GTS: Gariban Tubeless System ve Tubeless Rehberi
Bir önceki sayida tubeless sistemlerden avantajlarindan bahsetmistik. Eger bir önceki sayiyi okumadiysaniz tekrar dönüp okumanizi tavsiye ederim yoksa bu yazi sizin için bir sey ifade etmeyebilir. (GTS 1/2: Tubeless Rehberi yazısını okumak için tıklayınız.) Bu yazida da ev yapimi tubeless kitlerin nasil yapilacagindan, avantajlarindan ve dezavantajlarindan bahsedecegiz.
Hatirlarsaniz bir önceki sayida kitleri stans kit ve eclipse kit olarak 2 ana gruba ayirmistik. Ev yapimi kitimizi yaparken de calisma sistemlerine göre stans yaklasimi ve eclipse yaklasimi olarak 2 tip proje uzerinde çalisacagiz.
Öncelikle bahsetmeliyim ki biraz tecrübe ile herhangi bir jant ve lastik kombinasyonunu tubeless olarak sisirmeniz ve kullanmaniz mumkun. Bu yaziyi hazirlarken 100’den fazla sisirme denemesi yaptim. Yol bisikleti tekerlerinden 100 liraya satilan market bisikletlerinin tekerlerine kadar herhangi bir tekerin tubeless hale dönüstürülebilecegine sahit oldum. Fakat bazi teker jant kombinasyonlarinin sisirilmesi asiri kolayken, bazilarini sisirmek özel ekipmanlarla bile çok çok zor. Fakat sonuçta hepsi tubeless sisirilebilir. Öncelikle yapmaniz gereken jant profilinize ve sibop tipinize göre GTS_S(sibop fitile birlesik) veye GTS_E (sibop fitilden ayri) sistemlerden birini seçmek.
1) GTS_S: Stans tipi ev yapimi tubeless kit (Sibop+bant sadece 75gr)
Gerekli malzeme ve ekipmanlar:
1) Kompresör
2) 20” BMX iç lastigi
3) Makas ve Maket biçagi
4) Tercihen UST dis lastik
5) Fiber bant veya Elektik banti veya jant banti
6) Sampuan
7) Firça
8) Teker sivisi Stans veya Joe’s
Önemli hatirlatma: 20” igne sibop (presta valve) iç lastik bulamadigimiz için (bulanlar lütfen haber versin) eger jantiniz araba sibobuna uygun degilse deligi araba sibobuna uygun olacak sekilde genisletmeniz gerekmektedir.
1) Eger jantinizin orjinal jant bandi varsa onu kullanmaniz yeterli olacaktir. Eger yoksa tercihen fiber bant veya elektrik bandini birkaç kat janta sarin. Bu bant, jantin yüksek basinç altinda GTS_S fitili kesmesini engelleyecektir.
2) 20” iç lastigi makasla sirt noktasindan keserek açiyoruz.
3) Lastigi jantin üzerine takiyoruz ve tam olarak ortaliyoruz. Bu islem sirasinda lastigi gerdirmek için güç kullanmaktan çekinmeyin.
4) Lastigin daha kolay oturmasini saglamak için iyice köpürttügümüz sampuani lastige sürüyoruz. Sonra dis lastigi janta takiyoruz. Takma islemi sirasinda eger levye kullanacaksaniz çok çok dikkatli olmaniz gerekiyor zira levye çok kolay bir sekilde bmx iç lastigini yirtabiliyor.
5) Önemli: Dis lastigi janta taktiktan sonra iyice köpürttügümüz sampuani dis lastigin yanaklarina sürüyoruz. eger bu islemi atlarsaniz lastigi sisirme olasiliginiz imkansiza yakindir. Ayrica siserken bmx lastiginden yaptigimiz GTS_S fitili kayar.
