Scudo Sports

Alüminyum vs. Karbon kadro

Cevap verilmiştir belki ama bir arastirmama göre alüminyum un ömrü 30 yıl. 30 yıl sonunda esnemeler catlamalar zayıflamaya falan başlıyor
 
Scudo
Hazir konu acilmisken aklima takilan bir nokta var. Karbon masanin darbeyi daha iyi sonumledigi konusunda cok fazla yorum gordum. Ote yandan karbon rijit oldugu icin tercih ediliyor. Eger esnemiyorsa darbeyi nasil sonumluyor?
 
  • Beğen
Tepkiler: EmreTzn090909
Bir belgeselde izlemiştim, uçak gövdesi bir tür cam alaşımının kumaş gibi dokunup reçinelenmesiyle yapılıyordu.Tipini hatırlamıyorum ama airbus boyutunda birşeydi.Oldukça hafif ve neredeyse çelik kadar sağlamdı.
 
2011 yılının yaz başından beri karbon bisiklet kullanıyorum ( cannondale synapsy ) Toplamda yetmiş bin km ye yakın yol yaptım. Henüz hiç bir sıkıntısı yok. Kollarsanız metal yorgunluğu olmayacağı için ömür boyu kullanırsınız...Atlamaya zıplamaya gelmez muhakkak...
 
Ben mesajım da karbonun hassasiyetlerinden bahsedeceğim.
karbon ters bir hareket ile karşılaştığında şaşılacak şekilde kullanılamaz hale geliyor. forumda onlarca konu var her marka da var. yasladığı yerden yana düşüp çatlayan. pedalı dururken açılmayıp yana devrilip kırılan canyon specialized focus dolu. şu bir gerçek karbon dışarıdan gelebilecek yanal ve yüzeysel darbelere çok dayanıksız. virajı alırken carbon ile düşerseniz o bisiklet ile bisiklet hayatınıza devam etme ihtimaliniz %20 düşmeyen bisikletmi olur bilmiyorum. vidalar düzgün sıkılacak. sele borusu ve furç kelebeğine liqid tork montage paste kullanılacak. bebek gibi bakılacak. derin çizik olmayacak. çok süratli iken çukura düşülmeyecek. yani bu sitrese ne sebep ile katlanılır bilemiyorum. ben şahsen çok ucuza bulmasam bir karbon tercih etmezdim. her şey düzgün dikkatli yapıldığında karbona bir şey olmayacağı herkes tarafından biliniyor. ve kullanıcı hatası olarak bisikleti kırsak da firma alüminyum kadro parasına yenisini vermeyi zaten kabul ediyor. burada önemli olan güvenilir bir firmadan almak ve faturasını iyi muhafaza etmek. şu da var çok üst seviye alüminyum yol bisikletleri de çok aşırı ince yapılıyor hızlı bir düşüş yada ciddi bir çukura oturma esnasında bu alüminyumların da çatlama ihtimali yok yüksek tek avantajları çizikten fazla sıkmaktan cart dan curttan etkilenmemeleri. şuan karbon bisikletim ile çok bozuk yollarda bile gerçekten çok etkilenmeden şaşılacak derece de çok az etkilenerek yüksek hızlarda sürüş yapabiliyorum.
 
Karbon bisiklet 1 2 çukurdan geçmeyle ne kırılır nede çatlar kullanım ömrü kullanılan karbon kalitesine göre de değişir mesala colnago,look gibi markaların 20,25 yıllık karbon bisikletleri var benim bir tanıdığımda 1980 model colnago karbon halen pırıl pırıl karbon yolda titreşimleri emerek alüminyum ve çelik bisikletlere göre daha rahat sürüş sağlar dağ bisikletçileri de karbon bisiklet kullanıyor dağ bisikletçileri ile konuşmuştum ve tecrübeli insanlardı bir çok karbon bisiklet kullandıklarını hiç bir şekilde kırılmadığı söylediler benimde karbon yol bisikletim var yollarımız malum bir çok tümsekden yüksek hızda geçtim en küçük bir şey olmadı alüminyum yerine tecrübeli ve bilgili sporcular karbonu tercih eder en büyük nedeni ise karbon bacak kuvvetinizin tamamını yola iletir alüminyum bisiklet ise esneyerek güç ve hız kaybına neden olur.Yakından tanıdığım gercekten tecrübeli insanlar var hepsi de karbon kullanıyor.Not : Bu arada şunu unutmayın alüminyum da çatlar ,kırılır ve eğilir.
 
