İlk olarak kendine yakın bir bisiklet hurdacısı bulmanı şiddetle tavsiye ederim çıkma parça bulman çok ama çok kolaylaşacaktır.
Evet nerde kalmıştık? Tamam kokpitden başlıyoruz(sele, sele borusu, gidon ve boğazı).eğer gidonu değiştirmek istiyorsak işimiz biraz zor. Adaptör almamız gerekiyor (Örnek resim ve bir kaç adet linki yazıya ekleyeceğim). Adaptör alınca otomatik olarak gidon boğazı ve gidon da almamız gerekiyor.
Peki şart mı? Kesinlikle hayır. Elimizdeki gidon ile yolumuza devam edebiliriz. Peki gidon işini aradan çıkardık sele ve borusuna geldi iş baştan diyim sele borusunu değiştirmek şart değil tıpkı gidon ve boğazı gibi istiyorsak bunu yapalım. Sele kısmına gelince selemiz eski ise, yıpranmış ise değiştirmemizde fayda var.
Sonuçta oturuyoruz ona canım. Bisikletçiye gidip sele almak ile internetten almak arasında pek fark yok sadece fiyat ve modeller oynar o kadar. Neyse fazla kopmiyalım.
Kıçımız rahat etsin istiyoruz değil mi? E bisiklet taytlarından da kullanmiyacağımıza göre şöyle geniş yaylı bir sele bizi rahat ettirecektir.
264252 dosyayı görüntüle
(Gidon boğazı dönüştürücü)
Kokpit kısmı tamam sırada aktarma sistemi var
Aktarma kısmına neyler dahil?
Aynakol, vites değiştiriciler, zincir, ruble, vites kolları.
Evet sıra ile gideceğiz.
Aynakolun durumu değiştirip değiştirmiyeceğimizi çok belirliyor. Eğer durumu kötüyse kesinlikle değiştirmeliyiz.
E iyi de bunun durumunu nasıl anliycaz?
İlk olarak şöyle bi eğilelim ve aynakolu geriye doğru çevirelim dişliler sağlam mı? Cevap evet mi? Krank kolu yamuk mu?
O da ne? Yahu yok mu pedalı taktığımız uzun metal veya plastik yassı borumsu şey heh o işte. Bi bakın yamuk mu? Değil mi? Tamam şimdi oynama varmı buna bakalım. Aynakolu tutun ve çevirmeden hafifçe içe veya dışarı çekmeyi deneyin sallanıyorsa ya orta göbek değişecektir(boşluk ta olabilir eski bisikletlerde değiştirmek daha iyi bir çözüm) yada sadece vidası gevşemiştir. Eğer elimizde aynakol sökme aparatı var ise sıkıntı yok sadece vidayı sıkarız bu kadar sallanma gitti. Ha hala devam ediyor mu? Geçmiş olsun bisiklet tamircisinin yolunu tutma zamanı o göbeğe bi bakılacak. Değişecek diyorsa tamam usta diyin göbeği siz temin edin ve göbek ile gidin(Örnek bir kaç orta göbek bırakıcağım).
Not: Eğer diğer 2 madde olumsuz ise değiştirmekte fayda var. Yamukluk sol krank kolu için de geçerli o da değişebilir. Aynakoldan bağımsız bir parça o.
264253 dosyayı görüntüle
(Bisiklet orta göbek)
Vites değiştiriciler? Bu arkadaşlara aktarıcı diyeceğiz çünki adları o

Çalışıyorsa sıkıntı yok. Değiştirip değiştirmemek keyfi. Şehir içi dolaşıcam diyorsanız çalısması yeterli.
Ha yolda bırakırsa bana ağlamayın düzgün çalışmıyor demektir. Değiştirecekmiyiz? Evet mi? Tamam patron sensin. Şehir içi gezicem diyorsanız tourney serisi aktarıcılar işinizi görecektir(Ön ve Arka)(Örnek amaçlı fotoğraf bırakacağım)
264254 dosyayı görüntüle
(Arka aktarıcı RD-TY300)
264255 dosyayı görüntüle
(Ön aktarıcı FD-TZ30)
Vites kollarıda işini görüyor ise keyfi tamamen. 5 tip vites kolu olduğunu biliyorum ben. Artık 3'ü alternatifler harici kullanılmıyor(Retro ve market bisikletleri). Kalan ikisi mi? Teknoloji adlarını bilmiyorum ama halk arasındaki adı ile birisi mandallı diğeri ise yol bisikleti vitesi. Mandallıya örnek bırakacağım. Eğer değiştirmek istiyorsanız mandallılardan öneririm. Hidrolik fren gibi bir düşünceniz yok ise fren kolu+vites değştirici ikilisi beraber olanlar var onlardan almanız daha iyi olacaktır(Örnek bırakacağım yine).
