Jordanred Bisiklet Forması, Bisiklet Taytı ve Bisiklet Giyimine Dair Her Şey

Arka vites ayarı

13-14 yasindan kucuk cocuklara vitesli bisiklet almak bence dogru bir karar degil. Cunku o yaslara kadar vites olayinin mantigini kavrayamiyorlar. Vites kullanmayi bilseler bile bunu kullanmayi gerektirecek rotalarda :) zaten kullanamiyorlar. Dolayisiyla cocugun vitese ihtiyaci yok.
Ama ebeveynler bu durumu asla kabul etmiyor, illa vitesli olacak bisiklet. Ondan sonra o youtube kanali senin, bu usta benim, dolanip duruyorlar.
Hele bir de son zamanlarda "disk fren daha guvenliymis" lobisi cikti ki hic sormayin. Sanırsın cocuk disk frenli, destek tekerlekli bisikletle kartepe'den inecek.

Genelleme görünce dayanamıyorum :)
Oğlum 6 yaşında SS, 9 yaşında 7 vitesli bisiklet kullanmaya başladı (Scott Scale Jr.), 12 yaşında 21 vitesli şehir bisikleti, 13 yaşından itibaren Ultegra yol bisikletine geçti, şu anda 15 yaşında. O istisna desek, arkadaş çevresi de benzer yaşlarda benzer bisikletleri kullanıyor hep. Belki etkileşimle ilgilidir, bir toplulukta ne oluyorsa hızla yayılıyordur.
 
Scudo
13-14 yasindan kucuk cocuklara vitesli bisiklet almak bence dogru bir karar degil. Cunku o yaslara kadar vites olayinin mantigini kavrayamiyorlar. Vites kullanmayi bilseler bile bunu kullanmayi gerektirecek rotalarda :) zaten kullanamiyorlar. Dolayisiyla cocugun vitese ihtiyaci yok.
Ama ebeveynler bu durumu asla kabul etmiyor, illa vitesli olacak bisiklet. Ondan sonra o youtube kanali senin, bu usta benim, dolanip duruyorlar.
Hele bir de son zamanlarda "disk fren daha guvenliymis" lobisi cikti ki hic sormayin. Sanırsın cocuk disk frenli, destek tekerlekli bisikletle kartepe'den inecek.
Hocam görüşünüze saygı duyuyorum ama şahsen ben sorduğum soruya yanıt arıyorum. Sizinki konsept değişikliği ile alakalı. Öyle bir değişikliğe niyetimiz yok.
Şimdi soruyu tekrar etmem gerekirse, vites değiştirme kolunu değiştirmek vites sorunlarını hafifletir mi?
 
Vites geçişleri rahatlar mı?

Herşeyden önce iyi ayar lazım. Bütün markaların giriş seviyesi bisikletleri Çin malı vites ve vites kolları kullanıyor. Çok da küçümsememek lazım.

Ayar da bazen kaçıyor. Havaların ısınıp soğmasına göre de kablo az da olsa gerilip gevşiyor, o bile etkiliyor. O yüzden vites ayarında alt ve üst vida kullanımı ve kablo gerdirme olayını az çok öğrenirseniz daha rahat edersiniz.

13-14 yasindan kucuk cocuklara vitesli bisiklet almak bence dogru bir karar degil.

7 yaşımdaki oğluma vites kullanımını ve mantığını öğrettim. Arkadaşları ile buluştuğunda genelde hep 1'inci ve 2'inci vitesi kullanıyor. Ama onu bazen bisiklet sürmeye çıkarıyorum ve sürekli doğru viteste gitmesini sağlıyorum. Hızlı gitmek istediği zaman vites yükseltiyor, yani gayet de farkında ve kullanıyor.

Çocuk, benden ve arkadaşlarından 21-24 vites görüyor, o da istiyor ama bir sene daha 20 jant ve 6 vitesli bisiklete binecek diye anlaştık. Bizim sitede çocukların bindiği bisikletler hep kron xc serisinden 75 ve 100 oldu. Parayla reklam yapsalar bu kadar bisiklet satamazlar.