6) Tüplü bir kompresör ile lastigi sisiriyoruz. Burada önemli olan nokta havanin basinci degil, yüksek hizla gelmesidir. eger hava yavas geliyorsa lastik yerine oturmayacagi için sismez. Havayi yüksek hizla veren büyük pompalarla da bu islem yapilabilir ama sizi çok ugrastiracaktir. Co2 tüpleri ile de bu islem yapilabilir ama gerek birkaç defa islemi tekrarlamak gerekeceginden gerekse Co2 tüpünü patlattiginizda siseceginin garantisi olmamasindan dolayi Co2 tüpü kullanmayi tavsiye etmiyorum.
7) Lastigi bir kere sisirip sisirebildigimize emin olduktan sonra sibobun içini çikartip veya lastigi açip teker sivisi ekliyoruz. Tubeless teker kullanacaksaniz yaklasik 60-75 ml Stans veya Joes, standart teker kullanacaksaniz 120-150 ml Stans ekliyoruz. Joes standart tekerlerde çok etkili degil. Bir süre sonra sorun çikartiyor. Tavsiye: UST bir teker kullanirsaniz basiniz agrimaz. Standart tekerleri tubeless kullanmak çok daha zahmetli bir istir.
8) Muhtemel hava kaçaklarina teker sivisinin ulasmasi için tekeri videoda gösterildigi gibi salliyoruz. Video: (link)
9) Yanlarda kalan iç lastik fazlaligini maket biçagi ile kesiyoruz.
10) Lastigin izin verdigi havadan 5-10 psi az kalana kadar sisirdiginiz tekeri 1-2 saat kadar bu basinçta tutup sonra istediginiz basinca kadar indirip kullanabilirsiniz.
2) GTS_E: Eclipse tipi ev yapimi tubeless kit (Sibop+bant sadece 15gr)
GTS_S’in aksine GTS_E yaygin olarak kullanilan bir yöntem degil. çok daha basarili sonuçlar vermesine ragmen ve çok daha hafif olmasina ragmen 3 aylik arastirmamda internette GTS_E uygulama örnegine rastlamadim. Teorik olarak böyle yapilir diye anlatanlar olmus fakat uygulamada basarili sonuçlar alanlar yok gibi. Bunun sebebi bildiginiz gibi Eclipse kitte jant filimi ile sibop ayri. Ev yapimi filim yapmak kolay fakat ev yapimi bir tubeless sibobu nasil yapica? 3 aylik arastirmaya ragmen güvenilir bir yöntem bulamayinca isin basa düstügünü (ancak) anladim. Evde veya nalburda bulabileceginiz parçalarla yapilmis çesitli tubeless siboplarla sisirme denemeleri yaptiktan sonra yazinin ilerisinde anlatacagim musluk contali GTS_E sibobu gelistirdim.
Gerekli malzeme ve ekipmanlar:
1) Kompresör
2) Suya dayanikli fiber bant
3) Makas veya Maket biçagi
4) Tercihen UST dis lastik
5) Sampuan
6) Firça
7) Musluk contasi
8) Lastikten sökülmüs ince sibop
9) Demir testeresi
10) Teker sivisi Stans veya Joes
Hatirlatma: GTS_E yöntemi ince sibop jantlarda daha kolay, araba sibop delik genisligine sahip jantlarda daha zor uygulanmaktadir.
1) Nalburdan suya dayanikli fiber bant aliyoruz. Fiber bantlar genelde 50 mm genisliginde satilir. Ama bize 23-25mm genislikte bant gerekmekte. 25 mm bant bulursaniz ne ala. Benim gibi bulamazsaniz yapilacak en güzel is demir dest eresi ile fiber baçti tam ortasindan 2 ye kesmek. baçti kasmanin baska yöntemleri de var, remel ile kesmeyi bile denedim. Fakat tecrübeye dayanarak demir testeresinden daha etkili bir yöntem yok diyebilirim.
2) Jantsan jant bandini çikartiyoruz. Janti güzelce temizledikten sonra yapismayi engelleyecek herhangi bir madde kalmasin diye tercihen deggresser ile temizliyoruz. Daha sonra, genisligi yaklasik 24mm olan bandimizi olabildigince gerdirerek janta 3 kat sariyoruz. Sibop deliginden 15 cm öteye gittikten sonra sarma islemini bitiriyoruz. Sarma islemi sirasinda banti sicak hava tabancasi ile isitmak bantin dayanikliligini yaklasik 2 kat arttiriyor.
