Benim önerim motocross tipi dizlikler.
Motocross tipi dizlikler konusunda yol bisikletçileri ile hemfikir sayılırım. Zira o dizlikleri motorda bile kullanmak zulüm. En azından bende motor varken kullandığım dizlik böyleydi. (Bir ara gidip denemeyi düşünüyorum yine de, belki daha uygunları vardır.)
Genelde motorcu mont ve pantolonları eklemlere gelen darbeyi emse de asıl korumayı sürtünmeye karşı yapar. Genellikle kalitesini belirleyen şey de budur.
Zira asfaltta 40 metre korumasız sürüklenirseniz kurbanlık gibi derisiz kalkabilirsiniz yerden. Bu sebeple düz - uzun yokuşlarda bile en fazla 30- 40 civarına sabitlerim kendimi. 40 bile aslında yeterince tehlikeli bir hız. ( motor kazalarında ortala çarpışma hızı 35 km imiş.) Bakarsanız bu hızlara çıkılan profesyonel yarışlarda yaşanan kazalar çoğunlukla ciddi sonuçlanıyor. Oradaki yarışçılar sponsorlar ve klüpler sayesinde sonrası süreçleri finanse edebildikleri için kask ve eldiven takmaları yeterli oluyor.
Ek olarak düşmeden sonra parçalanmasında sıkıntı yok. Kask gibi bir kere korusa yeter. Hatta bu tip koruma ekipmanlarının parçalanması daha makul. Çok sert olması darbeyi doğrudan içeri iletmeye sebep olur.
Ayrıca motor korumalarında kullanılan d30 turuncu jel koruma (non-newtonian diye geçiyor ) oldukça koruyucu ve hareket engellemeyen tipte. Videolarına bakabilirsiniz. (Bilen bilir - nişasta su deneyi)
Toparlayacak olursam (nedense çok dağıttım mevzuyu) 25-35 km hızlarda koruyacak, hareketi aşırı engellemeyecek bir seçenek olmalı. Motocross kadar sert darbe almamız düşük ihtimal. Bununla beraber parke üzerinde koşma hızında da düşmeyeceğiz. Bir orta yol olmalı.
Ek olarak, arkadaşlar sırt çantası kullanın. 20 km üzeri hızlarda düşüp takla atmadan kalkmanız zor bir ihtimal. Zaten takla atmadıysanız tüm darbeyi gövdeniz emdiğinden kalkmanız zor olur. Takla esnasında sırt-bel bölgesinin de korunması lazım ki omurilik darbe almasın.
Aslında genel olarak bisiklet ulaşım aracı olarak hiçbir yerde ciddiye alınmıyor. (Bisikletçiler de bu gruba dahil) Mesela motorda olduğu gibi bisiklette defansif sürüş eğitimi veren yerler var mı? Bisiklet kazalarına yönelik ciddi araştırmalar var mı? Yabancı kaynaklarda da aman aman karşıma böyle şeyler çıkmadı. Veya bu amaçla yapılacak sürüşün ideali nedir? Evet Tour de France yarışlarında kask ve eldiven var sadece. Mesela benzer şekilde Moto- GP de Arai nin 20.000 dolarlık kaskları kullanılıyor. Fakat şehir içinde scooter kullanan biri için bu seviye korumanın yersiz olduğunu çoğu motorcu bilir. Tepede gördüklerimiz günlük bisiklet sürüşleri için ne kadar uygun?
Bir yandan şunu biliyorum motorsiklet kazalarında kaskın en çok darbe alan yeri çene bölgesi. Klasik kaskların şehir içi kazalarda koruma oranı nedir?
Bu tarz istatisik ve araştırmalara motorda çok rahat ulaşabiliyorsunuz. Rahat ulaşılan araştırmalar çoğunlukla performansın %1 oranında nasıl arttırılacağı yönünde oluyor.
Bisikletin toplumda ulaşım aracı olarak yer edinebilmesi için öncelikle bisiklet camiasının bisikletin bu yönünü kabul etmesi gerekli bence.
Toparlayayım derken yine dağıttım ya, neyse.