Disk fren olayına ise katılıyorum. Velinin yönlendirmesi de önemli tabi ki...
 
Herkese iyi forumlar öncelikle. Arkadaşlar sağolun varolun, sizler sayesinde bisikletimdeki ufak tefek ayarları bugün kendim yapabildim. Küçük bir sorunum daha var sizlere danışmak istediğim. Bende van rysel edr af 105 var. Arka ruble microshift, geri kalan bütün donanım 105 set. Rublede 5.dişlide bir yer var, zincir dişliden ayrılırken tık tık ediyor o bölümde. Zannederim dişte bir sorun var. Nasıl hallederim bu meseleyi yardımcı olursanız sevinirim.
 
Anlayan bilenlere bir soruda ben sorayım.

Vites sistemim 2x11, arka aktarıcım rdu6020-11. Arka aktarıcıda geçişlerde küçük dişlilerde değilde büyük dişlilerde (26'dan 30'a, 30'dan 34'e, 34' den 39'a, 39'dan 45'e) hemen hemen 3/4 pedal da (tam turdan çeyrek eksik) vites geçişi tamamlanıyor. Haliyle yokuş yukarı çıkarken vites değiştirmek işkence oluyor. Çatırtı çuturtu olmuyor ancak, hem tork kaybı/hız kaybı/kadans kaybı can sıkıyor. Bunu sadece aynakol küçük dişlideyken (22) yapıyor, büyük dişlide (36) herhangi bir sorun yok. Zincir hattı ön 22 arka 34'de ip gibi düz görünüyor, çapraz filan değil.

Diğer her türlü kombinasyonda vites değiştirme gayet hızlı oluyor.


- Bir çok kez vites ayarı yapıldı.
- Zincire bakla eklendi/bakla çıkarıldı.
- Geometride sıkıntı yok, q-faktör filan kadroya uygun.
- Sadece bisikletimin çeki borusu uzunluğu normalden biraz uzun (50cm) sebep bu olabilir mi? Veya arka aktarıcı arızalı diyebilirmiyiz?
 
1 - Koldan komut verince, üst dişlinin bir dişinin zinciri kapmasından önce, bir süreliğine zincirin dişliye sürtme sesi geliyor ise, bu vites kademelerinin (indexlerinin) bir miktar sağa kaymış olduğunu gösterir. Vites ayarı gerektirir.

2 - Kulağın (ing. hanger) o ruble için fazla uzun olması. Böyle olduğunda üst dişlinin zinciri kapması bir miktar gecikir çünkü attırıcının üst makarası dişliye yeteri kadar yakın değil. Attırıcının üst makarası "zinciri en büyük dişliye ucu ucuna atabilecek" mesafede olmalı. Dişli-makara mesafesi arttıkça (makara yere yaklaştıkça) zincir atma performansı düşüyor.

Belki de bisikletin çekiş sisteminde yapılabilecek bir iyileştirme yok. Hız kaybından bahsedince, "tırmanırken vites küçültmenin incelikleri" ni bilmediğine ihtimal verdim. Tırmanırken vites küçültmek için bir süreliğine kendini çok zorlayıp kendine hız kazandırmalısın. Sonrasında "pedal çeviriyor ama zincir yüksüz halde" iken koldan komut vermelisin. Zincir üst dişliye sarıldığı o 1 saniye boyunca zincire yük binmemeli. Yani zincir geçişini zincire yük binmeden tamamlayabilecek kadar bir hız vermelisin kendine. Otomobildeki ara gazı vermek gibi düşün. Otomobil debriyaja basılı sürede tahriksiz kalacağı için haliyle bir miktar yavaşlayacak. Biz de bunu kompanse etmek için kısa bir süreliğine o vitese göre yüksek sayılacak bir hız veriyoruz.
 