  • Beğen
Tepkiler: mustafa ç
@berktx

İyı gunler.

öncelikle üretilen ilk karbon bisikletler yol bisikletleri diye biliyorum, daha sonra mtb ye uyarlanıyor. yeni bir malzeme olmasından dolayı tabii ki diğer materyalleri daha çok göreceksiniz, şu anda bile öyle, hala daha az karbon bisiklet var, çünkü bildiğim kadarıyla karbon üreten 2 ülke var usa ve japan. buradan da çeşitli amaçlara göre dünyaya dağılıyor. ama tekeli tutan 2 dev, kimse onlardan ucuza üretemiyor :)

karbon kadronun örgüyü bırakması, hele de "zamanla" bek makul görünmüyor bana, başka bi şeye daha bağlamamız lazım ortam koşulları ya da yorgunluk çemberi gibi, bu değerlere göre karşılaştırdığınızda karbon en sağlamı olarak öne çıkıyor, her anlamda! zaten her maddenin içinde karbon var, sana bile yeterli ısıyı vermek suretiyle full carbona çevirebiliriz :) kabaca ısıl işlem olarak karbon doygunluğu en üst seviyelere çıkarılıyor, karbonu anlamak için yapıtaşına ve nasıl bağlandığına göz gezdirmek lazım.

kadroya güzel bakmaktan kasıt şu olabilir, üstündeyken sabit bir duvara veya kamyona çarpma, asfalt silindirinin altında kalmamasına özen göster. sonra gene temizle tabi ama hobi olarak temizle :) yoksa oksitlenmek gibi bi derdi olacağını sanmıyorum, saflaştırırken içindeki hidrojeni ayrıştırıyorlar. yolda düştün bisiklet bi yerde sen bi yerde, gene çok dert etme, en dış yüzeydeki karbon biraz aşınsada hayati farklar çıkarmayacaktır, kısacası aldığı darbeyi tireşerek esneyerek dağıtabildiği sürece sürüklenmeler için de endişelenmenize gerek yok, ama hızla düz bi yere çarparsanız, çok yavaş bi hızda yüksek bi yerden atlarsanız, ya da üzerine haddindan fazla yük koyarsanız kırılır. başka dikkat etmek gereken bişey varsada ben bilmiyorum.

peki karbon kadro neden bu kadar pahalı, bazı ateşli silahlardan hemen sonra geliyor maliyeti, birçok uçak kanadından ve porschenin karbon kaputundan daha pahalı :) sebebi 3 boyutlu bi yapısı olması (tamam hepsi 3 boyutlu ama) kanat üretirken içten kalıp almanıza gerek yok, ama bisikletde buna ihtiyaç var, bildiğiniz gibi tüplerin içi boş olmalı, işte bunu başarabilmek için her marka kendi tekniğii geliştirdi, ve bu tekniklerinin ne kadar iyi olduğu kadrolarına yansıyor, ama bu sırları belli oranda paylaşayorlar.
karbon malzeme olarak kullanmaya başlanıyor, ve bu sürede üreticiler iç kalıp sorununu çözmeye çalışıyorlar, şu anda gelinen noktada kamış sertliğinde bi monokok iskeletin üzerine sarılarak monokok yapılabiliyor.

karbon kadro da bi yapı inşa ediyorsunuz, çapraz bağlarla kuvvetlendirmeniz gereken bi temel, bütün karbon dizilimleri aynı yönde olsaydı bir yöne danayımı çok yüksekken diğer bir yanından çok kırılgan olurdu

ballistec carbon diye aratırsan videolardan nasıl oluşturulduğunu gösteren videolara denk gelirsin
 
@Tasogare hocam keşke dediğiniz kadar dayanıklı olsa. düşmeyle sürüklenmeyle aşınma ile nasıl olur da karbon kadroya bir şey olmaz yapmayın. yukarıda yazdım. sayısız adam var. yasladığı yerden düşüp kırılan pedalı açılmadığı için kibarca yere düşünce kırılan. sele borusunu 1nm fazla sıktığı için patlayan kadrolar. bisikleti kaldırımın kenarına vurup 3 ay sonra oradan kırılması. yaşayan sürüyle adam var yapmayın. sen karbon ile 35 kmh ile viraja girerken düştün. eğer o kadroyu göz ile muayene ettin hiç bir sorun yok. en geç 3 bin km sonra kırılmaya başlamazsa ben adımı değiştiririm. gözümün önünde adam 4 cm derinlik 18x 20 cm lik çukura girdi 60kmh ile inişte arka bacakların hepsi kırıldı. iş dayanıklılığa dayandığı için bu konuda marka vermeyeceğim fakat. yasladığı yerden kayıp düşüp kırılan. markalar canyon focus specialized. forumda en az 20 konu vardır.
 