3) Sibobun gelecegi yere maket biçagi ile küçük bir arti yapiyoruz ki sibobu oradan takabilelim.
4) Normal bir lastik takip iç lastikle lastigin limitlerine kadar sisirip 2 saat kadar beklemeye birakiyoruz. Bu baçtin janta kuvvetli bir sekilde yapismasini sagliyor.
5) Normal lastigi ve iç lastigi söküp GTS_E sibobu takip sikiyoruz.
Bundan sonrasi neredeyse GTS_S ile ayni.
6) Sonra dis lastigi janta takiyoruz. Takma islemi sirasinda eger leye kullanacaksaniz çok dikkatli olmaniz gerekiyor zira leye çok kolay bir sekilde baçta zarar verebilir. Fakat lastigi janta takmasi GTS_S sistemine göre çok daha kolay.
7) Önemli: Dis lastigi janta taktiktan sonra iyice köpürttügümüz sampuani dis lastigin yanaklarina sürüyoruz. eger bu islemi atlarsaniz lastigi sisirme olasiliginiz imkansiza yakindir.
8) Tüplü bir kompresör ile lastigi sisiriyoruz. Burada önemli olan nokta havanin basinci degil, yüksek hizla gelmesidir. eger hava yavas geliyorsa lastik yerine oturmayacagi için sismez. Havayi yüksek hizla veren büyük pompalarla da bu islem yapilabilir ama sizi çok ugrastiracaktir. Co2 tüpleri ile de bu islem yapilabilir ama gerek birkaç defa islemi tekrarlamak gerekeceginden gerekse Co2 tüpünü patlattiginizda siseceginin garantisi olmamasindan dolayi Co2 tüpü kullanmayi tavsiye etmiyorum.
9) Lastigi bir kere sisirip sisebildigimize emin olduktan sonra sibobun içini çikartip veya lastigi açip teker sivi ekliyoruz. Tubeless teker kullanacaksaniz yaklasik 60-75 ml Stans veya Joes, standart teker kullanacaksaniz 120-150 ml Stans ekliyoruz. Joes standart tekerlerde çok etkili degil. Bir süre sonra sorun çikartiyor. Tavsiye: UST bir teker kullanirsaniz basiniz agrimaz. Standart tekerleri tubeless kullanmak çok daha zahmetli bir istir.
10) Muhtemel hava kaçaklarina teker sivisinin ulasmasi için tekeri videoda gösterildigi gibi salliyoruz. Video: (link)
GTS_E Sibop yapimi ve kullanimi:
1) Ince Sinop’u eski bir iç lastikken söküp, kenarlarinda kalan lastigi maket biçagi ile kesiyoruz.
2) Musluk contasini resimdeki gibi keserek koniklestiriyoruz.
3) Siboba 1.pulu siboba takiyoruz.
4) Musluk contasini takiyoruz.
5) Sibobu janta takiyoruz.
6) 2.pulu siboba takip hava kaçmayacak sekilde sikiyoruz.
Birkaç gün sonra conta jantin seklini alacagindan sibob gevseyecektir. Tekrar sikarak hava kaçmasini engelleyebilirsiniz. Tekrar sikarken asiriya kaçmayin. Fazla siktiginizda conta cok kisa surede bozulur.
GTS tekrar kullanilabilir mi?
GTS_E tamamen ve zahmetsizce tekrar kullanilabilir. 2 ay sonra tekeri açtiginizda jant bandinin sividan biraz bozulmus oldugunu görebilirsiniz. Sibopdan sonra biraktigimiz 15 cm lif bant kismi da açilmis olabilir. Fakat sibopdan öncesinde açilma olmayacaktir. Eger sibop pulunu da fazla siktiysaniz conta bozulmus olabilir. Contayi yenilemeniz gerekebilir. Dis lastige yapismis banti lastikten ayildiktan sonra tekrar yeni lastiginizi takip kullanabilirsiniz.
