktırdım. Ama sonra anladım ki kayma gevşek kalan aynakol dişlisindeki vidalardan oluyor. Onları sıkmak daha zor. Özel aletle arka taraftan tutarak sıkıyorsunuz. Fazla sıkınca da elde kalma riski var. Dikkat etmek lazım.

7. Pedal olarak elimdeki eski bir mtb pedala kalpiye alıp taktım. Kalpiye ya da spd olmadan olacak bir şey değil fixie.

8. Toplam maliyet: kadroyu ucuz aldığım için ve jantları da almama gerek kalmadığı için maliyet epey uygun oldu. En büyük kalem kadrodan sonra gidon oldu. İstediğiniz ölçüyü bulmanız zor. Onu amazondan 350 tlye getirdim. Kadro ve aynakol toplam 800, 100 frenler, 150 sele, 50 gidon boğazı, gidon bandı, kalpiye derken her şey dahil yaklaşık 1500 oldu diyebilirim. Jant ve lastik de alsaydım bir 400-500 tutardı herhalde. Sonuç olarak piyasadaki ucuz bir fixie fiyatına yarış kadrosuna fixie toplamış oldum. Toplam ağırlık ise tam 10 kg.

Not: Yarış kadrosunun açıları gerçekten bir farklı oluyor. Üzerine binince basıp gidesi geliyor insanın. Fotoğrafını da ekledim. Belki sizlere eski külüstür bir bisiklet gibi gelmiş olabilir. Ya da bazı detayları çok uygun bulmamış olabilirsiniz. Ama bana herhalde kendi emeğim olduğu için çok güzel geliyor.
Herkesin gönlündeki bisiklete binmesi dileğiyle,258112 dosyayı görüntüle
 
Son düzenleme yönetici tarafından yapıldı:
@Anonim

Yahu dur hele. Bu yeteneği böyle ıvır zıvır konularda heba edip durma.
Çok yakında çift kadro Bisan'ı fixieye dönüştürecem.
O konu başlığı altında doya doya benimle alay edersin.
O vakit içinden geldiği gibi küçümser, kendini tatmin edersin.
Cephaneyi buralarda harcama boşu boşuna.
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
 
@Ali Kılıç 35.5
?
Kimseyi küçümsemek gibi bir derdim veya alışkanlığım yok. Hatta mesajımda size hiç bir referans da yok. Sadece konu başlığına uygun bir paylaşım yaptım.
Nereden neyi üzerinize alınıyorsunuz anlamıyorum ama sizinle alıp veremediğim olmadığı gibi bu garip ve gereksiz samimiyet içeren mesajlarınızdan da son derece rahatsızım. Yok eğer espri yapıyorsanız da espri anlayışımız kesinlikle aynı değil, bilginiz olsun.
 
Son düzenleme yönetici tarafından yapıldı:
Eski bir yol bisikleti kadrosunu alıp fixie dönüşümü yaptım. Deneyimlerimi aktarayım.

1. Kadro olarak eski bir yarış kadrosu buldum. Boya çok kötü durumda değildi. O yüzden boyatma ile uğraşmadım. Orta göbeği üzerindeydi. Gidon olarak ise bullhorn gidon kullandım. Eski yol kadrolarının üst boruları nispeten uzun olduğu için dropbar taktığımda epey agresif oldu. Bullhorn takınca daha az agresifbir pozisyon elde ettim. Bullhorn gidonun avantajı yokuşlarda çok iyi destek sağlıyor.

2. Bullhorn gidon için ali amcadan ucuz fixie fren kolları aldım. Kadro içinden kablo imkanı olduğu için arka freni de taktım. Daha simetrik bir görüntü oldu. Ama frenleri neredeyse hiç kullanmıyorum diyebilirim.

3. Eski yol kadrolarının dropout kısımları öne doğru ve hafif eğimli olduğundan zincir boyunu iyi ayarlarsanız zincir gerginliğini ayarlamak çok kolay oluyor. Bisiklet dik dururken doğal olarak zincir geriliyor.

4. En kritik kısım zincir hizası. Burada eski dropout açıkları 126 mm olduğundan çeşitli atraksiyonlar gerekebiliyor. Aynakoldaki dişliyi iç tarafa aldım ve göbek miline dişli olmayan taraftan pul koydum. Zincir hizasını ölçtüğümde önde ve arkada aynı mesafeyi elde ettim.