264256 dosyayı görüntüle
(7'li Vites ve fren kolu ST-EF41 7S Right)
264257 dosyayı görüntüle
(Arka vites kolu Altus SL-M315)
Geldik zincir ve rubleye(arka dişli oluyor kendisi) Zincir kırık değilse değiştirip değiştirmemek size kalmış.
Biraz pas sökücünün sökmeyeceği pas var mı ki? Ruble ye de aynı işlemleri uygulayacağız. Eğilip bakıcağız yamuk diş var mı diye. Var mı? Değişicek.
İdare eder mi? Eder o dişe denk getirmeyin sıkıntı çıkarmaz ama denk gelirse zinciriniz kırılabilir, çok feci şekilde sıkışabilir yada sadece o dişe zincirin denk geldiğini hissedebilirsiniz. Ha denk gelirse ve bir şey olmazsa sevinin ve aynı hatayı tekrar yapmayın ve rubleyi değiştirin. Tecrübe konuşuyor. Değişmeyecek ise zinciri ve rubleyi temizlemekte fayda var. Bu işlemler için özel fırçalar var ama bizim vericek paramız yok.
Var mı? Niye bu yazıyı okuyorsun git kendine yeni zincir ve ruble al. Evet nerede kalmıştık? Evde eski diş fırçası var ise işimizi mükemmel görür. Yok ise markete gidip en ucuzundan 3 tane alınız fazla cep yakmaz. Fırçanın sert olmasına dikkat edin(Diş fırçalarının sertliği vardır). Rubleyi temizlemek için fırçayı alıp dişlere bastırın ve pedalı çevirin bu kadar. Zincir için ise 2 diş fırçasını birbirine ortadan bağlayın veya paket lastiği ile tutturun ama dikkat edin çok sıkı olsun. Sonra zinciri 2 fırçanın arasından geçirin ve pedalı çevirin
Bunları yaptıktan sonra zinciri ve rubleyi kesinlikle yağlayın.
Sıra geldi göbeklere
Bu paragrafta orta göbeği ele almiyacağız.
Ön ve arka göbek göbekleri değiştirmek gibi bir niyetiniz yok ise bu konu hakkında fazla kafa yormiyalım. Tekerlek iyice sıktığımız halde hala feci derecede sallanıyor mu? Büyük ihtimal sorun mildedir iki tane numaralı anahtar işimizi görücektir(Numaralardan emin değilim sayı vermiyeceğim). Tekeri bisikletten söktük orda ortada bir mil var. Büyük ihtimalle o mil kırılmıştır yenisini temin edip değiştirmek gerekiyor ben kendim yapıcam diyorsanız gres yağı da gerekiyor. Nasıl yapılacağına geçelim mili sıkan 2 adet somun var birisi sol birisi sağ tarafta bunların ikisini tamamen açıyoruz ve mili çıkarıyoruz (Arka göbeği açıyorsak önce rubleyi sökücez bunun için ruble anahtarına ihtiyacımız var. Yoksa sıkıntı değil bisikletçiye gidin 30 saniyelik iş) aman dikkat edin mili çıkartırken bilyeler dağılmasın bilye ararsınız ortada.
Yine tecrübe konuşuyor. Mili söktük şimdi bilyeleri tekrar yerine koyup birazda gres yağı sürüyoruz ardından mili geçiriyoruz ve kapatıp sıkılığını ayarlıyoruz. Arka mil için ayrıdan pozisyon ayarlaması yapmamız gerekebilir.
Youtube'da "Bisiklet mil değişimi" diye aratırsanız daha iyi anlayabilirsiniz.
Bu yazı bu kadardı okuduğunuz için teşekkür ederim. Soru sormaktan çekinmeyin. Burada yazdığım bütün içerikleri grubun içerisinde daha detaylı bir şekilde bulabilirsiniz.
V fren setleri işinizi görecektir.