GTS_S de tekrardan kullanilabilir. Fakat tekrar sisirirken dikkat edilmesi gereken bir nokta var. GTS_S fitil jantin her tarafinda yeni taktiginiz dis lastigin disinda kalmalidir. Ayrica sisirmeden önce filimi tamamen ortalamalisiniz.
GTS güvenilir mi?
GTS_Si 1000+ km, GTS_E’yi 2000+ km bizzat test ettim. Ayrica halen Easton XC One jant setimde GTS_E sistem kullaniyorum. Bütün test boyunca sistemden kaynakli hiçbir sorun yasamadim. Benim ve bazi gönüllü testerlarin bisikletlerinin üzerinde Ürgüp, Göreme, Ankara ve Alanya yarislarinda da test edildi ve herhangi bir sorunla karsilasilmadi. Eger sistemi dogru uygularsaniz ve UST teker kullanirsaniz size neredeyse hiç sorun çikarmaz diyebilirim.
Burak ÖZCAN
Odtü Dag Bisikleti Takimi
UCI Dag ve Yol Bisikleti Komiseri
Bu yazi ilk kez (link) 4.sayisinda yayinlanmistir. Telif haklari kanununca korunmaktadir. Izin alinmadan kaynak gösterilerek dahi alinti yapilamaz.
Bu yazıyı hazırlarkenki amacım tamamen güvenilir bir ev yapımı tubeless sistem olusturmaktı. Fakat tabiyki sistemlerin kendine göre avantajları ve dezavantajları var.
Su anda bu yazıda bahsedilen sistemlerden cok daha başarılı, daha önce hiç yapılmamış deneysel bir ev yapımı tubeless sistemi kendi bisikletimde test ediyorum. Eger istedigim performansı alabilirsem ilerki zamanlarda bu sistemi de yayınlayacağım.
Lütfen yapım işlemini tamamen anlamadan işe girişmeyiniz. Kaliteli bir işçilık cıkartmanız daha sonra sistemin bozulma ihtimalini cok azaltacaktır.
Saygılar.
Bir önceki sayida tubeless sistemlerden avantajlarindan bahsetmistik. Eger bir önceki sayiyi okumadiysaniz tekrar dönüp okumanizi tavsiye ederim yoksa bu yazi sizin için bir sey ifade etmeyebilir. (GTS 1/2: Tubeless Rehberi yazısını okumak için tıklayınız.) Bu yazida da ev yapimi tubeless kitlerin nasil yapilacagindan, avantajlarindan ve dezavantajlarindan bahsedecegiz.
Hatirlarsaniz bir önceki sayida kitleri stans kit ve eclipse kit olarak 2 ana gruba ayirmistik. Ev yapimi kitimizi yaparken de calisma sistemlerine göre stans yaklasimi ve eclipse yaklasimi olarak 2 tip proje uzerinde çalisacagiz.
Öncelikle bahsetmeliyim ki biraz tecrübe ile herhangi bir jant ve lastik kombinasyonunu tubeless olarak sisirmeniz ve kullanmaniz mumkun. Bu yaziyi hazirlarken 100’den fazla sisirme denemesi yaptim. Yol bisikleti tekerlerinden 100 liraya satilan market bisikletlerinin tekerlerine kadar herhangi bir tekerin tubeless hale dönüstürülebilecegine sahit oldum. Fakat bazi teker jant kombinasyonlarinin sisirilmesi asiri kolayken, bazilarini sisirmek özel ekipmanlarla bile çok çok zor. Fakat sonuçta hepsi tubeless sisirilebilir. Öncelikle yapmaniz gereken jant profilinize ve sibop tipinize göre GTS_S(sibop fitile birlesik) veye GTS_E (sibop fitilden ayri) sistemlerden birini seçmek.