@smclk89
Ben yorum 23de örnek vermistim 60km/h ile sert bir sekile kaldirima carpip (bu arada sert bi sekilde carpan parca ise önce karbo jant oldu ve ve simdiye kadar ne bir catlagi var nede bir sorunu) ve 15m sürüklenen kadroya bir sey olmadgina. Ve ayrica 24 senelik giant MTBden de örnek fotgraf atmistim. Rica ediyorum karbonu bukadar hafife almayin bence.

DIPNOT: Kaza yapan karbon bisiklet ise teste girdi ve kazadan dolayi hic hasar almadigida onaylandi.
 
Bence konuyu açan arkadaşın merak ettiği noktadan ayrılıyor mevzu yavaş yavaş.

Asıl konu normal kullanım şartları altında karbon mu yoksa aliminyum mu daha uzun ömürlü? Benim de hep merak ettiğim bir soru bu. Düz mantıkla bakıp "piyasada 10 senelik alimünyum çok, ama eski karbon yok" demek de biraz gerçekçi olmuyor zira karbon teknolojisinin genel kullanıcıya inmesi o kadar da eski değil aslında.

Ama yine de merak ediyorum, 50.000 KM kullanılmış bir karbon kadro aynı dayanıklılık seviyesini koruyor mu? Isı değişimleri, güneş ışınları, ağır kullanım şartları bu ömrü ne kadar kısaltıyor?
 
Konuyu farklı bir yere çektiğim için konu sahibi arkadaşımızdan özür diliyorum.


@smclk89
Öncelikle, bahsettiğiniz konulardan örnek linkler verebilirseniz sevinirim. Yanlış hatırlamıyorsam eğer 2014 yılı şubat ayında, 2.yol bisikletim olan karbon kadro cube gtc pro ile, araba çarpması sonucu yere düşerek yaklaşık 3-4 metre sürüklenmiştim. Yerden kalktığımda bisiklette zincir atması dışında sorun yoktu.
Konusu; İlk Kazam - Acemi Bayan Sürücü

3.yol bisikletim olan karbon kadro canyon ile 2 kez kaza geçirdim. İlk kazamda yaklaşık 20-25 kmh ile, bir aracın tamponuna duramayarak arkadan çarptım, kaza sonrası bir sorun yoktu. Diğer kaza da ise, önde giden arkadaşıma arkadan çarparak üzerine düştüm. Çok şükür ki yine bir sorun yaşanmadı.

Mtb'nin girdiği çukurlarla dolu bozuk yollarda 2 yıldır zaman zaman sürüş yapıyorum. Hatta en son göçbeyli, ulupelit taraflarına gittiğimde yolda ki çukurlar yüzünden keyfimiz kaçmıştı. Bir çok arkadaşımda karbon kadro bisiklet var ve ormanlık arazi haricinde girmedikleri yol yok.

Amatör bir kullanıcı olarak yaşadıklarımı paylaşmak istedim. Bu işlerden anladığımı da iddia etmem, aksine yaşayıp gördüğüm, edindiğim tecrübe bana yetiyor.

Ancak 60 kmh ile çukura girip oradan sağlam çıkmak, mantıklı düşündüğümüz zaman bırakın kadro'nun kullanılan malzemesini, kullanan kişinin bile hasarsız çıkma ihtimali insanı düşündürüyor.

Kıssadan hisse, karbon kadroların "kaza haricinde" öyle çıt kırıldım kadrolar olduğunu düşünmüyorum.
 
Ciddi ve bilimsel yorum yapan arkadaşlara teşekkür ederim. Bir de şöyle bir şey var. Fikir edinmek için iyidir. Konu çok yönlü ama bir kısmını açıklığa kavuşturması adına incelemenizi öneririm. Sondaki deney bile birçok önyargıyı kırmak için yeterli gibi.
 
@Bora Kıraç Hele sukur dakikalardir okuyorum konunun cevaini bulamadim adamakilli bi yorum yazan sizi gordum tebrikler. Hâlâ hangisinin daha uzun omurlu olduguna dair tek bi net cevap goremedim. Atomlara molekullere ayirdilar elementi ya :D
 
Ben halen kırılan canyon, focus, specialized markalarına ait konuları forum içerisinde bulmaya çalışıyorum.

