Ali Kılıç 35.5
Çılgın Fixieci (fren yok, vites yok, kural yok)
- Kayıt
- 10 Mart 2015
- Mesaj
- 1.300
- Tepki
- 3.867
- Şehir
- İzmir
- İsim
- Ali Kılıç
- Başlangıç
- 2015—16
- Bisiklet
- Diğer
- Bisiklet türü
- Fixed Gear
Eski yol bisikletlerininin fixie dönüşümü oldukça kolaydır. Eski Yol bisikletlerinin dropoutları fixieye uyumludur. Kadronun arka çatalının borusuna paralel uzanan kadro dropoutları fixie dönüşümü ne uyumlu olan kadrolardır. 90'lı yıllardan önce üretilen çelik kadroların geneli bu dönüşüme uyumlu dropoutlara sahiptir. Orijinal bir track kadroya harcayacak bütçeniz yoksa eski model bir yol bisikletinin çelik kadrosunu fixieye çok kolay bir biçimde dönüştürebilirsiniz. Sadece fixie göbekler takılmış bir jant seti ile bu kadroları kolayca fixieye dönüştürmek mümkün. Ayrıca bir de bmx bisikletlerde kullanılan zincir germe pullarıyla eski bir çelik yol bisikleti kadrosunu fixed gear'a dönüştürmek mümkündür.
Yeni yol bisikletlerinin kadrolarını fixed gear'a dönüştürmek o kadar da kolay değildir. Yeni yol bisikletlerinin kadro dropoutları fixed gear dönüşümüne uygun değildir. Dropoutlarda jant göbeğinin oturduğu yerin açık olan bölümü aşağı doğrudur. Fixie jantlar bu boşluğa oturtulabilir; fakat zincir gergisi yapılamaz. Aynı zamanda aşağı doğru açık olan bu dropout, ters yönlü bir skid hareketinde jantın göbek milinin yuvadan kolayca çıkmasına neden olabilir. Bu da dehşetengiz bir kazaya yol açabilir. Bu nedenle yeni yol bisikleti kadrolarının fixie dönüşümünü yapmak oldukça zor var tehlikeli bir süreçtir. Fakat imkânsız değildir. Yazının bu bölümünde bu dönüşümü güvenli bir biçimde yapmanın yöntemlerini irdeleyeceğiz. Bu yöntemlerin tamamı birtakım tehlikeler barındırıyor; fakat yine de diğer ucuz yöntemlere göre daha güvenli olacaklardır.
1. Dropout Dönüştürücü
Yol bisikleti kadrosunu fixed gear'a dönüştürmenin en basit, en kolay ve ucuz yolu dropout dönüştürücü kullanmaktır. Yukarıdaki görselde gördüğünüz parçayı dropoutlara takıyorsunuz. Böylece zincir gergisi ya da tek baklalı zincir kullanmak gibi bir derdiniz de olmuyor. Bu parçanın montajı yapılırken tırtıklı pullar kullanılarak parça yol bisikletinin dropoutuna çok sağlam bir biçimde sabitlenmelidir. Kullanım sırasında ise sık sık vidaların sıkı olup olmadığı denetlenmelidir.
Bu yöntemin birtakım dezavantajları var maalesef. Yukarıda gördüğünüz parça çok iyi bir biçimde monte edilmezse, vidalar gevşek sıkılırsa yerinden çıkabilir ya da kendi ekseni etrafında dönerek istenmedik kazalara neden olabilir. Parçanın takıldığı dropout deliği ile kızağa yerleştirilen göbek arasındaki mesafe çok uzun olmamalı. Mümkünse alt alta getirilmeli, mümkün değilse mesafenin en kısa olduğu zincir uzunluğu tercih edilmelidir.
2. Nexus Washer'ı ile Dönüştürme
Bunlar, Shimano Nexus göbekleri dropoutlara sabitlemek için kullanılan pullardır. Nexus göbekten ayrı olarak da satılıyorlar. Bunlardan birini, tabii ki kadro dropout açınıza uygun olanını, kullanarak fixed gear göbeğinizi kadroya sabitleyebilirsiniz.
Bu parçanın bir dezavantajı var maalesef. Zincir gergisine imkân vermiyor. Bu parçayı kullanarak dönüştürme yapmaya karar verdiyseniz tek baklalı zincir ya da zincir gergisi kullanmak zorundasınız. Bunlardan birini kullanarak zincir gergisi sorununu çözebilirsiniz.