1) GTS_S: Stans tipi ev yapimi tubeless kit (Sibop+bant sadece 75gr)
Gerekli malzeme ve ekipmanlar:
1) Kompresör
2) 20” BMX iç lastigi
3) Makas ve Maket biçagi
4) Tercihen UST dis lastik
5) Fiber bant veya Elektik banti veya jant banti
6) Sampuan
7) Firça
8) Teker sivisi Stans veya Joe’s
Önemli hatirlatma: 20” igne sibop (presta valve) iç lastik bulamadigimiz için (bulanlar lütfen haber versin) eger jantiniz araba sibobuna uygun degilse deligi araba sibobuna uygun olacak sekilde genisletmeniz gerekmektedir.
1) Eger jantinizin orjinal jant bandi varsa onu kullanmaniz yeterli olacaktir. Eger yoksa tercihen fiber bant veya elektrik bandini birkaç kat janta sarin. Bu bant, jantin yüksek basinç altinda GTS_S fitili kesmesini engelleyecektir.
2) 20” iç lastigi makasla sirt noktasindan keserek açiyoruz.
3) Lastigi jantin üzerine takiyoruz ve tam olarak ortaliyoruz. Bu islem sirasinda lastigi gerdirmek için güç kullanmaktan çekinmeyin.
4) Lastigin daha kolay oturmasini saglamak için iyice köpürttügümüz sampuani lastige sürüyoruz. Sonra dis lastigi janta takiyoruz. Takma islemi sirasinda eger levye kullanacaksaniz çok çok dikkatli olmaniz gerekiyor zira levye çok kolay bir sekilde bmx iç lastigini yirtabiliyor.
5) Önemli: Dis lastigi janta taktiktan sonra iyice köpürttügümüz sampuani dis lastigin yanaklarina sürüyoruz. eger bu islemi atlarsaniz lastigi sisirme olasiliginiz imkansiza yakindir. Ayrica siserken bmx lastiginden yaptigimiz GTS_S fitili kayar.
6) Tüplü bir kompresör ile lastigi sisiriyoruz. Burada önemli olan nokta havanin basinci degil, yüksek hizla gelmesidir. eger hava yavas geliyorsa lastik yerine oturmayacagi için sismez. Havayi yüksek hizla veren büyük pompalarla da bu islem yapilabilir ama sizi çok ugrastiracaktir. Co2 tüpleri ile de bu islem yapilabilir ama gerek birkaç defa islemi tekrarlamak gerekeceginden gerekse Co2 tüpünü patlattiginizda siseceginin garantisi olmamasindan dolayi Co2 tüpü kullanmayi tavsiye etmiyorum.
7) Lastigi bir kere sisirip sisirebildigimize emin olduktan sonra sibobun içini çikartip veya lastigi açip teker sivisi ekliyoruz. Tubeless teker kullanacaksaniz yaklasik 60-75 ml Stans veya Joes, standart teker kullanacaksaniz 120-150 ml Stans ekliyoruz. Joes standart tekerlerde çok etkili degil. Bir süre sonra sorun çikartiyor. Tavsiye: UST bir teker kullanirsaniz basiniz agrimaz. Standart tekerleri tubeless kullanmak çok daha zahmetli bir istir.
8) Muhtemel hava kaçaklarina teker sivisinin ulasmasi için tekeri videoda gösterildigi gibi salliyoruz. Video: (link)
9) Yanlarda kalan iç lastik fazlaligini maket biçagi ile kesiyoruz.
10) Lastigin izin verdigi havadan 5-10 psi az kalana kadar sisirdiginiz tekeri 1-2 saat kadar bu basinçta tutup sonra istediginiz basinca kadar indirip kullanabilirsiniz.
2) GTS_E: Eclipse tipi ev yapimi tubeless kit (Sibop+bant sadece 15gr)
GTS_S’in aksine GTS_E yaygin olarak kullanilan bir yöntem degil. çok daha basarili sonuçlar vermesine ragmen ve çok daha hafif olmasina ragmen 3 aylik arastirmamda internette GTS_E uygulama örnegine rastlamadim. Teorik olarak böyle yapilir diye anlatanlar olmus fakat uygulamada basarili sonuçlar alanlar yok gibi. Bunun sebebi bildiginiz gibi Eclipse kitte jant filimi ile sibop ayri. Ev yapimi filim yapmak kolay fakat ev yapimi bir tubeless sibobu nasil yapica? 3 aylik arastirmaya ragmen güvenilir bir yöntem bulamayinca isin basa düstügünü (ancak) anladim. Evde veya nalburda bulabileceginiz parçalarla yapilmis çesitli tubeless siboplarla sisirme denemeleri yaptiktan sonra yazinin ilerisinde anlatacagim musluk contali GTS_E sibobu gelistirdim.