Son düzenleme:
Anlayan bilenlere bir soruda ben sorayım.

Vites sistemim 2x11, arka aktarıcım rdu6020-11. Arka aktarıcıda geçişlerde küçük dişlilerde değilde büyük dişlilerde (26'dan 30'a, 30'dan 34'e, 34' den 39'a, 39'dan 45'e) hemen hemen 3/4 pedal da (tam turdan çeyrek eksik) vites geçişi tamamlanıyor. Haliyle yokuş yukarı çıkarken vites değiştirmek işkence oluyor. Çatırtı çuturtu olmuyor ancak, hem tork kaybı/hız kaybı/kadans kaybı can sıkıyor. Bunu sadece aynakol küçük dişlideyken (22) yapıyor, büyük dişlide (36) herhangi bir sorun yok. Zincir hattı ön 22 arka 34'de ip gibi düz görünüyor, çapraz filan değil.

Diğer her türlü kombinasyonda vites değiştirme gayet hızlı oluyor.


- Bir çok kez vites ayarı yapıldı.
- Zincire bakla eklendi/bakla çıkarıldı.
- Geometride sıkıntı yok, q-faktör filan kadroya uygun.
- Sadece bisikletimin çeki borusu uzunluğu normalden biraz uzun (50cm) sebep bu olabilir mi? Veya arka aktarıcı arızalı diyebilirmiyiz?

Aynakol (link) , ruble de (link) olmalı.

Bisiklet daha önce bahsedip 2x11'e çevirmeyi planladığınızı yazdığınız (link) mu?

Diğer vites bileşenleri neler?
 
@Can Çelik cevap için teşekkür ederim, vitesi dediğiniz gibi yokuşa gelmeden hallederim, yokuş içerisinde de kadans arttırıp değiştiririm. Sorunum bundan ziyade sadece üst dişlilerde değişim süresi uzun, bisikletin orjinalinde yanlış hatırlamıyorsam en büyüğü 36 olan kaset vardı. Bisiklet yanımda değil, haftasonu kadro kulağı uzunluğuna ve en büyük dişlideyken aktarıcı üst makarasının konumunu kontrol edeceğim. Videoda çekeyim sizde fikir verebilirsiniz.

@Spartiat hayır o bisiklet değil, henüz onu getiremedim, bisiklet alındı ancak daha Türkiye'ye getirilemedi. 15 ocak gibi inşallah. Evet set olarak (göbekler dahil) komple u6000 seti.
 
Selamlar, arka aktarıcı en büyük dişliden bir alta geçmeye çalıştığımda geçmiyor ve cır cır şeklinde bir ses çıkıyor. Eğer bir tık daha düşürürsem bir alta değil iki alta inmiş oluyor. Tam tersi yönde küçük dişliden yukarıya doğru vitesi düşürdüğümde ise geçişler sorunsuz. Sadece en büyükten bir sonrakine inerken sorun yaşıyorum. Kendim düzeltmeye çalıştığımda ya daha kötü duruma getirdim ya da en fazla aynı yere geri dönmüş oldum.

Bisiklette 105 set var. Ruble sunrace ve 11'li.
 
Selamlar, arka aktarıcı en büyük dişliden bir alta geçmeye çalıştığımda geçmiyor ve cır cır şeklinde bir ses çıkıyor. Eğer bir tık daha düşürürsem bir alta değil iki alta inmiş oluyor. Tam tersi yönde küçük dişliden yukarıya doğru vitesi düşürdüğümde ise geçişler sorunsuz. Sadece en büyükten bir sonrakine inerken sorun yaşıyorum. Kendim düzeltmeye çalıştığımda ya daha kötü duruma getirdim ya da en fazla aynı yere geri dönmüş oldum.

Bisiklette 105 set var. Ruble sunrace ve 11'li.