Bulduğum farklı konular şöyle;
Karbon Mosso kaza sonucu kırılmış
İnceleme - Mosso Wizart 7.8 Carbon

Alu kadro Sedona zıplama sonucu kırılmış
Sedona 711 kadro kırımı :(

Alu kadro kırılmış
Aliminyum Kadro Kaynağı

Alu kadro Triban kazada kırılmış
Triban Kadrosu kırıldı hani kırılmazdı :(

Alu kadro Salcano kırılmış
Kadrom kırıldı, yeni kadro alacağım yardım gerek

Alu kadro Scott kırılmış
scott scale 80 kadrom kırıldı..!

canyon, focus, specialized kıran varsa bir zahmet yazsın!
 
Yumurta alt üst tepe noktalarından baskı ile kırılmaz. Karbon kadroda yapılış amacına göre kullanılırsa kırılmaz, ters darbelerde çok kolay kırılım yaşayacagı aşikar. Amaca göre dikkatli kullanım gerekli.
 
  • Beğen
Tepkiler: Ersin savaş
(link)

CONCLUSION

Carbon fibre composites have emerged as a (link) for building bikes thanks to its high strength to weight ratio and the flexibility it affords construction. Where once carbon frames were assembled, now they are sculpted and moulded. Advances in materials have improved upon the impact resistance of carbon composites, and while that Achilles heel still remains, the nature of the materials ensures a frameset that will not deteriorate with use.

Makaleye göre gelişen karbon fiber teknolojisi nedeniyle yeni nesil karbon kadrosetlerin kullanıma bağlı olarak bozulması / çözülmesi mümkün değil. Tabi hangi kadro üreticileri bu son teknolojiyi kullanıyor o tartışma konusu :)
 
Merak ettim ve şu "When I put the question of the lifespan of a carbon bike to Benoit Grelier, the person in charge of Scott’s bicycle engineering, his answer was clear, “I think it can last your life, actually.” kelimesinin geçtiği yazıyı bulup okudum.

Elbette karbon çok sağlam sorun çıkartmadı diyen de var 5 yılda 5 kadro harcadım kazalar sonucu diyen de var. Hiç kimse diğeri üzerinde etkin olamıyor olmamalı da zaten.

Çelik kadro pek yok o nedenle alüminyumdan bahsedersek kaynak noktalarındaki hatalar dışında materyal kaynaklı hataların çok az olduğu belirtilmiş. O nedenle alüminyum kadrolar kendini kanıtlamışlardır ama elbette kalitesiz malzeme ve işçilik ile üretilmiş ise kırılmalar daha fazla rastlanabilir bir durum.

Aynı şekilde karbon kadroların da kaliteli ve kalitesizleri (yada ucuzları) mevcut. Baktığınızda karbon kadroların yaklaşık 1.2 kg civarı geldiği biliniyor. Zaten ilgili yazıda amaç ultra hafiflik değil. Ultra hafif karbon kadro görürseniz kaçın deniyor zira daha az kullanılan malzeme sözkonusu olabilirmiş yani daha dayanıksız. KArbon kadro yapımında dayanıklılığı arttıran 2 unsurdan birisi karbon liflerinin döşenme yönü ve kat sayısı yani yatay, dikey, sağa çapraz, sola çapraz, yatay, dikey diye liflerin yönü değiştirilerek her yönde sağlamlık elde ediliyormuş. Tabi ucuz ve hafif kadroda bu katlar daha az sayıda. 2. etken kullanılan reçine (yada epoksi) bu da kıvamına göre malzemeler döşendikten sonra en alt katmana kadar işlemesini etkileyerek sağlamlık konusunda 2. en önemli husus.

Mantıken karbonun öz rezonansı nedeni ile herkesin o bahsettiği titreşimleri biniciye verme kısmı elbette mest ediyor olabilir fakat karbonların zayıf noktası alınan darbenin geniş bir yüzeye değil de noktasal olarak gelmesi ki bu durumda karbon eşik aşılır aşılmaz kılrılganlık gösterirken metaller daha dayanıklı noktasal yüklenmelere de biliyorsunuz.

Ayrıca yaşayacağınız bir kaç kaza sonucu oluşmaya başlayabilen kılcak çatlaklar zamanla ilerleyip stress anında kırılmalarla sonuçlanabiliyor karbonlarda.