Gerekli malzeme ve ekipmanlar:
1) Kompresör
2) Suya dayanikli fiber bant
3) Makas veya Maket biçagi
4) Tercihen UST dis lastik
5) Sampuan
6) Firça
7) Musluk contasi
8) Lastikten sökülmüs ince sibop
9) Demir testeresi
10) Teker sivisi Stans veya Joes
Hatirlatma: GTS_E yöntemi ince sibop jantlarda daha kolay, araba sibop delik genisligine sahip jantlarda daha zor uygulanmaktadir.
1) Nalburdan suya dayanikli fiber bant aliyoruz. Fiber bantlar genelde 50 mm genisliginde satilir. Ama bize 23-25mm genislikte bant gerekmekte. 25 mm bant bulursaniz ne ala. Benim gibi bulamazsaniz yapilacak en güzel is demir dest eresi ile fiber baçti tam ortasindan 2 ye kesmek. baçti kasmanin baska yöntemleri de var, remel ile kesmeyi bile denedim. Fakat tecrübeye dayanarak demir testeresinden daha etkili bir yöntem yok diyebilirim.
2) Jantsan jant bandini çikartiyoruz. Janti güzelce temizledikten sonra yapismayi engelleyecek herhangi bir madde kalmasin diye tercihen deggresser ile temizliyoruz. Daha sonra, genisligi yaklasik 24mm olan bandimizi olabildigince gerdirerek janta 3 kat sariyoruz. Sibop deliginden 15 cm öteye gittikten sonra sarma islemini bitiriyoruz. Sarma islemi sirasinda banti sicak hava tabancasi ile isitmak bantin dayanikliligini yaklasik 2 kat arttiriyor.
3) Sibobun gelecegi yere maket biçagi ile küçük bir arti yapiyoruz ki sibobu oradan takabilelim.
4) Normal bir lastik takip iç lastikle lastigin limitlerine kadar sisirip 2 saat kadar beklemeye birakiyoruz. Bu baçtin janta kuvvetli bir sekilde yapismasini sagliyor.
5) Normal lastigi ve iç lastigi söküp GTS_E sibobu takip sikiyoruz.
Bundan sonrasi neredeyse GTS_S ile ayni.
6) Sonra dis lastigi janta takiyoruz. Takma islemi sirasinda eger leye kullanacaksaniz çok dikkatli olmaniz gerekiyor zira leye çok kolay bir sekilde baçta zarar verebilir. Fakat lastigi janta takmasi GTS_S sistemine göre çok daha kolay.
7) Önemli: Dis lastigi janta taktiktan sonra iyice köpürttügümüz sampuani dis lastigin yanaklarina sürüyoruz. eger bu islemi atlarsaniz lastigi sisirme olasiliginiz imkansiza yakindir.
8) Tüplü bir kompresör ile lastigi sisiriyoruz. Burada önemli olan nokta havanin basinci degil, yüksek hizla gelmesidir. eger hava yavas geliyorsa lastik yerine oturmayacagi için sismez. Havayi yüksek hizla veren büyük pompalarla da bu islem yapilabilir ama sizi çok ugrastiracaktir. Co2 tüpleri ile de bu islem yapilabilir ama gerek birkaç defa islemi tekrarlamak gerekeceginden gerekse Co2 tüpünü patlattiginizda siseceginin garantisi olmamasindan dolayi Co2 tüpü kullanmayi tavsiye etmiyorum.