Gerginlik fazla gibi görünüyor.
Vitesi 11'e alın, zincir önde büyük dişlide olsun. Vites telini gevşetip arka attırıcı bacağını elle rubleye doğru yaklaştırmaya çalışarak attırıcı üst makarası ile rublenin en küçük dişlisinin aynı hizada olduğundan emin olun, aynı hizada değilse üst sınır ayarını yapın.
Zinciri önde küçük dişliye alın, attırıcıyı elinizle en büyük dişliye doğru en sona kadar bastırarak bu sefer attırıcı üst makarasının en büyük dişliyle aynı hizada olup olmadığını kontrol edin, hizalı değilse alt ayar vidasıyla hizalayın.
Hizalıysa/hizalandığında çok abanmadan ama boşluk da kalmayacak şekilde teli gergin şekilde bağlayın. Vites değiştirerek en büyük dişliye kadar gelmeyi deneyin. Dişli büyütmeye çalışırken tıkırdıyor ama geçmiyorsa gerginlik vidasıyla gerginliği arttırın, kolayca geçiyor ama sonraki dişliye geçecekmiş gibi sürtüyorsa gerginliği azaltın. En büyük birkaç dişli için zinciri önde küçük dişliye alabilirsiniz, bazı tamirciler nasılsa çapraza düşülmeyeceği için öyle yapıyor ama normalde arkadaki 11 dişlinin öndeki her iki dişliyle de sorunsuz çalışacağı şekilde ayarlanabilir.

(link) , sayfa 12'den itibaren 21'e kadar. Bu kılavuzda gerginlik ayarı biraz daha detaylı ama kabaca yukarıdaki gibi.
 
Teşekkürler @Spartiat , kontrol ettim düzgün gibi fakat yine de bir pürüz var gibi
 
  • Beğen
Tepkiler: Spartiat
Teşekkürler @Spartiat , kontrol ettim düzgün gibi fakat yine de bir pürüz var gibi
Belki bir başkasına faydası olur. @Spartiat yönlendirmesiyle kontrollerimi yaptım ayarlar doğru gibiydi. Fakat problem devam ediyordu. Sonra H ve L ayarı yapılan vidaların dışında bir üçüncü vida fark ettim. Bu Vidayı sıkınca aktarıcı rubleden uzaklaşıyor yani aşağı yöne doğru yay uzuyordu. Gevşetince ise tam tersi aktarıcı rubleye yaklaşıyor. Benim sorunum bu vidanın gevşemiş olmasıydı. Aktarıcı neredeyse rubleye temas edecek kadar yükselmişti. En büyük dişliden bir alta geçerken zincir için yeterince boşluk oluşmuyordu. Biraz mesafeyi açınca sorun düzeldi.

Tabi yanlış düşünmüyorsam aktarıcı ve ruble arası çok açılırsa bu sefer geçişler sessiz ve pürüzsüz olmuyor. Tak tak diye sesli bir vites geçişi oluyor.
 
Herkese iyi bayramlar arkadaşlar 4 gün önce giant talon 1 SLX aldım ve ben pek bisikletlerden anlamadığım için ben bunu vites ayarsız birkaç gün kullandım vites değiştirdiğim zaman çat çat ses geliyor yokuş çıkarken vites kendisini ya bir büyüğe yada bir küçüğe atıyor bayramdan sonra.bisikletciye götüreceğim acaba arka vites aktaracida yada herhangi bir malzemede sıkıntı cikarmi iyi bayramlar
 
Merhabalar arka vites gerginlik ayarı için hem arka vitesin orada hemde vites kolunun orada çevirerek ayar yapılan yer var onların farkları ne acaba yukarıdan mı yoksa aşağıdan mı gerginlik ayarı yapmalıyım?
 
Merhabalar arka vites gerginlik ayarı için hem arka vitesin orada hemde vites kolunun orada çevirerek ayar yapılan yer var onların farkları ne acaba yukarıdan mı yoksa aşağıdan mı gerginlik ayarı yapmalıyım?

