Yazi alintiymis sanirim ama sunulan tezler zaten yazarin kendi tezleri degil. European Cyclists' Federation'un savundugu tezler. Kimdir ECF? Avrupa bisiklet otoyolu Eurovelo'nun mimari. Bike2Work, NowWeMove, SWITCH, Velocity gibi bir dünya proje ile sehirici bisiklet kullanimini yayginlastirmaya calisan bir kurulus. Adamlarin derdi su: "Biz daha cok insan bisiklete binsin diye ugrasirken siz bu isi tehlikeli gösterip insanlari korkutmayin". Tezlerini destekleyen argümanlari da var. Istatiksel olarak kat edilen kilometre basina bu is yürümekten daha tehlike degil. E tabi istatistik nereye cekerseniz oraya uzayan bir bilim ama "Takmazsaniz pamugu tikarlar"dan daha saglam bir argüman oldugu kesin. Adam diyor ki taktigin kaskin standart testi 20 km/h icin yapiliyor, sandigin kadar güvenli degil. Ona güvenip de stravada hiz rekorlari kirmaya oynama yani. O hizda düsersen yada arabanin teki sana carparsa kafan saglam bile kalsa yine de tikarlar pamugu. Katilip katilmamak kisiye kalmis. Veriler ortada. Ayrica adamlar "takmayin" da demiyor, sadece "korkutmayin" diyor.
Ama bu teze paralel olarak sehirici trafigin hizini maksimum 30 km/h yapabilmek icin de hükümetlere baski yapiyorlar. Bisikletin sehir icinde kullanimini arttirmak icin kampanyalar düzenliyorlar. Bisiklet zaten adamlarin lobi yaptigi cogu ülkede trafigin dogal bir unsuru sayiliyor. Hemen hemen her ailenin sadece yazin haftasonlari sürmek icin bile olsa bir bisikleti var. Insan cani da kiymetli. Altyapi zaten mevcut yani, adamlar daha iyi yapmak icin ugrasiyor. Türkiye cok ayri bir kulvarda maalesef. ECF'in tezleri ile hareket etmek ne kadar dogrudur tartisilir. Yine de kask takmiyor diye birine cikismaya yada kücümsemeye karsiyim. Bisiklet süren insan sayisi artmadikca yollar bisikletliler icin hicbir zaman daha güvenli olmayacak.