9) Lastigi bir kere sisirip sisebildigimize emin olduktan sonra sibobun içini çikartip veya lastigi açip teker sivi ekliyoruz. Tubeless teker kullanacaksaniz yaklasik 60-75 ml Stans veya Joes, standart teker kullanacaksaniz 120-150 ml Stans ekliyoruz. Joes standart tekerlerde çok etkili degil. Bir süre sonra sorun çikartiyor. Tavsiye: UST bir teker kullanirsaniz basiniz agrimaz. Standart tekerleri tubeless kullanmak çok daha zahmetli bir istir.
10) Muhtemel hava kaçaklarina teker sivisinin ulasmasi için tekeri videoda gösterildigi gibi salliyoruz. Video: (link)
GTS_E Sibop yapimi ve kullanimi:
1) Ince Sinop’u eski bir iç lastikken söküp, kenarlarinda kalan lastigi maket biçagi ile kesiyoruz.
2) Musluk contasini resimdeki gibi keserek koniklestiriyoruz.
3) Siboba 1.pulu siboba takiyoruz.
4) Musluk contasini takiyoruz.
5) Sibobu janta takiyoruz.
6) 2.pulu siboba takip hava kaçmayacak sekilde sikiyoruz.
Birkaç gün sonra conta jantin seklini alacagindan sibob gevseyecektir. Tekrar sikarak hava kaçmasini engelleyebilirsiniz. Tekrar sikarken asiriya kaçmayin. Fazla siktiginizda conta cok kisa surede bozulur.
GTS tekrar kullanilabilir mi?
GTS_E tamamen ve zahmetsizce tekrar kullanilabilir. 2 ay sonra tekeri açtiginizda jant bandinin sividan biraz bozulmus oldugunu görebilirsiniz. Sibopdan sonra biraktigimiz 15 cm lif bant kismi da açilmis olabilir. Fakat sibopdan öncesinde açilma olmayacaktir. Eger sibop pulunu da fazla siktiysaniz conta bozulmus olabilir. Contayi yenilemeniz gerekebilir. Dis lastige yapismis banti lastikten ayildiktan sonra tekrar yeni lastiginizi takip kullanabilirsiniz.
GTS_S de tekrardan kullanilabilir. Fakat tekrar sisirirken dikkat edilmesi gereken bir nokta var. GTS_S fitil jantin her tarafinda yeni taktiginiz dis lastigin disinda kalmalidir. Ayrica sisirmeden önce filimi tamamen ortalamalisiniz.
GTS güvenilir mi?
GTS_Si 1000+ km, GTS_E’yi 2000+ km bizzat test ettim. Ayrica halen Easton XC One jant setimde GTS_E sistem kullaniyorum. Bütün test boyunca sistemden kaynakli hiçbir sorun yasamadim. Benim ve bazi gönüllü testerlarin bisikletlerinin üzerinde Ürgüp, Göreme, Ankara ve Alanya yarislarinda da test edildi ve herhangi bir sorunla karsilasilmadi. Eger sistemi dogru uygularsaniz ve UST teker kullanirsaniz size neredeyse hiç sorun çikarmaz diyebilirim.
Burak ÖZCAN
Odtü Dag Bisikleti Takimi
UCI Dag ve Yol Bisikleti Komiseri
Bu yazi ilk kez (link) 4.sayisinda yayinlanmistir. Telif haklari kanununca korunmaktadir. Izin alinmadan kaynak gösterilerek dahi alinti yapilamaz.
Bu yazıyı hazırlarkenki amacım tamamen güvenilir bir ev yapımı tubeless sistem olusturmaktı. Fakat tabiyki sistemlerin kendine göre avantajları ve dezavantajları var.
Su anda bu yazıda bahsedilen sistemlerden cok daha başarılı, daha önce hiç yapılmamış deneysel bir ev yapımı tubeless sistemi kendi bisikletimde test ediyorum. Eger istedigim performansı alabilirsem ilerki zamanlarda bu sistemi de yayınlayacağım.
Lütfen yapım işlemini tamamen anlamadan işe girişmeyiniz. Kaliteli bir işçilık cıkartmanız daha sonra sistemin bozulma ihtimalini cok azaltacaktır.
Saygılar.