Scudo Sports

Yol yarış bisikletlerinde disk frene geçilmeli mi?

Scudo
@furkan.zaman
Aslında söylediğinin tam tersi oluyor.
Disk frende kuvvet önce göbeğe sonra teller ile çembere dolayısıyla dış lastiğe gidiyor.
V frende ise çembere uyguladığınız kuvvet direkt olarak dış lastiğe gidiyor.

Ben ise 80 km kadar ktm revelator sky di2 kullandım. Ultegra hidrolik fren gerçekten çok çok iyiydi. Fren yapmak için parmaklarınızla fren koluna uyguladığınız kuvvet çok az, böylelikle uzun inişte(Uludağ gibi yaklaşık 45 dk) elleriniz parmaklarınız felç olmuyor. Ayrıyetten virajdayken veya bisikleti hafif yatırmışken rahatlıkla fren yapılabiliyor.
Kısacası mtb de olduğu gibi yol bisikletinde de v fren-hidrolik fren farkı çok hissediliyor, lastiğinizden beklemediğiniz kadar verim alıyorsunuz. Bir sonraki bisikletimde hidrolik fren olsun isterim açıkçası.

Fakat evde bile parmağını kalipere kaptıran arkadaşlarım var, profesyonel peletonda kazada rotorlar nelere yol açar düşünemiyorum. Peletonda benim bisikletimde ve arkamdakilerde olsun diğerlerinde olmasın gibi bir şey olsa tadından yenmez.
 
Gecilmelimi gecilmemelimi bilmiyorum ama kesinlikle hd frenli alternatifler piyasaya sürülmeli..yağışlı havalarda en kaliteli v fren bile en az %40 a kadar performans kaybı yaşıyor..ben hd sayesinde kurtulduğum en az 3 5 kaza hatırlıyorum bu arada :)
 
@Ahmet.Uzun dediginizi anladim , fakat tekerler donerken fren yapildiginda dis lastik ile yol arasinda herhangi bir surtunme olusmuyor , tekerin yuvarlanma direnci haricinde lastige uygulanan bir kuvvet yok demek oluyor buda . v frende surtunme kuvveti tekerin cemberine uygulaniyor ve buda bisikleti durdurmak icin teker gobegini ve fren kollarini kullanarak govdeye aktariliyor. Disk frende ise surtunme kuvveti direk olarak maşaya aktariliyor. daha aciklayici yada guzel bir kaynak gosterirseniz ikna olabilirim .
@Asusmune sizde bir muhendis olarak bu durumu bir degerlendirebilir misiniz ? Fizigin temel konusu "kuvet" uzerinde bir turlu ikna olamadim . soru v frende ve disk frende surtunme kuvveti hangi yollari kullanarak bisikleti durdurur , hangisinde jant tellerine daha fazla yuk biner ?
 
@furkan.zaman
(link) bu çalışmada frenlerin yapısı ile ilgili bilgi veriyor sanırım ama siteyi tam açamadım ve teknik konular fazla muhtemelen mühendis arkadaşlar daha fazla bilgi verebilirler
Weight transfer and traction
What does all this mean for your wheels? They are spared serious brake forces. With a rim brake, here is the effect on spoke tension.
(link)
Due to the bike’s inability to get much force to the ground (weight distribution and traction) the wheel thinks it is enduring a light radial load. Like you just put on a backpack. Easy to resist.
A hub brake, like a disk, is also spared serious loads and shares the advantage that all spokes are engaged in supporting torque forces in a wheel. Braking forces never exceed those of pedaling so any wheel built to survive pedaling torque is well equipped to manage a disk brake.
 
Yolda ağırlığın hafif olması önemlidir, Hız ön plandadır. Görüşüm geçilmemelidir.
 
  • Beğen
Tepkiler: CevdetBilge
scott scale 30 mtb hidrolik disk frenli idi acaip sertti öyle köklemeye gelmezdi,hızla sert arazilerden inerken mazallah bi köklese idim havada süperman olur idim,insan kesin hataya düşebilir ,çok sert fren sistemi ile,yola geçince valla sram force fren sistemi hiç sert değil orta şeker bu bana güven duygusu vermekte,birde açıkça çok estetik durmuyor disk fren yola takılınca ,belkide eski kafalıyız bilemem.
 
@furkan.zaman
Yalnız enerjinin çoğu göbekte değil çemberdedir yani pabuçlu frenlerde direk çembere etkiyen fren gücü tellere çok yük bindirmez fakat disk frenlerde fren gücü çembere ulaşana kadar önce göbek sonra tellerden geçer bu yüzden disklerde tellere daha çok yük biner
 
@furkan.zaman
Ayrıca açısal momentum çemberde göbekte olduğundan çok daha fazladır daha geniş bir eksende döndüğü için yani kinetik enerji çoğunlukla çemberdedir v frende göbeğe fren gücü pek iletilmez bu yüzden
 
  • Beğen
Tepkiler: ilker
İhsnn_zyvl yahu birimiz hic fizikten anlamiyoruz burasi bir gercek fakat ben lisede de olsa fizik olimpiyatlarina hazirlanan bir ogrenciydim. Gucun cembere aktarilmasi ne alaka ? Kuvvetin kadroya aktarilmasi lazim siz cembere aktarmaya calisiyorsunuz . bir muhendis yok mu yahu gerekli aciklamalari yapsa.
 
@furkan.zaman
Yalnız ben şunu diyorum teker dönerken enerjisi daha çok çemberdedir daha uzak kaldığından dönme merkezine bu yüzden sürtünme kuvvetinin oluşturduğu fren gücü çembere iletilmelidir kadroya iletilmesine neden ihtiyaç var onu anlamadım
 
@ihsnn_zyvl . sana birkac soru sorayim onlara cevap ver ondan sonra konuya devam ederiz . bisiklet ustunde surucuyle beraber giderken kinetik enerjisini nasil hesaplariz ?
Bisiklet giderken tekerlerin kinetik enerjisi nedir ?
Bisiklet giderken tekerler haricinde kalan kismin k. enerjisini nasil hesaplariz .
Tekerlerin kinetik enerjisi mi daha fazladir geri kalan kismin k.enerjisi mi ?

Mekanizmanin sadece kucuk bir kismina bakiyorsunuz , yapilan is aslinda bisikleti durdurmak tekeri degil . (fizikteki tanima gore iş yapilmadiginin farkindayim )
Yani bisiklet giderken tekeri durdurabilirsiniz pekala fakat o zmnda bisiklet kayarak gitmeye devam eder , olay tekerlerde degil !
 
Gayet de tekerlerde olay tüm bisikletin yavaşlaması için öncelikle tekerlerin dönüş hızının azaltılması gerek frenler bunu yapar yani tekerin kinetik enerjisi azaltır ardından ileri yönlü bir güç uyhulanmadığından lastik sürtünmesi ve diğer sürtünme kuvvetleri bisikleti durdurur frenler tek başına durdurmaz bisikletin durmasındaki asıl etken lastiklerin sürtünmesidir
 
@furkan.zaman
Kadroyu durduran şey lastiklerin yerle olan sürtünmesi bunu açıklamaya çalışıyorum demek ki fizikten hiç anlamayan kişi sizmişsiniz (!)
 
  • Beğen
Tepkiler: Enes Dökmen
@Serkan Mıstınoğlu
İnşallah hocam birazdan kuantuma geçicez zaten :D
 
@ihsan_zyvl hatanız var lastikler donerken teorik olarak surtunme kuvveti sifir kabul edilir , olan surtunme kuvveti sadece yuvarlanma direncidir oda cok dusuk bir enerji kaybina neden olur.
 
Geri