5. Jantları salcano cappadoccia fixie bisikletimin eski jantlarını kullandım. Biraz yumuşak jantlar ama epey hafifler. Ön göbeği orijinal göbeği çıkarıp yerine elimde boşta duran bir qr yol göbek taktım. Tramway gibi toplu taşıma binince tekeri çıkarması kolay oluyor.

6. Yokuşta veya sert frenlerde kaydırıyor gibi geliyordu. Önce arka dişliden sanıp kilit halkasını epey sıktırdım. Ama sonra anladım ki kayma gevşek kalan aynakol dişlisindeki vidalardan oluyor. Onları sıkmak daha zor. Özel aletle arka taraftan tutarak sıkıyorsunuz. Fazla sıkınca da elde kalma riski var. Dikkat etmek lazım.

7. Pedal olarak elimdeki eski bir mtb pedala kalpiye alıp taktım. Kalpiye ya da spd olmadan olacak bir şey değil fixie.

8. Toplam maliyet: kadroyu ucuz aldığım için ve jantları da almama gerek kalmadığı için maliyet epey uygun oldu. En büyük kalem kadrodan sonra gidon oldu. İstediğiniz ölçüyü bulmanız zor. Onu amazondan 350 tlye getirdim. Kadro ve aynakol toplam 800, 100 frenler, 150 sele, 50 gidon boğazı, gidon bandı, kalpiye derken her şey dahil yaklaşık 1500 oldu diyebilirim. Jant ve lastik de alsaydım bir 400-500 tutardı herhalde. Sonuç olarak piyasadaki ucuz bir fixie fiyatına yarış kadrosuna fixie toplamış oldum. Toplam ağırlık ise tam 10 kg.

Not: Yarış kadrosunun açıları gerçekten bir farklı oluyor. Üzerine binince basıp gidesi geliyor insanın. Fotoğrafını da ekledim. Belki sizlere eski külüstür bir bisiklet gibi gelmiş olabilir. Ya da bazı detayları çok uygun bulmamış olabilirsiniz. Ama bana herhalde kendi emeğim olduğu için çok güzel geliyor.
Herkesin gönlündeki bisiklete binmesi dileğiyle,258112 dosyayı görüntüle
Eline sağlık kardeşim. Bence gayet güzel olmuş. Eski falan görünmüyor. Hatta bence yenilerden daha iyi görünüyor. Bu arada yazını okurken farkettim fiyatlar gerçekten uçmuş. Yani kadro ucuza buldum demişsiniz , jantlarda varmış zaten ona rağmen nasıl 1500ü buldu çözemedim. Bende aldım kullanıyorum fixie sürekli parcalarini degistirip yükseltiyorum aslında. Şöyle bir hesap yapsam benimkide epey tutuyor.
 
@Savgat83
Teşekkür ederim. Aslında benim maliyeti yükselten gidon oldu. 40cm bullhorn gidon bulamadım. Onu 100-150ye halletsem ya da ikinci el bir şey denk getirebilsem daha mantıklı bir seviyede tutabilirdim maliyeti. (Gerçi söylemeyi unuttuğum sele borusu ve zinciri de katınca yine 1500’e geliyor maliyet)
1,5 sene önce sıfır Cappadocia fixieyi 830’a almıştım. Fiyatlar çok fena uçmuş durumda.
 
@Savgat83
Teşekkür ederim. Aslında benim maliyeti yükselten gidon oldu. 40cm bullhorn gidon bulamadım. Onu 100-150ye halletsem ya da ikinci el bir şey denk getirebilsem daha mantıklı bir seviyede tutabilirdim maliyeti. (Gerçi söylemeyi unuttuğum sele borusu ve zinciri de katınca yine 1500’e geliyor maliyet)
1,5 sene önce sıfır Cappadocia fixieyi 830’a almıştım. Fiyatlar çok fena uçmuş durumda.
Evet en ucuzu bile bu paraları buluyor. Ben iyi bir şey olsun istedim. Benim fiyatı hiç soylemeyim ama gerçekten inanılmaz rakamlar. Heralde 5 sene sonra bisiklete de binemeyecegiz.
 
Geri