3. Tek Baklalı Zincir
Nexus Washer'ı kullanarak dönüşüm yapmaya çalışanların zincir gergisini yapmak mümkün olmaz. Bu nedenle bmx bisikletlerde kullanılan tek baklalı zincir ile aynakol-dişli arasındaki gerginlik ayarlanır. Biliyorsunuz, klasik zincirler çift baklalıdır. Yol bisikletinde arka tekerin oturduğu dropout boşluğu ise sabittir. Tekeri öne arkaya çekerek zincir gergisi yapmaya izin vermez. Bu durumda tek baklalı zincir kullanarak sorunu çözebilirsiniz. Baklaları ilk önce göz kararıyla hesaplayıp çıkarırsınız. Zincir çok gergin olursa tek bakla eklersiniz. Çok yumuşak olursa bir bakla çıkarırsınız. Böylece zincir gergisini ayarlarsınız.
4. Zincir Gergisi Kullanma
Nexus Washer'ı ile yapılan dönüştürme işlemlerinde tek baklalı zincir yerine zincir gergisi kullanmak isteyenler için bu aparat oldukça işlevsel olacaktır. Kadro kulağını sökmeden arka aktarıcı yerine takılır ve böylece zincir gergisi böylece yapılabilir. Bu parçanın kadroya takılanları da mevcuttur.
Yüksek hızda yapılacak skidlerde zincirin geriden çıkarak dişliye dolaşma ihtimali yüzünden verimli bir yöntem olacağına inanmıyorum. Açıkçası bana pek güvenli bir yöntem gibi gelmedi. Özellikle frensiz fixie kullananlar için verimli bir yöntem olmayacağını düşünüyorum.
SONUÇ
Yol bisikleti kadrosunu kadro üzerinde değişiklik yapmadan fixed gear'a dönüştürmenin görüldüğü gibi pek çok yöntemi vardır. Mutlaka bunların dışında benim bilmediğim yöntemler de vardır. Ancak yine de şunu söyleyebilirim ki bu yöntemlerin tamamı frensiz bir fixie için en ideal güvenli yöntemler değildirler. Hepsinin de frensiz olarak kullanılan fixielerde ciddi güvenlik sorunları yaratabilecek yöntemler olduğu gayet açık olduğu için bu dönüştürme yöntemleri kullanılarak yapılan dönüştürme işlemlerinde fixieye mutlaka bir adet ön fren eklenmesi elzemdir.
Peki, "Hocam sen bu dönüşüm olayını tavsiye eder misin?" diye soranlara şunu söyleyebilirim. Yol bisikleti kadrosunu fixed gear'a dönüştürmek mümkündür; fakat bu dönüşümden sonra elde edeceğiniz bisiklet, asla orijinal bir fixed gear kadronun yerini tutamayacaktır. Bu dönüşüm yöntemlerinin tamamının güvenlik ile ilgili sıkıntıları var. "Olsun yine de yapar, deneriz." mi dediniz? Siz bilirsiniz. Siz yine de bunlarla uğraşmayın. Bütçeniz uygunsa kendi vücut ölçülerinize uygun bir track kadro alarak fixieye başlayın derim.
Sizin de bildiğiniz birtakım dönüştürme yöntemleri illa ki vardır. Siz de yorumlarda bunları paylaşın. Birbirimizden öğrenerek kendimizi geliştirelim.
Yeni yol bisikletlerinin kadrolarını fixed gear'a dönüştürmek o kadar da kolay değildir. Yeni yol bisikletlerinin kadro dropoutları fixed gear dönüşümüne uygun değildir. Dropoutlarda jant göbeğinin oturduğu yerin açık olan bölümü aşağı doğrudur. Fixie jantlar bu boşluğa oturtulabilir; fakat zincir gergisi yapılamaz. Aynı zamanda aşağı doğru açık olan bu dropout, ters yönlü bir skid hareketinde jantın göbek milinin yuvadan kolayca çıkmasına neden olabilir. Bu da dehşetengiz bir kazaya yol açabilir. Bu nedenle yeni yol bisikleti kadrolarının fixie dönüşümünü yapmak oldukça zor var tehlikeli bir süreçtir. Fakat imkânsız değildir. Yazının bu bölümünde bu dönüşümü güvenli bir biçimde yapmanın yöntemlerini irdeleyeceğiz. Bu yöntemlerin tamamı birtakım tehlikeler barındırıyor; fakat yine de diğer ucuz yöntemlere göre daha güvenli olacaklardır.
1. Dropout Dönüştürücü
Yol bisikleti kadrosunu fixed gear'a dönüştürmenin en basit, en kolay ve ucuz yolu dropout dönüştürücü kullanmaktır. Yukarıdaki görselde gördüğünüz parçayı dropoutlara takıyorsunuz. Böylece zincir gergisi ya da tek baklalı zincir kullanmak gibi bir derdiniz de olmuyor. Bu parçanın montajı yapılırken tırtıklı pullar kullanılarak parça yol bisikletinin dropoutuna çok sağlam bir biçimde sabitlenmelidir. Kullanım sırasında ise sık sık vidaların sıkı olup olmadığı denetlenmelidir.