Evet yıllardır ayakta duran karbonlar var. Yıllardır ayakta duran metaller de var. Şimdi bir uçakta metal yorgunluğu önemlidir çünkü yerde güneşin altında 50-60 derece dururken 10.000 feete çıkınca aynı metaller -40-50 derecelere ulaşır. Ayrıca 10.000 feette düşen hava basıncı ve sabit kabin basıncı nedeni ile uçaklar şişer (o nedenle kaportaları parçaları perçin gibi görece esnek birleştirme elemanları ile birleştirilir yoksa kaynaklanabilirdi). Bunun yanısıra uçaklar hızları ve rüzgar sürüklenmesi nedeni ile bir miktar uzarlar uçarken.
Neyseki bizim bisikletlerde bu olmadığından metal yorgunluğu çok sorun olmaz diye düşünüyorum.

KArbon kadro kullananlar için bir de uzun turlara çıkmasınlar denmiş. Yani karbon kadro özellikle yol bisikletlerinde yarışlar için ve mtblerde de yine yarışlar için kullanılabiliyor zaten mtbler yol bisikletleri kadar narin değil ve kadro boruları zaten oldukça iri o nedenle iri karbon mtbler sorun değil.

Baktığınızda karbon yol kadrosu 1.2 kg ortalama ve alüminyum yol kadrosu 1.2 kg.
Örnek :57.5cm TT Spooky aluminum - actual 1285g CAAD 9 similar.
Same size, 58cm regular Cannondale supersix 1125g.

Dolayısıyla o paralara yine kaliteli ve kendini kanıtlamış alüminyum kadro alıp aman kaza yapsam bile darbe geniş yüzeyden gelsin noktasal vurmayayım diye düşüneceğiniz karbon kadro stresine girilmez, yani ben girmem. 1987 Peugeot Tourmalet Cromoly kadromla mutluyum param da cebimde :)


Not karbon kadroların bir diğer hata affetmeyen kısmı da aşırı sıkılan vida, geçme vs yerler nedeni ile geri dönüştürülemeyen hasarlar görmesi muhtemel olmasıymış onu da ekleyeyim.
 
@smclk89
hocam siz benim ne dediğimi anlamamışsınız ki; izninizle tekrar deneyeyim;
Şimdi öncelikle kullanıp zorlu şartlarda test etmeden herhangi bi parça hakkında bu kadar kesin yargılara varmamak lazım, bu konuda yorum yapanların fikri genelde tahmin ya da söylentiler üzerinden oluyor, kadrosu kırılan kimse çıksın yazsın o zaman benim kadrom şu şekilde kırıldı diye, benim çevremde herhangi bir kırık çatlak olayına rastlamadım birinci elden, yasladığı yerden de düşünce kırılabilir tabi, ama hangi marka o diye adamın alnını karışlarlar, sele borusunun 1 nm fazla sıkınca kırılmasıda çok fantastikmiş :) olurmu öyle şey ya, evet bi kelepçeyle sıkıştırmak suretiyle karbonu kırabilirsin ama once kelepçenin vidasını sağlam bi vidayla değiştirmen lazım çünkü ilk kırılacak o, zaten kelepçe de de o kadar boşluk olmasıda pek olası değil, sıkabileceğin bi limit var, oradan sonra kelepçe kendi içinde temas ediyo zaten, kırmak için ciddi uğraşman lazım.
kısacası verdiğiniz bilgileri tutarsız buluyorum, adımı değiştirirm diyecek kadar tanıyor musunuz bu maddeyi ? tanımıyo olmalısınız ki bu kadar önyargılısınız, gidip bi karbon olmayacağınızı düşünürüm yorumlarınızdan.
bi kere yokuş aşağı inerken arka bacak kırılması da nedir ? yol bisikleti yokuş aşağı ne yazıkki ordan kırılmaz, desteksiz atmışsınız.
kırılması için aldığı darbeyi söndüremeyecek bi baskıda olması lazım.
aksi takdirde kimse her sezon yeni bi karbon parası vermeliydi, karbon bisikletlerde kullan at olmalıydı.
ben kendi deneyimim söylüyorum, yeteri kadar hırpaladığım ve yüksek hızlarda düştüğüm halde herhangi bi sorun yaşamadım, evet düşünce "aha kesin kırıldı" diyosun ilk başlarda ama sonra alışıyosun çıkan seslere de. eğer kendi deneyiminize ait fikriniz yoksa ne kadar doğru emin olamazsınız, insanları amaçsız yere yanlış yönlendirirsiniz, sırf bi tane karbon az satılsın diye

burada kullanılan kadro ne sizce ?
 
@Erdal YILMAZ
Yanlış hatırlamıyorsam İzmir'den Yusuf Hitit abimizin specialized'ının karbon maşası kırılmıştı...
 
Geri