İkisi de aynı, tek iş teli germek. Çoğu sette sadece arkada olur, genelde ön vitesinki kolda olur ama her iki tarafta da olan setler var. Normal ayarı arkadan yapın, öndekini hareket halindeki düzeltmeler için kullanırsınız.
 
  • Beğen
Tepkiler: ratm
Çok teşekkür ederim peki ön viteste meydana gelen sürtmeleri de vites kolundaki ayar vidasından ayarlasam problem olur mu yoksa sadece h-l vidalarını mı kullanmam gerekiyor
 
Çok teşekkür ederim peki ön viteste meydana gelen sürtmeleri de vites kolundaki ayar vidasından ayarlasam problem olur mu yoksa sadece h-l vidalarını mı kullanmam gerekiyor

İkisi de. Önce tel gevşekken küçük dişlinin sınırı L vidasıyla ayarlanmalı, sonra tel gerginliği ve H vidasıyla büyük dişlinin hizası. Attırıcı modeline göre "trim" detayı da var tabii.
 
  • Beğen
Tepkiler: oguzhan91
Merhabalar Trek bisikletimin arka aktarıcısı Sram NX Eagle marka. Fakat bi ayar bozulduktan sonra 12 vites gezinemiyorum sadece 2 vitesli bisiklet gibi oldu. Nasıl düzeltirim.
 
Gürsel Akay'dan alıntı.

Kabaca arka vites ayarı: zincir önde ortada, arkada en küçük dişlide olsun.(bu arada (H) sınır ayar vidası doğru ayarda olduğu varsayılıyor. (yani zincirin küçük dişliden daha da aşağıya inmeye çalışmaması lazım) Aynı şekilde L vidası da öyle bir konumda(ayarda) olmalıdır ki zincir en büyük dişliden aşağı(jant telleriyle kaset(ruble) arasına düşmesin.. Bu ayarsızlık felakete yol açar arkadaşlar.Vites tellere dolanır. Bazen kadro veya vites kulağı kırılır.

Neyse. Bu konumda vites kolundan 1 tık attır. Zincirin bir üst dişliye geçmesi lazım. Geçmekte zorlanıyorsa ayar vidasını saatin aksi yönünde 1 tur kadar (bazen daha da az) döndür. (Ters çekmelide saat yönünde))Zincir üste geçerse bu döndürme işini biraz daha devam ettir ve zincirden tıkırtı (3. ye geçme hazırlığı) olursa sesin kesildiği yere kadar geri (saat yönünde) çevir ve orada bırak.Sonra vites kolundan diğer dişlilere geçir. Hepsi normal sesiyle geçiyorsa ve de acaip sesler çıkartmıyorsa, ayrıca aşağıya inerken de sorunsuz iniyorsa vites ayarın tam demektir.. Tabii bunları yazarken vites telinin temiz ve yağlı, vites gövdesinde herhangi bir yamukluk vs. olmadığını, kadro vites kulağı ölçülerinin standarta uygun olduğunu, son dişliyle kadro arasındaki mesafenin optimum ölçüler içinde olduğunu varsayıyoruz..

Bir ayar daha var.: B gerilim vidası ayarı.Bu da vitesin (arka) üst makarasının (pulley) kasetin(rublenin) dişlerinin ucuna değmesini engeller..Bu ayarsız olursa zincir büyük (en üst) dişlideyken arkadan "torrrrrrrrr" diye ses çıkar..
 
2. Viteste ayarını yapıyorum sonrasında tüm viteslere sorunsuz geçiş yapıyor ama sondan 2. Vites ayarı bozuluyor. Sondan 2. Vitesi ayarlıyorum bu seferde ilk ayarladığım 2. Vites ayarı bozuluyor ikisi aynı anda ayar tutmuyor yardımcı olabilecek var mı acaba
 
  • İnanılmaz
Tepkiler: mcanerg
Geri