Bu yöntemin birtakım dezavantajları var maalesef. Yukarıda gördüğünüz parça çok iyi bir biçimde monte edilmezse, vidalar gevşek sıkılırsa yerinden çıkabilir ya da kendi ekseni etrafında dönerek istenmedik kazalara neden olabilir. Parçanın takıldığı dropout deliği ile kızağa yerleştirilen göbek arasındaki mesafe çok uzun olmamalı. Mümkünse alt alta getirilmeli, mümkün değilse mesafenin en kısa olduğu zincir uzunluğu tercih edilmelidir.
2. Nexus Washer'ı ile Dönüştürme
Bunlar, Shimano Nexus göbekleri dropoutlara sabitlemek için kullanılan pullardır. Nexus göbekten ayrı olarak da satılıyorlar. Bunlardan birini, tabii ki kadro dropout açınıza uygun olanını, kullanarak fixed gear göbeğinizi kadroya sabitleyebilirsiniz.
Bu parçanın bir dezavantajı var maalesef. Zincir gergisine imkân vermiyor. Bu parçayı kullanarak dönüştürme yapmaya karar verdiyseniz tek baklalı zincir ya da zincir gergisi kullanmak zorundasınız. Bunlardan birini kullanarak zincir gergisi sorununu çözebilirsiniz.
3. Tek Baklalı Zincir
Nexus Washer'ı kullanarak dönüşüm yapmaya çalışanların zincir gergisini yapmak mümkün olmaz. Bu nedenle bmx bisikletlerde kullanılan tek baklalı zincir ile aynakol-dişli arasındaki gerginlik ayarlanır. Biliyorsunuz, klasik zincirler çift baklalıdır. Yol bisikletinde arka tekerin oturduğu dropout boşluğu ise sabittir. Tekeri öne arkaya çekerek zincir gergisi yapmaya izin vermez. Bu durumda tek baklalı zincir kullanarak sorunu çözebilirsiniz. Baklaları ilk önce göz kararıyla hesaplayıp çıkarırsınız. Zincir çok gergin olursa tek bakla eklersiniz. Çok yumuşak olursa bir bakla çıkarırsınız. Böylece zincir gergisini ayarlarsınız.
4. Zincir Gergisi Kullanma
Nexus Washer'ı ile yapılan dönüştürme işlemlerinde tek baklalı zincir yerine zincir gergisi kullanmak isteyenler için bu aparat oldukça işlevsel olacaktır. Kadro kulağını sökmeden arka aktarıcı yerine takılır ve böylece zincir gergisi böylece yapılabilir. Bu parçanın kadroya takılanları da mevcuttur.
Yüksek hızda yapılacak skidlerde zincirin geriden çıkarak dişliye dolaşma ihtimali yüzünden verimli bir yöntem olacağına inanmıyorum. Açıkçası bana pek güvenli bir yöntem gibi gelmedi. Özellikle frensiz fixie kullananlar için verimli bir yöntem olmayacağını düşünüyorum.
SONUÇ
Yol bisikleti kadrosunu kadro üzerinde değişiklik yapmadan fixed gear'a dönüştürmenin görüldüğü gibi pek çok yöntemi vardır. Mutlaka bunların dışında benim bilmediğim yöntemler de vardır. Ancak yine de şunu söyleyebilirim ki bu yöntemlerin tamamı frensiz bir fixie için en ideal güvenli yöntemler değildirler. Hepsinin de frensiz olarak kullanılan fixielerde ciddi güvenlik sorunları yaratabilecek yöntemler olduğu gayet açık olduğu için bu dönüştürme yöntemleri kullanılarak yapılan dönüştürme işlemlerinde fixieye mutlaka bir adet ön fren eklenmesi elzemdir.
Peki, "Hocam sen bu dönüşüm olayını tavsiye eder misin?" diye soranlara şunu söyleyebilirim. Yol bisikleti kadrosunu fixed gear'a dönüştürmek mümkündür; fakat bu dönüşümden sonra elde edeceğiniz bisiklet, asla orijinal bir fixed gear kadronun yerini tutamayacaktır. Bu dönüşüm yöntemlerinin tamamının güvenlik ile ilgili sıkıntıları var. "Olsun yine de yapar, deneriz." mi dediniz? Siz bilirsiniz. Siz yine de bunlarla uğraşmayın. Bütçeniz uygunsa kendi vücut ölçülerinize uygun bir track kadro alarak fixieye başlayın derim.
Sizin de bildiğiniz birtakım dönüştürme yöntemleri illa ki vardır. Siz de yorumlarda bunları paylaşın. Birbirimizden öğrenerek kendimizi geliştirelim.